Autor Wątek: Info: Poradnik - Budowa dróg zwrotnicowych  (Przeczytany 982 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tolek

  • Developer
  • Wiadomości: 82
  • Siła reputacji: 6
  • Tolek pracownik torowy
  • Przecinki też ludzie
Poradnik - Budowa dróg zwrotnicowych
« dnia: 17 Marzec 2016, 20:20:11 »
Na dzień dobry pozwoliłem sobie napisać kilka słów na temat trapezów i półtrapezów. Mam nadzieję, że komuś to pomoże. Jeżeli będę miał pomysł na kolejne tematy, to napiszę. Gdyby ktoś miał jakieś pytania, albo sugestie, o czym można napisać, to dajcie znać.

Trapezy i półtrapezy - z czym to się je?

Być może co poniektórzy mają problemy ze skosami, kątami, długościami, siedzą nad kalkulatorem i nic im z tego nie wynika. Do tych właśnie userów kieruję kilka słów otuchy i pokrzepienia. Ale po kolei...

Projektując układy torowe musimy myśleć o rozjazdach nie jako odcinkach prostych torów zasadniczych i łukach kołowych torów zwrotnych, ale jako o grupach stycznych.



Styczne w rozjeździe zwyczajnym oraz łukowym występują trzy. Ich konstrukcja jest prosta - są styczne do łuków toru zasadniczego oraz zwrotnego w ich punktach końcowych. Ponadto jeden z punktów końcowych każdej z nich jest wspólny  z łukiem, do którego styczna jest styczna. Drugi punkt natomiast jest wspólny dla wszystkich trzech stycznych i jest nim środek rozjazdu.
Oczywiście, jako że tory zwrotny i zasadniczy są styczne do siebie samych w początku rozjazdu, ich styczna w początku rozjazdu jest wspólna. Dlatego też wspominałem o trzech, a nie czterech stycznych. W przypadku rozjazdu zwyczajnego, tor zasadniczy jest prosty, także jego styczne pokrywają się z osią toru.



Co istotne, wszystkie styczne mają jednakową długość (nie dotyczy to rozjazdów ze wstawką prostą, np. R190 1:9). Żeby Wam to lepiej zwizualizować: jeżeli narysujemy okrąg, na którym opierać się będą końce stycznych, to jego środek będzie środkiem rozjazdu.



Dwa podstawowe parametry, które definiują rozjazd, to jego promień oraz skos. Nie należy mieszać do tego długości rozjazdu, której wartość wynika poniekąd z tych dwóch podstawowych parametrów. Skos rozjazdu to stosunek długości stycznej toru zwrotnego, do jej szerokości, gdzie długość jest wymiarem równoległym do toru zasadniczego, a szerokość prostopadłym. Jeżeli ustawimy sobie rozjazd tak, jak na obrazku, gdzie tor zasadniczy jest ułożony poziomo, to skos rozjazdu określimy, jako stosunek długości stycznej toru zwrotnego mierzonej poziomo, do długości mierzonej pionowo. Skos możemy w łatwy sposób przekształcić na kąt (kąt pomiędzy stycznymi toru zasadniczego i zwrotnego), przeliczając arcus tangens dla tego skosu (np. atan(1/9) = 6,340...).



Co wynika z tego przydługiego wstępu, to fakt, że tor zwrotny (prosty - tor zwrotny może być też łukowy, ale na razie się tym nie martwmy) za rozjazdem - jego kontynuacja -  również jest styczna do łuku toru zwrotnego w jego końcu, co oznacza, że jest on równoległy do stycznej toru zwrotnego. Oznacza to, że jego wymiary rzutowane na oś równoległą to toru zasadniczego oraz prostopadłą do niego, również będą miały stosunek równy skosowi rozjazdu.

Na załączonych ilustracjach, narysowałem schematycznie dwa rozjazdy R300 1:9 w ustawieniu półtrapezu. Rozstaw torów wynosi 4 metry.



Jeżeli stosunek długości oraz szerokości stycznych oraz wstawki prostej, wynoszą 1:9, to znaczy, że taki sam stosunek będzie zachowany dla całego połączenia torów. A jeżeli jego szerokość wynosi 4 metry (rozstaw torów), to jego długość musi wynosić 4 m / (1/9) = 4 m * 9 = 36 m.



Co więcej, długość odcinka prostego za rozjazdem również będzie miała wartość 36 metrów. Dlaczego? Ponieważ długość stycznych - odległość od środka rozjazdu, do jego końców - jest jednakowa.



Innymi słowy, jeżeli chcemy wykonać półtrapez, to musimy (1) wstawić rozjazd, następnie (2) wstawić odcinek prosty o długości równej rozstaw torów / skos rozjazdu i (3) wstawić jeszcze jeden odcinek prosty dowolnej długości.



Następnie musimy (4) wstawić odcinek równoległy do ostatnio wstawionego, odsunięty od niego o 4 metry oraz (5) wstawić odpowiednio zorientowany drugi rozjazd. Na koniec pozostaje (6) wstawić wstawkę prostą oraz brakujący odcinek toru, którego długość wynosi - zgadliście sami? - oczywiście 36 metrów.



Długość wstawki prostej jest również wynikowa. Nie jestem pewien, czy na chwilę obecną jest to możliwe, żeby połączyć tory biegnące z dwóch różnych kierunków (czy jeżeli jeden connection point wypadnie w tym samym miejscu co drugi, to się nam tory zamkną. Jeżeli nie da się wstawić odcinka prostego, to najprościej będzie wstawić Flexa, który nam te odcinki połączy. Nie musimy się jednak obawiać, że wyjdą zygzaki - bardziej prosto nie będzie.
« Ostatnia zmiana: 13 Lipiec 2017, 00:06:51 wysłana przez uetam »

Offline Tolek

  • Developer
  • Wiadomości: 82
  • Siła reputacji: 6
  • Tolek pracownik torowy
  • Przecinki też ludzie
Re: Tolkowe kompendium mądrości
« Odpowiedź #1 dnia: 02 Lipiec 2016, 14:32:42 »
Powyższe ubrałem w nieco bardziej zrozumiałą i przystępną formę, zapraszam do skorzystania z małego pomocnika dla twórców scenerii.
Jest to arkusz kalkulacyjny, pozwalający na obliczenie długości torów łączących oraz prostych, przy tworzeniu przejść międzytorowych oraz przy rozjazdach zaczynających nowy tor równoległy (rozjazd - wstawka prosta - łuk - tor równoległy).

Dla nieobytych w google docsach – musicie skopiować sobie tego spreadsheeta (trzeba się do tego zalogować do konta google, jeżeli ktoś nie ma konta i nie chce zakładać, to niech sobie pobierze spreadsheet na dysk i działa na własnym systemie) i dopiero w kopii robić obliczenia (bo dla oryginiału – z wiadomych powodów – zablokowana jest możliwość edycji).
Gdyby pojawiły się jakieś pytania, można pisać tutaj, do mnie, a najlepiej w komentarzach w dokumencie google (też chyba trzeba się zalogować).

Jeżeli dobrze pójdzie, to za jakiś czas te obliczenia będziemy mieli wprowadzone do edytora i wtedy nie trzeba będzie się tym przejmować. :)
« Ostatnia zmiana: 09 Marzec 2017, 13:34:07 wysłana przez uetam »