Autor Wątek: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć  (Przeczytany 3276 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline malawista

  • Weteran
  • Wiadomości: 15
  • Siła reputacji: 344
  • malawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezes
Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« dnia: 22 Grudnia 2017, 21:49:18 »
Jestem początkujący i niewiele jeszcze ogarniam. Dlatego proszę pomóżcie mi zrozumieć co się stało wczoraj w okolicach Zielonej Góry (mieszkam tu), w Starym Kisielinie. Pociąg PKP Intercity relacji Szczecin-Katowice. Lokomotywa EU07 około godziny 15-tej wykoleiła się po zderzeniu z jakąś koparką, wykoleiła się pierwsza oś lokomotywy. Trzy godziny póxniej postawiono lokomotywę na tory, a ona sama z siebie odjechała, i sama jechała ze 20 kilometrów. Jak to możliwe?
Moje przemyślenia:
1. Wiele razy bawiłem się w uruchamianie w TD2 lokomotywy EU07 na zimno, jednak jest to dość długi ciąg przyczynowo-skutkowy, jakoś nie wierzę, żeby po postawieniu na tory on sam z siebie się wykonał.
2. Mechanik podczas zdarzenia pewnie nie miał wiele czasu na czynności i pewnie lokomotywa pozostała w ustawieniach do jazdy. Ale żeby w ogóle ruszyła, to chyba nastawnik (kierownica) musiała być na pierwszej pozycji. Z każdej innej pozycji lokomotywa chyba nie ruszy?
3. Być może to wykolejenie nie było aż tak poważne, ale wydaje mi się, że podczas stawiania lokomotywy na tory opuszczono pantografy, żeby nie przeszkadzały w tej czynności. Mimo to lokomotywa ruszyła. To jestem w stanie zrozumieć, bo przecież są na szlakach odcinki bezprądowe, po których da się jechać,  ale raczej one są krótkie, a ta lokomtywa jechała sama 20 kilometrów.
4. Lokomotywa zatrzymała się po odcięciu zasilania. Czyli jednak pantografy były podniesione?

Tak więc - nic z tego nie rozumiem. Macie jakieś pomysły?

Artykuły:

http://www.gazetawroclawska.pl/dolny-slask/a/to-nie-do-pojecia-lokomotywa-bez-obslugi-pedzila-w-kierunku-glogowa-wczesniej-wykoleila-sie-w-zielonej-gorze,12790550/

http://wolnosc24.pl/2017/12/21/lokomotywa-widmo-pedzila-w-strone-glogowa-zagrozenie-na-calej-trasie-padlo-polecenie-wykoleic-video-z-drona/




« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2017, 21:53:10 wysłana przez malawista »

Offline Kacper9

  • Zasłużony
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 1099
  • Siła reputacji: 528
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Grudnia 2017, 21:54:45 »
Lokomotywa była wyłączona, a tak jak mi to tłumaczył albo Ryszard-San, albo Marcin_S to po to jest hamulec ręczny (mechaniczny), ponieważ po pewnym czasie hamulce się luzują mimo braku powietrza i tak też tu było (lokomotywa stała wykolejona dłuższy czas). Ktoś nie zaciągnął ręcznego i mamy ucieczkę loka, ale tak naprawdę lepiej poczekać na PKBWK i ich raport.

PS zatrzymała się na płaskim, po czym policja i komisja weszła do środka i zaciągnęła hamulec.
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2017, 21:56:28 wysłana przez Kacper9 »
Wypowiedź jest moją opinią, nie jest zatem to opinia mojego pracodawcy/firmy/innych podmiotów z którymi współpracuję lub w których imieniu występuję, występowałem bądź będę występował w przyszłości.

Offline Trepan

  • Weteran
  • Wiadomości: 297
  • Siła reputacji: 88
  • Trepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Grudnia 2017, 21:58:41 »
Odpowiedź jest dość prosta: z góry było. Postaw samochód na wzniesieniu i zostaw na luzie bez zaciągniętego hamulca. Efekt do przewidzenia. Złożone pantografy i i brak prądu w trakcji to element bezpieczeństwa, w pobliżu wykonuje pracę dźwig, nie chcemy przypadkowego dotknięcia sieci trakcyjnej pod prądem, zwłaszcza, że ruch był wstrzymany, więc nie miała co zasilać. Dołóż do tego wyłączony/uszkodzony CA/SHP lub brak powietrza w zbiorniku głównym i hamulce nie działają. Z resztą zrób sobie test, urwij odhamowany wagon na podjeździe pod górę i się dowiesz, że jednak potrafi pojechać sam.

Offline Aderian94

  • Sponsor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 97
  • Siła reputacji: 77
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System Głogów
    • Heaven Of System
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #3 dnia: 22 Grudnia 2017, 21:58:46 »
Tam jest duże wzniesienie i stoczyła się z górki. Ktoś pisał, że koparka uszkodziła cylinder hamulcowy i nie miała hamulców. Nie wiem jak z ręcznym. Może słabo trzymał. Może ktoś płóz nie położył. Komisja będzie wyjaśniać. Zatrzymała się po około 14-15 km. W kilometrze 134,400 linii 273 (Nadodrzanka).
Cytuj
SEPE "Wypadek z pojazdem drogowym. Przejeżdżający pociąg nr 84106 ( PKP INTERCITY) relacji Szczecin - Katowice prowadzony lok.EU 07-324 zahaczył o pracującą i znajdującą się w skrajni toru koparkę firmy ALUSTA. Wykolejeniu uległa lokomotywa pierwsza osią w kierunku jazdy. Bez ofiar w ludziach.. Przerwa w ruchu (tor nr 1 zamknięty dla prac inwestycyjnych). Tor nr 2 zamknięty od godz. 14.30 do godz. x:xx. PRT UNIMOG żądany ze stacji Czerwieńsk o godz. 14.29 wyjechał godz. 16.00 na miejscu godz. 16.55. Lokomotywę wkolejono o godz.xx. O godz.xx lokomotywa zbiegła w kierunku stacji Niedoradz i dalej w kierunku Nowej Soli. Zatrzymana samoczynnie w km 134,400 o godz.xx Powołano komisję kolejową. Dysponowano lok. EP07-1008 ze stacji Zielona Góra w celu ściągnięcia składu z podróżnymi do stacji Zielona Góra o godz. 16.53. . Za poc. 84106 wprowadzono zastępczą komunikację autobusowa na odcinku Zielona Góra - Wrocław. Po zakończeniu czynności operacyjnych, pociąg odjechał o godz. x:xx. / Pociąg odwołany na dalszej drodze przebiegu, podróżni zabrani przez komunikację zastępczą o godz.xx:xx. IZ na miejscu o godz.15.00"
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2017, 22:02:20 wysłana przez Aderian94 »
Na PKP PLK S.A. od października 2017
Heaven Of System

Offline malawista

  • Weteran
  • Wiadomości: 15
  • Siła reputacji: 344
  • malawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #4 dnia: 22 Grudnia 2017, 22:03:09 »
Odpowiedź jest dość prosta: z góry było. Postaw samochód na wzniesieniu i zostaw na luzie bez zaciągniętego hamulca. Efekt do przewidzenia. Złożone pantografy i i brak prądu w trakcji to element bezpieczeństwa, w pobliżu wykonuje pracę dźwig, nie chcemy przypadkowego dotknięcia sieci trakcyjnej pod prądem, zwłaszcza, że ruch był wstrzymany, więc nie miała co zasilać. Dołóż do tego wyłączony/uszkodzony CA/SHP lub brak powietrza w zbiorniku głównym i hamulce nie działają. Z resztą zrób sobie test, urwij odhamowany wagon na podjeździe pod górę i się dowiesz, że jednak potrafi pojechać sam.

Zielona Góra ma, owszem,  w swojej nazwie górę, a więc element nie za bardzo płaski. Ale , kurcze, to nie są Tatry, żeby lokomotywa sama z siebie się staczała przez 20 kilometrów!

Offline Aderian94

  • Sponsor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 97
  • Siła reputacji: 77
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System Głogów
    • Heaven Of System
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Grudnia 2017, 22:10:12 »
Cytuj
staczała przez 20 kilometrów
Około 14-15 km.
Początek wykresu - stacja Stary Kisielin.

Tutaj jeszcze Dodatek 1 z ZLK Poznań z 2013 roku. Spadek około 10 promili na pewnej odległości. Profil wysokościowy się raczej nie zmienił (strona 61): http://szopa.glogow.pl/sites/default/files/IDDE7%20Dodatek%201%20IZ%20Poznan.pdf
Polecam też przeczytać dwie strony wątku na Skyscrapercity: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=261084&page=283
Tutaj info z Teleexpressu: https://teleexpress.tvp.pl/35319398/poscig-za-lokomotywa-bez-maszynisty
Cytat z http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=144149107&postcount=5678
Cytuj
A teraz Hit !!!
Po 21 "uciekiniera" ściągała do Zielonej Góry SM42-2334 firmy ALUSTA. Po zakończeniu akcji ratowniczej podczas zjazdu na tor nr 7 stacji Zielona Góra SM 42-2334 ..... wykoleiła się na wykolejnicy.
« Ostatnia zmiana: 22 Grudnia 2017, 22:42:11 wysłana przez Aderian94 »
Na PKP PLK S.A. od października 2017
Heaven Of System

Offline malawista

  • Weteran
  • Wiadomości: 15
  • Siła reputacji: 344
  • malawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezesmalawista prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Grudnia 2017, 22:45:23 »
Cytuj
staczała przez 20 kilometrów
Około 14-15 km.
Początek wykresu - stacja Stary Kisielin.

Tutaj jeszcze Dodatek 1 z ZLK Poznań z 2013 roku. Spadek około 10 promili na pewnej odległości. Profil wysokościowy się raczej nie zmienił (strona 61): http://szopa.glogow.pl/sites/default/files/IDDE7%20Dodatek%201%20IZ%20Poznan.pdf
Polecam też przeczytać dwie strony wątku na Skyscrapercity: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=261084&page=283
Tutaj info z Teleexpressu: https://teleexpress.tvp.pl/35319398/poscig-za-lokomotywa-bez-maszynisty
Cytat z http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=144149107&postcount=5678
Cytuj
A teraz Hit !!!
Po 21 "uciekiniera" ściągała do Zielonej Góry SM42-2334 firmy ALUSTA. Po zakończeniu akcji ratowniczej podczas zjazdu na tor nr 7 stacji Zielona Góra SM 42-2334 ..... wykoleiła się na wykolejnicy.

Czyli faktycznie, będąc wyłączoną, miała szansę się turlać grawitacyjnie na aż tak sporym odcinku?

Offline Aderian94

  • Sponsor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 97
  • Siła reputacji: 77
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System Głogów
    • Heaven Of System
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Grudnia 2017, 22:52:08 »
Jak widać - tak.
Na PKP PLK S.A. od października 2017
Heaven Of System

Offline mentorious

  • Zasłużony
  • Weteran
  • Wiadomości: 286
  • Siła reputacji: 267
  • mentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezesmentorious prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Grudnia 2017, 23:53:19 »
Lokomotywa była wyłączona, a tak jak mi to tłumaczył albo Ryszard-San, albo Marcin_S to po to jest hamulec ręczny (mechaniczny), ponieważ po pewnym czasie hamulce się luzują mimo braku powietrza i tak też tu było (lokomotywa stała wykolejona dłuższy czas). Ktoś nie zaciągnął ręcznego i mamy ucieczkę loka, ale tak naprawdę lepiej poczekać na PKBWK i ich raport.

PS zatrzymała się na płaskim, po czym policja i komisja weszła do środka i zaciągnęła hamulec.

Hamulec reczny podczas wkolejania zeby byl zaciagniety? Zrob sobie jakis research i zobacz jak wyglada takie wkolejanie.

Offline Kacper9

  • Zasłużony
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 1099
  • Siła reputacji: 528
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Grudnia 2017, 08:49:54 »
Pomijam fakt nie trzymania ręcznego w tych lokach, ale pewnie wygodniej byłoby podpłozować i potem zaciągnąć ręczny :P.

PS wszystko zależy, czy używasz dźwigu, czy wkolejasz na cofnięcie ;), ale raczej wolałbym dźwig przy loku z oderwanym zbiornikiem bodaj pomocniczym (?).
« Ostatnia zmiana: 23 Grudnia 2017, 08:52:56 wysłana przez Kacper9 »
Wypowiedź jest moją opinią, nie jest zatem to opinia mojego pracodawcy/firmy/innych podmiotów z którymi współpracuję lub w których imieniu występuję, występowałem bądź będę występował w przyszłości.

Offline Aderian94

  • Sponsor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 97
  • Siła reputacji: 77
  • Aderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezesAderian94 prezes
  • Heaven Of System Głogów
    • Heaven Of System
Odp: Wypadek pod Zieloną Górą - pomóżcie zrozmieć
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Grudnia 2017, 10:10:35 »
Na PKP PLK S.A. od października 2017
Heaven Of System