Autor Wątek: Info: Poradnik - Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki  (Przeczytany 6139 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline chudya

  • Developer
  • Weteran
  • Sponsor
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 485
  • Siła reputacji: 213
  • chudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezes
  • Na moście kolejki w Cisnej...
Poradnik - Rozjazdy krzyżowe podwójne - tzw. angliki
« dnia: 29 Maja 2017, 22:16:00 »
Zauważyłem, że część (przynajmniej początkujących) twórców scenerii ma problemy z zorientowaniem anglika, a później przeniesieniem tego do scs. Zaczynając pracę na PKP wyszedłem na tory i zauważyłem, że z anglikami "coś nie halo". Na szczęście trafiłem na człowieka, który mi szybko i łatwo objaśnił, w czym rzecz. Swoją wiedzę spróbuję przekazać potomnym :)
Na pewno lepsze będzie zrozumienie ogólnej zasady sterowania tego rozjazdu od metody prób i błędów. Reguły, zresztą, są tylko dwie i do tego proste.

ZASADA 1. Fundamentalną sprawą jest zauważenie, że anglik na pulpicie i w terenie, są swoim lustrzanym odbiciem, można tak powiedzieć.

ZASADA 2. Kierunek jazdy a lub b, a dla drugiego końca c lub d, określają liczby 1 i -1 w pliku tekstowym .sc (od razu napiszę, że w tym przypadku 1 i -1 nie są położeniem zasadniczym i przełożonym - nie jest to tożsame).

Niżej obraz rozjazdu, który jest wart więcej niż tysiąc słów:


Położenie 1 i -1 najprościej jest odróżnić po położeniu iglic:
  • iglice dociśnięte do lewej opornicy - tabor jedzie w prawo;
  • iglice dociśnięte do prawej opornicy - tabor jedzie w lewo.
Jeżeli stan jest odmienny, w pliku .sc zmieniamy znak z 1 na -1 lub odwrotnie. Przykładowy wpis:
Cytuj
TrackStructure;116;DoubleSwitch;523.3605;0;-218.1477;0;355.1299;0;100:98:,101:99:,114:146:,115:147:,102::,103::,104::,105::,106::,107::,108::,109::,110::,111::,112::,113::,;Iz9;9;cd:-1,ab:1,;120;;balast_new1_switch,Rail1,Rail1;cd:334,ab:343,;
...i opis:
  • Iz9 - nazwa obwodu torowego
  • 9 - numer rozjazdu
  • cd:-1 - położenie napędu cd
  • ab:1 - położenie napędu ab
Położenia zwrotnic w pliku scenerii i na pulpicie (1 i -1) muszą być zgodne! - jak zauważył UAZownik.

W związku z tym jeszcze informacja, jak należy rysować rozjazdy w edytorze SCS, z czym i ja miałem kłopot na początku, a co przez kolegów z niniejszego forum zostało mi wyjaśnione.
Na początek obrazek:


Po wybraniu zakładki Zw./Wk. wpisujemy typ odcinka, nazwę obwodu izolowanego (Iz5) i nazwę rozjazdu (5ab), po czym klikamy przycisk Dodaj i dalej:
Rys. 1. Na polu edycyjnym klikamy kratki w kolejności od 1 do 4.
Rys. 2. Efektem będzie taki właśnie rozjazd.
Aby narysować drugi koniec, ponownie wpisujemy jego dane (nazwa - 5cd) i wciskamy przycisk Dodaj, a dalej:
Rys. 3. Na polu edycyjnym klikamy kratki w kolejności od 1 do 4.
Rys. 4. Efektem będzie taki właśnie rozjazd.
Mamy narysowanego całego anglika.
Rys. 5. Jeżeli chcemy zmienić położenie zasadnicze któregoś z rozjazdów, zamieniamy kolejność klikania kratek 3 i 4, czyli będzie: 1, 2, 4, 3. Tutaj na przykład mamy zmienione położenie zasadnicze rozjazdu 5ab.

WAŻNE: oba rozjazdy należą do tego samego obwodu torowego - nie dałoby się tego rozdzielić, bo anglik, to tak jakby nałożone na siebie dwa rozjazdy zwyczajne.

Mam nadzieję, że komuś pomogłem, bo te obrazki kosztowały mnie odrobinę nerwów :)
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2019, 20:18:32 wysłana przez Ares28 »
Artur

Pewien mądry Polak napisał kiedyś: "Jeśli na obrazie jest plama czarna, albo w obrazie dziura, tedy lada głupi postrzeże je; ale zalety obrazu, widzi tylko znawca." 
To tak à propos mojej zabawy w tworzenie modeli ;)