Nie ma że: "wydaje mi się, że powinno się informować..."
R1
Rozdział § 54 pkt. 3a
3a. Dyżurny ruchu posterunku, na którym pociąg nie zatrzymuje się rozkładowo ( przejazd przez stację bez zatrzymania), powinien poinformować maszynistę przez radiotelefon o:
1) zmianie toru wjazdowego z głównego zasadniczego na główny dodatkowy,
2) zatrzymaniu przed semaforem wjazdowym lub wyjazdowym stacji.
Powyższa informacja podana maszyniście jest tylko informacją dodatkową natomiast podstawą prowadzenia ruchu dla maszynisty są sygnały podawane na sygnalizatorach.
§ 64 pkt 3
W razie potrzeby nieprzewidzianego zatrzymania pociągu z przyczyn innych niż wymienione w ust. 1 i 2. zatrzymanie to zarządza Główna Dyspozytura Infrastruktury Kolejowej (Ekspozytury) a odnośnie pociągów ekspresowych, pośpiesznych i osobowych, dalekobieżnych, a odnośnie pozostałych pociągów zakład infrastruktury kolejowej
O zarządzonym zatrzymaniu pociągu należy powiadomić drużynę pociągową rozkazem szczególnym.
4. Jeżeli przewiduje się, że nierozkładowy postój pociągu na posterunku będzie trwał dłużej, niż 30 minut, należy powiadomić o tym maszynistę z podaniem przyczyny postoju.
I tyle jest do gadania na czacie.
Ja się nie witam i nie żegnam, jedynie plusy i minusy rozdaję. Bo każde gadanie na czacie mnie rozprasza i podczas jazdy i podczas pracy jako dyżurny.
Usunięcie rozkładu? Jako maszynista robię tak: Proszę (z podaniem sensownego powodu), czekam 1-2 min, gdy brak odpowiedzi - wychodzę. W logach jest zapisane, że próbowałem legalnie wyjść, a nie uciekłem. W razie skargi mam dowód świadczący na moją korzyść. Do tej pory problemów nie miałem.