Autor Wątek: Idea/Pomysł: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić  (Przeczytany 4878 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« dnia: 24 Września 2018, 09:01:57 »
Witam,

po kolejnym odesłaniu mnie przez dyżurnego do instrukcji i kolejnej frustracji w czytaniu jej, chciałem się podzielić swoimi uwagami. Skopiowana treść z jakiś kolejowych instrukcji była pewnie najłatwiejsza do zrobienia (rozumiem), ale jest w wielu miejscach nieadekwatna. Nadmiar zbędnego tekstu przytłacza i się odechciewa czytać. Wiem, nie powinniśmy musieć zachęcać elki do czytania, bo przecież symulator, bo realizm. Rzeczywistość jest jednak inna.

Do szybkiego usunięcia:
1. Po co jest tam opis w stylu "Jedno czerwone światło ciągłe na semaforze". Widać przecież, są nawet ładne gify z migającymi światłami. Tylko zagraca.
2. Tryb nocny, tryb dzienny - nie ma póki co trybu nocnego.
3. Tarcze rozrządowe - są w ogóle w grze?
4. Żurawie wodne - nawet w instrukcji napisane jest, że są wycofane.
5. Sygnały dawane przez uprawnione osoby.
6. Sygnały dawane gwizdawką lub syreną pojazdu kolejowego. Cokolwiek poza Rp1 jest w ogóle w grze przydatna?
7. Sygnały przy wyprawianiu i puszczaniu pociągów. Nawet jeżeli któryś z dyżurnych się w to bawi, to animacje w grze postaci są tak słabe, że ciężko raczej byłoby je odróżnić.
8. Sygnały na pojazdach kolejowych - Pc1, Pc2, Tb1 mają zastosowanie, reszta niepotrzebnie zajmuje bity na serwerze.
9. Sygnały na pociągach i wagonach skażonych.
10. Sygnały alarmowe - wyjaśnić co oznacza RADIOSTOP oraz jak po nim ruszyć z powrotem, reszta niepotrzebna.

Usunięcie tych informacji skróci pewnie instrukcję o jakieś 35%.

Czego brakuje w instrukcji:
1. Prędkość z jaką można manewrować - nie ma tej informacji w instrukcji. Choćby krótka informacja na temat samego manewrowania (definicja? Taka pisana zrozumiale dla zwykłego człowieka?) też by się przydała...
2. Wskaźnik W5 - brak definicji "przetaczania". Ostatnio pan marshal mnie wykopał, bo przejechałem ten znak manewerując i pytając czy już wystarczy (napisał, że mam podążać za zwrotnicami). Pytałem się kilka dni temu innego/nej DR czy przetaczanie to to samo co manewrowanie. Odpowiedział/a, że to zależy od interpretacji...
3. Większy nacisk na wyjaśnienie ograniczeń lub wskaźników zmiany prędkości. Wyjaśnienie różnicy pomiędzy W8, a D6.


Co by ułatwiło czytelność:
- zestawienie ze sobą sygnałów semaforowych z tymi samymi światłami, ale innymi pasami świetlnymi pod nimi. Tak, nie jest po kolei numerami, ale to byłoby znacznie czytelniejsze. Tak elka (mnie wliczając) znajdzie S9, ale u niego był z pomarańczowym...
- wskaźniki zmiany prędkości razem w jednej sekcji.

Sądzę, że ten wypis, który aktualnie się znajduje na stronie jak najbardziej powinien być na stronie, ale jako rozwinięcie w innej podstronie.

Ciekaw jestem Waszych opinii na ten temat. Zwłaszcza elek, bo weterani zapewne się oburzą.

Pozdrawiam,
Mateusz


Dodano: 24 Września 2018, 09:30:52


Zapomniałem dodać, że kolejnym powodem mojego postu jest fakt, że dla większości osób zaczynających grę (tych niezwiązanych z koleją) jest to pierwszy kontakt z przepisami. Powinniśmy ten kontakt zapewnić z jak najmniejszym tarciem.

Pozdrawiam,
M.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2018, 09:30:52 wysłana przez mathefff »

Offline MrKarakan

  • Weteran
  • Wiadomości: 27
  • Siła reputacji: 188
  • MrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Września 2018, 09:32:55 »
Rzeczy do dodania - jestem za, ale nic bym nie usuwał. Ta instrukcja jest bardzo miła i przystępna, osobiście korrzystam z niej także przy rozwiewaniu wątpliwości na prawdziwej kolei ;)

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Września 2018, 09:37:38 »
Brakuje również wyjaśnienia skrótów i znaczenia "PT, PH, PO, |, itd." w rozkładzie jazdy!

Dodano: 24 Września 2018, 09:43:40


MrKarakan - rozumiem.

Mnie zaś denerwuje to, że żeby sprawdzić znaczenie W6 muszę przewijać przez ludziki z flagami i żurawie wodne. A pociąg jedzie... :P
Można chociaż poprzesuwać "zbędne" sekcje na koniec.

Ciągle jeszcze na żywo sprawdzam sygnały. Nie jestem z tych, którzy uważają, że trzeba nauczyć się pływać zanim wejdzie się do wody.
« Ostatnia zmiana: 24 Września 2018, 09:43:40 wysłana przez mathefff »

Offline gravition

  • Weteran
  • Wiadomości: 324
  • Siła reputacji: 65
  • gravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezesgravition prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Września 2018, 09:52:34 »
Po coś ten spis treści na początku jednak jest, dzięki niemu można sprawnie przejść do interesującej nas sekcji. Inna sprawa, że można by faktycznie ciut uporządkować sekcje w instrukcji, to co mniej ważne dać na sam koniec, a rzeczy jak wskaźniki, semafory, rozkazy pisemne na początku, bo w chwili obecnej jest to tam upchane trochę bez ładu. Pomysł usunięcia wycofanych z instrukcji rzeczy też dobry, gdyż nie widziałem np. żurawi wodnych w td-ku.

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Września 2018, 09:58:48 »
Owszem, spis jest. Ale autor zakładał, że ktoś wie, że to czarne z białą kropką i kreską to coś czego trzeba szukać w sekcji Tarcze Zaporowe.

Offline MrKarakan

  • Weteran
  • Wiadomości: 27
  • Siła reputacji: 188
  • MrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Września 2018, 10:02:04 »


Mnie zaś denerwuje to, że żeby sprawdzić znaczenie W6 muszę przewijać przez ludziki z flagami i żurawie wodne. A pociąg jedzie... :P


Ctrl-F, "W6", 2 razy enter i masz. ~5-6 sekund ;) Jak się chce to się da :P

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Września 2018, 10:03:44 »
Znowu zakładasz, że wiem (lub inni nowicjusze wiedzą), że trójkąt, który widziałem przy torze to W6.

Dodano: 24 Września 2018, 10:04:45


Przydałaby się też choćby krótka notka wyjaśniająca skróty spawnów.

Offline MrKarakan

  • Weteran
  • Wiadomości: 27
  • Siła reputacji: 188
  • MrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Września 2018, 10:09:37 »
To jak coś - fajnie to jest też na normalnej wikipedii zrobione: po prostu każda część została przydzielona do osobnego artykułu.

I tak - tu są wskaźniki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wska%C5%BAniki_og%C3%B3lnoeksploatacyjne_w_Polsce
I tylko wskaźniki, więc całość nie jest długa do przewijania.

Podobnie - tutaj powtarzacze: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%82_powtarzaj%C4%85cy
itp.

Przez podział na artykuły wszystko jest krótkie i wygodne, łatwa nawigacja w dolnej części strony.

To jak ktoś woli to może tam, tu gdy wszystko jest w jednym miejscu to też jest dla niektórych wygodnie ;)


A ze spawnami czy ogólnym niedoborem tematyki symulatora - zgadzam się w 100%

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Września 2018, 10:16:08 »
Dobry przykład.

Właśnie dlatego napisałem, żeby naszą instrukcję odpowiednio dostosować.

Offline MrKarakan

  • Weteran
  • Wiadomości: 27
  • Siła reputacji: 188
  • MrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #9 dnia: 24 Września 2018, 10:23:36 »
Może i dobry przykład, ale na dostosowanie ja znowu się nie zgodzę :P

Trzeba zostawić alternatywę: komu wygodnie na jednej stronie, niech ma to na jednej. Wolisz klikać po zakładkach? Zapraszamy na wikipedię. Wilk syty i owca cała

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #10 dnia: 24 Września 2018, 10:30:08 »
Może i dobry przykład, ale na dostosowanie ja znowu się nie zgodzę :P

Wow. Trudno, nie zgadzaj się.  ;)

Dlatego pisałem, żeby zostawić aktualną wersję jako rozszerzenie na innej podstronie. Natomiast linkiem Ogólne Kolejowe kierować nowoprzybyłych (pierwsze nieodpychające wrażenie i styczność z przepisami dla wielu) do wersji schludnej, zwartej i nie pisanej językiem urzędniczym z nadmiarem zbędnych informacji do rozpoczęcia bezkolizyjnej gry.

Offline MrKarakan

  • Weteran
  • Wiadomości: 27
  • Siła reputacji: 188
  • MrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezesMrKarakan prezes
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #11 dnia: 24 Września 2018, 10:35:11 »
I teraz już się zgadzam :P A spam - kończę ;)

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #12 dnia: 24 Września 2018, 10:41:38 »
Dziękuję za dyskusję i pozdrawiam z pochmurnego Krakowa.
M.

Offline Stasiu

  • Global Moderator
  • Developer
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 496
  • Siła reputacji: 660
  • Stasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezesStasiu prezes
  • BTTW
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Września 2018, 10:51:21 »
Znalezienie tego, czego brakuje, to w internecie 3 sekundy.
Jak ktoś chce to sobie znajdzie, jak nie chce to nawet najprostszej instrukcji nie przeczyta (patrz: tutaj).

Jak ktoś chce to zawsze znajdzie sposób.
Jak ktoś nie chce to zawsze znajdzie powód.

Offline mathefff

  • Weteran
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 3
  • mathefff pracownik torowy
Odp: Instrukcja - Ogólne Kolejowe: dlaczego trzeba ją zmienić
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Września 2018, 11:00:13 »
Znalezienie tego, czego brakuje, to w internecie 3 sekundy.
Jak ktoś chce to sobie znajdzie, jak nie chce to nawet najprostszej instrukcji nie przeczyta.

Jak ktoś chce to zawsze znajdzie sposób.
Jak ktoś nie chce to zawsze znajdzie powód.


Drogi cierpki stasiu29011.
Może i tak. Mój post powstał dlatego, żeby nie trzeba było szukać w wielu miejscach. Ruszyłem z inicjatywą, żeby ulepszyć instrukcję. W czym problem?