Autor Wątek: Info: System półautomatycznego generowania map UBase  (Przeczytany 1177 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 366
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 109
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 1826km
  • Trains Routed: 783
System półautomatycznego generowania map UBase
« dnia: 02 Październik 2016, 17:52:26 »
Zapewne każdy z Was kiedyś marzył o swojej własnej mapie realnej w TD2, o odtworzeniu swojego najbliższego kolejowego otoczenia w formie elektronicznej makiety. Teraz wykonanie swojej wymarzonej mapy stanie się jeszcze prostsze, za sprawą sprawnego i szybkiego systemu tworzenia basemape'ów, czyli pomocnych przy budowie map topograficznych lub zdjęć lotniczych w formie gotowego pliku .t3d. Na pierwszy rzut oka system może okazać się lekko zawiły, jednak gwarantuję że po krótkim oswojeniu się z edytorem Rainsted wszystko idzie jak po maśle.

Co będzie nam potrzebne?

- Edytor Rainsted
- paczka szablonów UBase (do pobrania na końcu poradnika)
- Geoportal
- kartka papieru oraz długopis (opcjonalnie)


Tak więc zaczynamy. Odpalamy przeglądarkę internetową i wstukujemy znany i lubiany adres www.geoportal.gov.pl Po przejściu do map szukamy interesującej nas lokacji, w moim przypadku będzie to stacja Babimost. Znajdujemy równię stacyjną i przesuwamy kursor gdzieś na nią. Teraz zerknijmy na dół, na pasku podane są współrzędne kursora (zaznaczone na czerwono). Warto je sobie gdzieś zapisać, za chwilę okażą się bardzo przydatne. Jeżeli nie mamy na dole owego paska, wchodzimy w ustawienia (prawy górny róg) i zaptaszamy ,,Pasek informacyjny".



Korzystając z otwartej przeglądarki pobieramy edytor Rainsted ze strony www.rainsted.com (posiadacze symulatora MaSzyna nie muszą go ściągać, jest on dołączony do paczki całościowej - edytor uruchamiamy włączając starter i klikając na przycisk ,,Edytor scenerii" w lewym dolnym rogu). Włączamy program i przywita nas taki oto widok:



Następnie z zakładek po lewej wybieramy ,,Dodaj", a w opcjach pod zakładką klikamy przycisk ,,Dodawanie danych zewnętrznych". Wyskoczy nam nowe okienko. Dalej interesuje nas tylko część okna zaznaczona na czerwono.



W odpowiednie pola wpisujemy zapisane wcześniej współrzędne X i Y (bez liczb po przecinku), pole pod spodem wypełniamy dowolną nazwą pliku (dowolna, czyli taka która nie zawiera polskich znaków i spacji). Aktywuje nam się przycisk ,,Utwórz nowy plik RSF", który następnie klikamy.



Okienko się zamyka, a my klikamy zakładkę ,,Wyświetlanie". Z listy pod zakładką wybieramy wygenerowany przez nas plik RSF. Dalej interesują nas tylko elementy zaznaczone na niebiesko - za ich pomocą dokonujemy pobierania gotowych kwadracików mapy z Geoportalu.



Gdy klikniemy przycisk ,,Pobierz kwadrat z geoportal.gov.pl" pojawi się okienko pobierania. Czekamy aż pasek postępu się załaduje, a w nagrodę za cierpliwość na zielony wcześniej ekran wskoczy kawałeczek zdjęcia lotniczego lub mapy, na przykład taki:



Oczywiście pobierze się nam kwadracik obejmujący punkt którego współrzędne wstukaliśmy przy tworzeniu pliku RSF. Dla ułatwienia ja zawsze po pobraniu kwadracika zmieniam mu nazwę na kolejną liczbę, i tak każdy kwadracik ma swój osobny numer. Dobrze jest też na kartce w kratkę zanotować sobie ustawienie każdego numerka względem innych kwadratów - to ułatwi późniejsze ustawienie ich w edytorze.

Teraz trochę o samych kwadratach. Rainsted pobiera z serwera trzy typy map:

- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 500px/500px i rozdzielczości 500px/km. Program pobiera je przy wybranych powiększeniach (prawe górne okno) 250px/km oraz 500px/km.
- mapy topograficzne o rozmiarze 1000px/1000px i rozdzielczości 1px/m, pobierane przy powiększeniach 1px/m oraz 2px/m.
- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 400px/400px i rozdzielczości 4px/m, pobierane przy powiększeniach 4px/m oraz 8px/m.

Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach 1km i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, łączymy z odpowiednim szablonem i gotowe, ale o tym trochę później...

Rainsted pobrane mapy zapisuje w tym samym katalogu w którym znajduje się program (w przypadku używania startera MaSzyny będzie to główny folder symulatora), dokładniej w folderze gisdata. Tak wygląda on w środku:



Jeżeli któregoś pliku lub folderu widocznego na screenie tam nie będzie to nie panikujmy, stworzą się one same gdy zajdzie taka potrzeba, czyli kiedy pobierzemy odpowiednie kwadraty. Nazwa folderów mówi o tym, co zawiera w środku, tak więc mapy topograficzne będą siedziały w pl1topo, duże zdjęcia lotnicze w pl500px, a mniejsze w pl4000px (tak, wiem że to trochę mylące).

Załóżmy że ściągnęliśmy sobie dwa kwadraciki mapy topograficznej z okolic Babimostu, tak więc wchodzimy w folder pl1topo. Widzimy tam dwa pliki:



Teraz możemy już zabrać się za finalne tworzenie finalnego produktu.

Mamy 2 typy szablonów, ponazywane odpowiednio ze względu na kwadraciki do nich przeznaczone, czyli topo i duże foto łączymy z 1000m.t3d, a małe foto z 100m.t3d.

Odpowiedni szablon oraz wszystkie pobrane kwadraty przenosimy do folderu custom w głównym katalogu TD2. Szablon kopiujemy go tyle razy, ile mamy pobranych kwadracików. Teraz najżmudniejsza część roboty - każdą kopię szablonu otwieramy notatnikiem i w linijce ,,Map:" wpisujemy nazwę jednego kwadracika (razem z rozszerzeniem .jpg). Każdą kopię szablonu dobrze jest nazwać tak samo, jak przypisany do niego kwadracik.

Skoro mamy już zrobione wszystkie mapy, pora na wstawienie ich w grze. Wybieramy w edytorze model #T3DModel i ustawiamy go na gruncie. Może się nam wyświetlić szopka jak na screenie niżej, może się pojawić tylko pusty, mały box.



Teraz zaznaczamy wstawiony model, a w jego pole ,,Name" wpisujemy nazwę pierwszego szablonu z mapą (w moim przypadku szablon nazywa się po prostu ,,1")



Każdy kolejny szablon wstawiamy tak samo, dopasowujemy ich boki do siebie (najlepiej każdemu kwadratowi nadać kąt obrotu 0, 90, 180 lub 270 stopni, ułatwia to ich spasowanie ). Po dopasowaniu kwadratów do siebie można budować.

Prawda że proste?

Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla TRSowego projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic ;-) Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.

Tak więc do pracy Rodacy, wysyp nowych scenerii oczekiwany!
« Ostatnia zmiana: 25 Luty 2017, 18:27:16 wysłana przez UAZownik »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.