Dział pomocy > Pomoc merytoryczna

Rozkazy Pisemne

(1/1)

D3lfin:
Dzień dobry, ja mam bardzo... pewnie proste pytanie z perspektywy bardziej doświadczonych dyżurnych, a mianowicie pytanie o faktyczną użyteczność rozkazów pisemnych. Kiedy już jesteśmy zmuszeni do wypisania takiego rozkazu i wygenerowaniu go, musimy go przekazać kolejnej stacji, wstawić go do jakiegoś programu (?) czy po prostu zostawiamy go dla siebie? Zawsze mnie to zastanawiało, bo jeszcze nie miałem takiej okazji i wolałbym wiedzieć zanim mi się to przytrafi. Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam. :)

babisz_fajny:
Odpowiadając na część pytania odnoszącą się do "użyteczności rozkazów pisemnych" - najprościej można odpowiedzieć, że używamy ich wtedy, gdy występuje jakiś przypadek nadzwyczajny, który maszynista powinien wykonać, lub też gdy występuje jeden z około 60 przypadków, który obliguje nas do napisania jakiegoś rozkazu pisemnego. W TD2 niestety - to zależy. Zależy od tego kto rozkaz wypisuje, i komu. Z założenia są sytuacje, gdzie powinien być zawsze i w tym miejscu można rozważyć jakiś prosty przypadek, np wyjazd na tor szlakowy lewy ze stacji, na której semafor wyjazdowy nie posiada wskaźnika W24. Jak to wygląda w TD2? Rozkaz oczywiście być powinien (N działka 2), i w sytuacji jego braku maszynista nie ma prawa ruszyć się ani o metr. Jeżdżąc można się spotkać z sytuacjami, gdzie dyżurny nie wie jaki rozkaz podyktować, albo maszynista nie wie, że rozkaz powinien dostać, albo obydwoje nie wiedzą, co to rozkaz, i jadą na "gębę". Najbardziej oczekujemy jednak sytuacji, gdzie dyżurny wie, jaki rozkaz powinien wydać, a maszynista wie jaki rozkaz powinien otrzymać.

Co do dalszej części pytania, w symulatorze numeracja rozkazów ma w zasadzie znaczenie umowne, i ważniejsza jest treść. Rozkaz wysyłasz na czacie, i teoretycznie maszynista powinien go przepisać, i odesłać w celu zweryfikowania treści (czat traktujemy jako radiotelefon, ale jasną rzeczą jest, że oboje widzą to samo, więc moim zdaniem potwierdzenie słowne jest wystarczające).

Są przypadki rozkazów, w których trzeba zapytać następną stację o informacje, których nie mamy, a są nam niezbędne w stacji poprzedzającej. Przykładem może być rozkaz S działka 3 (na unieważnienie SBL pomiędzy stacjami) do którego wypisania niezbędna jest nam informacja jaki pociąg przybył do następnej stacji i o jakiej godzinie - tego musimy się dowiedzieć od dyżurnego, do jakiego wyprawiamy pociąg (chyba, że unieważniamy SBL pomiędzy dwoma swoimi posterunkami, to sytuacja jest oczywista). Drugim z takich przypadków jest chociażby rozkaz pisemny N działka 4, w którym będziemy informować maszynistę, że wjazd do następnej stacji odbędzie się na sygnał zastępczy na osobnym urządzeniu, bądź rozkaz pisemny N. Na co będzie wjazd? O to musimy zapytać dyżurnego następnego posterunku.

W plikach symulatora istnieje również program autorstwa naszego kolegi KMSzczecin, który służy do generowania takowych rozkazów z gotowych szablonów, wymagających tylko wykreślenia zbędnej treści i uzupełnienia brakujących danych.

Podsumowując, największą trudnością jest nauczenie się i poznanie sytuacji, w których należy użyć jakiegoś rozkazu pisemnego, można to zrobić samemu, albo zgłosić się do Zespołu Trenerskiego. Dodatkowo na platformie Mattermost istnieje kanał Pytania do Trenerów, który również jest do dyspozycji.

Pozdrowionka, BF

Pepsi2026:
Istnieje również przeglądarkowa wersja generatora rozkazów pisemnych:

https://generator-td2.web.app/

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

Idź do wersji pełnej
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod