Witajcie
Zwracam się do Was z nurtującym mnie tematem, dotyczącym sygnału S3 wyświetlanym na ostatnim semaforze samoczynnej blokady liniowej czterostawnej, wyposażonym w wskaźnik W18, w momencie, gdy na semaforze wjazdowym posterunku zapowiadawczego wyświetla się sygnał S5 (sytuacja przedstawiona obrazowo na ilustracji w załączniku). Zagłębiając się w instrukcje obowiązujące na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK, nie potrafię zrozumieć, dlaczego na tym semaforze wyświetla się sygnał S3, zamiast S2. Gdyby przed semaforem wjazdowym omawianego wyżej posterunku zapowiadawczego stała tarcza ostrzegawcza, a na semaforze wyświetlany byłby sygnał S5, to tarcza ostrzegawcza wyświetlałaby sygnał Os2 „Semafor, do którego tarcza się odnosi, wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością”, tak samo w przypadku samoczynnej blokady trzystawnej – na ostatnim semaforze z wskaźnikiem W18 wyświetla się sygnał S2.
Zgodnie z instrukcją Ie-1, sygnał S3 oznacza:
"Jazda z największą dozwoloną prędkością - w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne - albo przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż 100km/h".
Sygnał S 3 zezwala na jazdę z największą prędkością dozwoloną dla danego pociągu i danego odcinka linii kolejowej (drogi przebiegu). Sygnał S3 nadawany przez:
a) semafor półsamoczynny lub ostatni semafor samoczynny blokady liniowej informuje, że następny semafor może nadawać sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie większą niż 100 km/h; jeżeli maszynista stwierdzi, że sygnał na następnym semaforze nie ogranicza prędkości, to stosuje się do aktualnych wskazań tego semafora, regulując prędkość jazdy, tak aby mógł zatrzymać pociąg przed kolejnym semaforem wskazującym sygnał „stój”.
Mając przed sobą powyższą definicję, wyraźnie widzimy, że cały czas mowa jest o ODSTĘPACH. Zaglądamy zatem do instrukcji Ir-1, aby dowiedzieć się, czym jest odstęp:
6. Odstęp jest to część toru szlakowego między:
1) posterunkiem zapowiadawczym, a najbliższym posterunkiem odstępowym (bocznicowym) lub semaforem odstępowym blokady wieloodstępowej (samoczynnej),
2) dwoma kolejnymi posterunkami odstępowymi (bocznicowymi),
3) posterunkiem odstępowym i bocznicowym,
4) dwoma kolejnymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla tego samego kierunku jazdy przy danym torze.
Jak widać, nigdzie powyżej nie ma mowy o odcinku toru między semaforem wjazdowym, a semaforem drogowskazowym/wyjazdowym na posterunku ruchu, gdyż jest to droga przebiegu. I znowu, zgodnie z Ir-1:
Drogą przebiegu nazywa się tor kolejowy, po którym pociąg przejeżdża w obrębie posterunku ruchu, wraz ze zwrotnicami znajdującymi się w tym torze oraz zwrotnice i inne urządzenia srk, znajdujące się poza tym torem, które służąc do jego ochrony są nastawiane tak, aby bezpieczeństwo jazdy pociągu po tej drodze było zapewnione.
Dla wjazdu pociągu na stację droga przebiegu pociągu obejmuje również drogę ochronną (leżącą za semaforem wyjazdowym, drogowskazowym lub tarczą zaporową), jeżeli jest ona wymagana.
Drogi przebiegu pociągów wskazane są na każdym posterunku ruchu w tablicy zależności lub w odpowiednich zapisach zależności.
No więc, zgodnie z powyższymi definicjami, na ostatnim semaforze SBL z wskaźnikiem W18, gdy na semaforze wjazdowym jest sygnał S5, powinien być sygnał S2, a w rzeczywistości jest S3, tak jak na filmie:
https://youtu.be/HUEOCj692zY?t=1015Mamy po kolei – przedostatni semafor SBL S2, ostatni semafor SBL S3 (?) i semafor wjazdowy na stację Czempiń – S5. Skąd w tym miejscu ten S3? Proszę o pomoc w zrozumieniu bo nie ogarniam
Pozdrawiam