Autor Wątek: Info: Objaśnienia znaków i skrótów używanych w WRJP  (Przeczytany 20797 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin_S

  • Zarząd
  • Global Moderator
  • Developer
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Sponsor
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 474
  • Siła reputacji: 372
  • Marcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezes
  • Albo ja ją. Albo ona mnie..
    • Domowy symulator EU07
Objaśnienia znaków i skrótów używanych w WRJP
« dnia: 18 Października 2018, 20:32:19 »
Krótki poradnik rozwijający skróty i znaczenia znaków używanych w wewnętrznych rozkładach jazdy pociągów.

W kolumnie 5-ej przy, lub pod nazwą posterunku ruchu i punktu eksploatacyjnego:

b - miejsce dojazdu do bocznicy, punktu ładunkowego,
gt - grupa torów wydzielona w obrębie stacji,
m - mijanka,
opm - obsługa przejazdu przez drużynę pociągu,
pe d./ odst - posterunek odstępowy,
pb - posterunek bocznicowy,
pgr - punkt graniczny,
po - przystanek osobowy publiczny,
podg - posterunek odgałęźny,
pp - punkt przeładunkowy,
ps - przystanek służbowy,
pst - obiekt kolei obcych,
pprj - punkt pomocniczy do konstrukcji rozkładu jazdy,
pzs - miejsce złączenia linii kolejowych, np. Mosty R302 (PZS),
stth - stacja techniczna,
l - ładownia,*
lpo - ładownia i przystanek osobowy,*
mlp - mijanka, ładownia, przystanek osobowy,*
mpo - mijanka i przystanek osobowy,*
ndpo - nastawnia dysponująca, przystanek osobowy,*
nwgt - nastawnia wykonawcza, grupa torów,*
odlp - posterunek odstępowy, ładownia, przystanek osobowy,*
bsz - bocznica szlakowa,*
pbsp - posterunek bocznicowy szlakowy, przystanek osobowy,*
pbsz - posterunek bocznicowy szlakowy,*
pglp - posterunek odgałęźny, ładownia, przystanek osobowy,*
pods - posterunek odstępowy, przystanek osobowy,*
pogm - posterunek odgałęźny, mijanka,*
pogp - posterunek odgałęźny, przystanek osobowy,*
pogt - przystanek osobowy, grupa torów towarowych,*
posl - posterunek osłonny,*
sthp - stacja handlowa, przystanek osobowy,*

(6-18) - posterunek ruchu czynny we wskazanych godzinach,
(1)-(5) - posterunek ruchu czynny okresowo (w dniach tygodnia),
Uwagi/1 - nazwy stacji opisane są wytłuszczoną czcionką, np. Pruszków, a stacje węzłowe dużymi literami, np. W-WA WSCHODNIA,
Uwagi/2 - nazwy pozostałych posterunków ruchu, posterunków eksploatacyjnych, miejsc złączenia linii kolejowych, punktów pomocniczych do konstrukcji rozkładów jazdy, opisane są zwykłą czcionką, np Józefinów podg.

Z - posterunek ruchu zamknięty z możliwością otwarcia w ciągu 14 dni,
K - zgłoszenie o wjeździe pociągu z sygnałami końca pociągu należy do obowiązków drużyny pociągowej,
W24 - posterunek ruchu, na którym zezwoleniem dla wyjazdu na tor szlakowy lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego (szlak z blokadą liniową jednokierunkową dla jazdy w kierunku zasadniczym lub bez blokady liniowej), jest sygnał zezwalający lub sygnał zastepczy "Sz" z równocześnie wyświetlonym wskaźnikiem W24 (albo w porze dziennej uzupełniony nieoświetloną tablicą ze wskaźnikiem W24), po uprzedzeniu rozkazem pisemnym,
T - trudny podjazd do stacji dla pociągu towarowego, zatrzymanie przed semaforem wjazdowym grozi niemożnością ruszenia,
Rd1 - zezwolenie na wyjazd pociągu pasażerskiego, oprócz podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym obowiązuje podanie sygnału "Nakaz jazdy" lub zezwolenie na pomocą urządzeń łączności, względnie ustnie,
UZS - posterunek ruchu posiadający urządzenia zdalnego sterowania na odcinku zpr (zdalnego prowadzenia ruchu) lub sterujący automatycznym posterunkiem odstępowym,
ZS - posterunek ruchu zdalnie sterowany lub automatyczny posterunek odstępowy,
ZSM - posterunek ruchu zdalnie sterowany, z możliwością miejscowego nastawnia,
Uwagi/1 - jeśli zdalne sterowanie dotyczy semaforów przy jednym z torów szlakowych to oznaczenie Zs, ZSM jest uzupełnione odpowiednio numerem tego toru, np. ZS1,
Uwagi/2 - oznaczenie ZS, ZSM jest uzupełnione skrótem literowym nastawni zdalnego sterowania lub sterującej automatycznym posterunkiem odstępowym, np. podg Gołąbki ZS Bł.
M - kierowanie pracą manewrową należy do obowiązków ustawiacza,*
N - na stacjach nieposiadających semaforów wyjazdowych, zezwoleniem na wyjazd jest sygnał "Nakaz jazdy" podany przez dyżurnego ruchu,*
L - sprzęganie i rozprzęganie lokomotywy przy pociągu należy do obowiązków drużyny lokomotywowej,*
Rd1*) - zezwolenie na wyjazd pociągu pasażerskiego, oprócz podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym obowiązuje podanie sygnału "Nakaz jazdy" lub zezwolenie na pomocą urządzeń łączności, względnie ustnie - dotyczy pociągów z postojem i pociągów rozpoczynających bieg,*
Rd1**) - zezwolenie na wyjazd pociągu pasażerskiego, oprócz podania sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym obowiązuje podanie sygnału "Nakaz jazdy" lub zezwolenie na pomocą urządzeń łączności, względnie ustnie - dotyczy tylko grupy pociągów F, I, MH, MM, MP, KH, RK, SL,*
U12 - przed wyprawieniem pociągu do następnej stacji należy dokonać uproszczonej próby hamulca (cyfra obok - oznacza wielkość spadku w ‰ na przyległym odcinku),*
TL - posterunek ruchu, na którym należy dzienny sygnał końca pociągu zastąpić nocnym sygnałem z uwagi na tunel, przez który pociąg będzie przejeżdżał,*
+ - zabronione lub ograniczone wykonywanie manewrów odrzutem,*
OT- stacja na której znajduje się posterunek rewizji technicznej wagonów,*
D - stacja, na której znajduje się komórka zajmująca się sprawozdawczością o przejściu wagonów.*

R1 - posterunek ruchu wyposażony w radiotelefon pracujący na kanale oznaczonym cyfrą,
S5 - posterunek ruchu spółki PKP SKM Trójmiasto wyposażony w radiotelefon pracujący na kanale oznaczonym cyfrą,
K1 - posterunek ruchu Jastrzębskiej Spółki Kolejowej wyposażony w radiotelefon pracujący na kanale oznaczonym cyfrą,
GSM-R - posterunek ruchu wyposażony w cyfrowy, naziemny system łączności radiowej,
H - zainstalowane są urządzenia SHP,
R307 - posterunek ruchu, z którego kierujący pojazdem kolejowym nie może odjechać, bez otrzymania rozkazu pisemnego "O" na dalszy odcinek jazdy, chyba że otrzymał już rozkaz pisemny odnoszący się do odcinka lub szlaku stycznego (przyległego) do tego posterunku,
RT - posterunek ruchu, na którym rozmowy sieci radiołączności pociągowej są rejestrowane,
SL - posterunek ruchu nieobsadzony, sterowany przez pociąg,
- pomiędzy 2 a 3 kolumną oznacza jazdę pociągu po torze prawym,
- pomiędzy 4 a 5 kolumną oznacza jazdę pociągu po torze lewym.


W kolumnie 5-ej obok oznaczenia szlaku - rodzaje urządzeń sterowania ruchem na szlaku:

PP - blokada jednoodstępowa (półsamoczynna) na szlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągu po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego,
S - blokada wieloodstępowa (samoczynna) na szlaku jednotorowym lub wieloodstępowa (samoczynna) jednokierunkowa na szlaku dwutorowym dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym,
SS - blokada wieloodstępowa (samoczynna) na szlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągu po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego,
2SS - dwustawna blokada wieloodstępowa (samoczynna) z tarczami ostrzegawczymi odnoszącymi się do semaforów odstępowych na szlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągu po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego,
SP - blokada wieloodstepowa (samoczynna) dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i blokada jednoodstępowa (półsamoczynna) przystosowana dla jazdy pociągu po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym,
PS - blokada jednoodstepowa (półsamoczynna) dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i blokada wieloodstepowa (samoczynna) przystosowana dla jazdy pociągu po torze lewym w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym,
L1 - zainstalowane są przytorowe urządzenia systemu ERTMS/ECTS poziom 1,
L2 - zainstalowane są przytorowe urządzenia systemu ERTMS/ECTS poziom 2,
L1LS - zainstalowane są przytorowe urządzenia systemu ERTMS/ECTS poziom 1LS (ograniczonego nadzoru),
Uwaga - brak oznaczenia rodzaju blokady informuje, że na szlaku jednotorowym urządzona jest blokada jednoodstępowa (półsamoczynna) a na szlaku dwutorowym jednoodstępowa (półsamoczynna) jednokierunkowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym, albo blokada liniowa nie występuje.


Oznaczenia szlaku (miedzy kolumną 5-tą i 6-tą):

 | - szlak jednotorowy (linia gruba),
|| - szlak dwu lub więcej torowy (dwie linie pogrubione).


W kolumnie 5-ej obok nazwy stacji, posterunku ruchu, przystanku osobowego:

ph - postój handlowy - obsługa pasażera,
pn - postój niehandlowy - tylko dla potrzeb przewoźnika,
zp - zatrzymuje się w razie potrzeby (stosuje się w przypadku dojazdu, zjazdu pracowników kolejowych na posterunki blokowe, podstacje trakcyjne, itp.) po uprzednim zgłoszeniu kierownikowi pociągu,
pm - praca manewrowa na stacji z wymianą grup wagonów bez zmiany brutta lub wymiana lokomotywy,
pt - postój tylko dla potrzeb technicznych,
zd - zmiana drużyny.


Pod tabelą rozkładu jazdy (na dole strony) występują pola:
Kursuje:
(+) - kursuje w dni świąteczne (niedziele i święta),
(1) - kursuje w poniedziałki,
(2) - kursuje we wtorki,
(3) - kursuje w środy,
(4) - kursuje w czwartki,
(5) - kursuje w piątki,
(6) - kursuje w soboty,
(7) kursuje w niedziele,
(1/2, 2/3, ..., 7/1) - kursuje na przełomie niektórych dni tygodnia (z poniedziałku na wtorek, z wtorku na środę, ..., z niedzieli na poniedziałek),
(1)-(7) - kursuje od poniedziałku do niedzieli,
(A) - kursuje od poniedziałku do piątku,
(B) - kursuje codziennie oprócz soboty,
(C) - kursuje w soboty, niedziele i święta,
(D) - kursuje od poniedziałku do piątku oprócz dni świątecznych,
(E) - kursuje od poniedziałku do soboty oprócz dni świątecznych.


* - oznaczenia stosowane dawnych rozkładach jazdy (d. rubryka 3-cia).
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2019, 20:14:14 wysłana przez Ares28 »
Autoryzacje: EU06, EU07(4E,303E,303Eb), ET41, ET42, ET22(201E,201El), SM42(6D, 6Dg), SP42, SM48/TEM2, ST44, ST44/M62Ko, ST48.

- PKP Cargo S.A. ZT Warszawa Odolany -

Offline deemixx

  • Sponsor
  • Weteran
  • Zasłużony
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 215
  • Siła reputacji: 473
  • deemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezesdeemixx prezes
Polska to jedyny kraj, w którym kierowcy myślą, że gdy pociąg zwalnia przed przejazdem - to oni mają pierwszeństwo