Autor Wątek: Info: Poradnik - naprężacze zewnętrzne  (Przeczytany 2106 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Konstruktor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Sponsor
  • Grupa VI
  • *
  • Wiadomości: 460
  • Siła reputacji: 276
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
    • www.nastawnicownia.pl
Poradnik - naprężacze zewnętrzne
« dnia: 04 Marca 2023, 17:28:19 »
Naprężacze – jak poprawnie napinać trasy pędniowe w TD2.



Grupka naprężaczy sygnałowych w swoim naturalnym środowisku.

1. Trochę teorii

Naprężacze w pędni drutowej mają za zadanie:
    a) Napinać oba druty stałym naciągiem o sile 700N,
    b) Kompensować zmiany długości drutu, spowodowane rozszerzalnością cieplną przy zmianach temperatury,
    c) W przypadku zerwania pędni:
        - wykleszczyć dźwignię nastawczą,
        - doprowadzić napęd urządzenia do położenia krańcowego,
        - nastawić na semaforze/tarczy sygnał ,,Stój”.

Naprężacz składa się z czterech głównych części:
    a) Podstawy
    b) Ramion wraz z ciężarami
    c) Krążków linkowych
    d) Zębnicy wraz z wychwytem

2. Jak działa naprężacz?

Dwa ciężary o wadze 50kg (w naprężaczach wewnętrznych) bądź 80kg (przy naprężaczach zewnętrznych) zawieszone po jednej stronie ramion swoim ciężarem napinają oba druty pędni drutowej, przewleczone przez krążki linkowe z drugiej strony ramienia. W celu zapobiegania podnoszenia się ciężarów przy przesuwie pędni stosuje się dodatkowy mechanizm w postaci wychwytu poruszającego się na zębnicy:


Współpraca wychwytu z zębnicą.

W czasie przekładania dźwigni jeden drut skraca się, a drugi wydłuża – wychwyt klinuje się na zębnicy i nie pozwala ciężarom zmienić swojej wysokości (Rys. 91). Gdy natomiast pędnia skraca się bądź wydłuża przez działanie temperatury, oba druty równo zmieniają swoją długość, a wychwyt swobodnie przesuwa się wzdłuż zębnicy pozwalając ciężarom podnosić się bądź opuszczać (Rys. 92).


3. Podział naprężaczy

Naprężacze dzielimy ze względu na konstrukcję na:


 
Naprężacze wewnętrzne stosujemy przede wszystkim w nastawniach piętrowych (rzadziej w parterowych) wszędzie tam, gdzie ustawienie ich na zewnątrz byłoby problematyczne przez brak miejsca oraz mnogość tras pędniowych.
Naprężacze zewnętrzne stosujemy przede wszystkim w nastawniach parterowych (rzadziej piętrowych), głównie przy niewielkiej liczbie tras pędniowych.

Naprężacze dzielimy także ze względu na przeznaczenie:


3. Kiedy stosujemy jaki naprężacz?

Naprężacze grupy A (zwrotnicowe) stosujemy w pędniach:
   - zwrotnicowych do 700m,
   - ryglowych z dźwigniami pojedynczymi do długości 450m,
   - tarcz manewrowych i zaporowych do długości 450m,


Naprężacz typu A - zwrotnicowy.

Naprężacze grupy B (sygnałowe) stosujemy w pędniach:
   - semaforów i tarcz ostrzegawczych długości do 1600m,
   - ryglowych z dźwigniami sprzężonymi długości do 800m,
   - ryglowych z dźwigniami pojedynczymi pomiędzy 450 a 800m długości,
   - tarcz manewrowych i zaporowych pomiędzy 450 a 800m długości,


Naprężacz typu B  -sygnałowy.

4. Gdzie stawiamy naprężacze?

Naprężacze ustawiamy wzdłuż trasy pędniowej, bezpośrednio nad naprężaną parą pędni. Odległość naprężacza od dźwigni nastawczej nie powinna być większa niż 250m. Zaleca się, by ciężary naprężacza były skierowane w stronę nastawni. Gdy w trasę pędniową mamy włączone rygle bądź napędy pośrednie, naprężacz powinien znajdować się pomiędzy dźwignią a pierwszym ryglem/napędem. Naprężacz powinien stać w dogodnym dla obsługi miejscu.

5. Jak opisujemy naprężacze?

Na ciężarze naprężacza, białą farbą powinny być opisane:
- nazwa urządzenia poruszanego trasą pędniową (A½, ToA, Tz5, Rg3/4, 24a/b, Zw151, Wk4)
- długość przynależnej im trasy pędniowej.


Poprawnie opisany naprężacz semafora B, do którego prowadzi trasa pędniowa długości 210m.
« Ostatnia zmiana: 04 Marca 2023, 17:56:32 wysłana przez UAZownik »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.