Autor Wątek: Talk/Rozmowa: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.  (Przeczytany 1732 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Wewek

  • Naczelnik redaktorów
  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Redaktor
  • Wiadomości: 152
  • Siła reputacji: 273
  • Wewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezesWewek prezes
  • ZEW10 mechaniku!
Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« dnia: 29 Lipca 2022, 14:07:31 »
Na początku miałem pisać skargi, ale jakbym zaczął, to bym z systemu skarg nie wyszedł...

Dzień dobry.
Nie wiem co się stało z symulatorem przez ostatnie kilkanaście miesięcy, ale zauważyłem, że kontakt z innymi dyżurnymi ograniczył się do absolutnego minimum, a nawet poniżej tego poziomu. Kiedyś grożono mi skargą za zapowiedzenie pociągu 3 minuty po odjeździe zamiast natychmiast, dziś natomiast, poza nielicznymi wyjątkami, nagle pojawiają się u mnie na scenerii pociągi, zupełnie nie wiadomo skąd. Wiadomo, urok scenerii z SBL, na których zwykle dyżuruję, że blokada przyjmuje się automatycznie, ale chciałbym chociaż wiedzieć, co odjechało i z góry zaplanować sobie: gdzie, jak i na który tor przyjąć zmierzający skład. Jeśli jest to pociąg planowy, to jeszcze pół biedy, gorzej jeśli opóźniony, wtedy cała harmonia dyżurowania jest zaburzona i trzeba się nieźle nagimastykować, żeby doprowadzić sytuację na scenerii do porządku.
Z początku, po powrocie na dyżurkę, myślałem, że to przypadki jednostkowe, że ktoś zapomniał itp., ale im więcej czasu spędzam "za pulpitem", tym bardziej przerażony jestem skalą zjawiska. Dochodzę wręcz do wniosku, że jest to problem systemowy, ponieważ nawet poważani w symulatorze użytkownicy, z wyższymi poziomami, którzy wyprawili tysiące pociągów, zupełnie przestali już cokolwiek zapowiadać. Nieważne czy to jednotor, dwutor z PBL czy SBL, procent jest podobny, mniej więcej 15-20% zapowiedzianych pociągów. Jest to w oczywisty sposób złamanie regulaminu symulatora w punkcie 2.1 w związku z §25, §28 ust. 2 i §29 ust. 4 instrukcji Ir-1, ale ponieważ nikt z tym zjawiskiem nie walczy, problem sam z siebie "zamiótł się pod dywan" i został przyjęty przez ogół społeczności TD2 jako coś zupełnie normalnego. Dlatego pozwoliłem sobie być pierwszym płatkiem śniegu, który podejmie walkę z tym zjawiskiem.
Chciałbym zachować ten wątek w merytorycznym tonie, ale pozwolę sobie zapytać się ironicznie: czy komukolwiek korona z głowy spadnie, jeśli poświęci 3 sekundy na napisanie do sąsiedniego posterunku (i/lub wywołanie na TeamSpeaku), że pociąg 213769 odjechał? Nie sondze.

Czy warto pisać w takich przypadkach hurtowe skargi (czego nienawidzę), czy może jednak uda się zwrócić uwagę wyżej postawionych osób na rzeczony problem i podjęcie jakichś środków, które ultymatywnie doprowadzą do wyeliminowania takiego zjawiska? W końcu komunikacja jest podstawą sukcesu, nieważne czy ktoś traktuje TDka jako "grę w pociągi" czy jako poważny symulator ruchu kolejowego (dodam tu od siebie, że jestem mniej więcej na środku między tymi dwoma poglądami).
Zapraszam do dyskusji, życząc wszystkim potencjalnym interlokutorom miłego weekendu, który zbliża się wielkimi krokami.

Naczelnik Redaktorów | Redaktor Naczelny Tygodnika
Projekty: Pogórz (etap 3 w SSS), Stynice (faza projektowa)

Offline Ares28

  • Developer
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 933
  • Siła reputacji: 728
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Programista systemów SRK
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Lipca 2022, 14:33:34 »
Cieszę się że ktoś się tym zainteresował. Ja z tym zjawiskiem aktywnie walczę i jak ktoś nie zgłosi mi odjazdu to robię cosplay bota ze stacji Ślemień w ISDR pytając do skutku co minutę formułką "Co odjechało?".  ;)

Osobiście pilnuje się niezmiernie by te odjazdy zgłaszać, oczywiście zdarzy się czasem o tym zapomnieć, albo zgłosić odjazd po fakcie, jak już klient wyjechał ode mnie ze scenerii. Przepisy to jednak dopuszczają. Jako ciekawostkę dodam, że można także zgłaszać takie odjazdy z wyprzedzeniem podając spodziewaną godzinę odjazdu. Zupełnie prawidłowa jest zatem formułka "pociąg 12345 odjedzie o 15:35" - i jesteśmy wolni, możemy zając się innymi sprawami.

Odnośnie samych zgłoszeń odjazdów to raz zdarzyła się z powodu braku takiego zgłoszenia katastrofa. Otóż miałem przybywający do mnie pociąg offline, w międzyczasie natomiast na szlaku dwutorowym z blokadą SBL połączyła się inna sceneria i wyprawiła swój skład. Nie zgłosiwszy odjazdu nie miałem szansy zareagować i wydać polecenia zatrzymania tego drugiego pociągu toteż oba spotkały się na szlaku z nieprzyjemnym skutkiem. Zgłaszanie odjazdów pociągów jest zatem nie tylko elementem realistycznym, podnoszącym immersję symulacji, ale także dodatkowym zabezpieczeniem przeciw podobnym sytuacjom nie wynikającym bezpośrednio z realnego sposobu prowadzenia ruchu, ale ze specyfiki symulatora TD2.

Offline robcioRK

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa IX
  • *
  • Wiadomości: 99
  • Siła reputacji: 192
  • robcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezesrobcioRK prezes
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #2 dnia: 29 Lipca 2022, 17:02:03 »
Witam,
problem o którym mowa zauważyłem już dawno. Ludzie, którzy mnie znają wiedzą, że lubie małe, kameralne stacje z szlakiem jednotorowym i problem zapowiadania jest ogromny.
O ile Pan DR ma wysłać do mnie pociąg to jeszcze pół biedy bo wyskrobie na czacie pytanie : Wolne ? I wtedy uruchamia się mój mózg żeby wydedukować kto i co do mnie jedzie:)
Problem narasta jeśli już Pan DR skład wyśle do mnie. Po minięciu semafora wyjazdowego na scenerii z której pociąg do mnie zmierza zaświeca się na pulpicie informacja, że skład minął semafor wyjazdowy i Pan DR ma problem z głowy, bo ja przecież widzę że wyjechał(wiele razy słyszałem taką odpowiedź od DR). Ok. Mogę to zaakceptować. A jak prowadzę dyżur na scenerii z usrk mechanicznymi ? To co mam mi się zaświecić ?
Myślę, że wiele osób luzuje sobie po tym jak tylko wyjdą spod ręki trenera.
Może by wprowadzić okres przejściowy ? Kiedy to taki nowicjusz prowadziłby dyżur pod czyimś okiem ?
To tylko moje przemyślenia
Pozdrawiam
robcioRK
Wydane: Bystra Woda
W trakcie prac:
Bystra Mała, Bystra , Bystra Górka

Online Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 724
  • Siła reputacji: 1469
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #3 dnia: 29 Lipca 2022, 19:01:58 »
robcio, na szlaku jednotorowym, bez wprowadzonego TZP podstawą do prowadzenia ruchu jest blokada liniowa i jej stany. W związku z czym nie spotkasz tu formułki "Pociąg nr X odjechał".

Co do samego problemu, ja próbowałem z tym walczyć, lecz odpowiedzi "przecież nikt tego nie robi" mnie zniechęciły. Może faktycznie czas coś z tym zrobić i jedynym wyjściem, który zmusi użytkowników by Ci wbili sobie do głowy obowiązek oznajmiania odjazdów jest masowe pisanie skarg z tytułu ignorancji wobec punktu 2.1 regulaminu symulatora.

Tak samo z wpisywaniem rzeczywistych godzin w SWDR4. Za wpisywanie godzin "na odwal" też można by pisać.

Na koniec, szczerze nie potrafię zrozumieć dlaczego niektóre osoby, które mają w poważaniu wpisywanie rzeczywistych godzin do SWDR4 oraz oznajmianie odjazdów pociągów otrzymują autoryzacje na niektóre scenerie. Moim zdaniem skoro dana sceneria jest na autoryzację i tym samym jej autor chce podnieść jej prestiż to powinny dyżurować tam osoby, które się do tego przykładają, a nie tylko klikają "Semafor" -> "Strzałka".
« Ostatnia zmiana: 29 Lipca 2022, 20:00:43 wysłana przez Pepsi2026 »


Offline Wiesiek

  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Siła reputacji: 35
  • Wiesiek toromistrzWiesiek toromistrzWiesiek toromistrzWiesiek toromistrzWiesiek toromistrzWiesiek toromistrzWiesiek toromistrz
  • DR Łódź Kaliska ŁKO
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #4 dnia: 29 Lipca 2022, 21:26:51 »
Co do samego problemu, ja próbowałem z tym walczyć, lecz odpowiedzi "przecież nikt tego nie robi" mnie zniechęciły. Może faktycznie czas coś z tym zrobić i jedynym wyjściem, który zmusi użytkowników by Ci wbili sobie do głowy obowiązek oznajmiania odjazdów jest masowe pisanie skarg z tytułu ignorancji wobec punktu 2.1 regulaminu symulatora.

Wydaję mi się, że problem leży także w tym, że dyżurni, który są nowi, nie ogarniają tych przepisów. No bo kto będzie czytał jakiś regulamin. Założę się że każdy kto rejestrował się to klikał "zatwierdź" i tyle. Normalnie przygotowanie na stanowisko DR trwa 3 miesiące (jeśli się jest po szkole kolejowej) i zapoznaję się kandydata z wszystkimi aspektami. Później około miesiąca praca pod nadzorem, autoryzacja i wio. Nie mówie żeby coś takiego wprowadzić w TD2, ale może pomyśleć o egzaminie wstępnym czy chociaż o sprawdzeniu czy ktoś ogarnia zasady i wie jak sie do nich zastosować.
« Ostatnia zmiana: 29 Lipca 2022, 21:33:43 wysłana przez Wiesiek »
"Czy świat bardzo się zmieni, gdy z młodych gniewnych wyrosną starzy, wkurwieni?"
~Jonasz Kofta

Online Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 724
  • Siła reputacji: 1469
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #5 dnia: 29 Lipca 2022, 22:05:50 »
O ile jestem jak najbardziej za tym, by ograniczyć dostęp do trybu DR tylko tym, którzy cokolwiek wiedzą i się zainteresowali tematem, a nie rzucają się na zasadzie "jakoś to będzie", to nie zgadzam się ze stwierdzeniem "dyżurni, który są nowi, nie ogarniają tych przepisów". Nie wmówisz mi, że osoba z poziomem 8 lub wyżej jest nowa w symulatorze, a to właśnie najczęściej od osób z takimi poziomami otrzymać można odpowiedź "Nikt tego nie robi to ja też nie, zajmij się swoją scenerią". Osoby nowe w znacznej większości przypadków poinformowanie ich o obowiązku oznajmiania odjazdów przyjmują do świadomości i dziękują za uświadomienie o tym.


Offline Rendzi20

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa IV
  • *
  • Wiadomości: 115
  • Siła reputacji: 260
  • Rendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezesRendzi20 prezes
  • Naczelny Prowokator TD2
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Lipca 2022, 22:21:35 »
Nie mówie żeby coś takiego wprowadzić w TD2, ale może pomyśleć o egzaminie wstępnym czy chociaż o sprawdzeniu czy ktoś ogarnia zasady i wie jak sie do nich zastosować.

Ten temat już chyba kiedyś był wałkowany i o ile pamięć mnie nie myli to brakuje zasób ludzkich z dużą ilością czasu wolnego aby takie egzaminy prowadzić. Trudno nie przyznać racji że w ostatnim czasie bardzo mocno kuleje informowanie o odjazdach i podczas moich dyżurów naprawę tylko garstka z obecnych dyżurnych to robiła i jak najbardziej należy z tym problemem coś  zrobić ale jednocześnie uważam że zasypywanie systemu skarg tego typu skargami nic nie da. Jedynie co mi przychodzi do głowy to wyrywkowe kontrole przez moderacje/trenerów i nagradzanie osób które nie informują o odjeździe np. 20% ostrzeżeń  :o

Offline mkwitowski

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa V
  • *
  • Wiadomości: 46
  • Siła reputacji: 372
  • mkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezesmkwitowski prezes
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Lipca 2022, 08:48:21 »
Robicie z igły widły. System skarg powstał by takie osoby usuwać z symulatora(osoby co chcą grać w pociongi) zaburzają rozgrywkę. Osoby mówiące coś w stylu inni tego nie robią to i ja nie muszę, powinny dostać przymusowy odpoczynek na przemyślenie. Xoorbes sam przecież wskazał że społeczność ma weryfikować graczy a system skarg to element w którym informuje się o olewaniu przepisów. Ciężko będzie stworzyć oddział specjalny ds. nieprzestrzegania przepisów w formie incognito ale sami możemy temu przeciwdziałać przez system skarg gdy ktoś kompletnie olewa przepisy

Offline Saix95

  • Trener stażysta
  • Sponsor
  • Redaktor
  • Grupa IV
  • *
  • Wiadomości: 58
  • Siła reputacji: 542
  • Saix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezesSaix95 prezes
  • Witam. Analiza prosze c:
    • Frankenspeicher.de
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Lipca 2022, 17:00:50 »
To jest bardzo ciekawy temat. Przyjechałem z Niemiec i wezwanie do pociągu do następnej stacji z czasem przyjazdu i wstępnie ustalonym odjazdem jest bardzo ważne. Staram się to robić w trybie DR-Mode, ale czasami zapominam o tym i myślę "nah nevermind". Ale aby odfiltrować niezmotywowanych graczy, automatyczny system testowy mógłby być dobrym pomysłem. Ponieważ Administracja/Moderacja Td2 ma silny argument w przypadku wypadków spowodowanych przez Dispatchera. Ale jeśli istnieje test dla DR to również maszynista musi przejść test. Staram się jak mogę, by mieć trochę wiedzy o Ir PKP i bardzo się cieszę, jeśli jakiś gracz jako DR lub maszynista może mi coś wytłumaczyć :D
« Ostatnia zmiana: 31 Lipca 2022, 17:51:49 wysłana przez Saix95 »

Offline Egzorcysta

  • User
  • Wiadomości: 8
  • Siła reputacji: 25
  • Egzorcysta nastawniczyEgzorcysta nastawniczyEgzorcysta nastawniczyEgzorcysta nastawniczyEgzorcysta nastawniczy
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #9 dnia: 08 Sierpnia 2022, 10:24:39 »
Cieszę się, że ktoś poruszył taki temat. Generalnie mam małe doświadczenie w symulatorze, bo widnieję jeszcze jako Lka, ale to co się na dyżurce wyprawia, łamie większość przepisów z chociażby Ir-1 i faktycznie skala zjawiska jest przerażająca, szczególnie od doświadczonych użytkowników.
W momencie, kiedy w planie ma się kilka pociągów, a brak jakiejkolwiek informacji o tym, co odjechało, pozwala jeszcze wydedukować, po tym, kto zapiął szlak i co może jechać. Ale w momencie kiedy ma się młyn na stacji i jeszcze wjeżdżają pociągi bez informacji, kogo mam się spodziewać, faktycznie burzy cały porządek.
Pomijam już poprawność formułek, ale chociaż krótkie "69102 odjechał" pozwala się odnaleźć w sytuacji. Szkoda, że nikt tego nie pilnuje.

Offline Dulson

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 233
  • Siła reputacji: 341
  • Dulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezes
  • Dupson
    • Train Driver 2
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #10 dnia: 08 Sierpnia 2022, 12:11:44 »
Ja w symulatorze stosuję iż na jednotorze(+ droga wolna) lub dwutorze(+ ew. droga wolna na lewy tor) przy odjeździe pociągu piszę [NUMER] [GODZINA] [SZLAK TWÓJ] [ew. DODATEK].

Co do wpisywania godzin na pałę, nierzeczywistych to w świecie normalnym też taka sytuacja występuję, ale nie z takim rozstrzałem czasowym.
Realny świat (przykład): Często osoba do której jedzie pociąg, który ma +1 opóźnienie, ale system komputerowy pokazuje u dyżurnej 0 opóźnienia, to taka prognoza jest, jakby pociąg miał nadrobić, koniec końców okazuje się, że pociąg ma faktycznie +2 minuty, ale wpisane zostało 0, bo tak komputer pokazywał :D
« Ostatnia zmiana: 09 Sierpnia 2022, 11:44:38 wysłana przez Dulson »
01000100 01110101 01101100 01110011 01101111 01101110   |||   PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.   |||   Newag S.A.   |||   Dlaczego życie tak kruche jest... 1995-2020


guest5941

  • Gość
Odp: Porozmawiajmy o zapowiadaniu pociągów przez dyżurnych.
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Sierpnia 2022, 12:53:17 »
Obawiam się, że system skarg problemu nie rozwiąże. Walka "z tedekową przestępczością" nie powinna polegać na karaniu (tak tu jak i w realu niewiele to daje), ale raczej na stworzeniu mechanizmów utrudniających lub wręcz uniemozliwiających postępowanie niezgodne z zasadami (regulaminem). W tym celu należałoby zautomatyzować pewne elementy systemu rozgrywki. Podstawowa komunikacja między DR (posterunkami ruchu) musiałaby opierać się o rozwiązanie, które pozwala automatycznie sprawdzać, czy np. DR z posterunku A zapytał o zgodę DR z posterunku B na wyprawienie pociagu na szlak jednotorowy, a tym samym stwierdzić, czy w swoim telefonogramie A podał B prawidłowy numer pociągu (czy w ogóle go podał). Kolejne, co system sprawdzi, to jakiej B udzielił odpowiedzi (zgoda/brak zgody/brak odpowiedzi), czy w przypadku zgody została prawidłowo obsłużona blokada liniowa. Następnie, czy po wyprawieniu pociągu, DR z A obsłużył przycisk bloku po wygaśnięciu semafora wyjazdowego. Wreszcie, czy DR z B obsłużył przycisk bloku końcowego po przyjeździe pociągu. Schemat ten jest na kolei ściśle określony procedurami i nasz automatyczny system za odstępstwa od niego nagradzałby DR punktami karnymi, których skompletowanie skutkowałoby czasowym banem na funkcję DR na jakiejkolwiek scenerii. Kara za złe dyżurowanie powinna być nieuchronna, szybka i nie podlegać dobrotliwej ocenie rozpatrującego skargę, jak ma to miejsce obecnie. Ponadto liczba skarg jest duża, ludzi do ich obsługi mało, skargi ciągną się zbyt długo i rzadko kiedy czegoś uczą ukaranego. Komunikacja między posterunkami w SWDR, polegająca na pisaniu telefonogramów (ich okrojonych do niezbędnego minimum części) stała by się tylko elementem EWENTUALNIE uzupełniającym komunikację podstawową (automatycznie nadzorowaną przez system naliczający punkty karne). Jeśli graliście w ISDR, to tam jest właśnie przykład mechanizmu sformalizowanej komunikacji pomiędzy posterunkami ruchu. Nie ma ta miejsca na radosną twórczość DR i dlatego taka sformalizowana komunikacja jest łatwa do sprawdzania. Wielu DR nie informuje o odjeździe pociągu nie z powodu złej woli czy zwykłego lenistwa, lecz z powodu dużego ruchu na swojej scenerii. Po prostu niekiedy brak jest czasu na wchodzenie na SWDR, odszukanie właściwego posterunku i napisanie komunikatu informującego o odjeździe pociągu. DR powinni dysponować mechanizmami pozwalającymi im unikać tych czynności na rzecz szybkiego wyklikania ich myszą: nazwy posterunku, numeru pociągu i komunikatu o odjeździe pociągu (trzy kliknięcia), czy też nazwa posterunku, numer pociągu i kliknięcie na gotowy komunikat o zgodę na wyprawienie. Pomijając kwestie techniczne i pracę programistyczną do stworzenia takiego mechanizmu, czy to nie jest waszym zdaniem jedyna sensowna droga? Swego czasu proponowałem już stworzenie takiego mechanizmu do komunikacji DR z maszynistami (i odwrotnie): ustalone z góry komunikaty do wyklikania myszą. Wszystko to zaoszczędza czas na pisanie na klawiaturze i może także dodatkowo rozwiązać problem bariery językowej - system tłumaczyłby polskie komunikaty DR na język jaki ma ustawiony maszynista (i odwrotnie). Każdy z graczy, czy to DR czy maszynista "mówi" w symulatorze w swoim preferowanym języku.

To tyle moje pomysły w zarysie ;)