Autor Wątek: Info: Poradnik - Tworzenie sieć trakcyjnej  (Przeczytany 552 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sabyryn

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 52
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 39
  • Sabyryn toromistrzSabyryn toromistrzSabyryn toromistrzSabyryn toromistrzSabyryn toromistrzSabyryn toromistrzSabyryn toromistrz
  • Naterki, Kcynia i kto wie co jeszcze
  • Distance Travelled: 4163km
  • Trains Routed: 357
Poradnik - Tworzenie sieć trakcyjnej
« dnia: 11 Maj 2017, 17:13:32 »
Witam serdecznie.
Dzisiaj nauczymy się czegoś o sieci trakcyjnej. Jak się nią bawić w TDku? Bez gadania przejdźmy do konkretów. Podziałamy na Glutkowie, które powoli dłubie Retrato1989.
1.1.Sieć trakcyjna na szlakach.
Rzeczy ważne:
-Na szlakach używamy sieci trakcyjnej 2-1 (2 przewody jezdne, oraz 1 linia nośna) W TD2 jest to dynamic_wires3
-Do sieci trakcyjnej dynamic_wires3 zawsze stosujemy wysięgniki z cyferką 3. (np teo-3d)
-Odstępy między konstrukcjami wsporczymi sieci trakcyjnej powinny wynosić od 60m do 80m. Najbardziej optymalnymi wartościami są 65 oraz 70
-Ważne jest zygzakowanie sieci trakcyjnej (celem tego zabiegu jest równomierne ścieranie nakładki na na ślizgaczu pantografu) Zygzakujemy zawsze wszystkie tory tak samo. W przypadku torów szlakowych jeśli na torze lewym jest wysięgnik krótki, na torze prawym będzie długi. I tak na przemian, jak na obrazku poniżej:

-Jeżeli zaczynamy sieć trakcyjną od magicznego lasku, Dodajemy pierwszy słup, tam gdzie znajduje się ostatni słup magicznego lasku. Standardowy słup, wysięgnik teo-3d bądź teo-3k. Wyłączamy stawianie obiektów przy torze w lewym dolnym rogu (szczałki take) i dodajemy go tam gdzie jest ostatni słup. Wyjątkowo będzie on na wysokości 0.3. Trzeba nałożyć po prostu jeden na drugi, efekt będzie taki:

1.2 Sieć trakcyjna na łukach
-Odległości między słupami na łukach, dobrze widać w tabelce (Sieci trakcyjne - K.Głowacki)

-Na łukach zygzakowanie następuje samoczynnie, ku zwiększeniu odstępów między słupami robimy taki myk:
   *Po stronie wewnętrznej stosujemy tylko długie
   *Po stronie zewnętrznej stosujemy tylko krótkie
Jak poniżej:


-Na łukach możemy zastosować wysięgniki na łuki dedykowane. Mają one literkę ,,l" (L małe) (np teo-3kl, teo-3dl)

Rozdział drugi pojawi się poniżej.


Dodano: 12 Maj 2017, 21:56:58


2.1 Sekcjonowanie sieci trakcyjnej na szlaku. (ponownie posłużę się książką ,,Sieci Trakcyjne" K.Głowackiego)
Co maksymalnie 1420m (ponieważ 80m posiada przęsło, a maksymalna długość przewodu wynosi 1500m) na szlaku trzeba umieścić coś co nazywa się przęsłami naprężenia. (najczęściej jest to ok.1200m)
Dosyć ważną kwestią jest fakt by układać je zaraz przed głowicami rozjazdowymi stacji, z obydwu stron. Dobrze jest też umieścić tak owe zaraz za magicznym laskiem, zależne jak się kalkuluje, wyjdzie w praktyce.

No to może jak to wygląda:
Metoda najczęściej używana i najbardziej pospolita:

przy czym
a1=20m
a2=40m
W TDku robimy to tak:

Zaczynamy ustawiając 2 słupy z takimi samymi wysięgnikami (krótki-krótki lub długi-długi) w odstępie 60m


Następnie w odstępie 20m od pierwszego słupa stawiamy dwa w odstępie 60m od siebie z odwrotną konfiguracją( jeżeli mieliśmy pierwsze 2 krótki-krótki to teraz długi-długi) Dodatkowo jeżeli współpracujemy ze słupami betonowymi (STB1, STB2, STB3) Dobrze jest skrajne słupy (te jak na screenie) zamienić na słup STS1. Wygląda to wtedy ładnie i jest też elementem realistycznym. Wszystko jak poniżej:


Następnie klikamy wewnętrzny słup i wybieramy sieć trakcyjną, kontynuując prowadzenie sieci trakcyjnej, doprowadzamy do zewnętrznego i obracamy tak jakby był naciągnięty,wysokość ustawiamy o 0.3 wyżej niż słupy zewnętrzne. Słupy zewnętrzne również powinny znaleźć się na tej samej wysokości. (najczęściej 0,65m) Ciężko to opisać, ale wyglądać to ma tak: ( :) )

To samo robimy z drugiej strony, efekt:

Po czym ta sama zabawa na drugim torze, ale z zachowaniem różności wysięgników. Jak na torze lewym krótki na prawym długi wysięgnik. Wszystkie wewnętrzne zamieniamy na słupy okd bądź okk (w zależności czy długi czy krótki) Z resztą tu efekt końcowy, myślę że wszystko widać odpowiednio:


Tak naprawdę najważniejszą rzeczą w estetyce jest tu tak obrócenie kotwienia żeby było w linii prostej. Bez tego proszę się nigdzie z siecią trakcyjną nie pokazywać :)

Najtrudniejsze jest pierwsze kilka sztuk, potem lecą z automatu. Dla zaawansowanych zarzucę schemat skróconego przęsła naprężania. Stosowane w warunkach przymusowych, narzuconych przez warunki terenowe. Wszystko jest tu na tej samej wysokości. Jako że dla zaawansowanych to nie opisuje jak wykonać, tylko wrzucę schemacik, można popróbować. Oczywiście pochodzi on z książki K.Głowackiego ,,Sieci Trakcyjne".

Koniec części drugiej.
« Ostatnia zmiana: 13 Lipiec 2017, 00:06:59 wysłana przez uetam »
Zapraszam wszystkich serdecznie na spalinowe czwartki, maszynistów oraz dyżurnych, Kcynia będzie grana.