Rodzaje torów | Zalecane [m] | Dopuszczalne [m] |
dla torów głównych zasadniczych | 4.50 | 4.00 |
dla torów, między którymi mają być ustawione sygnalizatory | 5.00 | 4.75 |
dla torów, między którymi mają być ustawione słupy sieci trakcyjnej | 5.00 | 4.90 |
dla toru wyciągowego i głównego zasadniczego | 7.50 | 6.00 |
dla toru wyciągowego i innego stacyjnego | 6.00 | 4.75 |
dla torów do bezpośredniego przeładunku | 3.50 | 3.50 |
dla torów, między którymi zbudowano peron jednokrawędziowy | 9.00 | 6.00 |
dla torów, między którymi zbudowano peron dwukrawędziowy z dojściem w poziomie | 10.00-13.00 | 9.00 |
dla torów, między którymi zbudowano peron dwukrawędziowy z dojściem pod/nad ziemią | 12.50-16.00 | 10.70 |
Typ rozjazdu | Minimalna odległość torów [m] | Prędkość na kierunek zwrotny [km/h] |
190-1:9 | 3.70 | 40 |
300-1:9 | 4.35 | 50 |
500-1:12 | 4.00 | 60 |
760-1:14 | 4.75 | 80 |
1200-1:18.5 | 4.35 | 100 |
2500-1:26.5 | 4.80 | 130 |
W celu wykonania poszerzenia międzytorza przed peronem stacyjnym możemy posłużyć się funkcją "Aligment" w edytorze. Stawiamy pierwszy łuk poszerzenia, jak zwykle pamiętając o zachowaniu jak najłagodniejszego przejścia i jak największego promienia łuku. Następnie w zakładce "Aligment" wpisujemy promień łuku odwrotnego (1) - zalecamy zastosować taki sam jak pierwszego łuku - oraz szerokość o jaką ma zostać poszerzone międzytorze (2). Następnie za pomoca jednego z dwóch przycisków musimy wybrać zwrot łuku, tak aby był przeciwny do łuku pierwszego. edytor automatycznie wyliczy wymaganą długość odcinka prostego między obydwoma łukami. Może się jednak okazać, że będzie on większy niż 100m, wtedy będziemy musieli usunąć go i ręcznie wstawić na nowo, tym razem w kilku krótszych odcinkach. | (https://img.ttsk.ngo/images/2018/12/13/Zrzut-ekranu-2018-12-13-17.26.18.png) (https://img.ttsk.ngo/image/X3Kge) |
Rodzaje torów | Minimalny promienie łuków pionowych [m] |
Linie nowobudowane Vmax > 160 km/h | 20 000 |
Linie nowobudowane, 141 ≤ Vmax < 160 km/h Linie modernizowane, Vmax > 160 km/h | 15 000 |
Tory główne linii magistralnych i pierwszorzędnych | 10 000 |
Tory dodatkowe linii magistralnych i pierwszorzędnych oraz tory linii drugorzędnych | 5 000 |
Tory dodatkowe drugorzędnych i tory boczne | 2 500 |
Uwaga: Planując profil pionowy na scenerii należy pamiętać o tym, że łuk pionowy nie może się pokrywać z krzywą przejściową ani rampą przechyłkową, oraz że nie można go zbudować na głowicy rozjazdowej.
CytujUwaga: Planując profil pionowy na scenerii należy pamiętać o tym, że łuk pionowy nie może się pokrywać z krzywą przejściową ani rampą przechyłkową, oraz że nie można go zbudować na głowicy rozjazdowej.
To teraz proszę o radę, mam scenerię realną, z szczegółowymi schematami które załączam poniżej, i proszę o pomoc w zbudowaniu tego paszkwila, mamy tu sytuację, w której w jednym miejscu jest krzywa przejściowa i luk pionowy kończący wzniesienie, ustawienie tych parametrów w flexa powoduje że tor całkowicie głupieje i znika, jak mam to zbudować?
PS: krzywe przejściowe buduję zgodnie z tym poradnikiem: http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/1_luki.html
A w jaki sposób wykonać krzywą przejściowa między dwoma łukami koszowymi? Schemat niżej
Przechyłki stosujemy tylko w torach szlakowych i głównych zasadniczych. Wartość przechyłki obliczamy według Arkusz do obliczeń w układach torowych by Ares28 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JBnzTHlSux_R7UJkdTkZtIPwbK6sNjjMU86ZzJXTSng/edit?usp=sharing).
W załączonym arkuszu najpierw wyliczamy minimalny promień łuku z przechyłką (rubryczka 4b), aby upewnić się czy można taki łuk zastosować dla interesującej nas prędkości. Następnie podstawiamy dane do kalkulatora przechyłki (rubryczka 4c). Dodatkowo musimy tam podać prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich (Vp) oraz prędkość minimalną dla pociągów towarowych (Vt). Z podanych parametrów otrzymamy zakres dopuszczalnej przechyłki. Możemy skorzystać z przechyłki zalecanej (hzal), lub ręcznie wybrać wartość należącą do zakresu.
Otrzymana przechyłka powinna być zaokrąglona do 5mm. Wybrany wynik przeliczamy na stopnie (rubryczka 4d) i wpisujemy w tor na scenerii.
Ja mam jeszcze takie pytanko w jaki sposób przejść w
Z rozjazdu r500 w anglika aby wyglądało to jak na blaszkach ( rozjazd 1 i 2)