Autor Wątek: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów  (Przeczytany 419 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline QazMati

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 146
  • QazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezes
  • Kocham burze <3
  • Distance Travelled: 636km
  • Trains Routed: 1074
Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« dnia: 03 Maj 2017, 17:11:59 »
Witam!
Ostatnio spotkałem się z bardzo nie miłą sytuacją, która spotkała mnie w pociągu POLREGIO. A więc..
Chciałem kupić bilet na dworcu w Lesznie. Była godzina 20:32, kasa była już zamknięta. Poszedłem do biletomatu, który jak się okazało przyjmował tylko odliczone pieniądze. Ja takowych nie miałem. Pozostało mi tylko pójść do konduktora i tam kupić bilet. Pociąg relacji Wrocław Główny - Poznań Główny ma postój w lesznie 24 minuty więc problemu nie było. Odjazd dopiero o 20:41. Wszystko było ok do momentu w którym konduktor mi powiedział, że za to, że nie kupiłem biletu na dworcu doliczy mi dodatkową opłatę. Ta kwota jest bardzo błaha ale dla mnie liczy się sam fakt. Bilet kosztował 2,77zł a opłata za wydanie biletu 4,40zł. KUpiłem ten bilet i w sumie jakoś nie byłem zły, dopiero następnego dnia..

Sytuacja się powtórzyła, wszystko dokładnie tak samo, tylko konduktor inny. I tym razem żadnej opłaty nie było!! Dodam, że to był ten sam pociąg, tego samego przewoźnika, też kasa zamknięta i też nie miałem drobnych na kupno biletu w biletomacie.

I pytanko do Was, jak to jest? Konduktor ot tak sobie może naliczyć jakąś dodatkową opłatę? To zależy od jego "widzi-misiów" czy co?

Z góy dzięki za odp :D
« Ostatnia zmiana: 03 Maj 2017, 17:26:45 wysłana przez QazMati »

Offline Aderian94

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 65
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System
    • Heaven Of System
  • Distance Travelled: 3056km
  • Trains Routed: 1039
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Maj 2017, 17:22:39 »
Cytuj
od tak
ot tak
Nie mam pojęcia. Jeśli kasa jest nieczynna o jakiejś porze, zamknięta na amen lub jest jakaś awaria na kasie (wtedy dostajesz świstek od kasjerki), wtedy nie może być naliczana opłata. Pisz najlepiej skargę, ale musisz mieć też bilet pewnie z jakimś dowodem płatności, że była jakaś opłata dodatkowa.
Heaven Of System

Offline erap2

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 137
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 18
  • erap2 zwrotniczyerap2 zwrotniczyerap2 zwrotniczy
    • Erap2 - kolej na Facebooku ;)
  • Distance Travelled: 1053km
  • Trains Routed: 481
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Maj 2017, 17:25:20 »
No i co da skarga? Przeprosiny listowne autor wątku chce? Bo nic więcej i tak nie uzyskasz - kwota do wypłaty przy reklamacji musi przekraczać 4 Euro według aktualnego kursu NBP.

Offline QazMati

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 146
  • QazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezes
  • Kocham burze <3
  • Distance Travelled: 636km
  • Trains Routed: 1074
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Maj 2017, 17:27:51 »
Nie chodzi o to, żeby w sumie skargę składać, wiecie to są tak naprawdę grosze. Pytam się po prostu jak to wygląda z punktu przepisów

Offline Kacu

  • Artist
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 230
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 16
  • Kacu zwrotniczyKacu zwrotniczyKacu zwrotniczy
  • "Kaj hajer paczy dziynnie śmierci w łoczy..."
  • Distance Travelled: 292km
  • Trains Routed: 82
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Maj 2017, 17:53:30 »
Żadnej skargi nie pisz, bo nie masz podstaw. Pobieranie opłaty za wydanie biletu przez konduktora na stacji, gdzie była kasa/biletomat jest całkowicie normalne. Niektórzy po prostu idą na rękę pasażerom i tego nie robią, narażając się przy kontroli przełożonych na problem, bo te 4 złote idą do kasy spółki. Konduktor nie może pobrać opłaty TYLKO gdy na stacji nie ma możliwości kupienia biletu. Jeśli była kasa/biletomat to tłumaczenie, że nie miałeś odliczonych pieniędzy albo w ostatniej chwili przybiegłeś na peron go nie obchodzi.
Za to, że nie pobrali Tobie opłaty za drugim razem, to powinieneś się cieszyć a nie skargi pisać.
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę. Kocham śląską ziemię i śląską krainę..."

Offline QazMati

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 146
  • QazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezes
  • Kocham burze <3
  • Distance Travelled: 636km
  • Trains Routed: 1074
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Maj 2017, 18:13:36 »
Żadnej skargi nie pisz, bo nie masz podstaw. Pobieranie opłaty za wydanie biletu przez konduktora na stacji, gdzie była kasa/biletomat jest całkowicie normalne. Niektórzy po prostu idą na rękę pasażerom i tego nie robią, narażając się przy kontroli przełożonych na problem, bo te 4 złote idą do kasy spółki. Konduktor nie może pobrać opłaty TYLKO gdy na stacji nie ma możliwości kupienia biletu. Jeśli była kasa/biletomat to tłumaczenie, że nie miałeś odliczonych pieniędzy albo w ostatniej chwili przybiegłeś na peron go nie obchodzi.
Za to, że nie pobrali Tobie opłaty za drugim razem, to powinieneś się cieszyć a nie skargi pisać.

Tak tak, ja byłem tylko zdziwiony w sumie czemu raz płaciłem a raz nie :D Wątpliwości rozwiane. Tak jak już napisałem wyżej, żadnej skargi pisać nie chcę trochę się wtedy faktycznie wkurzyłem ale to dlatego, że tych przepisów nie znałem i spotkałem się z czymś takim pierwszy raz.
Dzięki wielkie :D

Offline Aderian94

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 65
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System
    • Heaven Of System
  • Distance Travelled: 3056km
  • Trains Routed: 1039
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #6 dnia: 04 Maj 2017, 07:44:39 »
No i co da skarga? Przeprosiny listowne autor wątku chce? Bo nic więcej i tak nie uzyskasz - kwota do wypłaty przy reklamacji musi przekraczać 4 Euro według aktualnego kursu NBP.
To się raczej tyczy tylko opóźnień.
https://www.utk.gov.pl/pl/pasazerowie/kolejowe-faq/opoznienieodwolanie-poc/11890,Opozniony-pociag-Sprawdz-kiedy-przysluguje-Ci-rekompensata.html
Żadnej skargi nie pisz, bo nie masz podstaw. Pobieranie opłaty za wydanie biletu przez konduktora na stacji, gdzie była kasa/biletomat jest całkowicie normalne. Niektórzy po prostu idą na rękę pasażerom i tego nie robią, narażając się przy kontroli przełożonych na problem, bo te 4 złote idą do kasy spółki. Konduktor nie może pobrać opłaty TYLKO gdy na stacji nie ma możliwości kupienia biletu. Jeśli była kasa/biletomat to tłumaczenie, że nie miałeś odliczonych pieniędzy albo w ostatniej chwili przybiegłeś na peron go nie obchodzi.
Za to, że nie pobrali Tobie opłaty za drugim razem, to powinieneś się cieszyć a nie skargi pisać.

Cytat: UTK
Co do zasady polscy przewoźnicy kolejowi traktują stacje, na których jest zainstalowany biletomat, a nie ma kasy biletowej (lub w momencie odjazdu pociągu jest nieczynna), jako stacje bez punktów odprawy. Oznacza to, że przy sprzedaży biletu w pociągu nie doliczają pasażerom dodatkowej opłaty.

Wyjątek stanowi spółka Arriva RP, która ogłosiła, że od dnia 15 lipca 2014 r. od podróżnych wsiadających na stacjach, na których znajduje się automat biletowy i kupujących bilet u konduktora będzie pobierała opłatę określoną w jej taryfie. Opłata nie będzie doliczana, gdy automat jest niesprawny i podróżny zgłosi ten fakt konduktorowi.
https://www.utk.gov.pl/pl/pasazerowie/kolejowe-faq/bilet/11506,Czy-konduktor-nalicza-oplate-za-wydanie-biletu-w-pociagu-jezeli-na-stacji-jest-j.html

Podobnie jest w PolRegio.
Cytat: PolRegio
Jeśli na Twojej stacji nie ma kasy biletowej lub w chwili rozpoczęcia podróży jest ona nieczynna, możesz kupić bilet u obsługi pociągu, nie ponosząc dodatkowych kosztów. Pamiętaj jednak, aby wsiąść do pociągu pierwszymi drzwiami i od razu zgłosić konduktorowi chęć kupna biletu. Zajmując miejsce w dowolnej części pociągu, możesz zostać potraktowany jako pasażer bez biletu.

Jeśli na stacji rozpoczęcia podróży jest czynna kasa biletowa, również możesz kupić bilet u konduktora, ale do ceny biletu zostanie doliczona opłata za jego wydanie. Opłaty są zróżnicowane i zależą od rodzaju biletu oraz od długości pokonywanej trasy. Szczegółowy cennik opłat dodatkowych znajduje się tutaj - otwórz cennik. Pamiętaj, że bilet możesz kupić wcześniej, nawet 30 dni przed wyjazdem. Nie tylko w kasie, ale także w biletomacie czy przez internet.

Część pasażerów nie musi wsiadać do pociągu pierwszymi drzwiami. Mogą oni od razu zająć dowolne, najwygodniejsze dla nich miejsca, a bilet kupić w czasie kontroli. Należą do nich pasażerowie niepełnosprawni oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej (w tym podróżujący z rowerami).
https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/informacje/najczesciej-zadawane-pytania/
Nie pisz bzdur Kacu. Chyba że o czymś nie wiem, a UTK i przewoźnicy kłamią.
Arrivy w Lesznie nie ma, więc opłata pobrana niesłusznie.
Jak kto lubi. Ja np. bym się kłócił. I nie o głupie 4 zł, ale o jakieś zasady.
« Ostatnia zmiana: 04 Maj 2017, 08:13:59 wysłana przez Aderian94 »
Heaven Of System

Offline QazMati

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 146
  • QazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezes
  • Kocham burze <3
  • Distance Travelled: 636km
  • Trains Routed: 1074
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #7 dnia: 04 Maj 2017, 09:54:52 »
Wiecie no, jedna osoba pisze jedno, druga drugie. Ja się na tym naprawdę nie znam. Ufam Wam raczej na słowo, problem w tym, że tu nie ma jednego określonego stanowiska.

Więc jak to jest, konduktor naliczył mi opłatę zgodnie z przepisami czy jak? Ja pamiętam, jak poprosiłem go o bilet, to on przez 3 minuty jeszcze zajmował się swoimi papierkami, potem dopiero zaczął wypisywać bilet. Jeszcze takim dość surowym i grubym głosem poprosił a raczej nakazał okazanie legitymacji, po czym powiedział "Od razu uprzedam, że u mnie będzie drożej".
Tak naprawdę ta biletarka była czynna tylko ja nie miałem odliczonych pieniędzy.
Ja się absolutnie na tego typka nie gniewam czy nie mam żalu, po prostu na przyłość chcę wiedzieć czy wolno czy nie wolno.

Online Ensifer

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 126
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 140
  • Ensifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezes
  • Distance Travelled: 2979km
  • Trains Routed: 1760
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Maj 2017, 11:14:32 »
Nie nam decydować o tym, czy było to zgodne z przepisami, czy nie - nie mamy takich kompetencji. Przy nieczynnej kasie biletowej nie pobiera się opłaty dodatkowej, a przynajmniej ja nie zetknąłem się z taką sytuacją. Wiem jednak, ze na kolei pracują różni ludzie, również tacy, którzy mogą nasłać na człowieka sokistów, ponieważ nie znają przepisów ;) .

Offline Aderian94

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 65
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System
    • Heaven Of System
  • Distance Travelled: 3056km
  • Trains Routed: 1039
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Maj 2017, 12:29:39 »
Regulamin przewozu PolRegio: https://polregio.pl/media/4019/rpr-tekst-jednolity.pdf
Cytuj
W pociągu oprócz opłaty za przejazd/przewóz pobiera się opłatę za wydanie biletu w pociągu, wskazaną w TPR (Dział III, Rozdział 5). Opłaty za wydanie biletu nie pobiera się od osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w § 14 ust.6, a także od osób, które zgłoszą się do obsługi pociągu:
1) na warunkach określonych w ust. 5, oraz:
a) rozpoczynają przejazd w czasie, gdy na stacji wsiadania punkt odprawy jest nieczynny, nie ma punktu odprawy (nawet w przypadku czynnego automatu) lub nie sprzedaje się biletów danego rodzaju,
b) posiadają:
 poświadczenie o zgłoszeniu braku ważnego biletu, wydane przez punkt odprawy,
 bilet z adnotacją „Dalej w poc. PR”/„Dalej” (w postaci nadruku, zapisu odręcznego lub stempla), wydany przez punkt odprawy albo w innym pociągu,
 bilet z nadrukiem albo potwierdzoną adnotacją „Zmiana przewoźnika”, wystawiony w pociągu innego przewoźnika w sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 7,
 niezalegalizowany REGIOkarnet,
c) zażądają wydania biletu z ulgą 100%;
Nie będę wklejał całości.
« Ostatnia zmiana: 04 Maj 2017, 12:42:07 wysłana przez Aderian94 »
Heaven Of System

Offline QazMati

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 19
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 146
  • QazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezesQazMati prezes
  • Kocham burze <3
  • Distance Travelled: 636km
  • Trains Routed: 1074
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Maj 2017, 14:00:41 »
Wszystko jasne, dziękuję bardzo :)

Offline shafter

  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 575
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 185
  • shafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezesshafter prezes
  • Distance Travelled: 5017km
  • Trains Routed: 1496
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Maj 2017, 15:20:44 »
Przesiadając się z IC np. do KŚ też nie pobierają tej opłaty, wystarczy powiedzieć "przesiadka z intercity" i  pokazać wcześniejszy bilet, gośc spisuje sobie numer i wydaje bilet bez dopłaty.

Offline Pitek

  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 634
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 79
  • Pitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezes
  • Distance Travelled: 5006km
  • Trains Routed: 1665
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Maj 2017, 20:07:30 »
Jeżeli kwota 4,50zł została wpisana na bilet, to wszystko było zgodnie z prawem, nie wziął tego do kieszeni. Z drugiej strony mogłeś powiedzieć, że automat był uszkodzony i w ten sposób nie ma prawa wziąć od Ciebie więcej niż cena biletu. W takiej sytuacji muszą pisać sprawozdanie bodajże z tego, że sprzedali na stacji z kasą bez dodatkowej opłaty z jakiejś przyczyny. Z tego względu nie wypisują miesięcznych i biletów na inne pociągi, bo nie chce im się raportów potem pisać :) Ale jak to jest dokładnie, to czort wie :D


Offline Aderian94

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 65
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System
    • Heaven Of System
  • Distance Travelled: 3056km
  • Trains Routed: 1039
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Maj 2017, 22:49:29 »
A i jeszcze jedno jak PR rozumie punkt odprawy w regulaminie przewozu:
Cytuj
punkt odprawy - kasa biletowa lub inne stacjonarne miejsce odprawy podróżnych na przejazd pociągami PR, w którym dokonuje się m.in. sprzedaży biletów, legalizacji dokumentów przewozu, poświadczeń biletów oraz udziela się informacji na żądanie podróżnych
Automat biletowy raczej nie udzieli informacji, więc nie jest to punkt odprawy.
Heaven Of System

Offline zolwik

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 137
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyspozytor trakcyjny
  • Distance Travelled: 396km
  • Trains Routed: 176
Odp: Naliczanie dodatkowej opłaty przez konduktorów
« Odpowiedź #14 dnia: 04 Maj 2017, 23:34:22 »
Jeżeli kwota 4,50zł została wpisana na bilet, to wszystko było zgodnie z prawem, nie wziął tego do kieszeni. Z drugiej strony mogłeś powiedzieć, że automat był uszkodzony i w ten sposób nie ma prawa wziąć od Ciebie więcej niż cena biletu. W takiej sytuacji muszą pisać sprawozdanie bodajże z tego, że sprzedali na stacji z kasą bez dodatkowej opłaty z jakiejś przyczyny. Z tego względu nie wypisują miesięcznych i biletów na inne pociągi, bo nie chce im się raportów potem pisać :) Ale jak to jest dokładnie, to czort wie :D

To skoro się nie wie to po co pisać?

każdy przewoźnik ma wykaz na którym są umieszczone godziny otwarcia kasy na danych stacjach.
Jeśli na stacji A jest kasa czynna do godziny 20:00 a ty zgłosisz się do pociągu o godzinie 20:01 drużyna konduktorska nie ma prawa doliczyć Ci opłaty za wydanie.
W danym przypadku kasa w lesznie jest czynna chyba do 20:20, może kierownik nie zwrócił uwagi na godzinę bo było to kilka minut po zamknięciu.

Dodatkowo nie ma czegoś takiego jak "opłata wpisana w bilet" bilet to jedno a opłata dodatkowa to drugie. To są dwa osobne "produkty". na stacji mogą stać setki automatów biletowych, ale one nie są traktowane jako kasa, więc wsiadając na stacji gdzie są same automaty drużyna też nie pobiera opłaty bez względu na to czy automat działa czy nie.

Do autora:
Skoro kupowałeś bilet i drużyna poinformowała Cię, że u niego będzie drożej to mogłeś zapytać dlaczego i miałbyś sprawę rozwiązaną