Szanowna Społeczności,
po niecałych trzech miesiącach usprawnień, niezliczonej liczbie testów wewnętrznych i publicznych wersji mamy przyjemność udostępnić dla Was kolejną odsłonę symulatora TrainDriver2 oznaczoną numer 2023.3.2 "FPS". Jak wskazuje nazwa kodowa tym razem skupiliśmy się na szeroko pojętej optymalizacji i zwiększeniu wydajności działania symulatora. Osiągnęliśmy dosyć obiecujące rezultaty o czym więcej poniżej. Oczywiście to nie koniec naszej walki w tej materii. Rozpoczęliśmy długi i żmudny proces, który nie tylko wiąże się z przepisaniem wielu rozmaitych podsystemów ale także z wymianą lub optymalizacją bardzo wielu modeli 3D. W nowym wydaniu nie zabrakło również dozy nowości, poprawek i usprawnień o czym przeczytacie w changelogu (https://docs.google.com/document/d/10oQwbQNT-7fRaonaI6mu-xmFDgBnNjw22h1AOi_uJ3A/edit).
Najważniejsze etapy optymalizacji obejmowały:
- System chunków: dotychczas wszystkie obiekty na scenerii były ładowane jednorazowo, co zajmowało dużo czasu i zajmowało sporą ilość pamięci podręcznej. W nowej wersji każda sceneria została podzielona na kwadratowe fragmenty o wyznaczonej wielkości, które są ładowane i odładowywane w zależności od pozycji kamery gracza w sposób możliwie mało obciążający zasoby komputera.
- Usprawnienie procesu renderowania torowiska korzystając z mechanizmu instancjonowania (https://docs.unity3d.com/ScriptReference/Graphics.RenderMeshInstanced.html).
- Optymalizację pojazdów składająca się ze zmiany sposobu ustawiania pojazdów na scenie, wyłączenia aktualizacji wielu parametrów pojazdów innych graczy poza zasięgiem kamery oraz usprawnienia mechanizmu działania sprzęgów powietrznych.
Dodatkowo dzięki Waszej pomocy, przeprowadziliśmy szeroko zakrojone testy porównawcze, które pokazują efekt części wprowadzonych zmian. Test został wykonany w trybie single player na scenariuszu: Sowi Bór -> Blaszki -> Wielichowo -> Aleksandrów Kujawski, gdzie w trakcie przejazdu, w określonych miejscach użytkownicy porównywali ilość FPS i zajętość pamięci RAM miedzy wersją 2023.2.1 a 2023.3.1. Wyniki tych pomiarów pokazują wyraźną poprawe wydajność, w niektórych przypadkach nawet o 70 %, a średnio dla testowego scenariusza o 45%. A czas ładowania scenerii Wielichowo (czarny ekran) skrócił się z średnio z 16 do 7 sekund. Na szczególny komentarz zasługują komputery “słabsze”, które są ujęte na poniższych grafikach. Otrzymaliśmy tylko trzy pomiary wykonane na tego typu sprzęcie i tak naprawdę nie wiemy, jak wprowadzone zmiany przełożą się na rzeczywistość, próbka jest niewystarczająca.. podzielcie się z nami swoimi spostrzeżeniami w wątku Wydanie 2023.3.2 - dyskusja
(https://td2.info.pl/ogloszenia/wydanie-2023-3-2-dyskusja/)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/FPS_wiecej---lepiej.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/RAM_mniej---lepiej.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/Porownanie-FPS---wydajne-komputery.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/Porownanie-zuzycia-pamieci-RAM---wydajne-komputery.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/Porownanie-ilosci-FPS---slabsze-komputery.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/16/Porownanie-zuzycia-RAM---slabsze-komputery.png)
Dodano: 17 Stycznia 2024, 23:06:35
.
Na okres miesiąca (do końca lutego) kupiliśmy na potrzeby pobierania symulatora jeszcze jeden serwer (mirror-v6 Turbostonka") o teoretycznej przepustowości 2Gbit/s. Spodziewamy nadal dużej ilości pobrań 2023.3.2, jak i kolejnego patcha 2023.3.3, który jest nadal w przygotowaniu, naprawiającego błąd z licznikami osi. W przyszłości, jeżeli będzie taka potrzeba, będziemy się wspierali dodatkowym mirrorem po wydaniu. Obecnie łączne (teoretyczne) pasmo którym dysponujemy to 3Gbit/s, z czego 2.5Gbit to dwa mirrory w Warszawie, a 0.5Gbit to 2 mirrory w Strasburgu (Francja).
(https://img.ttsk.ngo/images/2024/01/20/chrome_XmiiWaMdzS.png) (https://img.ttsk.ngo/image/hzXP0)
Dodatkowa uwaga. Jak komuś "słabo się pobiera", niech cierpliwie poczeka. Większość pobierających uaktywnia się po południu, więc siłą rzeczy nawet obecnie na tych 3Gbit/s może być tłoczno. jeżeli naprawdę jest beznadziejnie, to jedynym rozwiązaniem jest pobieranie przez kilka godzin w nocy.