Autor Wątek: Info: Poradnik - Ryglowanie zwrotnic  (Przeczytany 2570 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Developer
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 449
  • Siła reputacji: 215
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
    • www.nastawnicownia.pl
  • Distance Travelled: 4519 km
  • Trains Routed: 1331
Poradnik - Ryglowanie zwrotnic
« dnia: 02 Stycznia 2019, 18:50:09 »
Ryglowanie zwrotnic i wykolejnic


Rozjazd wyposażony w napęd mechaniczny (po lewej) oraz rygiel (po prawej).


Czym jest rygiel?

W urządzeniach mechanicznych ześrodkowanych oraz kluczowych zwrotnice i wykolejnice posiadają często rygiel. Zamyka on zwrotnice w jednym bądź w obu położeniach sprawdzając poprawne ułożenie iglic oraz czyniąc zwrotnicę nierozpruwalną. Rygiel posiadają zwrotnice z napędami mechanicznymi oraz ręczne - współczesne napędy elektryczne nie wymagają już dodatkowego zamykania (poza nielicznymi, osobliwymi przypadkami). W przypadku ryglowania zwrotnicy bądź wykolejnicy nastawianej ręcznie, rygiel zamyka je przed niechcianym przełożeniem na gruncie i pozwala łatwo uzależnić ich położenie w przebiegach.


Rygiel mechaniczny.


Mechanizm rygla - widoczny wieniec ryglowy, po ułożeniu którego możemy stwierdzić, że zwrotnica jest zaryglowana.


Wykolejnica nastawiana zwrotnikiem ręcznym wraz z ryglem pośrednim - pędnia odchodzi od niego dalej i prowadzi do kolejnego rygla.

Na planach schematycznych rygiel oznaczany jest jako okrąg z czarną kropką.


Rygiel mechaniczny może być też zastąpiony przez zamek ryglowy, który zamyka się poprzez klucz na gruncie.

Zwrotnica zamknięta zamkiem ryglowym - zamek ryglowy widoczny między zwrotnikiem a opornicą .


Dźwignie ryglowe

Dźwignie ryglowe powinny być numerowane kolejno od lewej bądź prawej strony nastawnicy. Na każdej nastawni dźwignie ryglowe są numerowane osobno (w przeciwieństwie do np. numeracji rozjadów), tak więc na jednej stacji może wystąpić wiele dźwigni ryglowych opisanych jako Rg1 czy Rg2.

Jedna dźwignia ryglowa może napędzać maksymalnie trzy połączone ze sobą rygle.


W przypadku, gdy przynajmniej jedna z ryglowanych zwrotnic zamykana jest w obu położeniach, mamy dwie dźwignie ryglowe - jedna odpowiada za ryglowanie zwrotnicy w położeniu plusowym (zasadniczym), a druga w minusowym (przełożonym).


Spotyka się także wciąż rygle włączone w pędnie sygnałową - rygiel nie posiada wtedy osobnej dźwigni, a ryglowanie następuje wraz z nastawieniem semafora na wolną drogę.



Kiedy zwrotnica musi być ryglowana?
Ryglujemy zwrotnicę:
- w obu położeniach, gdy jest przejeżdżana ,,na ostrze" przez pociagi pasażerskie z prędkością większą niż 40km/h,
- przejeżdżaną ,,na ostrze" przez pociągi towarowe z prędkością większą niż 50km/h,
- przejeżdżaną ,,z ostrza" z prędkością większą niż 120km/h,
- nastawianą z odległości większej niż 350m bez względu na prędkość, jeśli jest przejeżdżana ,,na ostrze" lub pełni funkcję ochronną w przebiegu,
- nastawianą ręcznie, gdy nie jest uzależniona w inny sposób,

W bardzo dużym oproszczeniu założyć możemy, że ryglować należy wszystkie zwrotnice w torach głównych zasadniczych przejeżdżanych ,,na ostrze" oraz te w torach dodatkowych, po których jazdę ,,na ostrze" prowadzą pociągi osobowe z prędkościami większymi niż 40km/h.

Przykłady użycia rygli

Stacja na jednotorze


Niewielka stacja przelotowa Stefanowo. Ryglowane są tutaj:
- 1 w obu położeniach (Rg1 oraz Rg2) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,
- 2 i 3 w położeniu zasadniczym (Rg3) - ryglując je uniemożliwiamy ich przełożenie, gdyż posiadają zwrotniki ręczne,
- Wk1 w położeniu zasadniczym (Rg4) - jak wyżej, zaryglowana wykolejnica pełni funkcję ochronną w przebiegach,
- 5 w obu położeniach (Rg5 i Rg6) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,

Zatem ława nastawcza powinna wyglądać tutaj tak:


Posterunek odgałęźny


Posterunek odgałęźny Chlastawa położony na dwutorze. Ryglujemy tutaj:
- 1 oraz 2 tylko w położeniu zasadniczym (Rg4) - pociągi przejeżdżają je na ostrze ,,na wprost" z pełną prędkością, lecz nie ma po nich przebiegów ,,na bok",
- 4 i 5 w obu położeniach (Rg1 i Rg2) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,
- 6 w położeniu przełożonym (Rg3) - pociągi towarowe mogą przejeżdżać ją na ostrze w kierunku ,,na bok" z prędkością 60km/h, za to,,na wprost" nie jest przejeżdżana na ostrze w żadnym przebiegu,

Dlaczego nie ryglujemy tutaj zwrotnicy 3? W każdym przebiegu jest ona przejeżdżana tylko ,,z ostrza", stąd nie zachodzi potrzeba jej ryglowania.

Układ rygli na nastawnicy powinien wyglądać tutaj tak:


Stacja na dwutorze


Stacja Świebodzin. Ryglować w okręgu Sw1 powinniśmy tutaj:
- 1 oraz 2 w obu położeniach (Rg1 i Rg2) - pociągi przejeżdżają je na ostrze z pełną prędkością,
- 3 w obu położeniach (Rg3 i Rg4) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,
- 7 oraz 9 w obu położeniach (Rg5 i Rg6) - pociągi przejeżdżają je na ostrze z pełną prędkością,
Zwrotnicy 6 nie ryglujemy, gdyż w każdym przebiegu są przejeżdżane tylko z ostrza. Zwrotnica 9 z pełną prędkością przejeżdżana jest tylko z ostrza, a na ostrze tylko z prędkością nie większą niż 40km/h, więc nie zachodzi potrzeba jej ryglowania.


Natomiast w okręgu Sw:
- 32 w obu położeniach (Rg1 i Rg2) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,
Zwrotnice 34 i 35 oraz 36 i 37 nie są ryglowane, gdyż z pełną prędkością są przejeżdżane tylko z ostrza, a na ostrze wyłącznie z prędkością nie większą niż 40km/h.


Stacja węzłowa na jednotorze


Stacja Wolsztyn. W tym przypadku na nastawni WL ryglujemy:
- 10, 14ab i 14cd w położeniu zasadniczym (Rg1) - pociągi przejeżdżają je na ostrze z pełną prędkością, nie ma potrzeby ryglowania 10 ,,na bok", gdyż przebiegi w tym kierunku możliwe są tylko dla pociągów towarowych z prędkością nie większą niż 40km/h,
Pozostałe zwrotnice (3, 5, 11 itd.) nie muszą być ryglowane, gdyż są przejeżdżane z prędkością nie większą niż 40km/h. Zwrotnica 34, która jest przejeżdżana na ostrze z pełną prędkością zamykana jest na klucz zamkiem ryglowym.


A na nastawni WL1:
- 49 w obu położeniach (Rg1 i Rg2) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością,
- 51 w położeniu zasadniczym (Rg1 i Rg2) - pociągi przejeżdżają ją na ostrze z pełną prędkością, ale tylko ,,na wprost" - na bok nie odbywają się jazdy pociągowe. Zwrotnica ta jest ryglowana wspólnie z 49 dla zaoszczędzenia miejsca na nastawnicy.
Pozostałe zwrotnice (41, 43, 45, 47ab, 47cd, 48 i 50) ,nie muszą być ryglowane, gdyż są przejeżdżane z prędkością nie większą niż 40km/h.
« Ostatnia zmiana: 13 Października 2019, 19:16:11 wysłana przez Ares28 »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.