Autor Wątek: Info: Symulacyjne Centrum Sterowania - najnowsza wersja  (Przeczytany 11457 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł

  • Developer
  • Pioneer
  • *
  • Special Guest
  • Wiadomości: 66
  • Siła reputacji: 7
  • Paweł pracownik torowy
  • Distance Travelled: 2km
  • Trains Routed: 3
Symulacyjne Centrum Sterowania - najnowsza wersja
« dnia: 30 Sierpień 2015, 15:14:14 »
Dzień dobry,

Udostępniam program SCS-1 tworzony od jakiegoś czasu na potrzeby sterowania ruchem w symulatorach jazdy. Interfejs użytkownika jest podobny do komputerowych urządzeń srk, jednak nie jest to symulator żadnego istniejącego systemu i jego funkcjonalność oraz realizowane zależności są w pewnym stopniu uproszczone.

Początkowo program rozwijany był pod kątem MaSzyny i przewiduje współpracę z tym symulatorem, jednak do działania wymagać będzie sporych zmian w istniejących sceneriach, dlatego na chwilę obecną nie jest używany w tym celu i nie był publikowany. Teraz program został rozszerzony o obsługę TD2 poprzez opracowany sieciowy interfejs sterowania. Wraz z programem załączona jest przykładowa stacja autorstwa @uetam, edytor i dokumentacja z wytycznymi projektowania. Program może pracować w układzie wielomonitorowym (dla większych odcinków). Testowano z wersją TD2 0.7.3. Osobom tworzącym stacje/scenerie polecam zapoznanie się z wytycznymi dla ułatwienia przyszłej współpracy z programem oraz proszę o ewentualne uwagi do nich.

Niezależnie od SCS-1, w bliżej nieokreślonej przyszłości planowane jest dostosowanie symulatora ISDR do współpracy z TD2/MaSzyną (z urządzeniami przekaźnikowymi, a być może również innymi).

Pozdrawiam,
Paweł Okrzesik
« Ostatnia zmiana: 07 Styczeń 2017, 17:50:23 wysłana przez Paweł »

Offline uetam

  • Administrator
  • Wiadomości: 475
  • Siła reputacji: 40
  • uetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchuuetam starszy dyżurny ruchu
  • Administrator Techniczny
  • Distance Travelled: 1600km
  • Trains Routed: 924
Re: Symulacyjne Centrum Sterowania
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Grudzień 2015, 23:37:19 »
Dokumentacja do SCS w wersji online.
http://eu07.kolej.org.pl/scs/
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne dotyczące problemów, które mogą być rozwiązane na forum.
Kiedy czekasz na nowego SWDR... https://goo.gl/2t4N4y

Offline Paweł

  • Developer
  • Pioneer
  • *
  • Special Guest
  • Wiadomości: 66
  • Siła reputacji: 7
  • Paweł pracownik torowy
  • Distance Travelled: 2km
  • Trains Routed: 3
Re: Symulacyjne Centrum Sterowania - najnowsza wersja
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Styczeń 2017, 17:52:15 »
Dzień dobry,

Udostępniam zaktualizowaną i rozszerzoną wersję SCS-1 (załącznik w pierwszym poście). Wykaz poprawek i rozszerzeń znajduje się poniżej. Kilka nowych funkcji przygotowanych jest pod nową wersję TD2 i na razie nie będzie działać ze starą wersją z 2016 r.

Rozszerzone zostały także wytyczne tworzenia pulpitów w dokumentacji dołączonej do programu - proszę się z nimi zapoznać i zalecam weryfikację tworzonych pulpitów według wytycznych przed ich publikowaniem, najlepiej przez wyznaczone niezależne osoby.

Zauważyłem też częste problemy z podziałem stacji na odcinki izolowane - proponuję dokonywać go na podstawie wcześniej przygotowanego planu schematycznego z zaznaczeniem złączy i nazw odcinków, najlepiej zweryfikowanego przez inną osobę, a na pewno przez osobę która oddzielnie ma zająć się później wykonaniem pulpitu nastawczego dla SCS-1. Ponadto nowa wersja pulpitu i edytora potrafi rozpoznać niektóre błędy w układzie odcinków.

Główne zmiany:

a) poprawki

- poprawione skrócone drogi hamowania (obecnie możliwe tylko dla jazd "na wprost" kończących się na sygnale "Stój"),
- poprawione przesuwanie numerów pociągów,
- poprawione wczytywanie plików z polskimi znakami diakrytycznymi,
- poprawione błędy w interpretacji parametrów v 1->2, v 2->1,
- poprawiony błąd w wysyłaniu poleceń przy więcej niż jednym symbolu powtarzającym,
- poprawione symbole semaforów stanowiących koniec przebiegów pociągowych bez możliwości dalszej jazdy pociągowej,
- poprawione symbole zwrotnic przy przejściach w układzie pionowym,
- poprawione wyświetlanie lampek kontrolnych,

b) rozszerzenia

- automatyka nastawiania przebiegów,
- samoczynna blokada liniowa na szlakach wewnętrznych,
- samoczynność przejazdu przez stację,
- przejazdy kolejowo-drogowe - uzależnione w przebiegach lub włączane czujnikami z TOP (uwaga: obsługa w nowej wersji TD2),
- możliwość tworzenia obrazów poglądowych,
- zmiana sposobu wyświetlania numerów pociągów, w tym wyświetlanie numerów w linii utwierdzonego przebiegu,
- sterowanie wykolejnicami,
- sterowanie wskaźnikami W19, W20 dla skróconych dróg hamowania,
- sterowanie sygnalizatorami Sz bez światła czerwonego,
- możliwość wprowadzenia kolejności nastawiania między semaforami,
- czas ZCZ zależny od rodzaju przebiegu: 15 s dla manewrowych i 90 s dla pociągowych (było 30 s dla wszystkich),
- zmieniona logika działania poleceń ZDP/ZCZ,
- dodana możliwość sterowania sygnalizatorami powtarzającymi bez symboli na pulpicie,
- zachowanie kolejności nastawiania przy nastawianiu przebiegów złożonych,
- dodany stan sygnalizatora - utwierdzony w przebiegu (kolor czerwony),
- możliwość zmiany obrazów pulpitu z menu kontekstowego,
- automatyczne pobieranie numerów pociągów z TD2 (uwaga: obsługa w nowej wersji TD2),
- automatyczna synchronizacja czasu z TD2/SWDR,
- zmienione rozszerzenie plików na *.scs,
- możliwość otwarcia pliku z parametru ("Otwórz za pomocą..."),
- dodatkowy symbol graficzny: brak elektryfikacji,
- wydzielone okno alarmów i zmieniona zasada ich potwierdzania,
- rozszerzona detekcja błędów w rozmieszczeniu odcinków izolowanych na pulpicie,
- usprawnienia w edytorze.

Pomysły czekające na realizację w bliższej lub dalszej przyszłości:

- definiowanie ochrony bocznej dla zwrotnic,
- definiowanie dróg ochronnych za semaforami,
- możliwość powiązania przejazdu zamykanego czujnikami z przebiegami wyjazdowymi, gdy przejazd znajduje się blisko stacji,
- symbole sbl i przejazdów na obrazach poglądowych,
- dodawanie tabliczek ostrzegawczych,
- powiązanie blokad liniowych pomiędzy pulpitami.