Autor Wątek: Semafor kształtowy  (Przeczytany 1321 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline chudya

  • Supporter
  • *
  • Developer
  • Wiadomości: 252
  • Siła reputacji: 78
  • chudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezes
  • Na moście kolejki w Cisnej...
    • Stronka o mnie
  • Distance Travelled: 2238 km
  • Trains Routed: 432
Semafor kształtowy
« dnia: 12 Styczeń 2018, 21:53:47 »
Witam.

Nigdy nie siedziałem na urządzeniach mechanicznych i mam pytanie. Czy w TD2 semafor kształtowy opada po zwolnieniu przebiegu, czy może trzeba przestawić dźwignię sygnałową?
Miałem przygodę podczas przejazdu przez scenerię i zanim napiszę zgłoszenie chciałem się upewnić co do działania ww. semafora w symulatorze.
Artur

Coś tam próbuję majstrować przy stacji Chełm.    Trochę też bawię się w modelowanie.

Offline Ensifer

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 543
  • Siła reputacji: 515
  • Ensifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezes
  • "Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."
  • Distance Travelled: 13339 km
  • Trains Routed: 4771
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #1 dnia: 12 Styczeń 2018, 22:09:36 »
Semafor kształtowy w TD2, o ile mi wiadomo, musi zostać przestawiony do położenia zasadniczego przez dyżurnego.
-Nastawnia dysponująca, dyżurny ruchu Piekielny, słucham

"Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."

Offline LisiczekPL

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 246
  • Siła reputacji: 37
  • LisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrzLisiczekPL toromistrz
  • ET22
  • Distance Travelled: 1964 km
  • Trains Routed: 196
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #2 dnia: 12 Styczeń 2018, 22:35:00 »
Jak pociąg minie punkt końcowy przebiegu to najprościej mówiąc na aparacie blokowym przeskoczy ci okienko z białego na czerwone, i dopiero wtedy zmieniam sygnał na stój.

Offline k_wojak

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 147
  • Siła reputacji: 103
  • k_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezesk_wojak prezes
  • Po prostu Wojak ;)
    • Kanał Youtube (kolejowy)
  • Distance Travelled: 1714 km
  • Trains Routed: 320
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #3 dnia: 12 Styczeń 2018, 23:07:34 »
Na urządzeniach mechanicznych tylko przebieg zwalnia się automatycznie, resztę (łącznie z semaforami) trzeba zwolnić/przestawić ręcznie.
Chwilowo daje sobie spokój z tworzeniem scenerii ;)
https://www.youtube.com/channel/UCFkyKmqz4MYgMfCSXIpwVog

Offline chudya

  • Supporter
  • *
  • Developer
  • Wiadomości: 252
  • Siła reputacji: 78
  • chudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezes
  • Na moście kolejki w Cisnej...
    • Stronka o mnie
  • Distance Travelled: 2238 km
  • Trains Routed: 432
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #4 dnia: 12 Styczeń 2018, 23:26:14 »
Znalazłem przed chwilą taki opis:
Cytuj
Przy sygnalizatorach kształtowych często można spotkać urządzenie zwane elektrycznym sprzęgłem sygnałowym.
Elektryczne sprzęgło sygnałowe to urządzenie elektromechaniczne, służące do samoczynnej zmiany sygnałow na sygnalizatorach kształtowych na skutek pojawienia / zaniku napięcia w obwodzie elektrycznym sprzęgła.
Omawiane urządzenie montowane jest na maszcie sygnalizatora i dzieli dźwignię nastawczą na dwie części. Głównymi jego elementami są elektromagnes wraz z układem dźwigni i blokad (zapadka, wahacz, hak sprzęgający).
Zastosowanie elektrycznego sprzęgła sygnałowego wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przejeżdżający obok sygnalizatora kształtowego pociąg oddziaływuje na czujnik torowy, który zmienia stan zasilania elektromagnesu sprzęgła w wyniku, czego mechanizm sprzęgła rozprzęga dźwignię sygnałową i sygnalizator samoczynnie zmienia swoje położenie na zasadnicze.
W przypadku sprzęgła na semaforze sygnał zmienia się na "Stój" a w przypadku tarczy ostrzegawczej sygnał zmienia się na "Semafor wskazuje sygnał Stój".
I wydaje mi się, że na okolicznych stacjach tak jest, ale pewien nie jestem.
Artur

Coś tam próbuję majstrować przy stacji Chełm.    Trochę też bawię się w modelowanie.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Wiadomości: 454
  • Siła reputacji: 179
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 3211 km
  • Trains Routed: 1094
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #5 dnia: 12 Styczeń 2018, 23:54:12 »
W TD2 obecnie (w nadchodzącej wersji sie to zmieni) semafory kształtowe nie posiadają sprzęgła sygnałowego, tak więc nie powracają do Sr1 samoczynnie.

Sprzęgło sygnałowe i tak stosuje się tylko w wyznaczonych przypadkach, więc zawsze należy pamiętać o osłonięciu semafora sygnałem stój.
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline Drozda32

  • Tester
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 634
  • Siła reputacji: 651
  • Drozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezesDrozda32 prezes
  • Distance Travelled: 28189 km
  • Trains Routed: 5486
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Styczeń 2018, 00:12:34 »
Na dzień dzisiejszy wszystkie semafory i tarcze manewrowe musisz sam przełączać na położenie zasadnicze po odbiciu blokady przebiegu lub jak to nie zadziała samemu też zdjąć blokadę i przekładać semafory i tm aby nie mylić innego pociągu zbliżającego się lub osoby podstawianej pod ten sam semafor lub tarcze manewrową.

Online Kacper9

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 1057
  • Siła reputacji: 368
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
  • Distance Travelled: 13595 km
  • Trains Routed: 3869
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Styczeń 2018, 08:26:09 »
JA mam odmienne pytanie: Jak to wygląda w rzeczywistości zakładając perfekcyjną widoczność semafora z nastawni tzn.: Czy dyżurny kiedy widzi, że czoło pociągu minęło semafor może go nastawić na stój, czy musi czekać na minięcie sygnałowego i przebiegowego miejsca końca pociągu, a może tylko sygnałowe?
Wypadkowa TD2.

Offline Trepan

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 327
  • Siła reputacji: 88
  • Trepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezes
  • Distance Travelled: 5395 km
  • Trains Routed: 1199
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Styczeń 2018, 09:01:05 »
Za ostatnim rozjazdem znaczącym jest przekaźnik torowy (rail contact). W momencie gdy ostatnia oś składu z niego zjedzie, zwalnia blok przebiegowy. Przynajmniej tylko ten wariant mamy w TD2 obecnie. Gdyby zwolnił się wcześniej to dochodziłoby do niezłych jaj. Normalnie zwrotnice masz wolne, możesz przestawiać jak chcesz, drążki przebiegowe je blokują. Mając ustaloną drogę przebiegu możesz ją utwierdzić na aparacie blokowym. Wtedy dopiero masz możliwość podania semafora. W drugą stronę jest dokładnie na odwrót. Semafor możesz więc cofnąć sygnał zezwalający na jazdę bez problemu. Zwrotnice będą wolne dopiero jak skład cały zjedzie z ostatniej w podanej drodze przebiegu.

Offline wysek44

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Siła reputacji: 66
  • wysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezes
  • Distance Travelled: 1937 km
  • Trains Routed: 737
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Styczeń 2018, 11:40:11 »
@Kacper9

Z tego co widziałem na filmach, chociażby z Zemborzyc, gdzie kiedyś sygnalizacja takowa była, pociąg mijał semafor w całości, a dyżurny/nastawniczy dopiero wtedy zmieniał sygnał na "Stój".
Zapewne względy bezpieczeństwa, co zresztą na kolejach angielskich tam, gdzie semafory kształtowe są do dziś jest praktykowane. Zresztą nie bez kozery na niektórych stacjach masz posterunki SKP lub kamery, by stwierdzić, że cały pociąg przejechał.

Linki do filmów z Zemborzyc:
https://www.youtube.com/watch?v=wVGRvDXMwZw
https://www.youtube.com/watch?v=j-C-EKsWCxE

i z Włoszczowej:
https://www.youtube.com/watch?v=j9oI3s17_2A

Na każdym z nich widać, że skład minąwszy semafor wjazdowy/wyjazdowy, powoduje poprzez działanie dyżurnego/nastawniczego zmianę sygnału na Sr1. Niestety nie wiem czy sprzęgło sygnałowe było w Zemborzycach. Pewnie nie, skoro tak jak pisał @UAZownik, stosowało się je w określonych przypadkach.
« Ostatnia zmiana: 13 Styczeń 2018, 11:44:03 wysłana przez wysek44 »

Offline Trepan

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 327
  • Siła reputacji: 88
  • Trepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezesTrepan prezes
  • Distance Travelled: 5395 km
  • Trains Routed: 1199
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Styczeń 2018, 12:01:03 »
Wysek @PatrykW chyba wie takie rzeczy, jest mechanikiem z Lublina.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Wiadomości: 454
  • Siła reputacji: 179
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 3211 km
  • Trains Routed: 1094
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Styczeń 2018, 12:14:21 »
Na każdym z nich widać, że skład minąwszy semafor wjazdowy/wyjazdowy, powoduje poprzez działanie dyżurnego/nastawniczego zmianę sygnału na Sr1. Niestety nie wiem czy sprzęgło sygnałowe było w Zemborzycach. Pewnie nie, skoro tak jak pisał @UAZownik, stosowało się je w określonych przypadkach.

Nie na każdym z nich przez działanie dyżurnego ;) Na Twoich filmach widać, że sprzęgło posiadają semafory wyjazdowe D2 i E2 oraz F (w Zemborzycach). Dlaczego akurat te? Ponieważ można przy nich realizować przebiegi bez zatrzymania. Podczas jazdy spod tych semaforów, gdy skład minie ostatni rozjazd biorący udział w drodze przebiegu, zwolni się blok Pu, wtedy w sprzęgle następuje zwolnienie kotwicy i ramie opada niezależnie od położenia dźwigni sygnałowej.

Oczywiście budowa nastawnicy jest tak pomyślana, żeby dyżurny/nastawniczy mógł ręcznie osłonić semafor sygnałem stój w każdym momencie, przekładając dźwignię sygnałową do położenia plusowego, co też widać na filmach.

Tak ten cały wihaster wygląda, mała skrzynka wisząca nad napędem semafora.


Wysek @PatrykW chyba wie takie rzeczy, jest mechanikiem z Lublina.
Akurat maszynistów cała ta magia mało interesuje, ponieważ wszystko dzieje się już po minięciu semafora przez czoło pociągu ;D
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline wysek44

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Siła reputacji: 66
  • wysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezeswysek44 prezes
  • Distance Travelled: 1937 km
  • Trains Routed: 737
Odp: Semafor kształtowy
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Styczeń 2018, 15:08:08 »
A widzisz pan, jakoś nie pomyślałem, żeby się przyjrzeć samym semaforom i jak to działa na filmie po przejeździe pociągu. Byłem podczas DTK 2009 na nastawni LZ, ale niestety słabo pamiętam szczegóły, aczkolwiek raczej nikt nic o sprzęgle sygnałowym nie wspominał :D
O sprzęgle gdzieś coś tam czytałem, ale jak widać nie wiele zapamiętałem. W każdym razie fajnie dowiedzieć się, jak to wygląda od strony technicznej - jak ten mechanizm pracuje.

@Trepan
Wielu mechaników myliło fakty co do stacji Wilkołaz (konkretniej daty jeje zamknięcia i jakie wtedy były semafory - była dyskusja na ten temat na Skyscrapercity). Oni przede wszystkim mogą kojarzyć, ale nie pamiętać dokładnie jak co wygląda, z racji, iż muszą być cały czas w pogotowiu, gdyby coś się działo. Obserwacja szlaku, itp. Dyżurni ruchu to lepsze źródło.