Autor Wątek: Instrukcje - dyskusja  (Przeczytany 1471 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Instrukcje - dyskusja
« dnia: 25 Luty 2017, 13:38:10 »
Temat powstały do zgłoszenia błędów, uwag, bądź zapytań.
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline Akano

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 26
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 24
  • Akano dróżnik przejazdowyAkano dróżnik przejazdowyAkano dróżnik przejazdowyAkano dróżnik przejazdowy
  • Stażysta
  • Distance Travelled: 1330km
  • Trains Routed: 276
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Luty 2017, 13:42:38 »
Jak zrobić scenerie z geoportal??
PKP Cargo. Zakład Centralny. Warszawa Odolany Manewrowy, ZNTK Żyrardów

Żerakowice-USRK - 95%            Żyraków - 60%

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline Meril

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 85
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 68
  • Meril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezesMeril prezes
  • Distance Travelled: 761km
  • Trains Routed: 578
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Luty 2017, 15:56:09 »
Trochę się czepiam, ale przy opisie sterowania EU07 brakuje jakiejś konkluzji jakie to ma znaczenie w symulatorze. Np, ustawianie hamulców T-O-P. Jest pięknie opisane jak to działa technicznie, a nie jest podane jaki dane ustawienie ma skutek w grze. W tej chwili to jest bardziej opis techniczny lokomotywy, a nie instrukcja.  Szczególnie młodzi nowi gracze będą przerażeni ilością trudnych, fachowych terminów bez podstaw.

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Luty 2017, 17:39:27 »
Dodana adnotacja odnośnie przełącznika T-O-P.
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline Paweł

  • Developer
  • Pioneer
  • *
  • Special Guest
  • Wiadomości: 69
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 6
  • Paweł pracownik torowy
  • Distance Travelled: 2km
  • Trains Routed: 3
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #5 dnia: 25 Luty 2017, 17:59:43 »
Kilka uwag:

- Aktualnie obowiązujące przepisy to Ir-1 i Ie-1, nie R1 i E1. Przydałyby się odnośniki do nich (ze strony PLK).

- Nie stosuje się od dawna pojęcia tarcza zaporowa świetlna, nieaktualna jest też zasada oznaczania ich skrótem Tz... Obecnie są to semafory świetlne (drogowskazowe), oznaczane kolejnymi literami.

- Definicja drogi przebiegu "Odcinek toru wyodrębniony z uwzględnieniem bezpiecznego sterowania ruchem, oznakowany początkowym i końcowym sygnalizatorem." niezbyt precyzyjna. Lepiej odcinek toru, po którym ma odbyć się jazda, wraz z elementami (zwrotnice, sygnalizatory itp.) zapewniającymi bezpieczeństwo jazdy. Sygnalizatora końcowego być nie musi (w wyjątkowych przypadkach początkowego też).

- "Utwierdzenie drogi przebiegu to nic innego jak podanie na semaforze początkowym sygnału zezwalającego na jazdę" - jednak coś innego. Utwierdzenie to zabezpieczenie elementów drogi przebiegu i ochronnych przed zmianą stanu, podanie sygnału może nastąpić po utwierdzeniu. Przebieg może zostać utwierdzony bez podania sygnału.

- "Istnieje hierarchia wg. której należy odprawiać pociągi w przypadku, gdy są przynajmniej dwa składy kolidujące ze sobą np. o ten sam odcinek toru czy szlaku." - to nie jest bezwzględna reguła. Opóźnienie pociągu wyższej kategorii przez pociąg niższej kategorii może zapobiec dużo większemu opóźnieniu innego pociągu wyższej kategorii czy wielu innych pociągów, a przy braku torów czasem wręcz nie ma innego wyjścia. Warto mieć to na uwadze.

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #6 dnia: 25 Luty 2017, 20:37:21 »
Skróty instrukcji są wymienne Ir-1 i R1, Ie-1 i E1 jedne jak i drugie są poprawne. Ja używam starszych skrótów z przyzwyczajenia. Dopóki są na pierwszej stronie stare skróty, można ich używać.

Dodano linki do oryginalnych instrukcji ze strony PLK'i.

Dodana adnotacja dotycząca dawnych tarcz zaporowych świetlnych. Ze starymi sygnałami i określeniami był lekki kłopot z racji tego, iż symulator nie ma określonych konkretnych ram czasowych. Stąd można w instrukcji zobaczyć Rd2, Rd3, Z1z, Rp2, itd. Jeśli "Władza" wypowie się i określi konkretny okres czasu "życia" w symulatorze, wtedy oczywiście instrukcje dostosuje się do konkretnych czasów.

Pozostałe definicje zostały poprawione.
« Ostatnia zmiana: 25 Luty 2017, 20:40:57 wysłana przez Marcin S »
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline Paweł

  • Developer
  • Pioneer
  • *
  • Special Guest
  • Wiadomości: 69
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 6
  • Paweł pracownik torowy
  • Distance Travelled: 2km
  • Trains Routed: 3
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Luty 2017, 12:47:18 »
Ze starymi sygnałami i określeniami był lekki kłopot z racji tego, iż symulator nie ma określonych konkretnych ram czasowych. Stąd można w instrukcji zobaczyć Rd2, Rd3, Z1z, Rp2, itd.

Proponuję w zasadniczej części instrukcji opisywać aktualne przepisy i sygnały, a obowiązujące we wcześniejszych latach wyodrębnić jako osobny rozdział/dodatek.

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Luty 2017, 13:27:07 »
No właśnie chciałem tego uniknąć, aby nie było takie mieszanki w stylu tutaj trochę tego, tam trochę tamtego. Jedynie mogę dodać przy każdym takim sygnale, że obecnie dziś nie obowiązuje i to chyba było by najlepsze.
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline Ryszard-san

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 385
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 145
  • Ryszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezesRyszard-san prezes
  • Distance Travelled: 8809km
  • Trains Routed: 1185
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Luty 2017, 14:48:37 »
Przed pierwszym załączeniem Wyłącznika Szybkiego (WS), należy dokonać odblokowania przekaźników nadmiarowych przetwornic i ogrzewania pociągu i przekaźnika różnicowego uzależnionych od podtrzymania styków głównych WS'a.

Tu jest błąd, Powinno być zamknięcie WS jest uzależnione od styków w/w przekaźników.

I Tu jest nieścisłość: Strumień wypadkowy (różnicowy) zaczyna oddziaływać na zworę i przy określonej różnicy prądów (125-140A)

Prawidłowo jest nie więcej niż 75A - ta wartość(125-140) dotyczy się pierwszych wersji EU07 (część serii 4E i EU06) gdzie był stosowany stary model przekaźnika różnicowego i przekaźnik prądu do samoczynnego rozruchu - obecnie praktycznie wycofany.
EU06-18;gags;gags;120a;120a;609a

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #10 dnia: 26 Luty 2017, 15:29:33 »
Dzięki, poprawione.
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline EN57-002

  • User
  • Wiadomości: 88
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 234
  • EN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezes
  • Distance Travelled: 5067km
  • Trains Routed: 3355
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #11 dnia: 26 Luty 2017, 21:33:16 »
  Odnośnie generowania RJ, dla składów pojawiających się na scenerii. Jest: "Może się zdarzyć, że gracz podstawi się pod tarczą manewrową i w takim przypadku powinno się wykonać najpierw manewry"...
 No chyba nie, bowiem są stacje, w których podstawienie w peron, a później generowanie RJ, może uniemożliwić wyjazd, bo np. z toru z krawędzią peronową, na który wstawiliśmy skład nie ma wyjazdu na szlak wygenerowany w RJ.
 Po przeczytaniu takiej instrukcji prawie wszyscy lądują na stacji i "można manewr".
 Powinno raczej być: "Może się zdarzyć, że gracz podstawi się pod tarczą manewrową i w takim przypadku w zależności od sytuacji, albo wykonujemy wpierw manewr, albo generujemy RJ."
 Kosmetyka innych określeń też by się przydała.

Offline kam55

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 360
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 114
  • kam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezes
  • Organizator sesji
  • Distance Travelled: 3205km
  • Trains Routed: 1775
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #12 dnia: 26 Luty 2017, 22:53:28 »
Co rozumiesz pod określeniem "nie ma wyjazdu na szlak wygenerowany w RJ". Masz na myśli to, że szlak lub szlaki na, który pociąg jest skierowany są zapchane (wychodzą późne godziny odjazdu)?
Generowanie RJ powinno się (ale nie napisałem, że obowiązkowe) odbyć po wykonaniu ewentualnych manewrów. O ile na jakichś małych spokojnych stacjach dyżurny może oszacować ile owy manewr zajmie czasu i pod niego dostosować RJ, to na dużych, ruchliwych może stać się to trudne i ustalanie już wtedy jakichś czasów odjazdów jest nieprecyzyjne, ze względu na ciągły ruch pociągów rozkładowych, a także resztę rzeczy związanych z ich obsługą. Jak wspomniałem na początku w instrukcji głównym zadaniem będzie punktualne prowadzenie ruchu, więc to już na DR głowie w jaki sposób.
Niech początkujący się najpierw uczą, że najpierw się podstawia skład pasażerski w peron - jeśli ma nie jechać jako służbowy. Gdy się już podstawi to wtedy patrzeć, na jaki szlak jest zwrócony i układać. Inaczej to będą dalej takie przypadki, że będą dawać RJ przed manewrami gdzie dali sobie domyślny czas te 3 minuty, nie wyrobią się a potem sie jeszcze okaże, że na zły szlak ustawione jest czoło i trzeba zrobić oblot.
Co do samych próśb maszynistów o podawanie manewrów to i tak zawsze ostatni głos w tej sprawie ma DR, więc te kwestie zależą od ustaleń między nimi.

Sama kwestia tego co by jeszcze dodać/zmienić w poradniku jest otwarta, można dyskutować. W końcu wszyscy mają w tym interes, aby świeżaki nie były rzucane na głęboką wodę, tylko miały jakąś wyprawkę :)
--->>> TARNÓW<<<---

Offline Marcin S

  • Global Moderator
  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 108
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Marcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczyMarcin S zwrotniczy
  • Kontroler scenerii
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 1249km
  • Trains Routed: 24
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #13 dnia: 27 Luty 2017, 00:00:43 »
Ze swej strony tylko dodam.
Kosmetyka innych określeń też by się przydała.

Proszę zatem wymienić, które określenia są niezrozumiałe lub niedoprecyzowane i wymagają korekty.
Nikt z nas nie jest jasnowidzem.

Również pragnę nadmienić, iż nikt nie jest Alfą i Omegą i błędy się zdarzają. Dlatego jeśli ktoś znajdzie jakąś frazę błędną, bądź wymagającą dopowiedzenia pewnej kwestii. Proszę śmiało pisać, Wspólnymi siłami podkręci się ten projekt ku Wspólnemu dobru.
PKP Cargo S.A. Centralny Zakład Spółki - Sekcja Eksploatacji Lokomotyw w Warszawie
[kabel≠przewód]

Offline EN57-002

  • User
  • Wiadomości: 88
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 234
  • EN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezesEN57-002 prezes
  • Distance Travelled: 5067km
  • Trains Routed: 3355
Odp: Instrukcje - dyskusja
« Odpowiedź #14 dnia: 28 Luty 2017, 12:29:28 »
Co rozumiesz pod określeniem "nie ma wyjazdu na szlak wygenerowany w RJ". Masz na myśli to, że szlak lub szlaki na, który pociąg jest skierowany są zapchane (wychodzą późne godziny odjazdu)?
Nie. Np. na Dębie i Dąbiu jak z pod Tm-ów wypuścisz skład na tor 6 to na szlak B już nie wjedzie, a zakładam, że nowi korzystają z automatu w generowaniu RJ, a nie robią go ręcznie.
Generowanie RJ powinno się (ale nie napisałem, że obowiązkowe) odbyć po wykonaniu ewentualnych manewrów.
Niestety, ponieważ zarówno Dąb jak i Dąbie z pod Tm-ów mają tylko dwa tory na wyprawienie, to RJ robię jak stoją pod nimi, a następnie w zależności od sytuacji ruchowej i RJ wstawiam w peron.
O ile na jakichś małych spokojnych stacjach dyżurny może oszacować ile owy manewr zajmie czasu i pod niego dostosować RJ, to na dużych, ruchliwych może stać się to trudne i ustalanie już wtedy jakichś czasów odjazdów jest nieprecyzyjne, ze względu na ciągły ruch pociągów rozkładowych, a także resztę rzeczy związanych z ich obsługą. Jak wspomniałem na początku w instrukcji głównym zadaniem będzie punktualne prowadzenie ruchu, więc to już na DR głowie w jaki sposób.
Już to kiedyś poruszałem, a przy przejściu na nową wersję powinno być to wzięte pod uwagę. Sprawa spawnów. No przecież bez sensu jest, że np. na takim Dębie, czy Grabie oryginalnym spawny są wszędzie. Nie raz miałem tak, że wypuszczałem manewr, a tu nagle skład ląduje na torze, na który jedzie inny skład. Następstwo RS przez któregoś mecha i wstrzymanie ruchu na ileś tam minut. Na Dąbiu rozwiązałem to w prosty sposób. Są dwa tory, na których ciągle są otwarte spawny, do tego długie, aby z towarówkami też mogli lądować. Od chwili tej operacji nie ma żadnego problemu z lądowaniem składów, a mnie praca też stała się przejrzysta. Nie wiem czemu twórcy na innych sceneriach tak nie zrobią, ale może nie mają wizji pracy stacji. Spawny na wielu torach w tym głównych zasadniczych doprowadzają do tego, że ludzie je wyłączają, a później się czyta; 12 stacji i ani jednego spawna. Czasami sam je wyłączałem, bo lądowanie wszędzie składów, do tego duży ruch, to czasami potrafi zdemolować pracę stacji.
Niech początkujący się najpierw uczą, że najpierw się podstawia skład pasażerski w peron - jeśli ma nie jechać jako służbowy. Gdy się już podstawi to wtedy patrzeć, na jaki szlak jest zwrócony i układać.
Jeżeli każdy tor na który można wstawić skład i przy każdej krawędzi peronowej prowadzi na wszystkie szlaki. Jeżeli nie, to w prosty sposób przywali Ci czekanie, bo np. nie spojrzy na RJ, a tam będą 3 poc. na szlak, przed którym Cię wstawił i możliwe odejście najszybsze jest za 38 min. (tak np.); co się zdarza, bo sam tego doświadczam.
  Inaczej to będą dalej takie przypadki, że będą dawać RJ przed manewrami gdzie dali sobie domyślny czas te 3 minuty, nie wyrobią się a potem się jeszcze okaże, że na zły szlak ustawione jest czoło i trzeba zrobić oblot.
Jeżeli nie potrafią zmienić parametru 3 min, to cóż dopiero pisać o wyborze szlaku na który poc. ma jechać. Przeważnie kończy się to na wyborze stacji początkowej i dalej już jest generowanie automatyczne.
Co do samych próśb maszynistów o podawanie manewrów to i tak zawsze ostatni głos w tej sprawie ma DR, więc te kwestie zależą od ustaleń między nimi.
Dlatego uczę, że na Dąbiu jest odwrotnie. Wpierw RJ, następnie manewr. Bo układając RJ jak stoi na żeberku nie zawalam sobie nim toru, a jednak muszę prowadzić ruch planowy (może być tak, że odejście wyjdzie mi najszybsze za 10 min, a zablokuje mi tor na tyle czasu), wiem na jaki tor go wystawić, bo już ułożyłem szlak, na który ma wjechać, a także wiem czy ma zrobić oblot, bo czas odejście w drugą stronę jest krótszy niż jak jest ustawiony, czy zmienić kabinę.
Sama kwestia tego co by jeszcze dodać/zmienić w poradniku jest otwarta, można dyskutować. W końcu wszyscy mają w tym interes, aby świeżaki nie były rzucane na głęboką wodę, tylko miały jakąś wyprawkę :)
Dlatego jestem daleki od generalizowania pewnych spraw, jak z tymi manewrami i RJ.
« Ostatnia zmiana: 28 Luty 2017, 12:31:45 wysłana przez EN57-002 »