Autor Wątek: Info: Uruchamianie trybu dyżurnego - poradnik  (Przeczytany 198 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline KMSzczecin

  • Moderator
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 145
  • Siła reputacji: 403
  • KMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezesKMSzczecin prezes
  • Ten, co osiem stacji odpalił. Ten wredny i zły! :D
    • Mój blog ;)
Uruchamianie trybu dyżurnego - poradnik
« dnia: 15 Lipca 2021, 00:44:21 »


Szanowny graczu!

Skoro to czytasz, to zapewne chcesz stawić swoje pierwsze kroki w trybie dyżurnego ruchu. Wymaga to od Ciebie odpowiedniej organizacji oraz odpowiedniego zarządzania czasem. W tym wątku dowiesz się wszystkiego od strony merytoryczno-technicznej. Chcemy zaznaczyć, że nie jest to instrukcja dotycząca stricte przepisów z instrukcji Ir-1 oraz Ie-1, czy szczegółowej obsługi wspomnianych niżej programów.

Na dobry start:
Pierwsze, co musisz wiedzieć, to że aktualnie w symulatorze posiadamy 4 sposoby obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym (USRK). Są to:
Urządzenia komputerowe, zwane dalej SCS (Symulacyjne Centrum Sterowania):


Urządzenia przekaźnikowe, zwane dalej SPK (Symulator Pulpitów Kostkowych):


Urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową lub świetlną:


Urządzenia komputerowe, symulujące system monitorowego odwzorowania typu MOR -1, zawarte w programie SPE (Symulator Pulpitów Elektronicznych):



O każdym z nich możesz dowiedzieć się na szkoleniu indywidualnym u dowolnego trenera (więcej informacji TUTAJ [kliknij!])
Ruch odbywa się najczęściej na serwerze PL1, jednak do dyspozycji są wszystkie serwery. Na serwerze PL1 obowiązują wszelkie przepisy oraz regulamin, którego należy się trzymać.

Co dalej?
Czego będziesz potrzebował? (oprócz pobranego symulatora 😊)
 
Przejechane co najmniej 401km w trybie maszynisty, co jest niezbędne do odblokowania wspomnianego wyżej trybu:


SWDR4 [kliknij!] - strona WWW przeznaczona do obsługi i tworzenia rozkładów jazdy, Twoje centrum dowodzenia ;)


Z programów dodatkowych tworzonych przez użytkowników polecamy szczególnie Stacjownik [kliknij!]. Pozwoli Ci on na sprawne orientowanie się w aktualnie otwartych posterunkach czy kursujących pociągach. Przydatny zwłaszcza przy tworzeniu ręcznych rozkładów jazdy.


W gruncie rzeczy to wszystko – programy do obsługi pulpitów – SCS, SPE oraz SPK są zaimplementowane w folderze Tools w plikach gry (Moje dokumenty/OnRailTeam/TrainDriver2).



Jak zacząć?
Podstawowe narzędzia i SWDRa znamy, tak więc pora przejść do symulatora!

Zaczynasz od uruchomienia symulatora poprzez launcher:


Wybierasz z listy w menu głównym "Gra wieloosobowa", a następnie "Tryb dyżurnego":


Po lewej stronie widzisz listę scenerii – jednak nie na każdą można wejść z poziomem „L”. Listę scenerii, jakie możesz uruchomić z danym poziomem sprawdzisz poprzez oficjalną wiki [kliknij!] lub poprzez Sceneriomat autorstwa Masua [kliknij!].


Gdy wybierzesz dogodną dla siebie scenerię po prawej stronie zobaczysz jej poglądowy screen, krótki opis oraz możliwość wyboru danego pulpitu (chyba, że cały posterunek posiada wspomniane wyżej urządzenia mechaniczne, wtedy nie będzie możliwe wybranie żadnej z opcji) - który uruchomi się automatycznie po wybraniu go i kliknięciu przycisku "Wczytaj".


Po wykonaniu tych czynności pojawi się ekran ładowania, po którym zostanie załadowana sceneria. W tym czasie powinien uruchomić się wybrany wcześniej pulpit (o ile został wybrany). Po załadowaniu się scenerii powinieneś pojawić się w nastawni.


Po uruchomieniu scenerii:
Zaczynamy od uruchomienia w przeglądarce wspomnianego wcześniej SWDR4, do którego musisz się zalogować danymi z forum. Następnie należy połączyć pulpit ze scenerią. Port zasadniczy to 7424 i w przypadku uruchomienia jednej scenerii na tym porcie będziemy działać. W przypadku urządzeń mechanicznych jesteśmy od razu gotowi do obsługi USRK.

SCS:
Tak wygląda pulpit SCS przed uruchomieniem:



Po uruchomieniu pulpitu i załadowaniu scenerii wybieramy opcję Połączenie TCP/IP:


Po kliknięciu przycisku “OK” pulpit jest gotowy do pracy, o czym informuje nas zielona ikona “POŁ”  w lewej górnej części pulpitu:


SPK:
Po uruchomieniu pulpitu i załadowaniu scenerii klikamy “Połączenie”, a następnie “Połącz”. Sprawdzamy poprawność naszego portu, a następnie w okienku na środku ponownie klikamy “Połącz”.



Pulpit jest gotowy do pracy, co sygnalizuje nam zapalenie się lampki przy zakładce:


SPE:
Po uruchomieniu pulpitu i załadowaniu scenerii, przejdź do zakładki Menu -> Połączenie i kliknij przycisk “Połącz”, aby podłączyć się przy pomocy domyślnego adresu IP i portu.


W symulatorze rozwijamy sobie czat oraz „czapkę”, czyli listę mechaników. Kontrolujemy czy nasz skrót przy nicku jest taki sam jak ten, który widnieje na nastawni lub pulpicie. Jeśli nie, zmieniamy go w ustawieniach gry w zakładce „identyfikator” (tam, gdzie numer pociągu).


Legenda:
1 - pole tekstowe czatu,
2 - przycisk wyślij, zamienny z klawiszem Enter na klawiaturze,
3- skrót posterunku, lub numer pociągu,
4 - nick gracza,
5- kolejność podłączenia do scenerii,
6 - poziom gracza,
7 - język gracza.


W lewym dolnym rogu widzimy (o ile są) spawny na naszej scenerii. Spawny możemy dowolnie włączać i wyłączać poprzez opcję “Zezwól na wejście” (możemy wybrać, które konkretnie spawny chcemy mieć włączone lub wyłączone, klikając na konkretne zielone okienka). Spawn blokuje się automatycznie w momencie, gdy wejdzie na niego pociąg.


Spawny włączone, wyłączony spawn EZT:


Dodatkowo możemy ustawić status „AFK – zaraz wracam” w przypadku odejścia od komputera - do 15 minut. Zaznaczenie okienka AFK spowoduje wysłanie na czat wiadomości o następującej treści, która będzie widoczna również dla wszystkich użytkowników, którzy w czasie AFK podłączą się do scenerii:


Odznaczenie okienka spowoduje wysłanie wiadomości o powrocie.


Bindy można dowolnie skonfigurować w ustawieniach. Na koniec warto ustawić sobie wiadomość powitalną, w której określimy zasady jakie funkcjonują na naszym posterunku, zaznaczamy jednak, że regulamin i przepisy ruchu kolejowego zawsze są nadrzędne.
Oto lista bindów domyślnych przypisanych dyżurnemu ruchu:


Bindy można konfigurować w ustawieniach symulatora, w zakładce “Bindy”.


Twoją wiadomość powitalną możesz zmienić tutaj:


Przed rozpoczęciem pierwszego dyżuru, gorąco polecamy zapoznać się z aktualnym regulaminem symulatora, dostępnym TUTAJ [kliknij!].

Mamy nadzieję, że ten poradnik pozwoli wstąpić do trybu dyżurnego ruchu każdemu chętnemu użytkownikowi. Przy tym informujemy, że osoby chcące poznać tryb DR głębiej, mogą zgłosić się na szkolenie do dowolnego trenera (więcej szczegółów TUTAJ [kliknij!]).

Autorzy poradnika: babisz_fajny (treść, screenshoty), KMSzczecin (poprawki, opracowanie wątku na forum)

Pozdrawiamy,
~ZT

« Ostatnia zmiana: 15 Lipca 2021, 00:51:58 wysłana przez KMSzczecin »
Projekty: Rozkazownik (generator rozkazów pisemnych) | KGKS | Paczka składów towarowychDobrzyniec: ETAP III. To wszystko jest tylko snem. Za chwilę się obudzisz... Dobranoc...

Członek zespołu trenerów. Udzielam prywatnych lekcji.