Raport Train Driverowej komisji badania wypadków kolejowych nr 1/2016.
z badania poważnego wypadku kat. A 01
Idealnie w rocznicę katastrofy kolejowej pod Szczekocinami doszło do katastrofy na szlaku N scenerii Jastrzębie-Zdrój. Czołowo zderzyły się 2 pociągi osobowe: EU07 z czterema wagonami typu 120a i SM42 z dwoma wagonami typu bdhpumn i po jednym 609a i 120a. Wypadek wydarzył się, gdy oba pociągi znajdowały się na zakręcie i maszyniści dostrzegli siebie w ostatniej chwili. Użycie radiostopu i wdrożenie hamowania nagłego niestety niewiele pomogło - maszyniści nie mieli szans wyhamować na czas. Na podstawie zapisów z Haslera komisja stwierdziła, że maszynista z SM42 poruszał się z dozwoloną na szlaku prędkością (60 km/h), a bezpośrednio przed zderzeniem zdążył wyhamować do prędkości 39 km/h. Komisja stwierdziła również, że zawinił dyżurny, który mimo zajętego szlaku wyprawił pociąg nr 85208.