Podałem ten pomysł na Gitlabie (
https://git.td2.info.pl/td2/swdr-web/-/issues/190), ale pewnie nie wszyscy użytkownicy tam wchodzą, więc podam go również i tutaj (mam nadzieję, że administracja forum nie będzie miała mi tego za złe).
Zauważyłem, że ostatnimi czasy stosunek dr do pociągów to około 1:2. Powoduje to, że dr są nieco mniej obciążeni (bliżej temu do rzeczywistości, bo wcześniej było czymś nienaturalnym takie ciągłe zapchanie szlaków). Dlatego proponuję uruchomienie funkcję kolejnych urozmaiceń dla dr, ale i dla maszynistów. Piszę o kolejnych, gdyż wiadomo, że obecnie działają losowo usterki usrk, np. świateł na semaforze.
Jak miałoby to wyglądać, aby ingerencja w program, a zatem i praca nad zmianą była jak najmniejsza?
Widziałbym to jako wprowadzenie opcji w SWDR (np. na karcie blokady liniowe poniżej bloków, tam zwykle na każdej stacji jest trochę pustej wolnej przestrzeni).
Osoba, która chciałaby, aby kolejne urozmaicenie wprowadzić, po wejściu do SWDR zaznaczałaby to na karcie blokady. Otwierałby się losowo wybór jednej usterki, a właściwie urozmaicenia wprowadzonego robotami torowymi. Jakie to byłyby opisy? Już podaję przykłady:
a) tor nr 1 do [nazwa stacji] zamknięty, prowadzenie ruchu dwukierunkowego po torze nr 2;
b) prace torowe w rozjeździe nr 1 - możliwy przejazd taboru tylko w położeniu +; zawiadamianie drużyn pociągowych o robotach w rozjeździe;
c) zamknięcie rozjazdu nr 1 - brak możliwości przejazdu taboru;
d) roboty torowe na torze stacyjnym nr 1 - zamknięcie toru - brak możliwości przejazdu taboru.
Urozmaicenia te obowiązywałyby przez cały dyżur danej osoby, ale zawsze byłaby możliwość powrotu do zwykłego trybu, odhaczając pole na karcie blokady, gdyby np. ruch znacznie się zwiększył. Oczywiście warto byłoby przemyśleć, aby mogły z tej opcji skorzystać osoby tylko z odpowiednią rangą i zawsze byłaby tylko opcja jednego takiego urozmaicenia.
Dla każdej ze stacji należałoby przygotować taką listę urozmaiceń do wylosowania i należałoby to skonfrontować z jej budową, tak aby żadna opcja nie powodowałaby kompletnego braku możliwości wyprawiania bądź przyjmowania pociągów z danego szlaku. Dodatkowo, jako pomoc pod nazwą usterki wyświetlałaby się odpowiedni tekst, idąc za tymi powyższymi przykładami byłoby to:
a) tekst rozkazu szczególnego do wypełnienia, który później można byłoby wkleić na czacie;
b) tekst rozkazu szczególnego do wypełnienia - informacja o robotach torowych, zachowaniu szczególnej ostrożności i podawaniu sygnałów dźwiękowych, który później można byłoby wkleić na czacie;
c) tutaj chyba nic;
d) komenda, którą można byłoby wpisać bezpośrednio do czata, aby na torze zamkniętym pojawiał się roboczy skład, np. SM42 + tabor.
Myślę, że tego typu rozwiązanie nie oznaczałoby mnóstwo pracy (zmiany tylko w SWDR) poza oczywiście przygotowaniem opcji dla poszczególnych stacji, ale to można byłoby robić etapami. Oczywiście w tej mierze mogę pomóc.
Kwestią do rozwiązania byłoby natomiast czy zamknięcie jednego z torów na szlaku dwutorowym uwzględniałby SWDR podczas tworzenia rozkładów jazdy oraz co robimy, gdy dwie stacje staną się niekompatybilne pod względem zamkniętego toru, tzn. pierwsza ma zamknięty tor nr prawy, a druga tor lewy (rozwiązanie: możemy przyjąć, że we wszystkich opcjach będziemy mieć ewentualnie zamknięcie tylko toru lewego).