Autor Wątek: Idea/Pomysł: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego  (Przeczytany 3250 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Thomas10701

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa IV
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Siła reputacji: 684
  • Thomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezes
  • Nikt nie jest doskonały
Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« dnia: 23 Listopada 2020, 13:05:34 »
Witajcie,
dziś natknąłem się na odpowiedź jednego z dyżurnych, upomnianego przeze mnie, że zbyt wcześnie blokuje szlak [na około 5 minut] przed planowym odjazdem od niego (pH), który odpowiedział mi w następujący sposób: ' a gdzie jest napisane,  z jakim wyprzedzeniem mam blokować'
Niestety tak wychowaliśmy dyżurnych, że jeżeli coś napisane nie jest, to można wyłączyć myślenie, a gdy napisane zostało, to należy bezwzględnie zaskarżyć. Blokowanie szlaku na 2 minuty przed planowym odjazdem z postoju handlowego jest aż nadto wystarczające, po zaś gdy blokowanie na 5 minut może uniemożliwić kolejnej scenerii przepuszczenie innego (może opóźnionego) składu. Może zatem użytkownikom pozbawionym zdrowego rozsądku, potrafiącym jedynie czytać regulaminy, należałoby dopisać: dyżurny nie ma prawa zakładać blokady wcześniej niż na 2 minuty od planowego odjazdu z jego posterunku, chyba że wcześniej otrzyma zgodę od dyżurnego na następnej scenerii.
Tu oczywiście podniosą się głosy sprzeciwu:... Przecież nie musisz blokady przyjmować!
Ale powiem wam, że w sytuacjach natężonego ruchu, kiedy na dwutorze dzwoni Ci nieuprawniona blokada, a Ty jednocześnie masz inne aktualne i ważniejsze problemy, to takie zjawisko woła aż o uregulowanie w regulaminie.
Chętnie wysłucham Waszych opinii.
Pozdrawiam
Thomas10701
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2020, 13:09:56 wysłana przez Thomas10701 »

Offline KMSzczecin

  • Zasłużony
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 445
  • Siła reputacji: 665
  • KMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezes
  • Na odbieraniu SDB. Jam jest Pan Konkuktor.
    • Mój blog ;)
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #1 dnia: 23 Listopada 2020, 13:09:53 »
Na ekranie logowania do SWDRa jest piękny diagram, który o tym mówi, więc nie można napisać, że nic nie zostało powiedziane.

Cytuj
  • Nie oczekuj wolnego szlaku na 10 minut przed wyjazdem pociągu - połączenie dwóch szlaków blokuje możliwość jazdy na dany szlak z innego kierunku. Dwie minuty przed odjazdem to wystarczająca rezerwa
Projekty: Rozkazownik (generator rozkazów pisemnych, multilanguage!) | Brenno | Dobrzyniec | Kłosowice [WiP - ETAP III].

To wszystko jest tylko snem. Za chwilę się obudzisz... Dobranoc...

Offline Thomas10701

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa IV
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Siła reputacji: 684
  • Thomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezes
  • Nikt nie jest doskonały
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #2 dnia: 23 Listopada 2020, 13:15:56 »
To prawda, ale do tej informacji prawie nikt się nie stosuje, dopóki nie otrzyma ona statusu obowiązującego prawa, a nie koleżeńskiej porady. W trakcie dyskusji na ten temat na swdr podniosło się wiele głosów, że 5 minut przed odjazdem to jest norma, nikt nie podtrzymał mojego stanowiska. Stąd wniosek o zapisanie tego w regulaminie i nadanie przez ten zapis odpowiedniego znaczenia.

Offline Matejko820

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 112
  • Siła reputacji: 210
  • Matejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezesMatejko820 prezes
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Listopada 2020, 13:23:14 »
W instrukcji Ir-1 jest jasno napisane: "Żądanie pozwolenia na wyprawienie (przepuszczenie) pociągu powinno być nadane zasadniczo nie wcześniej, niż 5 minut przed zamierzonym wyprawieniem pociągu. W zależności od warunków
miejscowych czas ten może być odpowiednio zwiększony, co powinno być ujęte w regulaminach technicznych zainteresowanych posterunków ruchu."
Nie tyle co ale znalazłem jeszcze filmik który przerabialiśmy na lekcjach, dyżurny ruchu który robi egzamin sam też wspomina o tych 5 minutkach.

« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2020, 13:32:46 wysłana przez Matejko820 »
ISEDR PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W symulatorze od 6 (słownie: sześciu) lat. Największy fan projektu ŁKA <3

Offline Ares28

  • Developer
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 934
  • Siła reputacji: 729
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Programista systemów SRK
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Listopada 2020, 17:13:37 »
5 minut przed odjazdem to jak najbardziej odpowiedni czas by dzwonić i jak wspomniał Matejko jest to całkowicie zgodne z instrukcją.

Jesli dzwoniąc 5minut wcześniej zablokuje inny opóźniony pociąg to ewidentnie znaczy że musisz ten pociąg zatrzymać, gdyż swoim spóźnieniem opóźni on kolejny planowy. Uwzględniając długości szlaków, czas przejazdu, czas obsłużenia urządzeń itd. to żaden inny pociąg nie zdąży przejechać przez te 5 minut nie opóźniając tym samym kolejnego pociągu planowego.

Założenia blokady i podania przebiegu wcześniej umożliwia wyprawienie pociągu nie mającego postoju na stacji bez zatrzymywania go w stacji lub na szlaku. Pozwala to także uniknąć zmniejszenia jego prędkości, do której doszłoby jeśli  semafor zostanie podany w ostatnim momencie tuż przed czołem składu. Umożliwia to także sprawne przepuszczenie pociągu pasażerskiego bez postoju, który jedzie parę minut przed czasem, co także stoi w zgodzie z instrukcją.

Z własnego doświadczenia widzę że właśnie dyżurni nie przyjmujący tej blokady w tym okresie 5 min powodują potem opóźnienia. Na urządzeniach mechanicznych gdzie ustawianie przebiegu trwa znacznie dłużej niż dyżurując na SPK czy SCS przyjęcie blokady przez następną stacje na minute przed odjazdem może nie wystarczyć by wyprawić ten pociąg o planie.

Do tego jeśli pociąg ma przelot to chciałbym móc od razu zablokować i podać mu przebieg jeszcze zanim wjedzie w stację. Dzięki temu wiem, że dany pociąg ma droge wolną, a jeśli blokada będzie odrzucona to mam czas zareagować i np wpuścić go na inny tor stacyjny niż tor zasadniczy.

Thomas nie wiem czy miałeś okazję obejrzeć nagrany w poprzednim tygodniu stream z pokazu SPE. W trakcie dyżuru za każdym razem gdy ktoś do mnie dzwonił zerkałem w rozkład i decydowałem czy mogę od tej stacji blokadę przyjąć czy też nie. A to wszystko w trakcie pokazywania możliwości nowego programu do sterowania ruchem i odpowiadania na pytania widzów. Także da się.

Podsumowując moją wypowiedź - Jeśli tak bardzo chcemy mówić o pospolitych błędach dyżurnych w TD2 to należałoby wskazać zupełnie przeciwne kwestie od tych, które poruszył autor wątku. A więc właśnie to, że mało kto blokuje szlak z należytym wyprzedzeniem i sprawdza rozkład przed daniem pozwolenia na założenie blokady.
« Ostatnia zmiana: 23 Listopada 2020, 17:24:26 wysłana przez Ares28 »

Offline Bremszyl

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 133
  • Siła reputacji: 92
  • Bremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezes
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #5 dnia: 23 Listopada 2020, 19:56:44 »
Ciekawe, czy po tych wszystkich wyjaśnieniach autor wątku posypie głowę popiołem i przyzna się do błędu, czy raczej będzie uparcie trwał przy swoim? Obstawiamy?
Odpalanie kilku scenerii przez jedną osobę jest po prostu niekoleżeńskie i samolubne. ~Ares28

Offline Thomas10701

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa IV
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Siła reputacji: 684
  • Thomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezesThomas10701 prezes
  • Nikt nie jest doskonały
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Listopada 2020, 22:04:47 »
Autor tego wątku, czyli ja, nie jest kolejarzem. Wątek ten napisałem i podpisałem uwagą, że bardzo proszę o Wasze zdanie na ten temat. Ponieważ uznaję, że niektórzy z Was, znają się na rzeczy lepiej ode mnie. Bardzo dziękuję koledze Aresowi, że poświęcił trochę czasu na wyjaśnienie zagadnienia. Od tej chwili i ja zaczynam zakładać blokadę na 5 minut przed planem. Istotą tego wątku nie było wymądrzanie się, lecz uzgodnienie właściwej praktyki dyżurnego. Mam 48 lat i nie należę do zawsze wszystko wiedzącej młodzieży. Dodam, że bardzo szanuję ludzi, posiadających wiedzę przewyższającą moją. (tu akurat w dziedzinie kolejowej) .
Pozdrawiam, do zobaczenia na szlaku

Offline Kozak

  • Weteran
  • Wiadomości: 5
  • Siła reputacji: 41
  • Kozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchuKozak starszy dyżurny ruchu
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #7 dnia: 25 Listopada 2020, 01:32:44 »
Wbrew pozorom, cały sens zabawy w blokady na większości szlaków dwutorowych, polega na tym, że DR na stacji przyjmującej, świadomie ją akceptuje (tj. wie kto ma teraz "kolejkę" na przysłanie swojego składu). Warto sobie, w ramach akceptowania blokad, zawsze poświęcić te 3 sekundy na szybkie ogarnięcie obecnej sytuacji ruchowej na danym szlaku (w ramach zakładki Rozkład jazdy) i ocenienie, czy jesteśmy w stanie dany pociąg przyjąć akurat w tej chwili. No i choćby i w przypadku czyjegoś pechowego missclick'a - gdy łączy się z nami stacja, która nie ma do nas żadnego rozkładowego pociągu, może to nam i co najmniej trzem innym osobom (dwóm pechowym DR'om i maszyniście) zaoszczędzić kłopotu.

Planowanie ruchu na dużej (lub trudnej) stacji dzieje się z wyprzedzeniem, często nawet kilkuminutowym.  Czekanie z blokadą na dwie minuty przed odjazdem jest nie tylko ruletką, jeżeli chodzi o zarządzanie ruchem na własnym poletku, ale jest wręcz proszeniem się o to, żeby ktoś się przed nas wepchnął - co przy dyżurnych nie czytających SKĄD coś do nich ma teraz przyjechać, wcale nie jest rzeczą nieoczywistą.  To potrafi zablokować nam stację i doprowadzić do dalszych opóźnień, a tego przecież nikt nie chce.

Dlatego sam fenomen wcześniejszego zakładania blokady należałoby rozważyć w taki sposób: po pierwsze- jest to jasne wskazanie, że sytuacja ruchowa drugiej strony pozwala jej na puszczenie pociągu, co stanowi samo w sobie zaproszenie do poprowadzenia nieco płynniejszego ruchu - ku uciesze mechaników i DRów, bo nikt nie lubi stać na stacji z opóźnieniem, a wszyscy lubią jak pociągi jeżdżą i kręcą się po tym zamkniętym TDkowym systemie.
Po drugie- sama propozycja założenia blokady nie jest wiążąca- przyjmujący dyżurny zawsze może ją odrzucić, zwłaszcza jeżeli spodziewa się, że lada chwila pojawi się pociąg, który był pierwszy w kolejce. Można to sobie grzecznie wyjaśnić poprzez prywatną wiadomość pisząc po prostu "czekam na planowy pociąg z X przed twoim".
Po trzecie- więcej cierpliwości i dobromyślności względem innych członków zabawy (vel. symulacji), nikt Ci nie chce robić na złość zakładaniem nieco wcześniej blokady. Pewnie ma ku temu dobry powód - tj. upłynnienie prowadzenia ruchu w obrębie swojego posterunku. Pisanie na ten temat postów/skarg/peanów jest w zasadzie marnotrawieniem twojego wolnego czasu. Spożytkuj go na coś przyjemniejszego zamiast niepotrzebnie się frustrować.

Offline Dulson

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 233
  • Siła reputacji: 341
  • Dulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezes
  • Dupson
    • Train Driver 2
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Listopada 2020, 02:16:53 »
Ja czekam na możliwość otwierania SWDR w dwóch i więcej kartach. Mam wiele(3) monitorów - wtedy było by to super, ale nawet, denerwuje sytuacja, gdy robię super RJ, a ktoś mi szlak blokuje.
01000100 01110101 01101100 01110011 01101111 01101110   |||   PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.   |||   Newag S.A.   |||   Dlaczego życie tak kruche jest... 1995-2020


Offline Marcion

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa VI
  • *
  • Wiadomości: 85
  • Siła reputacji: 651
  • Marcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezesMarcion prezes
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Listopada 2020, 09:39:35 »
Aktualnie SWDR można otworzyć na wiele kart np. W Chrome. Trzeba chyba wtedy wziąć i jeszcze raz zaznaczyć status, ale nie jestem pewien. Minus jest taki, jeśli będzie ktoś nam blokadę dawać lub cós nam wysłać to dźwięk robi się podwójny, bo mamy otwarte 2 karty z swdr lub dźwięk może być jeszcze głośniejszy, jeżeli jest otwartych więcej kart
Staram się, aby jakość moich usług na scenerii była na poziomie zadowalającym. Oczywiście rozkłady też.

Offline branuf

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 11
  • Siła reputacji: 63
  • branuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezesbranuf prezes
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Listopada 2020, 09:55:59 »
Dlatego szkoda, że głośność dźwięków da się obniżyć jedynie do 25%...

Offline Argeos

  • Zasłużony
  • Weteran
  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 253
  • Siła reputacji: 176
  • Argeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezesArgeos prezes
  • Zablokuj blok początkowy.
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Listopada 2020, 10:03:13 »
Przecież da się wyciszać karty w przeglądarce.
Wieczna eLka w edytorze scenerii. Robię schematy oraz SCSy, chcesz? To priv.

W pociągach ASMR zapewnia sam przejazd. W samolotach - cała otoczka i procedury lotniskowe.

Offline Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 728
  • Siła reputacji: 1482
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Listopada 2020, 11:27:51 »
Tak i wyciszysz sobie SWDR przez co nie będziesz słyszał dźwięków blokady, dźwięków wiadomości. Życzę ci powodzenia. Z tego co pamiętam to nawet jak odpalisz sobie drugą kartę SWDR i ją wyciszysz to pierwsza też się wycisza.


Offline KMSzczecin

  • Zasłużony
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 445
  • Siła reputacji: 665
  • KMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezes
  • Na odbieraniu SDB. Jam jest Pan Konkuktor.
    • Mój blog ;)
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Listopada 2020, 11:33:19 »
Z tego co pamiętam to nawet jak odpalisz sobie drugą kartę SWDR i ją wyciszysz to pierwsza też się wycisza.

To zależy od przeglądarki.
Projekty: Rozkazownik (generator rozkazów pisemnych, multilanguage!) | Brenno | Dobrzyniec | Kłosowice [WiP - ETAP III].

To wszystko jest tylko snem. Za chwilę się obudzisz... Dobranoc...

Offline Bremszyl

  • User
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 133
  • Siła reputacji: 92
  • Bremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezesBremszyl prezes
Odp: Omówienie pospolitych błędów dyżurnego
« Odpowiedź #14 dnia: 25 Listopada 2020, 20:43:01 »
Hm, dziwna rzecz - najpierw zakładasz wątek, w którym kogoś upominasz, a kiedy kilka osób zwraca Tobie uwagę na fakt, iż jesteś w błędzie, to nie masz nawet tyle cywilnej odwagi, by napisać to głupie "przepraszam". Zresztą, drogi autorze, w swoim pierwszym poście nie napisałeś, że nie jesteś kolejarzem. Twoją wypowiedź można było potraktować jak głos osoby, która wie, co i jak. W takim razie chciałbym spytać - dlaczego zabierasz głos, kiedy a) nie znasz się oraz b) nie sprawdziłeś, czy stawiana przez Ciebie teza jest prawdziwa? W sumie wygląda to dosyć zabawnie, zwłaszcza że wyprawiłeś ponad 1500 pociągów. W tym momencie aż zaczynam się zastanawiać, czy znasz odpowiednie instrukcje ruchowe.
Odpalanie kilku scenerii przez jedną osobę jest po prostu niekoleżeńskie i samolubne. ~Ares28