Hamowania EN-57 naucz się na zasadzie analogii z odkręcaniem kranu z wodą
Na pozycji JAZDA woda nie wpływa od naczynia i jest ono puste.
Kiedy pociągniesz kran na pozycję hamowania - do siebie - odkręcasz wodę i napełnia ona naczynie do momentu, aż jej nie zakręcisz - przez co pojazd hamuje do zera.
Jeśli chcesz "nalać" tylko trochę wody do naczynia, czyli hamować delikatnie - odkręć kran na chwilkę - czyli ustaw pozycję hamowanie na krótki czas, po czym wróć do pozycji jazda.
A aby odhamować - wybierz pozycję luzowanie - tutaj woda ucieka z naczynia podczas gdy trzymasz kran na tej pozycji - jest ona niestabilna.
A dlaczego na pozycji hamowania kran hamulca pozostaje, a z pozycji luzowani wraca?
Między innymi ze względów bezpieczeństwa - wyobraź sobie, że chcesz wdrożyć hamowanie i ewakuować się z kabiny - wystarczy że zmienisz pozycję kranu hamulca - i już.
Z kolei luzowanie to proces, który musi przebiegać w sposób kontrolowany - dlatego wymaga się "trzymania" ręki na kranie hamulca.
Wiem, że powyższy opis to duże uogólnienie, nie do końca zgodne z kolejowymi zasadami i logiką, ale dla początkującego to dobra analogia