Autor Wątek: Idea/Pomysł: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania  (Przeczytany 1732 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maslo200g

  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Siła reputacji: 269
  • Maslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezes
  • Dyżurny to nie ośmiornica
W sumie to do niedawna byłem tą 'eLką' i sam wtedy zauważyłem że niektóre scenerie są lekko trudniejsze od innych. Oczywiście będzie tu problem z dostępnością ale co by tak zrobić idealną kolejność dyżurowania by eLki nie wybierały 'Bucz Wileński' czy 'Nysowiec' na początek? Oczywiście ostateczna decyzja jest zależna od graczy lecz myślę że coś takiego opublikowane na wiki przy sceneriach by zmniejszyło zagubione eLki. Wiem że zdecydowanie tej kolejności będzie trudne i sporne. Ale myślę też że dział trenerów pewnie doskonale wie tą kolejność. Osobiście myślałem o takiej kolejności:

Jak się czuje się komfortowo siedząc min. 2h to idzie się na następne stacje.
1. Szlichtyngowa, Hetmanice (tylko że bez spawnów)
2. Cis2018, Witonia, Głogowo (tzw. mijanki które wymagają lekkie przewidywanie. Tu też można zaczynać układać RJ)
3. Nysowiec, Wola, Kolsko (tzw. mechaniczne i inne wymagające przewidywanie + manewry)
4. Stacje z SBL

Nie uważam się za eksperta w tym temacie więc jestem jak najbardziej otwarty na inne kolejności :)

Offline Yellawolf

  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Siła reputacji: 258
  • Yellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezesYellawolf prezes
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Maja 2021, 15:16:25 »
Totalnie nie rozumiem tego sensu listy dla elek.
Każdy ma swoje upodobania i preferencje, ktoś, kto u nas jest Lka, a w IRL siedzi na nastawni nie będzie miał problemu nawet z takim Gdańskiem, wszystko siedzi w głowie, a nie w „scenerii”. Trenerzy raczej nie mają takiej listy i też podziałają na zasadzie „co wolisz, SCS, SPK czy nawet ręczne, to idź tam i tam”.
Nie czujesz się pewnie, idziesz na jednotor, czujesz się pewnie, szukasz dwutoru od Lki, proste i nie wymaga to jakiejś specjalnej listy „Zacznij od tego, bo inaczej nic nie ogarniesz” – zawsze wychodziłem z założenia, że jeśli potrafisz myśleć, to i jako przysłowiowa Lka poradzisz sobie nawet na Gdańsku, a myślenie nie boli.
Sensownym pomysłem moim zdaniem byłoby zrobienie czegoś takiego, takiego jak w LoLu z poziomem trudności danego bohatera – to samo można by było zrobić na wiki czy przy publikowaniu scenerii (niby minimalny poziom dyżurnego to odzwierciedla, ale większość tych poziomów jest przez widzi mi się autora scenerii), np. taki C13/C18 miałoby jedną „gwiazdkę” trudności, zaś takie Wielichowo mogłoby mieć pięć gwiazdek jako bardzo trudna.
Wszystko, co da się powiedzieć, da się powiedzieć prosto, a czego nie da się powiedzieć, o tym należy milczeć.
coś tu jest

Offline xoorbes

  • Zarząd
  • Administrator
  • Developer
  • Weteran
  • Naczelnik administratorów
  • Sponsor
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 695
  • Siła reputacji: 397
  • xoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezes
    • Blender Development Fund
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Maja 2021, 15:19:06 »
Na początek, prosty jednotor bez prądu, jeden skład na godzinę, możesz sobie regulować ilość pociągów, otwierając/zamykając spawn. Oswajasz się z różnymi pulpitami, z SWDR i potencjalnymi problemami w trakcie dyżuru. następnie jednotor zelektryfikowany i rośnie Ci ilość składów, ale nadal masz ich niewiele.

A tak naprawdę, to najlepiej pierwsze kroki stawiać na serwerze EN, uruchomić dwie scenerie + wejść samemu jako mechanik i możesz poznawać świat DR bez konsekwencji.

Oczywiście, jak masz komputer z 4GB ramu to sie nie uda, ale przy 8GB już jest do zrobienia. Każde okno z symulacja w trybie 'okienkowym' a nie pełno-ekranowym. mała rozdzielczość i nieużywane okna - zwinięte (a nie schowane po innymi) - wtedy GPU nie renderuje nic.
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2021, 18:36:44 wysłana przez xoorbes »

Offline Maslo200g

  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Siła reputacji: 269
  • Maslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezes
  • Dyżurny to nie ośmiornica
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Maja 2021, 15:45:40 »
Każdy ma swoje upodobania i preferencje, ktoś, kto u nas jest Lka, a w IRL siedzi na nastawni nie będzie miał problemu nawet z takim Gdańskiem, wszystko siedzi w głowie, a nie w „scenerii”. Trenerzy raczej nie mają takiej listy i też podziałają na zasadzie „co wolisz, SCS, SPK czy nawet ręczne, to idź tam i tam”.
Nie czujesz się pewnie, idziesz na jednotor, czujesz się pewnie, szukasz dwutoru od Lki, proste i nie wymaga to jakiejś specjalnej listy „Zacznij od tego, bo inaczej nic nie ogarniesz” – zawsze wychodziłem z założenia, że jeśli potrafisz myśleć, to i jako przysłowiowa Lka poradzisz sobie nawet na Gdańsku, a myślenie nie boli.

Ja chciałem tylko zrobić listę dla takich którzy nie mają zielonego pojęcia od której scenerii zacząć. Też dlatego to mówię bo nie raz miałem że eLka wchodziła na Bucz czy Nysowiec i nie ogarniała totalnie co się dzieje i wychodziła z niewyprawionymi rozkładami. Dlatego myślałem by zrobić coś co by skierowało takich na zaczynanie z prostszych, mniej wymagających scenerii. Oczywiście to powinna być tylko sugestia dla totalnych początkujących i to nic nie ma wspólnego z ograniczaniem wyboru scenerii czy kazania dyżurowania w danej kolejności.

Offline Niemamrozsadku

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 145
  • Siła reputacji: 10
  • Niemamrozsadku dróżnik obchodowyNiemamrozsadku dróżnik obchodowy
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Maja 2021, 18:23:53 »
Wielichowo jako trudne? Nie wiem jak bardzo się zmieniło, ale w sumie uczyłem się sporo na tej scenerii. Duża ilość torów dawała ogromną swobodę, do tego stopnia, że sceneria była czasem używana jako wentyl bezpieczeństwa, tylko przyjmując składy przez jakiś czas, aż tłok na szlakach zmaleje i inne stacje odzyskają swobodę prowadzenia ruchu. Na to się składało kilka czynników; brak utrudnień w regulaminie technicznym, krótki dwutor, przyjazne sterowanie, duża pojemność, swoboda podawania przebiegów. Każdy ma swoje preferencje, ocenia inaczej. Dla jednych jednotor będzie prosty, bo mały ruch, dla innych przelotówka, bo podajesz na wprost, na SCS trzy kliknięcia. Tyle, że nie każdy czai urządzenia komputerowe. Na kształtach wszystko jest pięknie podpisane, ale z kolei trzeba pamiętać o położeniach zasadniczych i wszystko zrobić ręcznie. To zajmuje czas, a więc DR ma go mniej na komunikację i planowanie ruchu.  Dobrym pomysłem byłoby stworzenie poradnika, który zebrałby argumenty za i przeciw, wady i zalety konkretnych systemów sterowania, układów torowych, który ułatwiłby ocenę i decyzję. Jednak narzucenie odgórnie co jest trudniejsze musi spalić na panewce, bo jest tylko subiektywną oceną.

Offline Bremszyl

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 133
  • Siła reputacji: 92
  • Bremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezes
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Maja 2021, 18:43:21 »
Skoro nie wiesz, co się zmieniło, to po co zabierasz głos?
Odpalanie kilku scenerii przez jedną osobę jest po prostu niekoleżeńskie i samolubne. ~Ares28

Offline pdebicki

  • User
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Siła reputacji: 167
  • pdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezespdebicki prezes
  • I cyk na zastępczy.
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Maja 2021, 19:01:13 »
Wielichowo jako trudne? Nie wiem jak bardzo się zmieniło, ale w sumie uczyłem się sporo na tej scenerii. Duża ilość torów dawała ogromną swobodę, do tego stopnia, że sceneria była czasem używana jako wentyl bezpieczeństwa, tylko przyjmując składy przez jakiś czas, aż tłok na szlakach zmaleje i inne stacje odzyskają swobodę prowadzenia ruchu. Na to się składało kilka czynników; brak utrudnień w regulaminie technicznym, krótki dwutor, przyjazne sterowanie, duża pojemność, swoboda podawania przebiegów. Każdy ma swoje preferencje, ocenia inaczej. Dla jednych jednotor będzie prosty, bo mały ruch, dla innych przelotówka, bo podajesz na wprost, na SCS trzy kliknięcia. Tyle, że nie każdy czai urządzenia komputerowe. Na kształtach wszystko jest pięknie podpisane, ale z kolei trzeba pamiętać o położeniach zasadniczych i wszystko zrobić ręcznie. To zajmuje czas, a więc DR ma go mniej na komunikację i planowanie ruchu.  Dobrym pomysłem byłoby stworzenie poradnika, który zebrałby argumenty za i przeciw, wady i zalety konkretnych systemów sterowania, układów torowych, który ułatwiłby ocenę i decyzję. Jednak narzucenie odgórnie co jest trudniejsze musi spalić na panewce, bo jest tylko subiektywną oceną.

Przepraszam bardzo ale jak mogłeś się uczyć skoro masz 0km przejechane i 0 wyprawionych składów? Multikonto?
Buduje się legendarne 21,250. Byle nie znalazło się dwóch chętnych do jazdy na Sz...

Offline kowbojYT

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa XVI
  • *
  • Wiadomości: 84
  • Siła reputacji: 401
  • kowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezeskowbojYT prezes
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Maja 2021, 19:11:04 »
Wielichowo jako trudne? Nie wiem jak bardzo się zmieniło, ale w sumie uczyłem się sporo na tej scenerii. Duża ilość torów dawała ogromną swobodę, do tego stopnia, że sceneria była czasem używana jako wentyl bezpieczeństwa, tylko przyjmując składy przez jakiś czas, aż tłok na szlakach zmaleje i inne stacje odzyskają swobodę prowadzenia ruchu. Na to się składało kilka czynników; brak utrudnień w regulaminie technicznym, krótki dwutor, przyjazne sterowanie, duża pojemność, swoboda podawania przebiegów. Każdy ma swoje preferencje, ocenia inaczej. Dla jednych jednotor będzie prosty, bo mały ruch, dla innych przelotówka, bo podajesz na wprost, na SCS trzy kliknięcia. Tyle, że nie każdy czai urządzenia komputerowe. Na kształtach wszystko jest pięknie podpisane, ale z kolei trzeba pamiętać o położeniach zasadniczych i wszystko zrobić ręcznie. To zajmuje czas, a więc DR ma go mniej na komunikację i planowanie ruchu.  Dobrym pomysłem byłoby stworzenie poradnika, który zebrałby argumenty za i przeciw, wady i zalety konkretnych systemów sterowania, układów torowych, który ułatwiłby ocenę i decyzję. Jednak narzucenie odgórnie co jest trudniejsze musi spalić na panewce, bo jest tylko subiektywną oceną.
Jak mogłeś się uczyć na Wielichowie skoro jest to sceneria na autoryzację a ty masz konto od 27.12.2020? 100% multikonto
Ten co pomaga przy aktualizacji Stacjownika
Projekty: LCS Sarnów [Etap 2 w SSS]

Offline Niemamrozsadku

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 145
  • Siła reputacji: 10
  • Niemamrozsadku dróżnik obchodowyNiemamrozsadku dróżnik obchodowy
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Maja 2021, 19:28:12 »
Konto da się skasować, gratuluję sprytu, skoro na to nie wpadliście.

guest23725

  • Gość
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Maja 2021, 19:30:12 »
Teraz pewnie zacznie się śledztwo "strażników Forum" jakie konta dostały autoryzację na Wielichowo ;)

Online Mikosek

  • User
  • *
  • Wiadomości: 315
  • Siła reputacji: 913
  • Mikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezesMikosek prezes
  • Uwielbiam ludzi którzy czegoś chcą...
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Maja 2021, 20:08:55 »
Ale czego wy się rzucacie?
Wypowiada się tutaj wielu młodych użytkowników którzy nigdy nie mieli dłuższej styczności z symulatorem.
Konto użytkownika @Niemamrozsadku powstało po usunięciu poprzedniego konta (którego nicku tutaj nie przytoczę). Mogę jednak powiedzieć, że użytkownik ten 2 lata temu, kiedy Wielichowo dostępne było publicznie bez ograniczeń, korzystał z niego i dzięki niemu się uczył.
Wypowiadacie się a nie macie pojęcia. Zacznijcie myśleć, szukać a nie tylko pisać co ślina język przyniesie.
Projekty:
Lębork - wątek, Janikowice, Mogilno
Zapraszam po sieć :)

Offline KtoTam39

  • User
  • *
  • Wiadomości: 72
  • Siła reputacji: 185
  • KtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezesKtoTam39 prezes
  • No niby co ja mam tu napisać?
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Maja 2021, 21:18:42 »
Powiem szczerze, że ten pomysł jest troszkę niepoważny. Każdy ma inne upodobania, preferencje. Każdy dobrze czuje się na innej stacji. Jako Elka bardzo lubiłem Łęczycę i na niej się uczyłem. Inni siadają na Witoni, inni na Cisie, itd. Przez co jeśli ograniczymy wybór do 2-3 scenerii, to efekt będzie taki, że dla zaczynającej osoby będzie ciężko obsadzić stację, bo będą cały czas zajęte. Co do spawnów - często dzięki nim początkujący może nauczyć się manewrów. W dodatku na małych stacjach powodują niekiedy jakikolwiek ruch. Ja jako L borykałem się właśnie z tym, że mało było stacji większych, na których można byłoby więcej się nauczyć, mieć więcej niż 2-3 poc. na godzinę. Jest to tylko moje zdanie i mogę się mylić, ale uważam, że obecny system jest (w miarę) dobry i powinien pozostać. :)
Kryniczanka na zawsze w serduszku <3

Offline Niemamrozsadku

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 145
  • Siła reputacji: 10
  • Niemamrozsadku dróżnik obchodowyNiemamrozsadku dróżnik obchodowy
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Maja 2021, 21:44:38 »
Ad meritum, duża sceneria nie musi oznaczać trudniejszej. Dyżurny ma kilka zasadniczych aktywności. Obsługa pociągów, prowadzenie manewrów, pisanie rj, obsługa SWDR/komunikacja/blokady.

Niższa przepustowość zmniejsza wymagania dotyczące sprawności podawania przebiegów i obsługi SWDR. Czynniki ułatwiające: brak elektryfikacji, długie szlaki, niskie prędkości drogowe, jednotor.

Pisanie rj i prowadzenie manewrów. Zabezpieczone spawny i większa ilość torów pozwala łatwiej panować nad sytuacją. Istnieje możliwość podania kilku niekrzyżujących się przebiegów, a stację trudniej zatkać. Ta cecha jednak ma też minus, mając możliwość obsługi większej ilości składów, prawdopodobnie wymusi obsługę kilku na raz.

Obsługa USRK. Przelotówka będzie prostsza, ponieważ pozwala podawać przebiegi na wprost. Szybciej i łatwiej, ale zwiększa przepustowość. Mniej roboty nastawniczego, ale więcej w SWDR. Mijanka natomiast wymusza chociaż jedną zwrotnicę przełożyć, ale mniej pociągów, mniej w SWDR, za to na gruncie trzeba z nimi więcej popracować. Jeszcze różne typy urządzeń.

Gdybym miał napisać instrukcję jak nauczyć się dyżuru:
-zgłoś się do Trenera
-zapoznaj się z wybranym typem USRK
-poćwicz sprawne podawanie przebiegów
-zacznij od znanej Ci scenerii w porze małego ruchu
-nie przestawaj się uczyć, praktyka wejdzie w krew

Dodano: 22 Maja 2021, 22:26:31


Jeszcze jedna cenna rada, którą dostałem na początku nauki: wejdź na TS i posłuchaj innych dyżurnych. Szczerze polecam podpatrzeć doświadczonych kolegów i poznać dobry standard komunikacji.
« Ostatnia zmiana: 22 Maja 2021, 22:26:31 wysłana przez Niemamrozsadku »

Offline Dulson

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 233
  • Siła reputacji: 341
  • Dulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezes
  • Dupson
    • Train Driver 2
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #13 dnia: 23 Maja 2021, 13:40:50 »
Ja jako ISEDR w realnym świecie życia rozpocząłem przygodę od Liskowa, aby zapoznać się z wersją komputerowych urządzeń od programu SCS. Również ogarnąć temat SWDR3 (wówczas). Urządzeń mechanicznych scentralizowanych jak i na elektrycznych pracuje. Patrząc na odwzorowanie ich w grze, wiedziałem że nie muszę nic wiele ogarniać tyle co podstawowe ruchy myszką dla mechanicznych, jak zablokowanie, przekładanie, odblokowanie PU itd. bo zasada pracy jest taka sama. Następnie przeszedłem na stare Blaszki, na których nie dałem sobie rady ze względu na blokady jednokierunkowe(na których nie umiem pracować w praktyce), więc poszedłem na Łask, potem Piaskowo i ostatnio na Parzęczewie, Gdańsk też potrafię ogarnąć, ale jakoś jakbym miał wybrać Pr a G to wolę Pr.
01000100 01110101 01101100 01110011 01101111 01101110   |||   PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.   |||   Newag S.A.   |||   Dlaczego życie tak kruche jest... 1995-2020


Offline Maslo200g

  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Siła reputacji: 269
  • Maslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezesMaslo200g prezes
  • Dyżurny to nie ośmiornica
Odp: Idealna kolejność scenerii do rozpoczęcia dyżurowania
« Odpowiedź #14 dnia: 23 Maja 2021, 14:05:32 »
Widzę że źle napisałem na pierwszym poście.
Po pierwsze 'lista' nie jest po to by ograniczać wybór czy wymuszać jakiś obowiązek zaczęcia z tych stacji. To tylko miała być sugestia dla tych którzy nie mogą wybrać od czego zacząć. Nie raz mi się zdarzyło na dyżurze że mechanik mnie pytał od jakiej scenerii zacząć dyżurować. Właśnie dla takich, myślałem o tej 'liście'. Więc wybór jest od gracza i jeśli ktoś lubi i woli zaczynać od mechanicznych i czuje się komfortowo to nic nie mam przeciw to tej decyzji. Ja zaczynałem od SPK na ZK bo wolałem SPK niż SCS. Nikogo nie zmuszam.

Po drugie, 'lista' nie musi być 'listą'. Powiedziałem o liście bo to przyszło do głowy jak pisałem. Aczkolwiek, to może być coś takiego jak:

Gdybym miał napisać instrukcję jak nauczyć się dyżuru:
-zgłoś się do Trenera
-zapoznaj się z wybranym typem USRK
-poćwicz sprawne podawanie przebiegów
-zacznij od znanej Ci scenerii w porze małego ruchu
-nie przestawaj się uczyć, praktyka wejdzie w krew

Dodano: 22 Maja 2021, 22:26:31


Jeszcze jedna cenna rada, którą dostałem na początku nauki: wejdź na TS i posłuchaj innych dyżurnych. Szczerze polecam podpatrzeć doświadczonych kolegów i poznać dobry standard komunikacji.

tylko że może trochę więcej wyjaśnień czy hiperłączy do wątków w forum, i ciut większy wybór niż tylko Ci. Po prostu fajnie by było jeśli była by jakaś informacja od czego zacząć jeśli jesteś zagubiony.

Więc chciałbym wasze opinie jak byście napisali takiemu mechanikowi który się pyta jak zacząć dyżurować.