Autor Wątek: Idea/Pomysł: Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki  (Przeczytany 405 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline chudya

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 70
  • Siła reputacji: 26
  • chudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczy
    • Stronka o mnie
  • Distance Travelled: 1036km
  • Trains Routed: 169
Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki
« dnia: 29 Maj 2017, 22:16:00 »
Zauważyłem, że część (przynajmniej początkujących) twórców scenerii ma problemy z zorientowaniem anglika, a później przeniesieniem tego do scs. Zaczynając pracę na PKP wyszedłem na tory i zauważyłem, że z anglikami "coś nie halo". Na szczęście trafiłem na człowieka, który mi szybko i łatwo objaśnił, w czym rzecz. Swoją wiedzę spróbuję przekazać potomnym :)
Na pewno lepsze będzie zrozumienie ogólnej zasady sterowania tego rozjazdu od metody prób i błędów. Reguły, zresztą, są tylko dwie i do tego proste.

ZASADA 1. Fundamentalną sprawą jest zauważenie, że anglik na pulpicie i w terenie, są swoim lustrzanym odbiciem, można tak powiedzieć.

ZASADA 2. Kierunek jazdy a lub b, a dla drugiego końca c lub d, określają liczby 1 i -1 w pliku tekstowym .sc (od razu napiszę, że w tym przypadku 1 i -1 nie są położeniem zasadniczym i przełożonym - nie jest to tożsame).

Niżej obraz rozjazdu, który jest wart więcej niż tysiąc słów:


Położenie 1 i -1 najprościej jest odróżnić po położeniu iglic:
  • iglice dociśnięte do lewej opornicy - tabor jedzie w prawo;
  • iglice dociśnięte do prawej opornicy - tabor jedzie w lewo.
Jeżeli stan jest odmienny, w pliku .sc zmieniamy znak z 1 na -1 lub odwrotnie. Przykładowy wpis:
Cytuj
TrackStructure;116;DoubleSwitch;523.3605;0;-218.1477;0;355.1299;0;100:98:,101:99:,114:146:,115:147:,102::,103::,104::,105::,106::,107::,108::,109::,110::,111::,112::,113::,;Iz9;9;cd:-1,ab:1,;120;;balast_new1_switch,Rail1,Rail1;cd:334,ab:343,;
...i opis:
  • Iz9 - nazwa obwodu torowego
  • 9 - numer rozjazdu
  • cd:-1 - położenie napędu cd
  • ab:1 - położenie napędu ab
Położenia zwrotnic w pliku scenerii i na pulpicie (1 i -1) muszą być zgodne! - jak zauważył UAZownik.

W związku z tym jeszcze informacja, jak należy rysować rozjazdy w edytorze SCS, z czym i ja miałem kłopot na początku, a co przez kolegów z niniejszego forum zostało mi wyjaśnione.
Na początek obrazek:


Po wybraniu zakładki Zw./Wk. wpisujemy typ odcinka, nazwę obwodu izolowanego (Iz5) i nazwę rozjazdu (5ab), po czym klikamy przycisk Dodaj i dalej:
Rys. 1. Na polu edycyjnym klikamy kratki w kolejności od 1 do 4.
Rys. 2. Efektem będzie taki właśnie rozjazd.
Aby narysować drugi koniec, ponownie wpisujemy jego dane (nazwa - 5cd) i wciskamy przycisk Dodaj, a dalej:
Rys. 3. Na polu edycyjnym klikamy kratki w kolejności od 1 do 4.
Rys. 4. Efektem będzie taki właśnie rozjazd.
Mamy narysowanego całego anglika.
Rys. 5. Jeżeli chcemy zmienić położenie zasadnicze któregoś z rozjazdów, zamieniamy kolejność klikania kratek 3 i 4, czyli będzie: 1, 2, 4, 3. Tutaj na przykład mamy zmienione położenie zasadnicze rozjazdu 5ab.

WAŻNE: oba rozjazdy należą do tego samego obwodu torowego - nie dałoby się tego rozdzielić, bo anglik, to tak jakby nałożone na siebie dwa rozjazdy zwyczajne.

Mam nadzieję, że komuś pomogłem, bo te obrazki kosztowały mnie odrobinę nerwów :)
« Ostatnia zmiana: 28 Czerwiec 2017, 21:05:35 wysłana przez Ulfrig »
Artur

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Siła reputacji: 142
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2183km
  • Trains Routed: 1003
Odp: Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Maj 2017, 22:53:11 »
Ze swojej strony postulowałbym tylko zastąpienie rozjazdu Bäselera widocznego na grafice zwykłym anglikiem z iglicami wewnątrz czworoboku - już nie katuj ludzi tak skomplikowanymi rysunkami ;)

Przy czym, jeżeli sterowanie urządzeniami będzie się odbywało przy pomocy SCS, o ile wiem położenia 1 i -1 w scenerii nie mają znaczenia, bo napędy będą ułożone tak, jak im SCS "każe".
Ułożenie ,,na gruncie" iglic jest ważne - SCS nie narzuca im stanu bewzględnego, a tylko wysyła sygnał ,,-" lub ,,+". Jeżeli zwrotnica w TD będzie inaczej ułożona niż w SCSie, to pomimo ułożonej drogi tabor pojedzie gdzieś w pole - już to przerabiałem na Grudkach. Należy obowiązkowo wpisami ,,1" i ,,-1" dopasować położenie iglic do stanu zasadniczego w SCSie.

Poza tym świetny poradnik - krótko i treściwie.
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk, z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline chudya

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 70
  • Siła reputacji: 26
  • chudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczychudya nastawniczy
    • Stronka o mnie
  • Distance Travelled: 1036km
  • Trains Routed: 169
Odp: Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Maj 2017, 23:11:11 »
Poprawione zgodnie z informacjami UAZownika.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2017, 21:33:42 wysłana przez chudya »
Artur