Naprężacze – jak poprawnie napinać trasy pędniowe w TD2.Grupka naprężaczy sygnałowych w swoim naturalnym środowisku.1. Trochę teoriiNaprężacze w pędni drutowej mają za zadanie:
a) Napinać oba druty stałym naciągiem o sile 700N,
b) Kompensować zmiany długości drutu, spowodowane rozszerzalnością cieplną przy zmianach temperatury,
c) W przypadku zerwania pędni:
- wykleszczyć dźwignię nastawczą,
- doprowadzić napęd urządzenia do położenia krańcowego,
- nastawić na semaforze/tarczy sygnał ,,Stój”.
Naprężacz składa się z czterech głównych części:
a) Podstawy
b) Ramion wraz z ciężarami
c) Krążków linkowych
d) Zębnicy wraz z wychwytem
2. Jak działa naprężacz?Dwa ciężary o wadze 50kg (w naprężaczach wewnętrznych) bądź 80kg (przy naprężaczach zewnętrznych) zawieszone po jednej stronie ramion swoim ciężarem napinają oba druty pędni drutowej, przewleczone przez krążki linkowe z drugiej strony ramienia. W celu zapobiegania podnoszenia się ciężarów przy przesuwie pędni stosuje się dodatkowy mechanizm w postaci wychwytu poruszającego się na zębnicy:
Współpraca wychwytu z zębnicą.W czasie przekładania dźwigni jeden drut skraca się, a drugi wydłuża – wychwyt klinuje się na zębnicy i nie pozwala ciężarom zmienić swojej wysokości (Rys. 91). Gdy natomiast pędnia skraca się bądź wydłuża przez działanie temperatury, oba druty równo zmieniają swoją długość, a wychwyt swobodnie przesuwa się wzdłuż zębnicy pozwalając ciężarom podnosić się bądź opuszczać (Rys. 92).
3. Podział naprężaczyNaprężacze dzielimy ze względu na konstrukcję na:
Naprężacze wewnętrzne stosujemy przede wszystkim w nastawniach piętrowych (rzadziej w parterowych) wszędzie tam, gdzie ustawienie ich na zewnątrz byłoby problematyczne przez brak miejsca oraz mnogość tras pędniowych.
Naprężacze zewnętrzne stosujemy przede wszystkim w nastawniach parterowych (rzadziej piętrowych), głównie przy niewielkiej liczbie tras pędniowych.
Naprężacze dzielimy także ze względu na przeznaczenie:
3. Kiedy stosujemy jaki naprężacz?Naprężacze grupy A (zwrotnicowe) stosujemy w pędniach:
- zwrotnicowych do 700m,
- ryglowych z dźwigniami pojedynczymi do długości 450m,
- tarcz manewrowych i zaporowych do długości 450m,
Naprężacz typu A - zwrotnicowy.Naprężacze grupy B (sygnałowe) stosujemy w pędniach:
- semaforów i tarcz ostrzegawczych długości do 1600m,
- ryglowych z dźwigniami sprzężonymi długości do 800m,
- ryglowych z dźwigniami pojedynczymi pomiędzy 450 a 800m długości,
- tarcz manewrowych i zaporowych pomiędzy 450 a 800m długości,
Naprężacz typu B -sygnałowy.4. Gdzie stawiamy naprężacze?Naprężacze ustawiamy wzdłuż trasy pędniowej, bezpośrednio nad naprężaną parą pędni. Odległość naprężacza od dźwigni nastawczej nie powinna być większa niż 250m. Zaleca się, by ciężary naprężacza były skierowane w stronę nastawni. Gdy w trasę pędniową mamy włączone rygle bądź napędy pośrednie, naprężacz powinien znajdować się pomiędzy dźwignią a pierwszym ryglem/napędem. Naprężacz powinien stać w dogodnym dla obsługi miejscu.
5. Jak opisujemy naprężacze?Na ciężarze naprężacza, białą farbą powinny być opisane:
- nazwa urządzenia poruszanego trasą pędniową (A½, ToA, Tz5, Rg3/4, 24a/b, Zw151, Wk4)
- długość przynależnej im trasy pędniowej.
Poprawnie opisany naprężacz semafora B, do którego prowadzi trasa pędniowa długości 210m.