Autor Wątek: Talk/Rozmowa: Trochę o tym, czemu nikt nie ma obowiązku ustawiać numerów pociągów wg instrukcj  (Przeczytany 1541 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
No hej
Dawno się nie udzielałem, ale ostatnio zauważyłem rzecz, która odkąd tutaj grywam (a jest to już ponad 5 lat, z przerwami), nie miała nigdy wcześniej miejsca. Zapraszam do lektury :)

Zauważyłem, że istnieje tutaj grupka osób, która czepia się numerów pociągu. Nie wiem jak z towarowymi, ja miałem dwie sytuacje na pociągach pasażerskich. Raz nawet jeden pan wymagał ode mnie, żebym w środku rozkładu zmienił numer pociągu na zgodny z przepisami, bo on tak chce xD Nie będę przytaczał nicku, coby nie robić wstydu.

W związku z powyższym postanowiłem udowodnić wam, że z logicznego punktu widzenia, wcale nie mamy obowiązku stosowania realnych numerów. Dlaczego? Mam dwa główne argumenty.

Pierwsza rzecz, to stacje. Jak pewnie większość wie, początkowa cyfra zależy od obszaru, na którym pociąg rozpoczyna bieg, natomiast druga cyfra to oznaczenie obszaru na którym bieg kończy. Dla przykładu Kraków oznaczony jest cyfrą 3, Warszawa 1, Wrocław 6 itd. Oczywiście w dużym uproszczeniu, bo istnieją wyjątki, jak rezerwa itp.
Druga część numeru pociągu to 2 lub 3 cyfry, które oznaczają jego rodzaj. Dla pociągów międzywojewódzkich jest to zakres między 001 a 199. W więc jest problem?

Otóż w TD2 nie mamy takich scenerii jak Kraków, Wrocław, Warszawa, Szczecin, itd. Mamy niektóre stacje realne z różnych obszarów i województw, jednak na ogół pociągi, szczególnie pospieszne i ekspresowe, w rzeczywistości biegu tam nie kończą. Jeśli chodzi o 3 ostatnie cyfry, tu też można się łatwo przyczepić – w tej grze nie ma podziałów na województwa więc tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak pociąg międzywojewódzki xD Gdybyśmy mięli wyłącznie scenerie realne, wówczas może by to jakiś sens miało, choć też nie w 100 procentach. Mamy jednak scenerie fikcyjne, które do żadnych województw nie należą, co psuje całą koncepcję pociągu międzywojewódzkiego.

Druga, ostatnia kwestia w związku z tym, to zestawienia składów. Owszem, gdyby ktoś chciał sobie zrobić realistyczne zestawienie i obecnie dodane wagony oraz lokomotywy by mu na to pozwalały, nie mam problemu z tym, żeby ustawić sobie realistyczny numer realistycznego pociągu. Fakty jednak są takież że wagonów, szczególnie InterCity nie mamy zbyt dużo. W związku z tym ciężko o realistyczne zestawienia w przypadku większości pociągów.

Podsumowując – uważam, że niech każdy ustawia sobie taki numer, jaki chce, jak to zawsze było. Żadna osoba, która dyżuruje nie ma prawa tego podważać, a już tym bardziej szantażować. Jeśli naprawdę chcecie się stosować do instrukcji, stosujcie się do nich w 100% a nie tylko w tym, w czym jest wam wygodnie. Dodajcie wszystkie rodzaje wagonów, chociaż 80% realnych scenerii z polskimi stacjami i posterunkami i wtedy bawcie się w ustawianie numerów według instrukcji.

Dziękuję za uwagę i zapraszam do dyskusji ^^

Offline trainfun09

  • Sponsor
  • Weteran
  • Zasłużony
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 859
  • Siła reputacji: 106
  • trainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezes
  • Zobacz mój podpis
https://wiki.td2.info.pl/index.php?title=Zasady_numeracji_pociągów

Cytuj
12. Pierwsza cyfra w numerach 4, 5, 6 cyfrowych pociągów krajowych oznacza numer obszaru konstrukcyjnego dla stacji uruchomienia pociągu.
W przypadku rozpoczynania biegu pociągu na scenerii, która posiada rzeczywisty/e posterunek/nki ruchu (np. Gdańsk, Wrocław) zaleca się maszyniście ustawienie pierwszej cyfry numeru pociągu zgodnie z odpowiednim obszarem konstrukcyjnym.
Nie jest to jednak obligatoryjne.

Zatem jeżeli dyżurny wymaga konkretnego numeru - jego błąd. Jeżeli maszynista zaś posiada numer nie odpowiadający kategorii pociągu, wedle wskazanych przez regulamin aktualnych zasad numeracji pociągów - jest to jego błąd.
Kliknij to!
Just be yourself.
Klei się zakopianka od Krakowa po sam Giewont, Majonez Kielecki, Piekło i Dom. Krab Bałtycki/Kalwaryjski/Oscypkowy/Aglomeracyjny/Sandomierski/Sędziszowski/Jeleniogórski oraz niebieski.

Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
Tak tak, tematu liczby cyfr w numerze pociągu nie poruszam, bo to jest temat jasny i do tego ludzie się muszą stosować. Chodzi tylko o kwestie tego, z jakiego zestawu cyfr ten numer się składa. Zauważyłem, że ostatnio kilka osób zaczęło się tego czepiać, a wcześniej się z tym nie spotykałem nigdy.

Offline Baranczak

  • Sponsor
  • Grupa VI
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Siła reputacji: 801
  • Baranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezes
  • Dobra komunikacja to klucz do sukcesu
Moim zdaniem nie masz racji, bo jakkolwiek rzeczywiście pełnego realizmu nie da się tu odzwierciedlić z różnych powodów - i tu się zgadzamy - to jednak przyjmujemy na potrzeby symulacji pewne umowne reguły jak najbardziej zbliżone do realizmu, które są mniej lub bardziej ściśle opisane w regulaminie. Punkt 4.1 Reg. Sym. odnosi się wprost do zasad numeracji pociągów, które określają jakie numery stosujemy do jakich kategorii. I oczywiście można się spierać czy to ma sens, skoro są scenerie fikcyjne nie należące do okręgów komunikacyjnych, skoro nie ma wszystkich kategorii pociągów, skoro nie ma taboru żeby niektóre kategorie obsłużyć itd., to jednak pewne zasady są przyjęte i nie można stwierdzić jak Ty, że w td2 "nie ma czegoś takiego jak pociąg międzywojewódzki", bo skoro masz przykładowo wystawiony rj dla MPE to oznacza to "międzywojewódzki pośpieszny" i numer musi się kończyć cyframi z zakresu 050-169, jak przewidziano w instrukcji. 

Online Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 728
  • Siła reputacji: 1482
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Raz nawet jeden pan wymagał ode mnie, żebym w środku rozkładu zmienił numer pociągu

Zarówno zmiany numerów jak i kategorii pociągów (w tym te związane ze zmianą trakcji, jaką prowadzony jest pociąg) w trakcie jednego rozkładu (w trasie) w rzeczywistości są normalnym zjawiskiem, w związku z tym nie rozumiem. Poniżej dwa screeny z wewnętrznych RJ jako przykłady.



Dla pociągów międzywojewódzkich jest to zakres między 001 a 199. W więc jest problem?

W tym, że Pan Witek w 2022 roku korzysta z instrukcji Ir-11 z 2015 roku, a po drodze wyszła nowa Ir-11 w 2021 roku i to ona jest obecnie obowiązująca, a w niej:

Zatem międzywojewódzkie mają zakres trzech ostatnich cyfr 050-169, a nie 001-199, tak jak to było w Ir-11 z roku 2015.

Druga, ostatnia kwestia w związku z tym, to zestawienia składów. Owszem, gdyby ktoś chciał sobie zrobić realistyczne zestawienie i obecnie dodane wagony oraz lokomotywy by mu na to pozwalały, nie mam problemu z tym, żeby ustawić sobie realistyczny numer realistycznego pociągu. Fakty jednak są takież że wagonów, szczególnie InterCity nie mamy zbyt dużo. W związku z tym ciężko o realistyczne zestawienia w przypadku większości pociągów.
Jesteś w stanie wyjaśnić co mają braki taborowe w TD2 do tego jaki numer ustawi maszynista?

Żadna osoba, która dyżuruje nie ma prawa tego podważać, a już tym bardziej szantażować.
Szantażować nie, ale podważać już tak. Ba, nawet jest o tym zapis w regulaminie. Ktoś tu go chyba nie czytał  ;)



Na koniec - nikt się nie przyczepi, że ustawisz sobie dowolnie dwie pierwsze cyfry w swoim numerze, z wyłączeniem zera na początku, gdyż SWDR tego zera nie widzi i zgodnie z Ir-11 zero na pierwszym miejscu nie jest obszarem konstrukcyjnym, inna sprawa, że PW* często dojeżdżają/zjeżdżają gdzieś z zerem na przodzie.
« Ostatnia zmiana: 23 Lipca 2022, 15:36:08 wysłana przez Pepsi2026 »


Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
Co do nowej instrukcji, faktycznie nie wiedziałem, że taka wyszła – jesteśmy ludźmi, więc wszystkiego wiedzieć zawsze nie musimy. Nie zmienia to jednak dalej faktu, że w TD2 ciężko jest mówić o pociągach międzywojewódzkich.

Odnosząc się do kwestii zmiany numeru w środku rozkładu, nie neguje tego, że takie sytuacje rzeczywiście mają miejsce. Niemniej jednak są to rzeczy przewidziane w rozkładzie i uzgodnione. W momencie, w którym w grze wjeżdżam na scenerię i ktoś mi pisze "Popraw numer na taki i taki, żeby był bardziej realistyczny", to sorry ale nie pozostaje mi nic innego, jak tylko prychnąć śmiechem. Nie czuję się bowiem w obowiązku wykonywania takich poleceń dyżurnego, jeśli w moim rozkładzie jazdy zmiana numeru wcześniej nie została przewidziana.
Co do szantażowania, bo na tym również trzeba się skupić, mówienie komuś "Jak nie zmienisz numeru to nie podam ci wyjazdu" jest kuriozalne i obawiam się, że zasługuje na większą karę, niż sam fakt posiadania "złego" (według części społeczności) numeru pociągu.

Jeśli chodzi o połączenie zestawień z numerami, wydaje mi się że jest to dość logiczne i nie bardzo wiem czego tu można nie rozumieć. Konkretne pociągi mają swoje określone numery i określone zestawienia. Jeśli ktoś chce mieć realny numer, niech złoży sobie realne zestawienie.

Podsumowując, dalej podtrzymuje, że każdy powinien mieć taki numer jaki mu pasuje. Myślę, że na pewno nie jest to powód do pisania skargi. Gdyby ktoś mi napisał skargę z dopiskiem "nie poprawił numeru pociągu" to najprawdopodobniej bym padł ze śmiechu.

A swoją drogą jak tak sobie przeglądam czasem skargi, to widzę, że niektórzy nie mają co robić, więc piszą sobie je w ramach zabicia nudy. Jak widzę skargi z dopiskami "przekroczył prędkość konstrukcyjną", albo "wyszedł bez wcześniejszego uprzedzenia" to mi się śmiać chce xD. Regulaminy regulaminami, wszyscy jesteśmy ludźmi. Wytykanie każdemu najmniejszego błędu tylko zniechęca nowe osoby do gry.

Także dzięki za info o najnowszej instrukcji. Niemniej jednak twoje argumenty kompletnie do mnie nie trafiają

Offline niescioreq

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa III
  • *
  • Wiadomości: 169
  • Siła reputacji: 358
  • niescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezes
  • Dyżurny ruchu w realu jest cały czas bez limitu.
Ale przecież nikt nie wymaga od nikogo aby ustawiał rzeczywisty numer jakiegoś pociągu na skład fikcyjny - chodzi po prostu o to, aby miał on sens.
Jak widzę na towarowym numer 464646 lub 123456 to mnie skręca i ręce opadają jednocześnie.

Teraz już i tak się polepszyło, kiedyś to było takie masło maślane, że ciężko było to nawet przepisać.
Żerniki - ogólnodostępna || Zimnice - ogólnodostępna || Nakło - ogólnodostępna || LCS Kleszczów - ogólnodostępna.

ISEDR PKP PLK S.A.

Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
Nie wiem – każdy ma na to inne spojrzenie. Mnie osobiście nigdy numery nie przeszkadzały w tej grze, też nigdy raczej do nich większej wagi nie przykładałem. Jak mi się jakiś spodobał to sobie go wpisałem, ale na dyżurze nie stanowiło to dla mnie problemu, aby wpisać jakikolwiek numer raczej
No ale punkt widzenia może być różny, więc szanuje również wasze zdanie.

No ale faktem niepodważalnym jest, że jeśli ktoś sobie da numer np 32506, to przyczepienie się o to, że trzy ostatnie cyfry są nieodpowiednie według instrukcji, to czepialstwo w najczystszej postaci. Bo koniec końców nikomu różnic nie robi czy ktoś sobie da pod koniec 506 czy 106 xD

A jak ktoś chce być mega realny, to niech jeszcze oprócz aspektów związanych z grą siadając na dyżurnego szykuje sobie wszystkie książki i cala dokumentację, którą trzeba prowadzić i niech uzupełnia ją na bieżąco, podobnie jak maszyniści :P

Offline niescioreq

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa III
  • *
  • Wiadomości: 169
  • Siła reputacji: 358
  • niescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezes
  • Dyżurny ruchu w realu jest cały czas bez limitu.
Książki? Spoko! Niemniej jednak łatwiej realizm zachować w numeracji niżeli w książkach (tj. nie każdy ogarnia co i jak). Numeracja jest moim zdaniem o wiele łatwiejsza do ogarnięcia... chyba, że ktoś z własnej woli nie chce tego zrobić.
Tak samo nie widze przeciwwskazań, żeby np. luzaka nazwac 645012 (cyfra 5 jest dla luzaków)

A książki może prowadzić każdy w swoim zakresie, jeśli potrafi i chce. Nie musi być wydrukowane, można zrobić sobie w excelu, tak jak ja to zrobiłem.

edit:
Wybrane dzienniki w wersji pdf oraz większość w wersji edytowalnej - Zrobione w Arkuszu Google
« Ostatnia zmiana: 23 Lipca 2022, 22:06:00 wysłana przez niescioreq »
Żerniki - ogólnodostępna || Zimnice - ogólnodostępna || Nakło - ogólnodostępna || LCS Kleszczów - ogólnodostępna.

ISEDR PKP PLK S.A.

Offline Baranczak

  • Sponsor
  • Grupa VI
  • *
  • Wiadomości: 42
  • Siła reputacji: 801
  • Baranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezesBaranczak prezes
  • Dobra komunikacja to klucz do sukcesu
No ale faktem niepodważalnym jest, że jeśli ktoś sobie da numer np 32506, to przyczepienie się o to, że trzy ostatnie cyfry są nieodpowiednie według instrukcji, to czepialstwo w najczystszej postaci. Bo koniec końców nikomu różnic nie robi czy ktoś sobie da pod koniec 506 czy 106 xD

Niektórym też nie robi różnicy czy dostają rozkład na ROE czy ROJ, tylko że robi się potem bałagan. Jeśli są odpowiednie przepisy i zapisy w regulaminie, to należy się do nich stosować i tyle. Poza tym raczej nie sądzę, żeby ktoś się "czepiał" o cyfry w numerze. Ja osobiście przy podawaniu analizy staram się zwracać na to uwagę i kulturalnie prosić mechaników o zmianę numeru, jeśli mają niezgodny z instrukcją. Nie spotkałem się jeszcze z odmową czy kłótniami o to, najwyżej ktoś zniecierpliwiony poszedł gdzie indziej. Ta kwestia faktycznie nie jest priorytetowa, ale jeśli się za coś bierzemy to róbmy to rzetelnie do końca - takie jest moje zdanie.

Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
A nie wiem, ja tam patrzę na numery xD Innych nie, ale na swój owszem. Lubię ułożyć sobie taki numer, który mi fajnie brzmi i się podoba, a jak mi ktoś pisze "Zmień 3 cyfry, mają być w przedziale od 050 do 199", to mi to burzy całą koncepcję xD

Offline niescioreq

  • Sponsor
  • Weteran
  • Grupa III
  • *
  • Wiadomości: 169
  • Siła reputacji: 358
  • niescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezesniescioreq prezes
  • Dyżurny ruchu w realu jest cały czas bez limitu.
taki numer, który mi fajnie brzmi i się podoba

Obym nie dożył dnia, w którym przewoźnicy zaczną występować do PLKi o korekty RJ z w/w powodu.  ;D
Żerniki - ogólnodostępna || Zimnice - ogólnodostępna || Nakło - ogólnodostępna || LCS Kleszczów - ogólnodostępna.

ISEDR PKP PLK S.A.

Offline trainfun09

  • Sponsor
  • Weteran
  • Zasłużony
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 859
  • Siła reputacji: 106
  • trainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezes
  • Zobacz mój podpis
A mi się podobają modele w stylu cartoon low poly i nie widzę żadnych przeciwwskazań żeby cały symulator tak wyglądał. Co zmieni to zdanie w rozwoju symulatora? Nic. Nic też nie uda się osiągnąć wątkiem, którego wszystkie argumenty sprowadzają się do "bo mi się podoba" i "nie widzę problemu". Są przyjęte założenia, wskazane widełki na ile można a na ile należy je stosować, i w zasadzie tu dyskusja się kończy. Tyczy się to prowadzenia ruchu, budowy scenerii, kodowania, modelowania. Jeżeli komuś nie odpowiada dana forma, to należy się zastanowić nad tym, po co w ogóle korzystać z symulatora - owszem, rozmawiamy tylko o kilku cyfrach składających się na numer... Ale właśnie, skoro to TYLKO CYFRY to po kij grzyb zakładać wątek i gotować dyskusję, która będzie się ciągnęła przez kilka tygodni? Konikiem często wyśmiewanym jest "nie podoba się, to nie graj". Ale jakże ten konik jest prawdziwy. Nie podobają się mechaniki dyżurowania? Nie dyżuruj. Nie podobają się wymagania względem maszynisty? Nie jeździj. Nie podobają się wymagania względem scenerii? Nie buduj scenerii. Nie podoba się żadne z powyższych? Nie korzystaj z symulatora.

Nie podoba się żadne z powyższych, ale masz założenie zmian?
Przedstaw zmiany z argumentami innymi niż personalne.
Kliknij to!
Just be yourself.
Klei się zakopianka od Krakowa po sam Giewont, Majonez Kielecki, Piekło i Dom. Krab Bałtycki/Kalwaryjski/Oscypkowy/Aglomeracyjny/Sandomierski/Sędziszowski/Jeleniogórski oraz niebieski.

Offline Ares28

  • Developer
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 934
  • Siła reputacji: 729
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Programista systemów SRK
Nie wszyscy dyżurni ruchu wystawiając rozkład zwracają na to uwagę. Ale z drugiej strony jak już ktoś zauważy to masz obowiązek się do tego zastosować i wykonać polecenie DR. Mówi o tym dokładnie regulamin TD2:

Cytuj
2.2. Maszynista zobowiązany jest do wykonywania poleceń wydawanych przez dyżurnego ruchu.

oraz:

Cytuj
4.2. Maszyniście wolno zmienić numer tylko na stacji początkowej (przed nadaniem rozkładu jazdy), na stacji końcowej (po zakończeniu rozkładu jazdy) oraz na wyraźne polecenie dyżurnego ruchu, chyba że uwagi eksploatacyjne rozkładu jazdy stanowią inaczej. Maszynista zobowiązany jest do poinformowania dyżurnego ruchu o tej zmianie.

W zasadzie to może zdarzyć się nawet DR, który może nakazać ci zmianę numeru po oblocie w związku z zmianą kierunku jazdy i wynikającej z tego parzystości numeru. Jak masz problem z doborem prawidłowego numeru "w locie" to możesz np. zapisać go sobie w tytule presetu. Doskonałą podpowiedzią i inspiracją będą też realne składy.

Offline Witek

  • Weteran
  • Wiadomości: 77
  • Siła reputacji: 739
  • Witek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezesWitek prezes
Fakt, może żyłem trochę w błędzie, więc jestem w stanie wam w pewnym stopniu rację przyznać. Jakby nie patrzeć, owszem są to tylko cyfry. Natomiast nie zgodzę się tylko z częścią wypowiedzi trainfuna odnośnie tego, że "po co wątek na coś takiego, przecież to tylko cyfry, błahy temat". No pewnie, że tak, ale nie bez powodu dział nazywa się "Dyskusje". Dyskusja charakteryzuje się tym, że można wymieniać poglądy na przeróżne tematy. W związku z tym uważam, że jeśli ktoś ma do poruszenia jakikolwiek wątek związany z Train Driverem, jak najbardziej niech go porusza. Rozmowy nawet na mniej znaczące tematy mogą być ciekawe :)