Autor Wątek: Idea/Pomysł: Uruchamianie pociągów  (Przeczytany 4251 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline zolwik

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyspozytor trakcyjny
  • Distance Travelled: 396km
  • Trains Routed: 176
Uruchamianie pociągów
« dnia: 29 Marzec 2016, 17:40:33 »
Ostatnio dużo osób narzeka strasznie na to, że ich składy są opóźniane, albo co gorsza w czasie jazdy dojeżdża do posterunku zapowiadawczego i o zgrozo musi stać bo jedzie coś innego.

Pytanie dlaczego tak się dzieje? z moich obserwacji wynika jasna sprawa, duużo pociągów ( czy to pasażerskich czy towarowych) jest wyprawiana przed planowym odjazdem.

aby zniwelować powstające opóźnienia proponowałbym wprowadzenie kilku zasad dla dyżurnych:

1. zgodnie z § 50 Ir-1 ust.1 lit.2 "pociąg pasażerski nie może odjechać ze stacji lub z przystanku
osobowego wcześniej niż to jest wskazane w rozkładzie jazdy,"

Dlaczego? ano dla tego, że potem przyjeżdża do stacji x i musi stać ( a jedzie na 80min przed swoim planem) bo jedzie przed nim inny pociąg, który akuratnie został wyprawiony planowo i trzyma się swojego rozkładu.

2. zgodnie z "pociągi towarowe powinny być wyprawiane w czasie wskazanym w rozkładzie jazdy; wcześniejsze wyprawienie pociągu towarowego może odbyć się tylko wyjątkowo za zgodą dyspozytora liniowego"
Jako że nie ma u nas dyspozytora liniowego, należałoby wyprawienie takie pociągu ustalić z dyżurnymi na odcinku jazdy.

3. zgodnie z § 50 Ir-1 ust.2
Ustala się następujące stopnie pierwszeństwa pociągów:
1) pasażerskie ekspresowe (EC, EN,EI) i międzynarodowe (MM, RM, AM)
2) pasażerskie międzywojewódzkie i wojewódzkie dowożące do pracy  tzn.  z przyjazdem  do  wskazanej  stacji  docelowej  w  godzinach 05:30 – 08:30
3) pozostałe pasażerskie międzywojewódzkie (MH, MP, MO)
4) pasażerskie wojewódzkie odwożące z pracy tzn. pociągi odjeżdżające w godzinach 14:30 – 16:30,
5) pozostałe pasażerskie wojewódzkie
6) towarowe,
7) próżne składy pasażerskie i lokomotywy.


Czyli nie wyprawiajmy Towarowego przed pociągiem pasażerskim, czy luzaka przed towarowym

Aby minimalizować opóźnienia należałyby również zacząć stosować się do § 50 Ir-1 ust.1:
3) pociąg  pasażerski  nie  mający  postoju  na  stacji  może  zostać przepuszczony przed czasem rozkładowym, jeżeli nie opóźni to ruchu innych pociągów przewidzianych rozkładem jazdy,

5) opóźnienia pociągów należy zmniejszać przez skrócenie postojów na stacjach, wykorzystując rezerwy czasu przewidziane w rozkładzie jazdy oraz przepuszczanie pociągów towarowych bez zatrzymania, jeżeli ich rozkładowy postój jest zbędny,


dobra, ktoś powie "a bo tak są rozkłady robione"

Co do rozkładów, wiadomo, rozkłady pociągów pasażerskich są stałe roczne i są zrobione już na początku obowiązywania rozkładu jazdy.
Pociągi towarowe w większości przypadków jeżdżą już na tzw IRJ, czyli Indywidualnych Rozkładach Jazdy.
Zgodnie z § 18. Przydzielanie tras pociągów w ramach indywidualnego rozkładu jazdy pociągów oprócz tras pociągów wprowadzanych do rocznego rozkładu jazdy pociągów i tras pociągów do przewozu przesyłek nadzwyczajnych Regulaminy przydzielana tras pociągów  ust.3 lit. 3)Wnioski o  przydzielenie  trasy  pociągów  w  ramach IRJ  należy  składać,  z  zastrzeżeniem ust.4, najpóźniej:
3) 8 godzin przed   planowanym   odjazdem,w   przypadku tras  pociągów  krajowych  w  ruchu towarowym i pozostałych tras pociągów pasażerskich (niehandlowych,tzn. próżnych składów pasażerskich, lokomotyw luzem).

wiadomo, że nie będziemy generować rozkładu pociągu towarowego z godziną wiodącą 480min do przodu, ale można założyć, że jeśli nie ma dużego ruchu pociągów np. 1-5 składów to dajemy gotowość do odjazdu 20min, a jeśli pociągów jest więcej to np 60min do przodu.
Zaraz powstanie krzyk, ale dlaczego mam tyle czekać?! i zgodnie z tym co pisałem wcześniej, pociąg towarowy może być wyprawiony przed planowym rozkładem po uzgodnieniu z dyżurnymi

Myślę, że gdy będziemy się trzymać tych kilku zasad to prowadzanie ruchu znacząco się poprawi.

Co o tym pomyślę sądzą inni? proszę o Wasze głosy w tej sprawie

Offline bartek

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 318
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 14
  • bartek dróżnik obchodowybartek dróżnik obchodowy
  • Distance Travelled: 208km
  • Trains Routed: 153
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Marzec 2016, 17:53:23 »
Popieram i staram się do tego stosować, tyle że niestety często jak zatrzymam poc. który jedzie X min przed czasem spotyka się to z niezrozumieniem i uwagami (Czemu osobowy przed pośpiesznym?!).

Offline Drawno

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 33
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 2
  • Drawno pracownik torowy
  • Distance Travelled: 265km
  • Trains Routed: 18
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Marzec 2016, 17:54:24 »
Nie jestem pewien, czy tytuł wątku odpowiedni, ale problem jest z gatunku tych, które dotykają, więc piszę.
Wcale nie jestem pewien, czy cała wina leży po stronie dyżurnych, wyprawiających pociągi. Zdaje się, że algorytm programu piszącego rozkład po prostu sobie nie radzi. W wielu miejscach na forum temat jest poruszany, coraz więcej ludzi się denerwuje na ciągłe stanie. Mnie w ub tygodniu się trafiło: odjazd ze stacji początkowej za 10 minut (ruch na stacji i w okolicy zerowy), a na następnej stacji postój 35 min. Dyżurny mnie pocieszył, że do rekordu (70 min postoju) miałem jeszcze daleko.
Sytuacja przypomina mi akcję sprzed kilku lat z pewnej sporej szkoły. Dyrekcja zainwestowała i kupiła program komputerowy do układania planu lekcji. Wprowadzono wszystkie dane, gamoń pomyślał i wyświetlił: zadanie niemożliwe. No to usiadł do biurka pan Kazio z panią Józią i ułożyli plan. I nawet okienek zbyt wielu nie było.
Może jednak zostawić trochę wolności dyżurnym?
Jeśli ktoś widzi sensowne rozwiązanie problemu - zapowiadam uroczyście: u mnie ma dużą wódkę (albo co tam innego woli).

Offline erap2

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 18
  • erap2 zwrotniczyerap2 zwrotniczyerap2 zwrotniczy
    • Erap2 - kolej na Facebooku ;)
  • Distance Travelled: 1063km
  • Trains Routed: 481
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Marzec 2016, 18:00:19 »
Jest jedna propozycja, niestety nieurealniająca grę, mianowicie, aby blokada na stacji z której pociąg wyjeżdża zrywała się od razu po wylogowaniu się pociągu, a nie po dojeździe do kolejnej.

Offline kam55

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 278
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 118
  • kam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezeskam55 prezes
  • Organizator sesji
  • Distance Travelled: 3205km
  • Trains Routed: 1775
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Marzec 2016, 18:01:19 »
Wszystko racja, ale jest jeszcze druga kwestia.

Automat układa rozkład opierając sie na obecnych pociągach. NP. zaplanuje 10 minut postoju dla poc. 789 na stacji nr.3, bo wyjazd na szlak A ma zajęty wtedy poc. 123. A co będzie gdy poc. 789 będąc jeszcze na stacji nr. 2 w tym momencie poc 123 zostanie usunięty z RJ (np. gracz wyjdzie). Poc. 789 dojedzie do stacji nr.3 i musi czekać aż wyjedzie poc. 123 którego nie ma. To jest jeden z czynników który powoduje, że niby można a nie można.
--->>> TARNÓW<<<---

Offline zolwik

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyspozytor trakcyjny
  • Distance Travelled: 396km
  • Trains Routed: 176
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Marzec 2016, 18:05:50 »
to jeśli pociąg 789 jest pociągiem towarowym, to może jechać przed planem.
albo można też dodać przy generatorze czy ma być postój handlowy ( wymiana pasażerów) czy postój techniczny ( krzyżowanie z innym). jeśli techniczny to nie musi stać pełnego czasu

Offline Kacu

  • Artist
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 171
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 21
  • Kacu dróżnik przejazdowyKacu dróżnik przejazdowyKacu dróżnik przejazdowyKacu dróżnik przejazdowy
  • "Kaj hajer paczy dziynnie śmierci w łoczy..."
  • Distance Travelled: 292km
  • Trains Routed: 82
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Marzec 2016, 19:57:42 »
Nie chcę być pesymistą, ale można pisać, pisać, pisać, pisać... I tak g***o z tego będzie, bo nie mamy przeszkolonych dyżurnych, a na nastawnię może wejść kto tylko chce. Był nieraz temat o szkoleniu, wydawaniu na jego podstawie pozwoleń...
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę. Kocham śląską ziemię i śląską krainę..."

Offline Superbarman

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 196
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 14
  • Superbarman dróżnik obchodowySuperbarman dróżnik obchodowy
  • Kto pyta nie błądzi...
  • Distance Travelled: 599km
  • Trains Routed: 1074
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Marzec 2016, 20:07:33 »
Generalnie zgadzam się z zolwikiem. Wyprawianie pociągów przed czasem jest jeszcze gorsze niż jakby kursowały opóźnione. Osobowe powinny jeździć zgodnie z rj.
Co do dyżurnych to powiem tak. Normalnie jestem dyżurnym, ale jakieś 2 tygodnie temu odpaliłem sobie TD2 w trybie maszynista i dojechałem do drugiej stacji i wyszedłem, po czekaniu 15 min na wyjazd.. :/
Na początku byłem sceptyczny co do "egzaminów" na dyżurnego, ale teraz zmieniłem swoje zdanie. Zupełnie inaczej się gra z doświadczonymi graczami, którzy znają posterunki na których dyżurują i ogarniają SWDR, SCS, PuTTY, TeamSpeak na raz :)
Administracja mogłaby wydawać jakieś pozwolenie/licencje graczom, którzy ogarniają tryb dyżurnego...
Z nowicjuszami nie idzie niestety grać :(
Uwaga: Z powodu prac modernizacyjnych od 04/04/2016 do odwołania tor szlakowy C (jednotorowy) na podg Zawory jest zamknięty.
Za utrudnienia uprzejmie Państwa przepraszamy.
Szanuj dyżurnego swego i cierpliwość jego, bo możesz mieć gorszego.

Offline Coyotek

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 272
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 35
  • Coyotek toromistrzCoyotek toromistrzCoyotek toromistrzCoyotek toromistrzCoyotek toromistrzCoyotek toromistrzCoyotek toromistrz
  • Mięso musiało latać ,jakby granat w chlew trafił
  • Distance Travelled: 1602km
  • Trains Routed: 462
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #8 dnia: 29 Marzec 2016, 22:49:51 »
Zasady zasadami, ale jeżeli system działa jak chce, kombinuje ile może to ciężko obwiniać dyżurnego czy maszynistę. Nie raz i nie dwa. Prosta sytuacja: przychodzi jeden maszynista - odjazd za 10. Przychodzi drugi - odjazd za 20. Przychodzi trzeci - odjazd za 5 minut... Niby inny priorytet, ale system nagle znajduje miejsce w czasie. Bardzo często wychodzi tak, że gracz przyjdzie później = wyjedzie wcześniej. A reszta narzeka. Niestety, to jest właśnie brak cierpliwości, z dwojga złego nawet mnie nie zależy na staniu 30-60 minut na jednej stacji. Bo i po co? IRJ to inna para kaloszy, tam czasowo wyprawiało się pociągi według widzimisię i ruch był dynamiczny - wyślij jeden i od razu może powoli drugi startować z innej stacji. Wystarczyło, że gracz wyjechał, zaraz miałem wjazd kolejnego składu. SWDR już nie umożliwia takiej opcji. KONIECZNIE musi jeden opuścić scenerię, nawet jeśli drugi gracz przyjeżdża z innej i do pewnego czasu zdążyłby przekroczyć granicę. Przez to ruch staje się toporny, gracze narzekają bo muszą przymusowo czekać na pociąg, który zamiast po 5 minutach, przyjedzie po 10.
The cake is a LIE!

Did somebody say MODERATOR?!

Naczelny Modulator. Bezbecja Forum. Pałuję warnami każdego, kto się opiera zasadom.

Banday, Kickday, Warnday, Timeoutday, Coyotday, Banturday i Spamday

Forumowy Wąchacz


Offline Drawno

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 33
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 2
  • Drawno pracownik torowy
  • Distance Travelled: 265km
  • Trains Routed: 18
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Marzec 2016, 00:26:13 »
Wystarczyło, że gracz wyjechał, zaraz miałem wjazd kolejnego składu. SWDR już nie umożliwia takiej opcji. KONIECZNIE musi jedenopuścić scenerię,
Na innym wątku pozwoliłem sobie zarzucić propozycję, ale tu jak najbardziej pasuje:
czy nie byłoby rozwiązaniem problemu, gdybyśmy oprócz stacji (z dyżurnymi jak najbardziej) mieli SZLAKI, na których mechanik jechałby offline? Pociąg wyjeżdża z mojej stacji, szlak mam wolny. System natomiast prowadzi wysłany pociąg po szlaku mającym 8, 15, a może i nawet 20 km, nie absorbując przy tym żadnego z dyżurnych. Przed dojechaniem do końca szlaku mechanik zgłasza się do stacji, do której dojeżdża i tam dostaje zielone na semaforze wjazdowym.
Szczegóły i konkretne rozwiązania oczywiście do dyskusji. Nie siedzę na tyle w automatyce kolejowej, by proponować konkretne rozwiązania. Sugeruję kierunek prac. SBL też chyba dałoby się tu wprząc do roboty.

Offline zolwik

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyspozytor trakcyjny
  • Distance Travelled: 396km
  • Trains Routed: 176
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #10 dnia: 30 Marzec 2016, 00:45:38 »
No sam sobie zaprzeczasz,
Szlak to odcinek miedzy posterunkiem ruchu A i B
Jesli skład wyjedzie ode mnie na szlak to nic innego nie może wyjechać na ten sam szlak do czasu aż skład nie dojedzie do posterunku B(oczywiście nie mówię tu o SBL).
Bo co w przypadku gdy z posterunku A wyprawisz skład na szlak off w kierunku 1 stacji B, i również inna stacja wyprawi pociąg w tm samym kierunku, to co? Spotkają się pod wjazdowym na stacji B?

Tutaj wyjściem jest polaczenie stacji na sztywno i odpada potrzeba przełączania blokad co chwilę

Offline Tymoon

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 52
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 34
  • Tymoon dyżurny ruchuTymoon dyżurny ruchuTymoon dyżurny ruchuTymoon dyżurny ruchuTymoon dyżurny ruchuTymoon dyżurny ruchu
  • Distance Travelled: 1495km
  • Trains Routed: 454
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Marzec 2016, 00:53:23 »
Cytuj
Szlak to odcinek miedzy posterunkiem ruchu A i B

Tutaj szlak o odcinek miedzy posterunkiem ruchu A i B/C/D/E ....... ;)


Cytuj
Tutaj wyjściem jest polaczenie stacji na sztywno i odpada potrzeba przełączania blokad co chwilę
Święte słowa ! Lecz jak kiedyś się o to pytałem, to odpowiedz była ze się nie da tego zrobić .
Aviaton is love, Aviaton is life.

Offline Slayer66

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 127
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 9
  • Slayer66 pracownik torowy
  • Lubie ciapongi :P
  • Distance Travelled: 797km
  • Trains Routed: 334
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Marzec 2016, 00:54:37 »
Chodzi ci o to ze na sztywno z stacjami online? A co do tego co napisal Drawno. Od czegos jest swdr, zgody itp. Jesli ty wyprawisz z A do B to B wie ze cos jedzie do niego i nie da zgody dla C a w tym czasie stacja A ma szlak wolny i moze od D przyjac pociag.

Offline zolwik

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 111
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 10
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyspozytor trakcyjny
  • Distance Travelled: 396km
  • Trains Routed: 176
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #13 dnia: 30 Marzec 2016, 01:00:03 »
Na sztywno w sensie no Żory łączymy z orzeszem i Warszowicami, warszowice łączymy z Pawłowicami itd, wiadomo, wyloty gdzie nie ma stacji, w takie miejsce wstawić stacje fikcyjną. Ale niech to będzie na stałe spięte w całość. Także maszynista zaczynając w Żorach jadac do Pawłowic ZAWSZE pojedzie przez Warszowice, tylko raz przejedzie online, jesli ktos będzie,a innym razem offline

Offline Slayer66

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 127
  • Kartoteka
  • Siła reputacji: 9
  • Slayer66 pracownik torowy
  • Lubie ciapongi :P
  • Distance Travelled: 797km
  • Trains Routed: 334
Re: Uruchamianie pociągów
« Odpowiedź #14 dnia: 30 Marzec 2016, 01:05:52 »
Niby dobre ale jak Zory, Pawlowice, Orzesze sa online bo wyprawianie kogos na offline bedzie powodowac wieksze problemy. Bo ktos wyjdzie, AI nie zadziala itp.