Autor Wątek: Talk/Rozmowa: Zewowanie jak żądanie  (Przeczytany 1143 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sarrus

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 65
  • Siła reputacji: 18
  • Sarrus zwrotniczySarrus zwrotniczySarrus zwrotniczy
  • Distance Travelled: 862 km
  • Trains Routed: 195
Zewowanie jak żądanie
« dnia: 03 Października 2019, 09:11:27 »
Witam wszystkich.

Nie wiem jak się używa wywołania selektywnego w rzeczywistości i bardziej zależy mi na waszą opinię jak powinniśmy korzystać z niego w TD2. Dla mnie ZEW powinno się używać gdy mamy ważną wiadomość a dyżurny czy mechanik nie odpowiada. Ostatnio dyżurując na małej stacji Sulów Miłosna miałem mechanika wjeżdżającego jako jedyny (!) na scenerię. Dostał od razu wjazd i zabrałem się za blokowanie szlaku, następnie za ustawianie przebiegu (uzależniony przejazd). Kolega widząc najpewniej To semafora wjazdowego wysłał ZEW z wiadomością "wyjazd". No to jeżeli dałem wjazd to chyba widzę że wjeżdża? Przyznam, że ciśnienie mi trochę podniósł. Może jestem zbyt drażliwy.

Pytanie: jak powinniśmy używać ZEW i jak odbieracie ich stosowanie (nie spamowanie)?
« Ostatnia zmiana: 03 Października 2019, 10:37:37 wysłana przez Sarrus »

Offline Mav

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 57
  • Siła reputacji: 50
  • Mav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnikMav naczelnik
  • Jedziesz? Nie pij. Za dużo się wylewa
    • Nasza Liga NASCAR
  • Distance Travelled: 8642 km
  • Trains Routed: 637
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #1 dnia: 03 Października 2019, 09:30:00 »
Jeśli by mi taki delikwent ZEWnął z wiadomością "wyjazd", Kazał bym mu naszykować bloczek do rozkazów i podyktował bym Rozkaz Pisemny "K". Nie ma czegoś takiego, że mechanik wymusza na dyżurnym wjazd lub wyjazd. Osobiście tacy mechanicy u mnie mają z automatu "wyjazd do menu głównego".
Aleksandria - 75% Stacja fikcyjna
Siedlce - 2% Stacja realna
Dominików - 35% Stacja fikcyjna

Offline Marcin_S

  • Global Moderator
  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 369
  • Siła reputacji: 186
  • Marcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezes
  • Albo ja ją.. albo ona mnie..
    • Domowy symulator EU07
  • Distance Travelled: 3509 km
  • Trains Routed: 657
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #2 dnia: 03 Października 2019, 10:24:05 »
Kiedyś dawno dawno temu.. kiedy ta kolej miała jeszcze ręce i nogi wywołanie selektywne (1, 2 lub 3) powodowało odblokowanie głośnika (przy poprawnym odłożeniu mikrofonu) i wywołaniu odpowiedniego abonenta, któremu to odblokowywał się RT jeśli wybór "Nasłuchu" był ustawiony na konkretny ton wywołania. Czyli jeśli ktoś wcisnął ZEW1, to wzbudzały się tylko te radiotelefony, które przełącznik nasłuchu miały ustawione na 1.
Ale jak to zwykle w Polsce. Polacy lubią wszystko wiedzieć, lubią wszystko słyszeć, odkładali mikrofony odwrotnie co powodowało nie zablokowanie głośnika i przez to słyszenie wszystkich rozmów na danym kanale (załącznik, poprawnie odłożony mikrofon).

Obecnie ostały się jedynie ZEW1 i 3. 1'ka- wywołanie pociągów, 3'ka- wywołanie DR, jednakże ostatnio nawet już to zaczyna się zacierać i dzbany ZEW3 wołają wszystko jak leci.

Co do sytuacji w której mechanik podaje tylko ZEW (tylko jeden ton poc. nieparzysty, dwa tony lub ZEW3-1, 1-3 poc. parzysty), ewentualnie dodaje numer pociągu. Jest to "umowny", można powiedzieć "SMS" między maszynistami, a dyżurnym informujący, że się dany pociąg zbliża do posterunku. Oczywiście taka praktyka ma sens tylko na małych stacjach, przelotówkach, itp. często w nocy, gdzieś 300m przed tarczą, bo na dużych stacjach węzłowych, gdzie bywa nie rzadko kocioł nic to nie da i należy poprawnie się wywołać.
Natomiast "ZEWowanie" o wyjazd, to już głupota i takiego czegoś się w rzeczywistości nie stosuje.
Autoryzacje: EU06, EU07(4E,303E,303Eb), ET41, ET42, ET22(201E,201El), SM42(6D, 6Dg), SP42, SM48/TEM2, ST44, ST48
- PKP Cargo S.A. ZT Warszawa Odolany -

Offline JanekYT

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 33
  • Siła reputacji: 128
  • JanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezesJanekYT prezes
  • Distance Travelled: 4074 km
  • Trains Routed: 2048
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #3 dnia: 03 Października 2019, 16:54:26 »
Z moich doświadczeń kolejowych apropo ZEWów...
ZEW3 (według mnie) powinno się używać przed podaniem analizy czyli:
- ZEW3
- Pociąg 45101 zgłasza gotowość, EP07 i tak dalej...

ZEW możemy też użyć gdy mijamy To wskazująca wjazd na strój np:
- ZEW3
- Co z wjazdem dla 45101
Oczywiście nie powinniśmy ZEWować gdy widać że jest tłok na stacji i tylko zdenerwuje to dyżurnego.
Jak dla mnie tylko wtedy mechanik powinien używać ZEW3.
Pomogę z otoczeniem - wymóg - 3etap.
Zapraszam na mój kanał-_--_--_-
Kolejowy Dzban

Offline PannOlejj

  • User
  • Wiadomości: 33
  • Siła reputacji: 44
  • PannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchuPannOlejj starszy dyżurny ruchu
  • ,,Sobie prawdę rzecz - najwspanialsza prawda''
  • Distance Travelled: 5519 km
  • Trains Routed: 54
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #4 dnia: 03 Października 2019, 17:32:34 »
Moim zdaniem wywołania selektywnego powinno się używać tylko i wyłącznie w skrajnych sytuacjach, przykładowo TOP wskazujący uszkodzenie SSP.
Komisja UTK.

Offline Ares28

  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 622
  • Siła reputacji: 504
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Distance Travelled: 9006 km
  • Trains Routed: 4775
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #5 dnia: 03 Października 2019, 17:38:08 »
A ja dalej jeżdżę na wyłączonym nasluchu. F9 i nie trzeba tych wszystkich pierdół czytać :D

Offline Magik

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 83
  • Siła reputacji: 104
  • Magik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezesMagik prezes
  • Distance Travelled: 5961 km
  • Trains Routed: 1280
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #6 dnia: 03 Października 2019, 17:41:45 »
Kiedyś dawno dawno temu.. kiedy ta kolej miała jeszcze ręce i nogi wywołanie selektywne (1, 2 lub 3) powodowało odblokowanie głośnika (przy poprawnym odłożeniu mikrofonu) i wywołaniu odpowiedniego abonenta, któremu to odblokowywał się RT jeśli wybór "Nasłuchu" był ustawiony na konkretny ton wywołania. Czyli jeśli ktoś wcisnął ZEW1, to wzbudzały się tylko te radiotelefony, które przełącznik nasłuchu miały ustawione na 1.
Ale jak to zwykle w Polsce. Polacy lubią wszystko wiedzieć, lubią wszystko słyszeć, odkładali mikrofony odwrotnie co powodowało nie zablokowanie głośnika i przez to słyszenie wszystkich rozmów na danym kanale (załącznik, poprawnie odłożony mikrofon).

Obecnie ostały się jedynie ZEW1 i 3. 1'ka- wywołanie pociągów, 3'ka- wywołanie DR, jednakże ostatnio nawet już to zaczyna się zacierać i dzbany ZEW3 wołają wszystko jak leci.

Co do sytuacji w której mechanik podaje tylko ZEW (tylko jeden ton poc. nieparzysty, dwa tony lub ZEW3-1, 1-3 poc. parzysty), ewentualnie dodaje numer pociągu. Jest to "umowny", można powiedzieć "SMS" między maszynistami, a dyżurnym informujący, że się dany pociąg zbliża do posterunku. Oczywiście taka praktyka ma sens tylko na małych stacjach, przelotówkach, itp. często w nocy, gdzieś 300m przed tarczą, bo na dużych stacjach węzłowych, gdzie bywa nie rzadko kocioł nic to nie da i należy poprawnie się wywołać.
Natomiast "ZEWowanie" o wyjazd, to już głupota i takiego czegoś się w rzeczywistości nie stosuje.

Wg mnie wypowiedź zgodna z rzeczywistością ;) choć KMiarze lubią zewować za każdym razem jak coś chcą.


//Interpunkcja.
//wiedenka
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2019, 14:01:32 wysłana przez wiedenka »
Pociągi mnie pociągają.    Kolej - moja praca, moja pasja.

Offline biechow

  • User
  • Wiadomości: 4
  • Siła reputacji: 67
  • biechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezesbiechow prezes
  • Distance Travelled: 432 km
  • Trains Routed: 1299
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #7 dnia: 03 Października 2019, 23:13:47 »
Wywołanie selektywne stosuje się na stacjach węzłowych w których występuje zmiana kanałów radiowych. Dyżurni często posiadają 3 lub więcej radiotelefonów, które pracują na rożnych kanałach, aby z nimi się porozumieć trzeba użyć wspomnianego ZEW3. W przeważającej większości stacji, w których jest tylko jeden kanał nikt nie praktykuje blokowania nasłuchu.

Instrukcja Ir-5 reguluje radiołączność na sieci PKP PLK.


Offline Sarrus

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 65
  • Siła reputacji: 18
  • Sarrus zwrotniczySarrus zwrotniczySarrus zwrotniczy
  • Distance Travelled: 862 km
  • Trains Routed: 195
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #8 dnia: 04 Października 2019, 09:02:44 »
W regulaminie wywołanie selektywne pojawia się w dwóch punktach:

3.3 Radiotelefon w Symulatorze oferuje wywołanie selektywne oraz funkcję RADIOSTOP, która służy do awaryjnego zatrzymania wszystkich składów na scenerii. Można go użyć jedynie w przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa.
3.4 Wywołanie selektywne służy do wywołania Maszynistów (ZEW 1) lub dyżurnego ruchu (ZEW 3). Używanie ich bez powodu lub spamowanie wywołaniem będzie karane.

Pkt 3.3 informuje, że powinniśmy wywołania selektywne stosować tylko w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa. Jeżeli jest inaczej, to ten pkt. jest wg mnie to zmiany.
pkt 3.4 Mówi tylko o nadużywaniu wywołania selektywnego.

Tak więc użycie rzeczywiste nie ma przełożenia na realia symulatora, a regulamin użycia nie reguluje (tak zakładam). Wniosek z tego taki, że każdy może używać jak uważa i mechanik może zewować z każdą swoją wypowiedzią na radiołączności. Upierdliwe, ale dozwolone.

Offline xoorbes

  • Developer
  • Administrator
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 138
  • Siła reputacji: 71
  • xoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezes
    • Blender Development Fund
  • Distance Travelled: 9181 km
  • Trains Routed: 140
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #9 dnia: 04 Października 2019, 10:12:07 »
Post ma charakter żartu, proszę się nie spinać przypadkiem.

Teza:
Regulamin jest napisany bardzo dobrze, umożliwia interpretację na wiele sposobów, więc jest zgodny z polskim prawodawstwem :P.

Uzasadnienie:
Punkt 3.3 można interpretować na dwa sposoby:
  • Radiotelefon w Symulatorze oferuje wywołanie selektywne [...]. Można go użyć jedynie w przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa. (Gdy pominie się drugą część zdania, wszystko wydaje się oczywiste.)
  • Radiotelefon w Symulatorze oferuje [...] oraz funkcję RADIOSTOP, która służy do awaryjnego zatrzymania wszystkich składów na scenerii. Można go [radiostopu] użyć jedynie w przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa. (Podmiotem w zdaniu, jest słowo 'funkcja' a nie RADIOSTOP - który jest nazwą własną. Zdanie byłoby łatwiejsze w interpretacji, gdyby zaimek 'go' został użyty w formie żeńskiej (jej - funkcji) a nie męskiej)

Miłego dnia :)

Offline stasiu29011

  • Moderator
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 290
  • Siła reputacji: 151
  • stasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezesstasiu29011 prezes
  • Taka sobie przeciętna Olga
  • Distance Travelled: 8527 km
  • Trains Routed: 1119
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #10 dnia: 04 Października 2019, 18:18:22 »
3.3 Radiotelefon w Symulatorze oferuje wywołanie selektywne oraz funkcję RADIOSTOP, która służy do awaryjnego zatrzymania wszystkich składów na scenerii. Można go użyć jedynie w przypadku bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa.

No to może jeszcze raz:
Cytuj
(...) wywołanie selektywne oraz funkcję RADIOSTOP, która służy (...)

A więc nie "które służą" ino "która służy". Tak się składa, że jest tutaj liczba pojedyncza, a słowo "funkcja" jest rodzaju żeńskiego ;)


Marcin jasno wskazał kiedy używa się wywołania selektywnego. Może warto umieścić to na wiki ;)
« Ostatnia zmiana: 04 Października 2019, 18:25:17 wysłana przez stasiu29011 »

Offline Sarrus

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 65
  • Siła reputacji: 18
  • Sarrus zwrotniczySarrus zwrotniczySarrus zwrotniczy
  • Distance Travelled: 862 km
  • Trains Routed: 195
Odp: Zewowanie jak żądanie
« Odpowiedź #11 dnia: 04 Października 2019, 19:49:06 »
Cytuj
(...) wywołanie selektywne oraz funkcję RADIOSTOP, która służy (...)

A więc nie "które służą" ino "która służy". Tak się składa, że jest tutaj liczba pojedyncza, a słowo "funkcja" jest rodzaju żeńskiego ;)

Tak jak większość rozumiem o co autorowi chodziło, ale i tak uważam, że ten punkt da się napisać jaśniej, albo rozbić na dwa punkty. Mniejsza już o to. To już temat na inną ewentualną dyskusję.

Marcin jasno wskazał kiedy używa się wywołania selektywnego. Może warto umieścić to na wiki ;)

Jeżeli masz na myśli to:
Cytuj
Jest to "umowny", można powiedzieć "SMS" między maszynistami, a dyżurnym informujący, że się dany pociąg zbliża do posterunku.
(nawiasem mówić, dzięki Marcin za bardzo dobry post)

to w TD2 widać jak mechanik zbliża się do stacji. W przeciwieństwie do prawdziwości, mamy już powiadomienie na radiotelefonie w momencie jak łączy się ze scenerią. Tym bardziej na małych stacjach gdzie ruch jest relatywnie niski, w przeciwieństwie do dużych stacji, gdzie może to zostać przeoczone. Dlatego właśnie nie chodzi mi o zastosowanie rzeczywiste, ale sensowne zastosowanie w TD2.