Autor Wątek: Info: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase  (Przeczytany 4356 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline UAZownik

  • Global Moderator
  • Pioneer
  • *
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 444
  • Siła reputacji: 160
  • UAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezesUAZownik prezes
  • Dobry, sceneria do kontroli!
  • Distance Travelled: 2500km
  • Trains Routed: 1017
Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« dnia: 02 Październik 2016, 17:52:26 »
Zapewne każdy z Was kiedyś marzył o swojej własnej mapie realnej w TD2, o odtworzeniu swojego najbliższego kolejowego otoczenia w formie elektronicznej makiety. Teraz wykonanie swojej wymarzonej mapy stanie się jeszcze prostsze, za sprawą sprawnego i szybkiego systemu tworzenia basemape'ów, czyli pomocnych przy budowie map topograficznych lub zdjęć lotniczych w formie gotowego pliku .t3d. Na pierwszy rzut oka system może okazać się lekko zawiły, jednak gwarantuję że po krótkim oswojeniu się z edytorem Rainsted wszystko idzie jak po maśle.

Co będzie nam potrzebne?

- Edytor Rainsted
- paczka szablonów UBase (do pobrania na końcu poradnika)
- Geoportal
- kartka papieru oraz długopis (opcjonalnie)


Tak więc zaczynamy. Odpalamy przeglądarkę internetową i wstukujemy znany i lubiany adres www.geoportal.gov.pl Po przejściu do map szukamy interesującej nas lokacji, w moim przypadku będzie to stacja Babimost. Znajdujemy równię stacyjną i przesuwamy kursor gdzieś na nią. Teraz zerknijmy na dół, na pasku podane są współrzędne kursora (zaznaczone na czerwono). Warto je sobie gdzieś zapisać, za chwilę okażą się bardzo przydatne. Jeżeli nie mamy na dole owego paska, wchodzimy w ustawienia (prawy górny róg) i zaptaszamy ,,Pasek informacyjny".



Korzystając z otwartej przeglądarki pobieramy edytor Rainsted ze strony www.rainsted.com (posiadacze symulatora MaSzyna nie muszą go ściągać, jest on dołączony do paczki całościowej - edytor uruchamiamy włączając starter i klikając na przycisk ,,Edytor scenerii" w lewym dolnym rogu). Włączamy program i przywita nas taki oto widok:



Następnie z zakładek po lewej wybieramy ,,Dodaj", a w opcjach pod zakładką klikamy przycisk ,,Dodawanie danych zewnętrznych". Wyskoczy nam nowe okienko. Dalej interesuje nas tylko część okna zaznaczona na czerwono.



W odpowiednie pola wpisujemy zapisane wcześniej współrzędne X i Y (bez liczb po przecinku), pole pod spodem wypełniamy dowolną nazwą pliku (dowolna, czyli taka która nie zawiera polskich znaków i spacji). Aktywuje nam się przycisk ,,Utwórz nowy plik RSF", który następnie klikamy.



Okienko się zamyka, a my klikamy zakładkę ,,Wyświetlanie". Z listy pod zakładką wybieramy wygenerowany przez nas plik RSF. Dalej interesują nas tylko elementy zaznaczone na niebiesko - za ich pomocą dokonujemy pobierania gotowych kwadracików mapy z Geoportalu.



Gdy klikniemy przycisk ,,Pobierz kwadrat z geoportal.gov.pl" pojawi się okienko pobierania. Czekamy aż pasek postępu się załaduje, a w nagrodę za cierpliwość na zielony wcześniej ekran wskoczy kawałeczek zdjęcia lotniczego lub mapy, na przykład taki:



Oczywiście pobierze się nam kwadracik obejmujący punkt którego współrzędne wstukaliśmy przy tworzeniu pliku RSF. Dla ułatwienia ja zawsze po pobraniu kwadracika zmieniam mu nazwę na kolejną liczbę, i tak każdy kwadracik ma swój osobny numer. Dobrze jest też na kartce w kratkę zanotować sobie ustawienie każdego numerka względem innych kwadratów - to ułatwi późniejsze ustawienie ich w edytorze.

Teraz trochę o samych kwadratach. Rainsted pobiera z serwera trzy typy map:

- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 500px/500px i rozdzielczości 500px/km. Program pobiera je przy wybranych powiększeniach (prawe górne okno) 250px/km oraz 500px/km.
- mapy topograficzne o rozmiarze 1000px/1000px i rozdzielczości 1px/m, pobierane przy powiększeniach 1px/m oraz 2px/m.
- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 400px/400px i rozdzielczości 4px/m, pobierane przy powiększeniach 4px/m oraz 8px/m.

Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach 1km i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, łączymy z odpowiednim szablonem i gotowe, ale o tym trochę później...

Rainsted pobrane mapy zapisuje w tym samym katalogu w którym znajduje się program (w przypadku używania startera MaSzyny będzie to główny folder symulatora), dokładniej w folderze gisdata. Tak wygląda on w środku:



Jeżeli któregoś pliku lub folderu widocznego na screenie tam nie będzie to nie panikujmy, stworzą się one same gdy zajdzie taka potrzeba, czyli kiedy pobierzemy odpowiednie kwadraty. Nazwa folderów mówi o tym, co zawiera w środku, tak więc mapy topograficzne będą siedziały w pl1topo, duże zdjęcia lotnicze w pl500px, a mniejsze w pl4000px (tak, wiem że to trochę mylące).

Załóżmy że ściągnęliśmy sobie dwa kwadraciki mapy topograficznej z okolic Babimostu, tak więc wchodzimy w folder pl1topo. Widzimy tam dwa pliki:



Teraz możemy już zabrać się za finalne tworzenie finalnego produktu.

Mamy 2 typy szablonów, ponazywane odpowiednio ze względu na kwadraciki do nich przeznaczone, czyli topo i duże foto łączymy z 1000m.t3d, a małe foto z 100m.t3d.

Odpowiedni szablon oraz wszystkie pobrane kwadraty przenosimy do folderu custom w głównym katalogu TD2. Szablon kopiujemy go tyle razy, ile mamy pobranych kwadracików. Teraz najżmudniejsza część roboty - każdą kopię szablonu otwieramy notatnikiem i w linijce ,,Map:" wpisujemy nazwę jednego kwadracika (razem z rozszerzeniem .jpg). Każdą kopię szablonu dobrze jest nazwać tak samo, jak przypisany do niego kwadracik.

Skoro mamy już zrobione wszystkie mapy, pora na wstawienie ich w grze. Wybieramy w edytorze model #T3DModel i ustawiamy go na gruncie. Może się nam wyświetlić szopka jak na screenie niżej, może się pojawić tylko pusty, mały box.



Teraz zaznaczamy wstawiony model, a w jego pole ,,Name" wpisujemy nazwę pierwszego szablonu z mapą (w moim przypadku szablon nazywa się po prostu ,,1")



Każdy kolejny szablon wstawiamy tak samo, dopasowujemy ich boki do siebie (najlepiej każdemu kwadratowi nadać kąt obrotu 0, 90, 180 lub 270 stopni, ułatwia to ich spasowanie ). Po dopasowaniu kwadratów do siebie można budować.

Prawda że proste?

Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla TRSowego projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic ;-) Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.

Tak więc do pracy Rodacy, wysyp nowych scenerii oczekiwany!
« Ostatnia zmiana: 13 Lipiec 2017, 00:05:47 wysłana przez uetam »
„Każdy pracownik kolejowy, którego czynności związane są z ruchem pociągów i wykonywaniem manewrów, powinien znać szczegółowo
»Instrukcję o sygnalizacji«."

Automatyk z zawodu, drogowiec i ruchowiec z zamiłowania.

Offline SirJohnLancaster

  • User
  • Wiadomości: 2
  • Siła reputacji: 66
  • SirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezesSirJohnLancaster prezes
  • Distance Travelled: 1284km
  • Trains Routed: 519
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Styczeń 2018, 19:38:59 »
Czy taki sposób robienia basemapy jest faktycznie w porządku? nie trzeba w żaden sposób skalować pozyskanych obrazów? Pytam gdyż mam wrażenie że symkowe rozjazdy angielskie są wyjątkowo duże w porównaniu do zdjęć podłoża. Czy jest to po prostu kwestia zwrotnic i trzeba to jakoś mniej więcej spasować. Pozdrawiam.
Projekt LCS Krzeszowice. SCS 100%, układ torowy 80%, otoczenie 0%

Offline Kacper9

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 920
  • Siła reputacji: 302
  • Kacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezesKacper9 prezes
  • Distance Travelled: 11629km
  • Trains Routed: 3637
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Styczeń 2018, 19:47:14 »
Symkowe angliki są niewymiarowe ;).
Wypadkowa TD2.

Offline eM8Ka

  • User
  • Wiadomości: 32
  • Siła reputacji: 12
  • eM8Ka dróżnik obchodowyeM8Ka dróżnik obchodowy
  • Do zobaczenia na szlaku!
  • Distance Travelled: 4913km
  • Trains Routed: 118
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #3 dnia: 11 Styczeń 2018, 23:06:06 »
nie trzeba w żaden sposób skalować pozyskanych obrazów?
Pytanie zasadne,  bo pobrany kwadrat jest jedynie zwykłym obrazkiem, nie mapą, a tory powinniśmy układać według mapy. Kwadrat, który mamy na dysku możemy sobie jedynie otworzyć w przeglądarce zdjęć i pooglądać. Nie możemy wykonywać na nim pomiarów, ani kłaść według niego torów. Jednak pierwotnie nasz kwadrat był tak przygotowany, że na Geoportalu czy w Mapach Google mogliśmy go traktować jak mapę, mierzyć. Posiadał przypisany układ odniesienia i odwzorowanie. Aby móc wykorzystać te jego właściwości powinniśmy otworzyć ten kwadrat w specjalnym oprogramowaniu (GIS) i ustawić tam odpowiednie odwzorowanie. Wtedy przestanie być on obrazkiem, a będzie na powrót pełnoprawną mapą.
Druga sprawa - jak wiadomo mapa posiada skalę. Stąd zapewne myśl, że podkłady trzeba skalować. Ze skalą map cyfrowych jest nieco inaczej: dane w komputerze przechowywane są - można tak powiedzieć - w skali 1:1 i skalowane dopiero na ekranie/wydruku. Jeżeli więc pobieramy przez Rainsted zdjęcie o rozdzielczości rozdzielczości 1px/m, to oznacza, że każdy piksel pobranego obrazka odpowiada dokładnie kwadratowi 1 na 1 metr. Można sobie wyobrazić, że ten piksel rzeczywiście jest taki wielki (metr na metr), chyba że wyświetlimy mapę na ekranie w pomniejszeniu, czyli w skali.
Tyle teorii.

Szablon jest właśnie TD-ekowym narzędziem przywracającym naszym kwadratom-obrazkom własności mapy (nie potrzeba już żadnych innych programów). Ponadto szablon jest tak skonstruowany, że skaluje naszą mapę do skali 1:1.
Zatem spokojnie można używać szablonów do wiernego odwzorowywania torów i otoczenia  :)

PS
Gdy pobawimy się w GIS (Geograficzne Systemy Informacyjne) możemy nawet przygotowywać własne kwadraty niezależnie od możliwości Rainsted-a. Mamy wtedy też dostęp do znacznie większej ilości różnych podkładów.

PS2
Dużo tu uprościłem (ale i zamieszałem  ;)), ale starałem się sprawę objaśnić osobom nie mającym na co dzień do czynienia z GIS.
« Ostatnia zmiana: 11 Styczeń 2018, 23:28:07 wysłana przez eM8Ka »

Offline gravition

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Siła reputacji: 43
  • gravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchu
  • Distance Travelled: 4991km
  • Trains Routed: 363
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Marzec 2018, 08:24:28 »
Albo coś robię źle albo nie wiem, mam pytanie. Dlaczego rainsted pobiera mi jakieś stare czarno białe rospikselizowane kwadraty? Jak Matz mi przygotował podkłady Konina, to pobierało mu w miarę wyraźne świeże zdjęcia, jak ja to robię to pobiera mi jakieś stare czarnobiałe z logiem geoportalu, co robię źle?
W załączniku przykład - to co mi ściągneło i kwadracik, który pobrał mi Matz z tego samego miejsca
KW Poznań

Online Matz32

  • Supporter
  • *
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 273
  • Siła reputacji: 765
  • Matz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezesMatz32 prezes
  • Dziadek Mroz i Geograf Tedekowy
    • Moj kanal kolejowy na YT
  • Distance Travelled: 5478km
  • Trains Routed: 7348
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Marzec 2018, 08:37:01 »
Zaktualizuj se Rainsted. Potem tam w Edytorze masz zakladke mapy w ktorej mozna wybierac z jakiego okresu pobrac podklady.
(przydaje sie bo niekiedy starsze sa wyrazniejsze niz nowsze) Kazdy rodzaj mapy  zapisuje sie do osobnego podfolderu  w Maszynowym folderze gisadata.
« Ostatnia zmiana: 28 Marzec 2018, 12:06:46 wysłana przez Matz32 »
Buduje sie : Sosnowo i Projekt Linia 139/Aglomeracja Gornoslaska
Moje foty kolejowe https://www.facebook.com/Matz32

Offline gravition

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Siła reputacji: 43
  • gravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchu
  • Distance Travelled: 4991km
  • Trains Routed: 363
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Marzec 2018, 08:53:01 »
Oooo i teraz wszystko bangla, dziękuję :)
KW Poznań

Offline Mistrzu

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Siła reputacji: 196
  • Mistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezesMistrzu prezes
  • Distance Travelled: 4988km
  • Trains Routed: 1282
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Marzec 2018, 15:31:17 »
A gdzie dokładnie to jest?
Wirtualna Grupa PKP
Spółka PKP CARGO
Mistrz BZW Mistrzu PC/2

Offline gravition

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Siła reputacji: 43
  • gravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchu
  • Distance Travelled: 4991km
  • Trains Routed: 363
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Marzec 2018, 19:53:31 »
Tutaj :)
KW Poznań

Offline Shifter

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 68
  • Siła reputacji: 135
  • Shifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezes
  • Dystans do siebie przede wszystkim!
  • Distance Travelled: 9236km
  • Trains Routed: 1101
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #9 dnia: 03 Kwiecień 2018, 19:15:31 »
Zaczęłam robić realną stację i już na dzień dobry są problemy. Mianowicie te podkłady. Zamiast takich jak innym się pobierają to mi wychodzą takie jak na załączonym zdjęciu, Co ja robię źle?
Shifter S.A - Kompleksowe zmuszanie do mycia garów, ponieważ prezesowi nie chce się ich zmywać. :D
[Wysłane do sprawdzenia] - Karłowice
[W trakcie prac] - Otłoczyn

Offline gravition

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Siła reputacji: 43
  • gravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchugravition starszy dyżurny ruchu
  • Distance Travelled: 4991km
  • Trains Routed: 363
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #10 dnia: 03 Kwiecień 2018, 19:33:42 »
Nic, wszystko  robisz dobrze, wybralas po prostu  nie ten rozmiar podkładu do wstawienia w edytor, musisz pościągać kwadraty o rozmiarze 2px/m - 500mm które wybierasz z prawej strony w menu edytora rainsted: http://img.uetam.pl/image/XlOt
KW Poznań

Offline Shifter

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 68
  • Siła reputacji: 135
  • Shifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezes
  • Dystans do siebie przede wszystkim!
  • Distance Travelled: 9236km
  • Trains Routed: 1101
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #11 dnia: 03 Kwiecień 2018, 20:33:13 »
Niestety i to nie działa :/
Shifter S.A - Kompleksowe zmuszanie do mycia garów, ponieważ prezesowi nie chce się ich zmywać. :D
[Wysłane do sprawdzenia] - Karłowice
[W trakcie prac] - Otłoczyn

Offline trainfun09

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 269
  • Siła reputacji: 16
  • trainfun09 zwrotniczytrainfun09 zwrotniczytrainfun09 zwrotniczy
  • Otoczeniowiec
  • Distance Travelled: 2893km
  • Trains Routed: 142
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #12 dnia: 03 Kwiecień 2018, 21:03:17 »
Ja się nie patyczkuje z Rainstedem, tylko używam Google Mapa Importer. Jak ktoś chce, to zapraszam ma PW, podeślę.
Przyjmuje scenerie do zrobienia otoczenia!
LCS Ostrowiec Świętokrzyski: 15%, poszukuję osoby, która wykona sieć trakcyjną i kilometraż; sceneria REALNA. Osoby chętne do pomocy, zapraszam na PW.

Offline Shifter

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 68
  • Siła reputacji: 135
  • Shifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezesShifter prezes
  • Dystans do siebie przede wszystkim!
  • Distance Travelled: 9236km
  • Trains Routed: 1101
Odp: Poradnik - System półautomatycznego generowania map UBase
« Odpowiedź #13 dnia: 04 Kwiecień 2018, 10:41:06 »
Jak możesz to podrzuć mi, tylko żeby fotografie były dobytek jakości.
Shifter S.A - Kompleksowe zmuszanie do mycia garów, ponieważ prezesowi nie chce się ich zmywać. :D
[Wysłane do sprawdzenia] - Karłowice
[W trakcie prac] - Otłoczyn