Autor Wątek: Info: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94  (Przeczytany 4182 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline inomushis

  • Administrator
  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Administrator SWDR
  • Wiadomości: 162
  • Siła reputacji: 96
  • inomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezes
  • Distance Travelled: 1926 km
  • Trains Routed: 550
SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« dnia: 05 Listopad 2018, 10:19:57 »


Szanowni użytkownicy, nadszedł ten dzień, w którym wracamy do prowadzenia ruchu w oparciu o mechanizm
blokady liniowej gwarantujący jeden z podstawowych elementów bezpieczeństwa ruchu kolejowego - zajętość jednego odcinka szlaku przez jeden pociąg.

Z tej okazji warto przypomnieć zasadę działania blokady liniowej Eap i szczegółowo opisać sposób jej wykorzystywania w realiach TD2.

Wszystkich opisanych poniżej czynności można dokonać:
- W systemie SWDR w zakładce BLOKADY LINIOWE
- Na pulpicie kostkowym (SPK)

Obsługa blokad liniowych z poziomu SCS oraz integracja urządzeń Eap z nastawnicą mechaniczną jest w trakcie przygotowania.
Zawsze gdy obsługa wymaga wciśnięcia przycisku stosujemy lewy przycisk myszy, a gdy wyciągnięcia przycisku stosujemy prawy przycisk myszy.

  • Połączenie blokady scenerii realizującej wyjazd pociągu ze scenerią realizującą wjazd pociągu
    Dyżurny scenerii wyjazdowej wybiera z menu dla danego szlaku (i toru) oznaczenie szlaku (i toru) posterunku przyległego.
    W przypadku wybrania toru prawego jazda pociągu odbywa się po torze prawym na obu sceneriach (tor właściwy szlaku dwutorowego).
    Wybranie na odjazd toru lewego spowoduje jazdę po torze lewym obu scenerii (jazda po torze niewłaściwym szlaku dwutorowego).
    Tory nazywane są patrząc ze środka stacji w kierunku szlaków.


  • Zainicjowanie blokady
    Dyżurny scenerii wyprawiającej wciska przycisk Wbl co powoduje:
    - miganie na biało strzałki Odjazd na scenerii żądającej pozwolenia
    - migania na biało strzałki Przyjazd na scenerii docelowej, wraz dzwonieniem dzwonka.


  • Danie pozwolenia
    Dyżurny scenerii docelowej wciska czerwony przycisk Poz, czym zezwala na wyprawienie pociągu.
    Migające strzałki na obu sceneriach palą się teraz światłem białym ciągłym a dźwięk dzwonka ustaje.



  • Podanie sygnału zezwalającego na wyjazd
    Po podaniu semafora wyjazdowego na scenerii wyprawiającej dodatkowo zapala się na czerwono szczelina Pwl.
    W tym momencie strzałka przyjazdu na scenerii sąsiedniej miga kolorem czerwonym.


  • Zajęcie szlaku przez pociąg
    W chwili, gdy wyjeżdżający pociąg wygasi semafor wyjazdowy, strzałka Odjazd zapala się kolorem czerwonym.
    Na scenerii docelowej strzałka Przyjazd świeci światłem czerwonym ciągłym.
    Oznacza to, że pociąg zajął szlak ze scenerii A do scenerii B.


  • Wjazd na stację docelową
    W chwili gdy pociąg dotrze do scenerii docelowej i minie całą długością semafor wjazdowy, zaświeci się lampka obok przycisku Ko.
    Wtedy dyżurny przyjmujący pociąg możne już wcisnąć przycisk Ko, co spowoduje powrót blokady do stanu neutralnego, a po chwili rozłączanie szlaków.



Obsługa blokady w sytuacji awaryjnej:
  • Wyjazd na sygnał zastępczy lub rozkaz szczególny
    Przed podaniem sygnału zastępczego lub po wydaniu rozkazu szczególnego należy wyciągnąć czarny przycisk dPo co spowoduje zablokowanie blokady.
    Następnie należy wyświetlić sygnał zastępczy na semaforze wyjazdowym lub wydać zezwolenie na wyjazd pociągu urządzeniami radiołączności.


  • Wjazd na sygnał zastępczy lub rozkaz szczególny
    Przed podaniem sygnału zastępczego lub zezwolenia na wjazd po wydaniu rozkazu pisemnego należy wyciągnąć czarny przycisk dKo, co spowoduje zaświecenie się przy nim białej lampki. Następnie należy wyświetlić sygnał zastępczy na semaforze wjazdowym lub wydać zezwolenie na wjazd pociągu urządzeniami radiołączności.
    Po minięciu przez pociąg semafora całą swoją długością zgaśnie lampka dKo, a zaświeci się lampka obok przycisku Ko.
    Wtedy można wcisnąć przycisk Ko, co spowoduje powrót do stanu neutralnego blokady, a po chwili rozłączenie szlaków.


  • Rezygnacja z uzyskanego pozwolenia
    W momencie gdy dyżurny ruchu na stacji docelowej obsłuży przycisk Poz, możliwe jest zrezygnowanie z wyjazdu pociągu.
    W tym celu dyżurny ruchu na scenerii wyjazdowej wyciąga przycisk Wbl, co powoduje miganie strzałki Odjazd na biało.
    Jeśli dyżurny ruchu na scenerii docelowej również wyciągnie przycisk Wbl - blokada powróci do swojego stanu neutralnego.

    Uwaga! Rezygnacja z ustawionego kierunku jazdy możliwa jest tylko do momentu wyświetlenia sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym lub obsłużenia przycisku dPo.
    Po podaniu semafora wyjazdowego lub po zajęciu szlaku przez pociąg - nie można odwołać pozwolenia.



W momencie, gdy pociąg opuści scenerię wyjazdową, dyżurny tej scenerii przestaje "widzieć" utworzoną wcześniej blokadę liniową - może wysyłać kolejny pociąg na ten sam szlak, bez niepotrzebnego oczekiwania, aż pociąg dojedzie za semafor wjazdowy scenerii docelowej. Sceneria docelowa w dalszym ciągu "widzi" połączenie ze scenerią źródłową i obsługuje przycisk Ko (lub dKo przed podaniem Sz / rozkazu na wjazd).

Obsługa blokady we współpracy z SBL - wyprawienie pociągu
Najpierw należy obsłużyć blokadę liniową Eap w zakładce blokady w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od sąsiedniej scenerii.
Na pulpicie SPK należy wcisnąć przycisk Wbl celem włączenia blokady w kierunku wyjazdu ze scenerii (o ile, żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wyjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi samoczynnie po zajęciu przez pociąg drugiego odstępu SBL na scenerii docelowej.

Obsługa blokady we współpracy z SBL - przyjęcie pociągu
Sceneria wyprawiająca pociąg obsługuje blokadę w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od DR scenerii przyjmującej pociąg.
W celu przygotowania wjazdu ze szlaku posiadającego SBL należy “obrócić” blokadę poprzez wyciągnięcie przycisku A(zk) (o ile żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi w chwili zajęcia przez pociąg drugiego odstępu SBL.

Jesteśmy świadomi tego, że blokada Eap nie współpracuje z SBL i zaproponowane powyższe rozwiązanie jest tymczasowe. W przyszłości pociągi w Train Driver 2 nie będą jeździły ze szlaku SBL na PBL i odwrotnie, gdyż takie sytuacje nie występują w rzeczywistości - SBL nie urywa się w połowie szlaku :)


Opracowanie merytoryczne: trichlor & inomushis
« Ostatnia zmiana: 27 Listopad 2018, 01:07:00 wysłana przez inomushis »

Offline Renji20

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 89
  • Siła reputacji: 169
  • Renji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezesRenji20 prezes
  • Rendżi
  • Distance Travelled: 4274 km
  • Trains Routed: 1968
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Listopad 2018, 16:23:57 »
A ja mam pytanie być może głupie ale chce rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rozumiem że nadal obowiązuje zapowiedź, a dopiero po tym wysyła się o zgodę na blokadzie
"To smutne, że głupcy są tacy pewni siebie, a ludzie rozsądni tacy pełni wątpliwości."

Offline Ryszard

  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Administrator SWDR
  • Wiadomości: 367
  • Siła reputacji: 406
  • Ryszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezesRyszard prezes
  • To jest tekst osobisty.
  • Distance Travelled: 9494 km
  • Trains Routed: 2723
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Listopad 2018, 16:35:16 »
A ja mam pytanie być może głupie ale chce rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rozumiem że nadal obowiązuje zapowiedź, a dopiero po tym wysyła się o zgodę na blokadzie

Jeśli wyprawiasz na szlak jednotorowy to pierw pytasz, po otrzymaniu zezwolenia wysyłasz żądanie pozwolenia na blokadzie.

Jeśli wyprawiasz na szlak dwutorowy to żądasz zezwolenia, po otrzymaniu zezwolenia wyprawiasz pociąg i informujesz dyżurnego kolejnej stacji że pociąg o numerze XYZ odjechał.
"Człowiek tylko wtedy coś osiągnie, gdy porażkę potraktuje jako doświadczenie, nie klęskę."
Fotoblog: http://ryszardtd2.flog.pl/

Offline zabekkp

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 20
  • Siła reputacji: 161
  • zabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezeszabekkp prezes
    • 1977
  • Distance Travelled: 5158 km
  • Trains Routed: 1162
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Listopad 2018, 10:18:29 »
To jeszcze tylko takie drobne wątpliwości:
- co jeśli gracz jadący pociągiem po wyjeździe ze stacji wyprawiającej wyjdzie z gry?
- co z jazdą na scenerię offline?

Offline wiedenka

  • Global Moderator
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Wiadomości: 78
  • Siła reputacji: 708
  • wiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezeswiedenka prezes
  • Ekspert ds. SCS
  • Distance Travelled: 12877 km
  • Trains Routed: 5639
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Listopad 2018, 18:14:44 »
1. Informujesz stację do której miał jechać osobnik iż wyszedł i rozłączasz blokadę.
2. Informujesz machanika, że jedzie offline i ma się kontaktować komendą /swdr z następnym posterunkiem. Wyjazd oczywiście na Sz, albo rozkaz.

Offline Neodokuran

  • Supporter
  • *
  • Zbanowany!
  • Wiadomości: 524
  • Siła reputacji: 401
  • Neodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezesNeodokuran prezes
  • Tedekowy Ornitolog
  • Distance Travelled: 7884 km
  • Trains Routed: 2992
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Listopad 2018, 23:00:35 »
To prosze o dopisanie kar, jesli dr cwanie załozy blokade na dwutorze i wysle nie informujac, ze pociag jedzie przed czasem. w głownej mierze chodzi tutaj o pasażerskie
Szanuj swego autora scenerii, bo możesz stracic autoryzację...

Offline Ensifer

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 560
  • Siła reputacji: 526
  • Ensifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezes
  • "Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."
  • Distance Travelled: 13722 km
  • Trains Routed: 4941
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Listopad 2018, 23:06:50 »
To jest akurat złamanie instrukcji, więc to już jest zapisane - należy prowadzić ruch zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-Nastawnia dysponująca, dyżurny ruchu Piekielny, słucham

"Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."

Offline Gram28

  • User
  • Wiadomości: 8
  • Siła reputacji: 13
  • Gram28 dróżnik obchodowyGram28 dróżnik obchodowy
  • Distance Travelled: 481 km
  • Trains Routed: 39
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Listopad 2018, 10:35:44 »
A przycisk Ko do czego?

Offline Ensifer

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 560
  • Siła reputacji: 526
  • Ensifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezes
  • "Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."
  • Distance Travelled: 13722 km
  • Trains Routed: 4941
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Listopad 2018, 10:36:41 »
"W chwili gdy pociąg dotrze do scenerii docelowej i minie całą długością semafor wjazdowy, zaświeci się lampka obok przycisku Ko.
Wtedy dyżurny przyjmujący pociąg możne już wcisnąć przycisk Ko, co spowoduje powrót blokady do stanu neutralnego, a po chwili rozłączanie szlaków."
-Nastawnia dysponująca, dyżurny ruchu Piekielny, słucham

"Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."

Offline alekt

  • User
  • Wiadomości: 25
  • Siła reputacji: 87
  • alekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezesalekt prezes
  • Distance Travelled: 1676 km
  • Trains Routed: 1178
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Listopad 2018, 13:05:43 »
2. Informujesz machanika, że jedzie offline i ma się kontaktować komendą /swdr z następnym posterunkiem. Wyjazd oczywiście na Sz, albo rozkaz.

Już z samego założenia obsługi mechanika na stacji offline jest to sprzeczne z rzeczywistością.
Wszak wyjazd z offa odbywa się albo na sygnał podany przez Dummy Dispatchera albo poprzez przerżnięcie S1. Dummy Dispatcher nie podaje SZ ani nie wysyła rozkazów pisemnych.

Offline Siemenswand

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 14
  • Siła reputacji: 156
  • Siemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezesSiemenswand prezes
  • Distance Travelled: 4892 km
  • Trains Routed: 1045
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Listopad 2018, 13:11:47 »
Nice to see, that the line block is in service again now. I understand the system for PBL to PBL, but how does it work with SBL? I did not get that part from the poor translation provided by Google. If someone would explain the procedure with SBL, I would be very thankful!

Offline Ensifer

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 560
  • Siła reputacji: 526
  • Ensifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezesEnsifer prezes
  • "Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."
  • Distance Travelled: 13722 km
  • Trains Routed: 4941
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #11 dnia: 21 Listopad 2018, 13:14:58 »
Już z samego założenia obsługi mechanika na stacji offline jest to sprzeczne z rzeczywistością.
Wszak wyjazd z offa odbywa się albo na sygnał podany przez Dummy Dispatchera albo poprzez przerżnięcie S1. Dummy Dispatcher nie podaje SZ ani nie wysyła rozkazów pisemnych.
Przypuszczam, że @wiedenka miał na myśli WJAZD na stację po wyjechaniu z poprzedniej offline.

Nice to see, that the line block is in service again now. I understand the system for PBL to PBL, but how does it work with SBL? I did not get that part from the poor translation provided by Google. If someone would explain the procedure with SBL, I would be very thankful!
If you want to send a train to a station with SBL you'll simply to the same as for station with PBL.
The same goes if you want to "receive" a train. The only difference is that you'll have to change the SBL direction using A(zk) (if you didn't choose the direction already).

Actually it does not work with SBL. You obviously can try to connect PBL with SBL but it propably will not work correctly.
We are working on the new line block for SBL right now ;-)
Instrukcja twierdzi, że da się to zrobić, więc teraz mam mętlik w głowie - działa z SBL, czy nie?
« Ostatnia zmiana: 21 Listopad 2018, 13:22:25 wysłana przez Ensifer »
-Nastawnia dysponująca, dyżurny ruchu Piekielny, słucham

"Człowiek przywykł, że go zło opada jak robactwo."

Offline uetam

  • Administrator
  • Pioneer
  • *
  • Wiadomości: 483
  • Siła reputacji: 78
  • uetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezesuetam prezes
  • Administrator Techniczny
  • Distance Travelled: 2136 km
  • Trains Routed: 1156
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #12 dnia: 21 Listopad 2018, 13:18:13 »
Nice to see, that the line block is in service again now. I understand the system for PBL to PBL, but how does it work with SBL? I did not get that part from the poor translation provided by Google. If someone would explain the procedure with SBL, I would be very thankful!
Actually it does not work with SBL. You obviously can try to connect PBL with SBL but it propably will not work correctly.
We are working on the new line block for SBL right now ;-)
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne dotyczące problemów, które mogą być rozwiązane na forum.

Offline inomushis

  • Administrator
  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Kontroler scenerii
  • Administrator SWDR
  • Wiadomości: 162
  • Siła reputacji: 96
  • inomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezes
  • Distance Travelled: 1926 km
  • Trains Routed: 550
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #13 dnia: 24 Listopad 2018, 15:18:28 »
W związku z licznymi pytaniami powstał schemat postępowania ilustrujący różnice podczas jazdy na jednotor/dwutor oraz jazdy planowo i przed czasem.

Powiększenie: https://img.uetam.pl/images/2018/11/24/Untitled-Diagram-3.png
« Ostatnia zmiana: 24 Listopad 2018, 15:29:07 wysłana przez inomushis »

Offline DoZymus

  • User
  • Wiadomości: 88
  • Siła reputacji: 0
  • DoZymus miłośnik KKZ
  • Panie DR, ale S1 jest...
  • Distance Travelled: 522 km
  • Trains Routed: 124
Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
« Odpowiedź #14 dnia: 24 Listopad 2018, 15:21:39 »
Dobry pomysł!
Szukam pomocy przy Wambierzycach- SPK, SCS i elektryfikacja stacji.