Autor Wątek: Talk/Rozmowa: Dyskusja na temat rozdzielczości tekstur  (Przeczytany 16650 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline skorakora

  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 239
  • Siła reputacji: 16
  • skorakora zwrotniczyskorakora zwrotniczyskorakora zwrotniczy
    • Danzo Systems - Serwery
Dyskusja na temat rozdzielczości tekstur
« dnia: 17 Kwietnia 2016, 22:38:28 »
Wydzielono z wątku EN 57 - 1045.



Gdyby te tekstury były w wyższej rozdzielczości to by to lepiej wyglądało
« Ostatnia zmiana: 19 Kwietnia 2016, 21:25:11 wysłana przez Tolek »
Anime, inżynieria i nauka to złe połączenie jest. Nie rób tego - wiem co mówie.

Offline zolwik

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 140
  • Siła reputacji: 13
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyżurny Ruchu ISE Wr. Brochów
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Kwietnia 2016, 04:33:46 »
O których teksturach mówisz?

Offline jakubg1

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1173
  • Siła reputacji: 12
  • jakubg1 dróżnik obchodowyjakubg1 dróżnik obchodowy
  • Jestem na diecie... ...postowej.
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Kwietnia 2016, 10:36:02 »
Pewnie o teksturze EN57-857.

http://img.uetam.pl/image/tHwn
Koniec z TD2 na zawsze. Zbyt słaby komputer, a w związku z nowymi wymogami procesor ucierpiałby 1000razy bardziej

Offline erap2

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 156
  • Siła reputacji: 43
  • erap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchu
    • Erap2 - kolej na Facebooku ;)
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Kwietnia 2016, 12:25:24 »
Tekstura Lubuskiego Kibla jest już dwa razy większa niż reszta. Nie będę bardziej jej powiększał.

Offline Jeżyk

  • Zasłużony
  • Pioneer
  • *
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 91
  • Siła reputacji: 15
  • Jeżyk zwrotniczyJeżyk zwrotniczyJeżyk zwrotniczy
  • Wódz Wielkiej Armii Jeża
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Kwietnia 2016, 16:22:00 »
Tzn. jakie ma wymiary?
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 19:53:12 wysłana przez Tolek »
Kto ma rację dzień wcześniej od innych ten przez dobę uchodzi za idiotę.

Offline jakubg1

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1173
  • Siła reputacji: 12
  • jakubg1 dróżnik obchodowyjakubg1 dróżnik obchodowy
  • Jestem na diecie... ...postowej.
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Kwietnia 2016, 16:24:01 »
Zewnętrzne człony 2002x1004, wewnętrzne 1992x1002.

http://img.uetam.pl/image/tHwn
Koniec z TD2 na zawsze. Zbyt słaby komputer, a w związku z nowymi wymogami procesor ucierpiałby 1000razy bardziej

Offline erap2

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 156
  • Siła reputacji: 43
  • erap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchu
    • Erap2 - kolej na Facebooku ;)
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Kwietnia 2016, 16:32:13 »
Ja wrzucałem większe. :P Moja miała 6000x3000 pikseli. :P
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 19:53:26 wysłana przez Tolek »

Offline zolwik

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 140
  • Siła reputacji: 13
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyżurny Ruchu ISE Wr. Brochów
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Kwietnia 2016, 17:01:04 »
nNo i po co? tTo jest zarzynanie karty graficznej.....
dDobrze zrobiona tex to i przy wymiarach 1024 dobrze wygląda.
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 19:54:28 wysłana przez Tolek »

Offline erap2

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 156
  • Siła reputacji: 43
  • erap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchuerap2 starszy dyżurny ruchu
    • Erap2 - kolej na Facebooku ;)
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Kwietnia 2016, 18:32:02 »
Tekstura tak, fototekstura nie :P Przynajmniej nie na tej siatce.

Offline zolwik

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 140
  • Siła reputacji: 13
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyżurny Ruchu ISE Wr. Brochów
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Kwietnia 2016, 19:34:32 »
Tekstura to jest to co jest na modelu. Więc chodzi o to samo. Skoro na modelu źle wygląda to przydałoby się zoptymalizować model a nie walić takie wielkie tekstury
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 19:59:47 wysłana przez zolwik »

Offline Tolek

  • Zasłużony
  • Wiadomości: 96
  • Siła reputacji: 6
  • Tolek pracownik torowy
  • Przecinki też ludzie
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #10 dnia: 18 Kwietnia 2016, 19:39:36 »
Tekstura powinna mieć rozdzielczość adekwatną do wielkości trójkątów, które ma pokrywać, warto też wziąć pod uwagę to, jak blisko modelu znajdować się będzie kamera.
Jeżeli mówimy o dużych powierzchniach, takich jak bok pudła lokomotywy / wagonu / EZT, które mają 2-3 m wysokości i 10-25 m długości, a oglądane są czasem z tak niwielkiej odległości, że trójkąt siatki nie tyle nie mieści się na ekranie, co wręcz kilkakrotnie przerasta go wymiarami, weźmy też pod uwagę fakt, że niektórzy użytkownicy wyświetlają symulator w wysokich rozdzielczościach (ja mam matrycę 2880x1800 px, ktoś ostatnio założył wątek o TD2 w 4K), a dojdziemy do wniosku, że taka tekstura spokojnie może (albo nawet powinna) mieć duuużo większą rozdzielczość, niż 2000x1000 px. Bardziej 8192x4096 px. Swoją drogą, czy nie było kiedyś takiego założenia, że tekstura powinna mieć bok o długości w pikselach będącej potęgą liczby dwa?
Z drugiej strony, jeżeli nawet wrzucimy dużą teksturę, a model oglądać będziemy z daleka, to GPU i tak nie będzie przeliczać milionów pikseli, od tego właśnie jest mip- / ripmapping.
Także, na dobrą sprawę, duża tekstura wpływa głównie na wielkość plików z grą.
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 20:10:55 wysłana przez Tolek »

Offline zolwik

  • Weteran
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 140
  • Siła reputacji: 13
  • zolwik dróżnik obchodowyzolwik dróżnik obchodowy
  • Dyżurny Ruchu ISE Wr. Brochów
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #11 dnia: 18 Kwietnia 2016, 20:07:52 »
Tak czy inaczej grafika musi tą całą teksturę wczytać i przemielić, tex rzędu 9000x to są megabajty na jednym pliku. Pomnożyć to razy ileś tam wagonów, które powinny przemieszczać się płynnie. Do tego trzeba dodać inne obiekty na scenerii. które też mają tekstury i też trzeba je wczytać i to już idzie w setki mb.

Na koniec i pytanie, czy tylko dlatego, że można wyjść z pojazdu i popatrzeć na wagon/loka z bliska jest potrzeba robienia kilkukrotnie większych tekstur?
Na przykład można zobaczyć tekstury z TRS gdzie wszystko jest ładnie widoczne nawet z bliska, a pliki nie są większe niż 1024x, czasami spotyka się 2048

Offline Pitek

  • Zasłużony
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 355
  • Siła reputacji: 79
  • Pitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezesPitek prezes
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #12 dnia: 18 Kwietnia 2016, 20:13:06 »
Akurat TRSa bym nie przyrównywał, bo ten silnik tak mieli te tekstury, że chyba trzeba by mieć komputery z NASA ;D Na potrzeby TD2 to spokojnie starczy 2048. Z bliska 1024 to trochę faktycznie pikseloza.

Offline Jeżyk

  • Zasłużony
  • Pioneer
  • *
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 91
  • Siła reputacji: 15
  • Jeżyk zwrotniczyJeżyk zwrotniczyJeżyk zwrotniczy
  • Wódz Wielkiej Armii Jeża
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #13 dnia: 18 Kwietnia 2016, 20:39:53 »
Fajnie że tolek ładnie to rozpisał, tak tex powinny mieć potęgi 2 ewentualnie 2048 + 1024 = 3072, wtedy lepiej przelicza się wspomniany mipmapping, tzn mniejsze textury nie posiadają przesunięć z faktu że 3 nie da się równo podzielić a 4 pix już tak. Ktoś powie, "serio jeden pixel jest ważny?" Owszem jest, widać to na łączeniach mappingu, a i warto pamiętać że większość nowych modeli posiada kilka map, oprócz "koloru" jest jeszcze normalka, specular i ambient occlusion. Czasami różnią się wielkościami np zwykła(kolor) ma 2048 na 2048 a normalka 1024 x 1024. Gdyby to były dowolne liczby, mapy siłą rzeczy nie nakładały by się na siebie idealnie. A wracając do rozmiarów, powiem że już prawie nie zdarza mi się robić małych textur. Standard to 2k x 2k. Mniejsze użyłem bodajże tylko w małych elementach, płozach, tabliczkach. Modele wagonów to już rozmiar od 4k x 4k w górę, do 8x8. I proszę się o wydajność nie martwić. W końcu po coś są opcje jakości grafiki.
Ciekawym spostrzeżeniem do przemyślenia dla was może być ciekawy fakt iż, ładowanie kilkunastu małych plików graficznych trwa dłużej niż ładowanie jednej dużej mapy o takiej samej wadze. Także wydajność to nie tylko ilość mb i pixeli w texturze :)
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2016, 20:56:43 wysłana przez Jeżyk »
Kto ma rację dzień wcześniej od innych ten przez dobę uchodzi za idiotę.

Offline Marek2704

  • Weteran
  • Wiadomości: 51
  • Siła reputacji: 4
  • Marek2704 pracownik torowy
Odp: Re: EN 57 - 1045
« Odpowiedź #14 dnia: 19 Kwietnia 2016, 18:12:29 »
ktoś ostatnio założył wątek o TD2 w 4K

W załącznikach możecie sprawdzić jak wyglądają EN57 i EU07 w 3440x1440.