Autor Wątek: Idea/Pomysł: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.  (Przeczytany 2979 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 330
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 138
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2183km
  • Trains Routed: 1003
Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« dnia: 30 Grudzień 2016, 23:33:03 »
Witam Was wszystkich w tym skromnym wątku.

Jako, że ostatnio otrzymuję sporo pytań o szeroko rozumianą ,,starą sygnalizację" chciałbym zamieścić tu mały atlasik jak radzić sobie z chęcią na dwa zielone (i nie tylko) w TD2. Nie jest to stricte opis starych sygnałów czy specyfiki dawniejszych sygnalizatorów, a jedynie pomoc przy odzwierciedlaniu ich w naszym symulatorze.

Osoby, które nie wiedzą o czym mowa odsyłam do genialnego opracowania Pawła Okrzesika, do poczytania tutaj: http://www.bsk.isdr.pl/sygn_stare.php#r4

Materiał zamieszczać będę tu w częściach, trzeba informacje dozować powoli ;)

1. Semafory sześciokomorowe

Myślę, że dla wielu z Was są one najbardziej charakterystycznym elementem stacji osygnalizowanych według starego systemu, wprawne oko od razu wyłowi je z gąszcza innych sygnalizatorów. Do dzisiaj są one spotykane na wielu stacjach w Polsce, choć większość z nich obecnie ma zmieniony układ komór, z czego jedna z nich jest zaślepiona. Kiedy stosowany był semafor sześciokomorowy? Jako wjazdowy (gdy stacja posiadała przebiegi bez zatrzymania z jazdą na bok), drogowskazowy i wyjazdowy na szlak SBL.

Przykładową stacją z ich użyciem jest Rozprza: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Rozprza

Przejdźmy do meritum, oryginalnie sześciokomorowce miały następujący układ komór:


Jak dobrze wiecie, w TD2 aktualnie semafor może posiadać maksymalnie 5 komór (w przyszłości się to zmieni), w dodatku SCS nie obsługuje wprost starych obrazów sygnałowych, dlatego aktualnie niemożliwe jest w TD2 zasymulowanie w prosty sposób oryginalnego sześciokomorowca. W takim przypadku musimy wzorować się na wesołej twórczości PLK i trochę zmodyfikować oryginał. W rzeczywistości spotyka się kilka wersji modyfikacji sześciokomorowców, przedstawię tu jednak tylko dwie - moim zdaniem najciekawszą i tą najpospolitszą - oto one:


Propozycja 1 (po lewej) to oryginalny układ komór z tym, że zlikwidowana została zbędna, dolna komora zielona, a w jej miejsce przeniesiona jest górna komora pomarańczowa - taki sygnalizator spotkamy na przykład w Czechowicach-Dziedzicach, układ ten zachowuje najbardziej charakterystyczne cechy oryginału jak światło białe drugie od dołu, nisko osadzoną komorę zieloną i wysoko osadzoną czerwoną.

Propozycja 2 (po prawej) to typowy układ komór wyjęty z dzisiejszego pięciokomorowca z zaślepioną najwyższą komorą - rozwiązanie najczęściej na PKP stosowane w przypadku modernizacji semaforów sześciokomorowych.

W obu tych układach sygnalizatory podają wszystkie spotykane dzisiaj sygnały - w pełni poprawnie obsłuży je TD2 i SCS.

A teraz najważniejsze - podstawowe wpisy na semafor sześciokomorowy w TD2 na słupie prostym.

Wersja 1 (p,b,z,p,c):
slup-ps-p,6k-b-yny,drab-5k-p,,,,,,,light04,light07,light01,light03,light05,Wersja 2 (b,p,c,p,z):
slup-ps-p,6k-b-yny,drab-5k-p,,,,,,,light07,light04,light05,light03,light01,
Sygnalizatory sześciokomorowe w rzeczywistości niezmodyfikowane (stojące w Pilawie czy Tarnowie) zalecam zastąpić wersją 1.


2. Semafory pięciokomorowe starego typu

Sygnalizatory, które często się w opracowaniach pomija, mniej rozpoznawalne, a służące w wielu miejscach do dziś bez jakichkolwiek zmian. Ten typ sygnalizatorów stosowany był najczęściej jako semafor wjazdowy na wszelkie mijanki i małe stacje przelotowe, gdzie przebiegi bez zatrzymania możliwe były tylko ,,na wprost".

Przykładową stacją z ich użyciem są Tuplice: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Tuplice

Wygląda on tak:


Nie musimy wprowadzać w nim żadnych zmian, zastosowany w odpowiednim miejscu wyświetla poprawne sygnały zgodne z realiami epoki a także sygnałami obecnie stosowanymi.

Co ważne - komora pomarańczowa (odn. się do nast. sem.) znajduje się pod komorą pomarańczową (ogr. prędkości) - jest to charakterystyczne dla tych sygnalizatorów. Z powodu nietypowego układu komór już niejeden ancymon zatrzymywał się na moich dyżurach pod takim semaforem. Widząc pomarańczowe światło na środku uparcie twierdził, że powinno być tam czerwone i jest to sygnał stój ;)

Przykładowy wpis:
slup-ps-p,5k-ps-p,drab-5k-p,,,,,,,light07,light01,light03,light05,light04,
3. Semafory dwu- trzy- i czterokomorowe

Stara sygnaliza to nie tylko sześciokomorowce, to też kilka innych popularnych typów sygnalizatorów, łatwo rozpoznawalnych poprzez dwie charakterystyczne cechy - komora zielona (odpowiadająca za sygnał ,,Wolna droga ") znajduje się w nich na pierwszej lub drugiej pozycji od dołu, często też brak jest w nich komory białej. Przebudowane już na dzisiejsze standardy sygnalizatory możemy poznać np. po prostokątnych drzwiczkach rewizyjnych z tyłu oprawy.

Przykładem stacji z ich użyciem jest Celestynów: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Celestyn%C3%B3w

Przejdźmy jednak do najpopularniejszych semaforów i ich przykładowych wpisów.


1 - Semafor wyjazdowy dwukomorowy dwustawny, układ komór: zielone, czerwone. Spotykany do dzisiaj zwłaszcza na posterunkach odstępowych. Przykładowy wpis:
slup-ps-p,2k-ps-p,drab-2k-p,,,,,,,light01,light05,,,,
2 - Semafor wyjazdowy trójkomorowy dwustawny, układ komór: białe, zielone, czerwone. Do dzisiaj bardzo popularny układ spotykany w całym kraju. Przykładowy wpis:
slup-ps-p,3k-ps-p,drab-4k-p,,,,,,,light07,light01,light05,,,
3 - Semafor wyjazdowy trójkomorowy dwu- lub trzystawny, układ komór: zielone, czerwone, zielone. Większość z nich stoi do dzisiaj ze zmienionym kolorem dolnej komory z zielonego na pomarańczowy - choć taką sztuczkę można zastosować tylko w semaforach dwustawnych. Gdy semafor taki może podać sygnały ,,Stój", ,,Wolna droga" i ,,Wolna droga ze zmniejszoną szybkością" nie jest to możliwe z powodu tego, że przy dzisiejszym S2 świeci się właśnie komora dolna, a nie górna jak dzisiaj.

Sposób zasymulowania jazdy na ,,dwa zielone" i odpowiednie wpisy opisane są w punkcie niżej.



4 - Semafor wyjazdowy czterokomorowy dwu- lub trzystawny, układ komór: białe, zielone, czerwone, zielone. Prawie to samo co semafor opisany wyżej - tyle, że z dodatkową komorą białą. Opis wstawiania i wpisy także niżej.

5 - Semafor wyjazdowy czterokomorowy trzy lub czterostawny, układ komór: białe, zielone, czerwone, pomarańczowe. Stosowany np. w przypadku wyjazdu z toru głównego zasadniczego na szlak z SBL. Przykładowy wpis:
slup-ps-p,4k-ps-p,drab-4k-p,,,,,,,light07,light01,light05,light03,,Tak - tu Was trochę oszukałem na screenie jest semafor o ciut innym wpisie, wyświetlający zwykły S10 ;) Niestety obecnie wyświetlenie starego sygnału S6 na tym sygnalizatorze byłoby zbyt problematyczne, więc nie będę go tu przytaczał.

6 - Semafor wjazdowy czterokomorowy dwu- lub trzystawny, układ komór: białe, pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe. Stosowany, gdy na sygnalizatorze nie mają początku przebiegi bez zatrzymania. Komora pomarańczowa informująca o następnym semaforze oczywiście na dole. Przykładowy wpis:
slup-ps-p,4k-ps-p,drab-4k-p,,,,,,,light07,light03,light05,light04,,
4. Historyczny sygnał M2 ,,Przetaczanie dozwolone" i tarcze manewrowe w osobnej oprawie

Jak wiecie, obecnie sygnał Ms2 na semaforze półsamoczynnym to jedno matowobiałe światło, dawniej jednak sygnał ten nazywał się M2, i oprócz światła białego zawierał też światło czerwone. Zapytacie pewnie dlaczego tak? Otóż historia ta jest prosta - sygnalizacja świetlna powstała w oparciu o istniejącą już wcześniej sygnalizację kształtową. Dawniej częstym widokiem był semafor kształtowy ze stojącą przed nim tarczą manewrową, który w nocy mógł wyświetlać m.in takie sygnały:


Z czasem semafory zaczęto wymieniać na świetlne, jednak pozostano przy tradycyjnym układzie - semafor, a przed nim tarcza. Do dzisiaj możemy takie rozwiązanie podziwiać np. w Jaworzynie Śląskiej:


Ostatecznie jakaś mądra głowa wpadła na pomysł, żeby w oprawę semafora wstawić białą komorę i tak powstała ostateczna forma semafora - sygnał na nim natomiast zachował się wciąż ten sam - czerwone, a pod nim białe światło:


Ostatni screen nie jest retuszowany - tak, to prawdziwy sygnał M2 w TD2. Jak go uzyskać? Już tłumaczę, krok po kroku.
1. Wstawiamy w edytorze dowolny semafor świetlny, z pustą komorą na dole, np taki:
slup-ps-p,4k-ps-p,drab-4k-p,,,,,,,,light04,light05,light01,,
2. Wstawiamy w edytorze drugi semafor, nazywamy go np. M2_<nasz_semafor> i nadajemy jej następujący wpis:
,light05,,,,,,,,light00,,,,,,,
3. Drugi sygnalizator ustawiamy w takich samych współrzędnych co pierwszy, jednak 8cm za nim (gdy semafor stoi w punkcie 13.5 toru, drugi musi stać w punkcie 13.42 lub 13.58),

4. Zapisujemy scenerię, otwieramy plik .sc naszej stacji i szukamy linijki odnoszącej się do naszego ,,białego światełka" - w notatniku najlepiej wcisnąć ctrl+F i w okienko wpisać nazwę sygnalizatora. Jego wpis będzie wyglądał np. tak:
Cytuj
TrackObject;148;dynamic_rs,,light05,,,,,,,,light00,,,,,,,;-7.503001;0;169.4097;0;0.01;0;37;7.67;M2_D;Untagged;0;
Interesuje nas wytłuszczona wartość, czyli współrzędna Y.

5. Zmniejszamy wskazaną wartość o 5.55 (dla sześciokomorowca w wariancie pierwszym o 5.22), w naszym przypadku będzie to (tak, zgadliście) -5.55. Cały wpis zatem może wyglądać tak:
TrackObject;148;dynamic_rs,,light07,,,,,,,,light00,,,,,,,;-7.503001;-5.55;169.4097;0;0.01;0;37;7.67;M2_D;Untagged;0;
6. Gotowe! Możemy cieszyć się naszym pierwszym semaforem skladającym się z dwóch semaforów ;D

!WAŻNE! - możecie pewnie sobie pomyśleć: ,,ale głupol z tego UAZa, zamiast wstawić tylko gołą dolną komorę ten sobie utrudnia zabawę" - sygnalizator MUSI mieć komorę czerwoną i białą, inaczej nie będzie poprawnie działać. Cały szkopuł w tym, żeby czerwoną komorę schować pod ziemię - i temu służy obniżanie semafora.

Dobra, mamy semafor, teraz trzeba nim jakoś sterować. Możemy to zrobić w dwojaki sposób - albo komorą białą sterować przez PuTTy (nie wymaga to wtedy przerabiania SCSa), albo przerabiamy nasz pulpit SCSa tak:


Za właściwym semaforem wstawiamy drugi, który może podać tylko sygnał manewrowy i (opcjonalnie) Sz- teraz manewr i Sz podajemy właśnie nim. Co ciekawe, ten sposób odzwierciedla prawdziwe działanie sygnału zastępczego - w rzeczywistości jest to osobny obwód względem reszty semafora, możemy go podać niezależnie od tego, co wyświetla się obecnie na semaforze. W taki sam sposób możemy też sterować osobną tarczą manewrową przed semaforem - tak jest np. w Karszynku.

5. Wyjazd na jedno ramię/światło z toru głównego dodatkowego

Nie jest to zagadnienie związane tylko z omawianym systemem sygnalizacji - zjawisko to występowało już sporo wcześniej przy semaforach kształtowych, a po wejściu sygnalizacji świetlnej zadomowiło się także i w wersji świetlnej. Jest możliwe w szczególnych warunkach wyprawienie pociągu z toru dodatkowego (gdzie z pewnością będzie przemierzał rozjazdy w kierunku zbocznym) na sygnał ,,jazda z największą dozwoloną prędkością". Kiedy możemy takie rozwiązanie zastosować? Zajrzyjmy w instrukcję ,,Nr E1" z 1958 roku:
Cytat: Instrukcja E1 z 1958
Sygnał Sr2 ''Wolna droga'' stosuje się na semaforach wyjazdowych również przy wyprawianiu pociągów towarowych z torów głównych dodatkowych, jeśli czoło wyprawianego pociągu znajduje się bezpośrednio przed semaforem wyjazdowym i nie zachodzi obawa przejazdu przez zwrotnice z szybkością większą od dozwolonej.
oraz
Cytat: Instrukcja E1 z 1958
Sygnał S2 i S4 (jedno światło pomarańczowe lub jedno zielone) na semaforach świetlnych wyjazdowych stosuje się również przy wyprawianiu pociągów towarowych z torów głównych dodatkowych, jeśli czoło wyprawianego pociągu znajduje się bezpośrednio przed semaforem wyjazdowym, i nie zachodzi obawa przejazdu przez zwrotnice odgałęziające z szybkością większą niż dozwolona.
Tłumacząc na ludzki - przy torze bez krawędzi peronowej możemy postawić semafor wyjazdowy jednoramienny lub z jedną komorą zieloną - i nie będzie to błędem.

Przykładowe stacje z użyciem tego rozwiązania:
Wersja kształtowa - Giżycko: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Gi%C5%BCycko
Wersja świetlna - Dębica Towarowa: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/D%C4%99bica_Towarowa

Jak w takim razie zaimplementować to w TD2? W przypadku semafora kształtowego sprawa jest prosta - zamiast ,,sk12" wstawiamy ,,sk1" i wszystko gra bez zmian - układamy drogę, utwierdzamy ją i podajemy sygnał - pomimo dwójki w indeksie dźwigni sygnałowej elegancko poda nam się jedno ramię.

Inaczej jest w przypadku semaforów świetlnych sterowanych z SCSa - tu musimy wprowadzić małe zmiany na pulpicie. Normalnie SCS wykrywając po drodze zwrotnicę ustawioną w kierunku zbocznym chce podać na semaforze wyjazdowym np. sygnał S10 - dlatego musimy we właściwościach odpowiednich rozjazdów wpisać na wprost i na bok (Vplus i Vminus) prędkość 160km/h.


Zostaje jedna kwestia - teraz zarówno semafor wyjazdowy (co chcemy) jak i semafor wjazdowy (czego nie chcemy) podaje na bok Vmax. Żeby wjazdowy podawał nam normalnie dwa światła przy jeździe na bok musimy jeszcze wprowadzić prędkość 40km/h w obu kierunkach na torze bocznym. Jeżeli z jednej strony na dany tor jest możliwość wjazdu ,,na wprost", ograniczenie wprowadzamy tylko dla strony ,,zbocznej".


Gdy wszystko będzie poprawnie zrobione, możemy już bez problemu cieszyć się na myśl o trollach pędzących 160km/h po rozjazdach ;D


6. Stary sygnał S5 - ,,jazda na dwa zielone" - semafor dwustawny

Cały schemat działania jest bardzo podobny do tego, ze starego sygnału M2 i jazdy na ,,jedno zielone". Pewnym ograniczeniem jest to, że stworzony w ten sposób semafor jest semaforem dwustawnym - wyświetla tylko ,,Stój" i ,,Wolna droga ze zmniejszoną szybkością". Sterowanie wersją trójstawną jest w fazie testów - i też powinno z czasem się tu pojawić.

1. Wstawiamy w edytorze semafor świetlny, z jedną pustą komorą na górze, np taki:
slup-ps-p,3k-ps-p,drab-4k-p,,,,,,,light01,light05,,,,Nazywamy go dowolnie.

2. Wstawiamy w edytorze tarczę ostrzegawczą, nazywamy ją np. 2Z<nasz_semafor>_ (podłoga na końcu ukryje jej nazwę w SCSie - będzie tam zbędna) i nadajemy jej następujący wpis:
,light01,,,,,,,,light03,,,,,,,
3. Tarczę ustawiamy w takich samych współrzędnych co semafor, jednak 8cm za nim (gdy semafor stoi w punkcie 13.5 toru, tarcza musi stać w punkcie 13.42 lub 13.58),

4. Zapisujemy scenerię, otwieramy plik .sc naszej stacji i szukamy linijki odnoszącej się do naszej tarczy - w notatniku najlepiej wcisnąć ctrl+F i w okienko wpisać jej nazwę. Szukany przez nas wpis będzie wyglądał np. tak:
Cytuj
TrackObject;148;dynamic_ds,,light01,,,,,,,,light03,,,,,,,;-7.503001;0;169.4097;0;0.01;0;37;7.67;2ZC_;Untagged;0;
Interesuje nas wytłuszczona wartość, czyli współrzędna Y.

5. Zmniejszamy wskazaną wartość o 4.89 (dla czterokomorowca o 5.56), cały wpis zatem może wyglądać tak:
TrackObject;148;dynamic_ds,,light01,,,,,,,,light03,,,,,,,;-7.503001;-4.89;169.4097;0;0.01;0;37;7.67;2ZC_;Untagged;0;
6. Teraz musimy przerobić lekko nasz pulpit SCS, żeby górne światełko się zapalało. Przed właściwym semaforem wstawiamy tarczę ostrzegawczą, nazywamy ją tak, jak nasza tarcza w TD. Teraz modyfikujemy rozjazd - żeby wyświetliło się na semaforze jedno zielone, a nie S10, musimy wstukać mu 160km/h w pole Vplus i Vminus.


7. Teraz, żeby semafor wjazdowy nie świecił nam na bok jednego, ale dwa światełka wstukujemy prędkość 40km/h w torze stacyjnym.


8. Gotowe!



C.D.N.
Jeżeli wyłapiecie jakieś błędy, macie pytania - piszcie śmiało.
« Ostatnia zmiana: 01 Styczeń 2017, 14:58:51 wysłana przez UAZownik »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline skorakora

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 160
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 22
  • skorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowy
  • Jak skończę robić pulpit to kontrolka się zapali.
    • nieudana strona...
  • Distance Travelled: 836km
  • Trains Routed: 282
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Grudzień 2016, 00:53:06 »
A co sześciokomorowe tak chcesz ?
Cyżby to dlatego, że w kutnie mają być ?
 ;)

PS: dzięki za wpisy przydadzą się  :D
« Ostatnia zmiana: 31 Grudzień 2016, 00:54:42 wysłana przez skorakora »
Fizyka rigidbody - wstrzymany  Zgierz - 52% Łódź kaliska -12%    Łódź Widzew - 0%  Łódź Fabryczna - 3% Studzionki - 0% Projekt ŁKA 2.5%
Projekty idą... idą powoli ale idą (brak czasu)...

Offline Ryszard-san

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 283
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 181
  • Ryszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezes
  • Distance Travelled: 11393km
  • Trains Routed: 1312
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #2 dnia: 31 Grudzień 2016, 11:10:20 »
Przydał by się MS2 stary - czyli białe i czerwone ;)
EU06-18;gags;gags;120a;120a;609a

Offline Radmorek

  • Developer
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 24
  • Radmorek dróżnik przejazdowyRadmorek dróżnik przejazdowyRadmorek dróżnik przejazdowyRadmorek dróżnik przejazdowy
  • Distance Travelled: 507km
  • Trains Routed: 249
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #3 dnia: 31 Grudzień 2016, 12:44:07 »
Przydał by się MS2 stary - czyli białe i czerwone ;)
Będzie to, i inne stare sygnały w najprawdopodobniej 084P1 :)

Offline !Marcin

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 37
  • !Marcin toromistrz!Marcin toromistrz!Marcin toromistrz!Marcin toromistrz!Marcin toromistrz!Marcin toromistrz!Marcin toromistrz
  • ็็็็็็ ็็็็็็ ็็็็็็ ็็็็็็ ็็็็็็ ็็็็็็ ็็็็็็
  • Distance Travelled: 2013km
  • Trains Routed: 490
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #4 dnia: 31 Grudzień 2016, 12:46:18 »
Takie cudo to byłoby coś w TDku. :D Co do samego tematu to dobrze to UAZownik wytłumaczyłeś i będzie można to wykorzystać na jakiś swoich sceneriach.
Autor Scenerii: Samostrzel - "Bliżej jak dalej"% LCS Bolesławiec - "Coś z tego będzie?"% Wisła Głębce - Prace wstrzymane (Po płaskim nie pojedziesz, chyba?)
___________________________________________________________

Offline Ryszard-san

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 283
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 181
  • Ryszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezes
  • Distance Travelled: 11393km
  • Trains Routed: 1312
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #5 dnia: 31 Grudzień 2016, 13:05:10 »
Ja i jeszcze 3 ramienne kształty ;)
EU06-18;gags;gags;120a;120a;609a

Offline skorakora

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 160
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 22
  • skorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowyskorakora dróżnik przejazdowy
  • Jak skończę robić pulpit to kontrolka się zapali.
    • nieudana strona...
  • Distance Travelled: 836km
  • Trains Routed: 282
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #6 dnia: 31 Grudzień 2016, 13:25:00 »
Powiem tak:
Najmniejszego sensu to nie ma (chyba że dla ozdoby)
pamiętajmy, że większość naszych graczy to 10cio. latki którzy nawet podstawowych sygnałów nie znają a co dopiero te wycofane 30 lat temu
Fizyka rigidbody - wstrzymany  Zgierz - 52% Łódź kaliska -12%    Łódź Widzew - 0%  Łódź Fabryczna - 3% Studzionki - 0% Projekt ŁKA 2.5%
Projekty idą... idą powoli ale idą (brak czasu)...

Offline greg86

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 853
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 65
  • greg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezes
  • SJZ
  • Distance Travelled: 2196km
  • Trains Routed: 297
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #7 dnia: 31 Grudzień 2016, 13:41:09 »
W tym urok symulatora. Czas się nauczyć jakie są realia. A nie grać dla grania.
Projekt LCS Jastrzębie - 20%
Poprawki w toku...

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 330
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 138
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2183km
  • Trains Routed: 1003
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Grudzień 2016, 13:45:11 »
Powiem tak:
Najmniejszego sensu to nie ma (chyba że dla ozdoby)
pamiętajmy, że większość naszych graczy to 10cio. latki którzy nawet podstawowych sygnałów nie znają a co dopiero te wycofane 30 lat temu

Sygnały z tego okresu (dwa zielone i pomarańczowe nad zielonym) do dzisiaj normalnie obowiązują według Ie-1, reszta sygnałów jest tożsama. Na dobrą sprawę wyleciało tylko Ms2 z czerwonym i białym (choć jeszcze się je spotyka). Wyjaśnienia, że nie zna się tych sygnałów pokazują tylko, że ktoś niedoczytał instrukcji do końca ;)
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Online ED161

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 65
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 67
  • ED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezesED161 prezes
  • Distance Travelled: 4258km
  • Trains Routed: 821
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #9 dnia: 31 Grudzień 2016, 13:54:16 »
W Pilawie się przyda
Projekt "Siódemka" - 15%
Mińsk Mazowiecki - 55%

Online Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Ekspert ds. kolejowych
  • Wiadomości: 115
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 26
  • Marcin S nastawniczyMarcin S nastawniczyMarcin S nastawniczyMarcin S nastawniczyMarcin S nastawniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1472km
  • Trains Routed: 24
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Grudzień 2016, 14:03:41 »
Problem nieznajomość E1 u dużej ilości użytkowników można bardzo łatwo zauważyć kiedy korzystają z syren lokomotywy. ;) Niejednokrotnie nawet nie są świadomi tego, iż podają sygnały..
- PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki -

Offline matfre96

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 76
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • matfre96 dróżnik obchodowymatfre96 dróżnik obchodowy
  • PKP Intercity S.A.
  • Distance Travelled: 3249km
  • Trains Routed: 105
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #11 dnia: 31 Grudzień 2016, 14:17:59 »
Sygnały z tego okresu (dwa zielone i pomarańczowe nad zielonym) do dzisiaj normalnie obowiązują według Ie-1, reszta sygnałów jest tożsama. Na dobrą sprawę wyleciało tylko Ms2 z czerwonym i białym (choć jeszcze się je spotyka). Wyjaśnienia, że nie zna się tych sygnałów pokazują tylko, że ktoś niedoczytał instrukcji do końca ;)

Rozdział III, paragraf 18 instrukcji Ie-1 :)

Przydał by się MS2 stary - czyli białe i czerwone ;)
Czy z poziomu putty nie można uzyskać takiego obrazu sygnałowego?
« Ostatnia zmiana: 31 Grudzień 2016, 14:19:58 wysłana przez matfre96 »
A tu gorzelnie właśnie widzieliśmy już zamkniętą niestety szkoda...

LCS Wołomin (Warszawa Wileńska - Tłuszcz) - 100% (w fazie testów)

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 330
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 138
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2183km
  • Trains Routed: 1003
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #12 dnia: 31 Grudzień 2016, 16:20:40 »
Przydał by się MS2 stary - czyli białe i czerwone ;)
Czy z poziomu putty nie można uzyskać takiego obrazu sygnałowego?

Da się go uzyskać stosując pewną sztuczkę, którą też w swoim czasie przytoczę w pierwszym poście - może jeszcze dzisiaj ;)

Dodano: 31 Grudzień 2016, 22:02:01


Aktualizacja pierwszego posta - semafory pięciokomorowe i stary sygnał M2 - miłej lektury ;)
« Ostatnia zmiana: 31 Grudzień 2016, 22:02:01 wysłana przez UAZownik »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline Kacper9

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 641
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 187
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
  • Distance Travelled: 7089km
  • Trains Routed: 2887
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #13 dnia: 31 Grudzień 2016, 22:00:15 »
Dla sześciokomorowców z dolną  komorą pomarańczową i dopiero druga od dołu zmieniamy o -5.22!
Tworze pulpity do stacji dobrze wykonanych. Nie polecam swoich pulpity. Wypadkowa TD2.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 330
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 138
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2183km
  • Trains Routed: 1003
Re: Sygnalizacja PKP okresu 1959-1969 - z czym to się je w TeDe.
« Odpowiedź #14 dnia: 31 Grudzień 2016, 22:05:53 »
Słuszna uwaga - od razu dopisuję do reszty ;)

Dodano: 01 Styczeń 2017, 15:00:56


Aktualizacja pierwszego postu - wyjazd z toru dodatkowego na jedno ramię/światło.

Dodano: 01 Styczeń 2017, 15:10:04


Aktualizacja pierwszego postu - pozostałe semafory i jazda na dwa zielone.
« Ostatnia zmiana: 01 Styczeń 2017, 15:10:04 wysłana przez UAZownik »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.