Autor Wątek: Info: SBL - Samoczynna Blokada Liniowa w TD2  (Przeczytany 4877 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Pitek

  • Pioneer
  • *
  • Moderowany
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 361
  • Siła reputacji: 78
  • Pitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezes
  • Distance Travelled: 5006km
  • Trains Routed: 1665
SBL - Samoczynna Blokada Liniowa w TD2
« dnia: 10 Luty 2016, 17:11:32 »
Cześć! Wrzucam Wam program stworzony przez youBy'a do obsługi Samoczynnej Blokady Liniowej. Pomimo instrukcji wrzuconej z programem, postaram się krok po kroku wyjaśnić, jak to wszystko wstawić.
1.   Samoczynna Blokada Liniowa, tak jak definicja na Wikipedii mówi, to zespół urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego, zwiększających przepustowość szlaku i zapewniających bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się w tym samym czasie na szlaku. Szlak podzielony jest na odstępy, a odległość odstępów zazwyczaj jest długością porównywalną z drogą hamowania na danej linii. Dla przykładu, na linii E30 między Świętą Katarzyną a Oławą, gdzie prędkość szlakowa wynosi 160km/h, a odstępy między semaforami SBLki wahają się od 1300m do 1600m. Tyle teorii.
2.   Pierwsze co musimy zrobić, to stworzyć na scenerii  semafory w odpowiednich odstępach. Do tego zadania najlepiej wykorzystywać semafory typu dynamic_rs. Dlaczego nie inne? Otóż, powtarzacze powodują, że w kółko semafor poszukuje dolnego białego światła i sygnały na SBLce „mrugają”. Dlaczego nie sygnały semaforów wykorzystywanych do tworzenia tarcz ostrzegawczych? Ponieważ spowoduje to, iż symulator nie potraktuje tego semafora, jako pierwszego do spawnu. Dlatego ważne jest używanie dynamic_rs (rys.1).
Ustawiamy na mapie semafory w odpowiednich odległościach – od wyjazdu i do wjazdu. Najczęściej odległość między semaforami w przeciwnych kierunkach wynosi 35m (rys.2). Jednak, semafory SBLki nie mają biało czerwonych pasów, tylko są szare, a ich komory mają odpowiedni układ (od góry – zieleń, czerwień, pomarańcz).  Stąd:
3.   Musimy edytować w polu „Components” wpisy wstawionych semaforów. Dla semaforów dynamic_rs_y:
slup-sm-y,3k-b-yny,drab-4k-y,,,,,wsk_w1,,light03,light05,light01
Dla semaforów dynamic_rs_yn:
slup-sm-yn,3k-b-yny,drab-4k-yn,,,,,wsk_w1,,light03,light05,light01
4.   Nazewnictwo semaforów. W rzeczywistości zależy ona od kilometrażu trasy. W Train Driver 2 można nazwać jak chcemy, jednak warto zachować jakiś zdrowy rozsądek i regułę. Ja rozmyśliłem to tak (rys.3 – do wjazdu, rys. 4 – od wyjazdu):
Semafory do wjazdu na prawym torze numeruję np. 05, 04, 03, 02, 01
Semafory do wjazdu na lewym torze numeruję np. 05N, 04N, 03N, 02N, 01N
Semafory od wyjazdu na prawym torze: 01W, 02W, 03W, 04W, 05W
Semafory od wyjazdu na lewym torze: 01WN, 02WN, 03WN, 04WN, 05WN
5.   Kolejnym etapem jest tworzenie odcinków izolowanych między odstępami. Jednak tutaj też polecam zachować jakiś ład w nazewnictwie:
Od wyjazdu do pierwszych semaforów SBLki po prawej stronie: ItZa1 (rys. 5)
Od wyjazdu do pierwszych semaforów SBLKi po lewej stronie: ItZa2
Za pierwszymi semaforami SBLki tworzymy kolejny odcinek izolowany aż do drugiego semafora: ItZb1 – prawy tor, ItZb2 – lewy tor. I tak dalej aż do wyjazd.
6.   Tak przygotowany wyjazd/wjazd zapisujemy i szykujemy plik, który wykorzysta program do SBLki, przykład dla Oławy:
<Z ItZa2 >01WN <01 ItZb2 >02WN <02 ItZc2 >03WN <03 ItZd2 >04WN <04 ItZe2 >05WN <05 ItZf2
<Y ItZa1 >01W <01N ItZb1 >02W  <02N ItZc1 >03W <03N ItZd1 >04W <04N ItZe1 >05W <05N ItZf1
Każda linijka tyczy się osobnego toru. Pierwsza czytana od prawej mówi, iż wjeżdżamy na mapę na odcinek izolowany ItZf2, a pierwszym semaforem SBLki będzie 05 (na tym samym torze, w przeciwnym kierunku będzie 05WN (rys. 6)). Następnie, po minięciu semafora 05, wjeżdżamy na odcinek izolowany ItZe2, a następny semafor, który nas „przywita” to 04 (na tym samym torze, w przeciwnym kierunku będzie 04WN). Analogicznie jadąc dalej ostatnim semaforem SBLki będzie semafor 01 (wypada powiesić wskaźnik W18), a wjazdowy to Z. W paczce z programem jest przykład dla stacji Miękinia. Przygotowany własny plik zapisujemy jako zwykły plik notatnika z rozszerzeniem .txt.
7.   Uruchamiamy program (rys. 7):
1.   Klikamy przycisk „Wczytaj” i wybieramy nasz plik .txt dla naszej scenerii.
2.   Decydujemy, czy nasza blokada jest 3-stawna, czy 4-stawna.
3.   Kierunki świecenia blokady. Dla 1 szlaku dwutorowego interesuje nas tylko Szlak1 oraz Szlak2. Jeśli mamy więcej szlaków z SBLką, możemy obsługiwać również pozostałe, oznaczając kolejne szlaki. Ważne jest to, że wcześniej musi być wczytany plik .txt. Inaczej program nie rozpozna, ile mamy szlaków.
4.   Ostatnim krokiem jest kliknięcie połącz. Uwaga! Aby się połączyć musimy mieć uruchomioną scenerię w trybie dyżurnego. Inaczej program nie będzie miał co obsłużyć.
8.   SCS. Uważam, że fajnie wiedzieć co się dzieje z naszym pociągiem na szlaku (wszak już mamy odcinki izolowane, to kwestia przerobienia pulpitu). Instrukcję, jak robić pulpit, znajdziemy gdzie indziej. Tutaj dodam tylko kilka ważnych punktów, które pomogą Wam w tym, byście nie błądzili, czy coś działa, czy nie. Wszystkie semafory SBLki traktujemy jako zwyczajne semafory, z parametrem takim jak na obrazku 8. Wyjazd podajemy zaznaczając semafor wyjazdowy i klikając dwa razy na pierwszy semafor SBLki (tutaj semafor X, a SBLka 01W). Semafory cały czas świecą, gasną automatycznie, gdy pali się na nich S1. Pozostałe stany wskazują na SCSie zieleń. Semafor wyjazdowy, pomimo tego co się świeci na SBL, zawsze wskazuje S5. Najprawdopodobniej jest to wina SCSa, aczkolwiek jeszcze to sprawdzę, być może moje niedopatrzenie. W razie problemów, proszę założyć osobny wątek i pytać.
Dodam również, że ostatni semafor SBL na torze lewym, przed wjazdem, jest wygaszony. Błąd został zgłoszony youBy'owi.

Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: 06 Marzec 2017, 00:47:47 wysłana przez uetam »

Offline kam55

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 298
  • Siła reputacji: 118
  • kam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezes
  • Organizator sesji
  • Distance Travelled: 3231km
  • Trains Routed: 1775
SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Marzec 2016, 18:51:54 »
Zacząłem wystrugiwać do mojej mapy blokadę SBL. Jednak napotkałem problemy które trochę trudno mi rozgryźć.

Struktura terenowa podana na załączniku.

Tak, to nie jest błąd semafory wyjazdowe ze stacji są na szlaku (U,Y) tak jest w realu.

Plik do SBL:
<B ItB >755N <755 It755
<X ItX >756 <756N It756
(szlak posiada docelowo tylko dwa odstępy między; wjazdem a 756 i od 756 do sem wjazdowego)
755 i 756N posiadają wskaźniki W18 (tutaj jest chyba jakis bug lub źle wpisałem ,bo odstają one ok 30 cm od słupa)

Teraz jak to działa.

Program do SBL; działa prawie poprawnie ale:
- sem. 755 i 756N zamiast pokazywać S5 pokazują S1. Brakowało 2 przecinków w kodzie semafora na końcu

Semafor wyjazdowy;
- Pitek zaznaczyłeś, że odpala S5 mimo, że 756 pokazuje S2. Ja mam ten problem.
Ale już powstaje drugi. Ten semafor Y najlepiej, żeby miał układ komór ; zielony,pomarańcz,czerwony,biały (jak dobrzę rozumuję, żeby pod czerwonym nie było komór odpowiedzialnych za prędkość na tym odcinku - bo po co skoro jest prosty tor). Zrobić się taki da, ale SCS nie potrafi z niego odpalić sygnału takiego jak trzeba, toteż jestem zmuszony stawiać tam 5 komorowca. I ten 5 komorowiec podaje sygnał S13 a powinien S2, S3 albo S5. SCS -> zmieniłem prędkości na odcinkach z 120 na 160 i teraz się odpala zawsze S1 albo S5
« Ostatnia zmiana: 16 Marzec 2016, 21:01:36 wysłana przez kam55 »
--->>> TARNÓW<<<--- Sceneria Prywatna

Offline jakubg1

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1170
  • Siła reputacji: 9
  • jakubg1 pracownik torowy
  • Jestem na diecie... ...postowej.
  • Distance Travelled: 1341km
  • Trains Routed: 340
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Marzec 2016, 19:00:06 »
Które pomarańczowe użyłeś do tego 4komorowego SBL?

http://img.uetam.pl/image/tHwn
Koniec z TD2 na zawsze. Zbyt słaby komputer, a w związku z nowymi wymogami procesor ucierpiałby 1000razy bardziej

Online Kacper9

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 807
  • Siła reputacji: 235
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
  • Distance Travelled: 9653km
  • Trains Routed: 3255
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Marzec 2016, 19:04:33 »
U i Y to wyjazdowe grupowe ;)
1. A kierunek blokady ustawiony?, a odcinki na pewno dobre?
2. Wpis dla 3-komorowca z Helu:
slup-ps-p,3k-ps-p,drab-4k-p,wsk_w19,,,,,,light07,light03,light05,Układ: czerwony pomarańczowy biały
Tworze pulpity do stacji dobrze wykonanych. Nie polecam swoich pulpity. Wypadkowa TD2.

Offline kam55

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 298
  • Siła reputacji: 118
  • kam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezes
  • Organizator sesji
  • Distance Travelled: 3231km
  • Trains Routed: 1775
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Marzec 2016, 19:14:56 »
Skopiowałem kod od Pitka z instrukcji : light03,light05,light01

Kacper; biały? skąd w SBL biały? pomyliło ci się z Sp :P

SBL jest trójstawna.
« Ostatnia zmiana: 15 Marzec 2016, 19:19:50 wysłana przez kam55 »
--->>> TARNÓW<<<--- Sceneria Prywatna

Online Kacper9

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 807
  • Siła reputacji: 235
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
  • Distance Travelled: 9653km
  • Trains Routed: 3255
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Marzec 2016, 20:17:05 »
Układ dla wjazdowego teraz dla SBL na Dąbrowie :P Słup rozumiem biały masz?
slup-sm-y,3k-b-yny,drab-4k-y,,,wsk_w18,,,,light04,light05,light01,,,,
Układ:
Zielony
Czerwony
Pomarańcz
Hmm, czy to będzie dobrze?
Tworze pulpity do stacji dobrze wykonanych. Nie polecam swoich pulpity. Wypadkowa TD2.

Offline greg86

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1010
  • Siła reputacji: 69
  • greg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezes
  • SJZ
  • Distance Travelled: 2196km
  • Trains Routed: 297
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Marzec 2016, 20:42:14 »
light03  ma być, 04 jest od "40"
W związku z absurdalnym pkt.3.4.regulaminu TS uniemożliwiającemu mi rozgrywkę na nastawni dalsze rozwijanie scenerii przeze mnie zostało wstrzymane do odwołania (absurdalnego punktu regulaminu).

Offline Retrato1989

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 269
  • Siła reputacji: 21
  • Retrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowy
  • Distance Travelled: 2431km
  • Trains Routed: 689
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #7 dnia: 16 Marzec 2016, 19:56:22 »
Generalnie zauważyłem, że coraz większa ilość graczy decyduje sie na SBL. Proponuje więc zmianę rodzaju wątku na issue/problem lub na dyskusję. Ja z kolei zauważyłem jedną rzecz, którą zamierzam przetestować, mianowicie blokada trzystawna wyświetla sygnały których wyświetlać nie powinna. Mowa o S3 i S4.
« Ostatnia zmiana: 16 Marzec 2016, 20:00:03 wysłana przez Retrato1989 »
NON VEXA ME ZBISCO! TU ALIQUANDO QUALES DENTES LUCIUM HABERE VIDISTI?! CEPIT ET MANUS SECATUR!

Offline greg86

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1010
  • Siła reputacji: 69
  • greg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezesgreg86 prezes
  • SJZ
  • Distance Travelled: 2196km
  • Trains Routed: 297
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #8 dnia: 16 Marzec 2016, 21:43:14 »
I dlatego temat jest otagowany jako Bug. Semafory SBL i drogowskazowe odnoszące się do SBL nie podają poprawnie wskazań. Stąd np. problem sygnału S3. Ostatni semafor SBL może wskazywać sygnał S4 gdyż pełni funkcję tarczy ostrzegawczej.
W związku z absurdalnym pkt.3.4.regulaminu TS uniemożliwiającemu mi rozgrywkę na nastawni dalsze rozwijanie scenerii przeze mnie zostało wstrzymane do odwołania (absurdalnego punktu regulaminu).

Offline Retrato1989

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 269
  • Siła reputacji: 21
  • Retrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowy
  • Distance Travelled: 2431km
  • Trains Routed: 689
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #9 dnia: 17 Marzec 2016, 16:43:35 »
Zrobiłem dzisiaj scenerie testową. Sprawdzałem blokadę trzystawną oraz czterostawną w trybie rzeczywistym oraz TD2. Wpis dla SBL to >B <A2 It01 >01 <02 It02 >11 <12 It03 >21 <22 It04 >31 <32 It05 >41 <42 It06 >51 <52 It07 >B2 <A
Wygląda na to, że SBL działa poprawnie, ale dopiero po odświeżeniu. Odświeżałem poprzez podanie Sz na pierwszym semaforze półsamoczynnym za ostatnim odstępem, tj. A2 lub B2 zależnie od kierunku. W załączniku zamieszczam plik .sc, plik .stc oraz plik .txt
Test polegał na puszczaniu dwóch impulsów w jednym kierunku w niewielkim odstępie czasowym, na zatrzymaniu jednego z impulsów na ostatnim odstępie i wypuszczeniu drugiego w jego kierunku, oraz na podawaniu wyjazdu lub sygnału stój na semaforach wyjazdowych z osłoniętego odcinka. Przetestujcie wszyscy.
NON VEXA ME ZBISCO! TU ALIQUANDO QUALES DENTES LUCIUM HABERE VIDISTI?! CEPIT ET MANUS SECATUR!

Offline kam55

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 298
  • Siła reputacji: 118
  • kam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezes
  • Organizator sesji
  • Distance Travelled: 3231km
  • Trains Routed: 1775
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #10 dnia: 17 Marzec 2016, 20:17:53 »
Chyba masz jakiś błąd.
Piszesz, że wpisałeś;
>B <A2 It01 >01 <02 It02 >11 <12 It03 >21 <22 It04 >31 <32 It05 >41 <42 It06 >51 <52 It07 >B2 <A
a w archiwum jest wpisane

<A2 It01 >01 <02 It02 >11 <12 It03 >21 <22 It04 >31 <32 It05 >41 <42 It06 >51 <52 It07 >B2
A co do S3 i S4 ,na ostatnim odstępowym są te sygnały ,ale w stanie "surowym" jak nic nie jedzie (np.wjazdowy ma S1 a SBL wskazuje mrugające zielone). Gdy skład wjedzie na izolowany mi się poprawnie przełącza (z tego mrugającego na pomarańcz jak na wjazdowym jest S1). Najważniejsze jest ,aby semafory wskazywały poprawny sygnał gdy jest przed nim pociąg. Jak jest czysto może podawać co chce (efekt realności trochę skuleje), ale najważniejsze, że nie jest to błąd krytyczny bez którego nie da się grać. Dla mnie najbardziej razi w oczy ten nieszczęsny S5 na wyjazdowym i zapewne (tego jeszcze nie miałem okazji doświadczyć) brak współgrania SWDR z SBL.
--->>> TARNÓW<<<--- Sceneria Prywatna

Offline Retrato1989

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 269
  • Siła reputacji: 21
  • Retrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowyRetrato1989 dróżnik przejazdowy
  • Distance Travelled: 2431km
  • Trains Routed: 689
Re: SBL - błedne sygnały na semaforach.
« Odpowiedź #11 dnia: 17 Marzec 2016, 22:51:12 »
Racja, w archiwum jest poprawna. Co do s3 to wlasnie na to pomaga odswieżenie po zmianie kierunku, czyli np Sz. Co do braku wspołpracy z SWDR, to zauważyłem, że na scenerii z SBL nie podaje Ko gdy pociąg do mnie dojeżdża, a informacja o zajęciu szlaku pojawia sie po minieciu ostatniego semafora odstępowego. Zmusza to czasami do ręcznego zrywania blokady przy próbie rozładowania stacji. Moim zdaniem powinna być możliwość wpisania nazwy semafora, po minięciu którego SWDR dawałby informacje, że szlak został zajęty. Mógłby to być albo semafor wyjazdowy, albo pierwszy odstępowy przy wyjeździe, a wjazdowy lub pierwszy odstępowy przy wjeździe, zależnie od tego czy sceneria ma SBL czy nie. Ewentualnie zamiast nazw semaforów nazwy odcinków izolowanych.
« Ostatnia zmiana: 17 Marzec 2016, 23:15:49 wysłana przez Retrato1989 »
NON VEXA ME ZBISCO! TU ALIQUANDO QUALES DENTES LUCIUM HABERE VIDISTI?! CEPIT ET MANUS SECATUR!