Train Driver 2

Aplikacje => SWDR4 => Wątek zaczęty przez: inomushis w 05 Listopada 2018, 10:19:57

Tytuł: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: inomushis w 05 Listopada 2018, 10:19:57
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/05/eap.md.jpg)

Szanowni użytkownicy, nadszedł ten dzień, w którym wracamy do prowadzenia ruchu w oparciu o mechanizm
blokady liniowej gwarantujący jeden z podstawowych elementów bezpieczeństwa ruchu kolejowego - zajętość jednego odcinka szlaku przez jeden pociąg.

Z tej okazji warto przypomnieć zasadę działania blokady liniowej Eap i szczegółowo opisać sposób jej wykorzystywania w realiach TD2.

Wszystkich opisanych poniżej czynności można dokonać:
- W systemie SWDR w zakładce BLOKADY LINIOWE
- Na pulpicie kostkowym (SPK)

Obsługa blokad liniowych z poziomu SCS oraz integracja urządzeń Eap z nastawnicą mechaniczną jest w trakcie przygotowania.
Zawsze gdy obsługa wymaga wciśnięcia przycisku stosujemy lewy przycisk myszy, a gdy wyciągnięcia przycisku stosujemy prawy przycisk myszy.


Obsługa blokady w sytuacji awaryjnej:

W momencie, gdy pociąg opuści scenerię wyjazdową, dyżurny tej scenerii przestaje "widzieć" utworzoną wcześniej blokadę liniową - może wysyłać kolejny pociąg na ten sam szlak, bez niepotrzebnego oczekiwania, aż pociąg dojedzie za semafor wjazdowy scenerii docelowej. Sceneria docelowa w dalszym ciągu "widzi" połączenie ze scenerią źródłową i obsługuje przycisk Ko (lub dKo przed podaniem Sz / rozkazu na wjazd).

Obsługa blokady we współpracy z SBL - wyprawienie pociągu
Najpierw należy obsłużyć blokadę liniową Eap w zakładce blokady w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od sąsiedniej scenerii.
Na pulpicie SPK należy wcisnąć przycisk Wbl celem włączenia blokady w kierunku wyjazdu ze scenerii (o ile, żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wyjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi samoczynnie po zajęciu przez pociąg drugiego odstępu SBL na scenerii docelowej.

Obsługa blokady we współpracy z SBL - przyjęcie pociągu
Sceneria wyprawiająca pociąg obsługuje blokadę w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od DR scenerii przyjmującej pociąg.
W celu przygotowania wjazdu ze szlaku posiadającego SBL należy “obrócić” blokadę poprzez wyciągnięcie przycisku A(zk) (o ile żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi w chwili zajęcia przez pociąg drugiego odstępu SBL.

Jesteśmy świadomi tego, że blokada Eap nie współpracuje z SBL i zaproponowane powyższe rozwiązanie jest tymczasowe. W przyszłości pociągi w Train Driver 2 nie będą jeździły ze szlaku SBL na PBL i odwrotnie, gdyż takie sytuacje nie występują w rzeczywistości - SBL nie urywa się w połowie szlaku :)


Opracowanie merytoryczne: trichlor & inomushis
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Renji20 w 05 Listopada 2018, 16:23:57
A ja mam pytanie być może głupie ale chce rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rozumiem że nadal obowiązuje zapowiedź, a dopiero po tym wysyła się o zgodę na blokadzie
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: ISEDR_GCA w 05 Listopada 2018, 16:35:16
A ja mam pytanie być może głupie ale chce rozwiać wszelkie wątpliwości.

Rozumiem że nadal obowiązuje zapowiedź, a dopiero po tym wysyła się o zgodę na blokadzie

Jeśli wyprawiasz na szlak jednotorowy to pierw pytasz, po otrzymaniu zezwolenia wysyłasz żądanie pozwolenia na blokadzie.

Jeśli wyprawiasz na szlak dwutorowy to żądasz zezwolenia, po otrzymaniu zezwolenia wyprawiasz pociąg i informujesz dyżurnego kolejnej stacji że pociąg o numerze XYZ odjechał.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: zabekkp w 16 Listopada 2018, 10:18:29
To jeszcze tylko takie drobne wątpliwości:
- co jeśli gracz jadący pociągiem po wyjeździe ze stacji wyprawiającej wyjdzie z gry?
- co z jazdą na scenerię offline?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Wiedenka w 16 Listopada 2018, 18:14:44
1. Informujesz stację do której miał jechać osobnik iż wyszedł i rozłączasz blokadę.
2. Informujesz machanika, że jedzie offline i ma się kontaktować komendą /swdr z następnym posterunkiem. Wyjazd oczywiście na Sz, albo rozkaz.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Gram28 w 21 Listopada 2018, 10:35:44
A przycisk Ko do czego?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: alekt w 21 Listopada 2018, 13:05:43
2. Informujesz machanika, że jedzie offline i ma się kontaktować komendą /swdr z następnym posterunkiem. Wyjazd oczywiście na Sz, albo rozkaz.

Już z samego założenia obsługi mechanika na stacji offline jest to sprzeczne z rzeczywistością.
Wszak wyjazd z offa odbywa się albo na sygnał podany przez Dummy Dispatchera albo poprzez przerżnięcie S1. Dummy Dispatcher nie podaje SZ ani nie wysyła rozkazów pisemnych.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Siemenswand w 21 Listopada 2018, 13:11:47
Nice to see, that the line block is in service again now. I understand the system for PBL to PBL, but how does it work with SBL? I did not get that part from the poor translation provided by Google. If someone would explain the procedure with SBL, I would be very thankful!
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: uetam w 21 Listopada 2018, 13:18:13
Nice to see, that the line block is in service again now. I understand the system for PBL to PBL, but how does it work with SBL? I did not get that part from the poor translation provided by Google. If someone would explain the procedure with SBL, I would be very thankful!
Actually it does not work with SBL. You obviously can try to connect PBL with SBL but it propably will not work correctly.
We are working on the new line block for SBL right now ;-)
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: inomushis w 24 Listopada 2018, 15:18:28
W związku z licznymi pytaniami powstał schemat postępowania ilustrujący różnice podczas jazdy na jednotor/dwutor oraz jazdy planowo i przed czasem.

Powiększenie: https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/24/Untitled-Diagram-3.png (https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/24/Untitled-Diagram-3.png)
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/24/Untitled-Diagram-3.png)
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: DoZymus w 24 Listopada 2018, 15:21:39
Dobry pomysł!
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Kacper9 w 24 Listopada 2018, 15:21:49
No to macie gotowy algorytm dla VirtualDispatcher :D.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: m4ssur w 24 Listopada 2018, 16:01:07
Co w przypadku łączenia SBL z PBL, które nie działa poprawnie? Po prostu zapytać się dyżurnego z sąsiedniej scenerii o wolną drogę i wysłać bez blokady czy jak?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: wrocseba87 w 24 Listopada 2018, 16:21:05
wszystko ladnie pieknie ale i tak Elki wysyłaja bez blokowania szlakow na pale i tak pociagi dojezdzaja wiec pytanie moje brzmi te blokady to tylko dodatek ?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: CebulaBula w 26 Listopada 2018, 21:26:54
Rozumiem, że ten system już obowiązuje na stałe i, że to wszystko robi się w SWDR?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: inomushis w 27 Listopada 2018, 01:14:48
Rozumiem, że ten system już obowiązuje na stałe
Oczywiście :)
Drodzy użytkownicy, w nocy z 26 na 27 listopada wdrożyliśmy dwie zmiany do blokad liniowych:


(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/27/image.png)

Po pierwsze - powiadomienie o zwolnieniu się szlaku.
Dotychczas, gdy próbowaliście się połączyć ze szlakiem X, a był on zajęty, kończyło się to prostym powiadomieniem, że szlak ten bierze udział w innej blokadzie liniowej. Od teraz w chwili zwolnienia się tego szlaku otrzymacie prywatną wiadomość z informacją. Jest ona wysyłana do wszystkich, którzy próbowali dokonać takiego połączenia, nie obsługuje mechanizmu kolejkowania - uznaliśmy, że aktualnie nie jest on niezbędny.



(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/27/image414832eb38388357.png)
Po drugie - co mnie interesuje pociąg, który znikł z mojej scenerii? :)
Dokładnie - dotychczas, gdy pociąg opuścił już Waszą scenerię, ale nie minął jeszcze semafora wjazdowego na scenerii docelowej - mogliście dość długo oczekiwać na zwolnienie się szlaku, który de facto był już wolny - z punktu widzenia Waszej scenerii.
Wychodząc na przeciw użytkownikom, którzy w takiej sytuacji nagminnie używali awaryjnego przycisku "ROZŁĄCZ" - wprowadzamy poprawkę, która w chwili wyjazdu pociągu ze scenerii niejako "jednostronnie rozłączy" blokadę liniową.

Strona wysyłająca informowana jest krótkim dzwonkiem i po kilku sekundach blokada szlaku wraca do stanu zerowego.
Strona przyjmująca pociąg nadal ma do obsłużenia przycisk Ko - tutaj nie ma żadnych zmian.

Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie pozwoli podnieść przepustowość szlaków. Aktualnie rozkłady jazdy pozostają ze starą rezerwą - nie będziemy "upychać" pociągów jeden za drugim - wszak dyżurny musi mieć też czas na obsługę stacji, ale - takie jednostronne zwolnienie blokady pozwoli na lepszą obsługę pociągów opóźnionych.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: pietras25 w 27 Listopada 2018, 13:40:02
No i brawo miejmy nadzieje że usprawi to ruch chociaż troche i niektórzy nie beda na pałe wysyłac
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Zdebu w 27 Listopada 2018, 15:25:55
Dobra robota! Pytanie kiedy doczekamy się jakiś rewelacji dotyczących SBL? Gdyż ona chyba najbardziej podniosą przepustowość szlaków.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Eryk901 w 27 Listopada 2018, 22:18:37
Dobra robota Ciekawy pomysł z Dyspozytorem :P :)
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: macnow30 w 29 Listopada 2018, 11:25:09
wprowadzamy poprawkę, która w chwili wyjazdu pociągu ze scenerii niejako "jednostronnie rozłączy" blokadę liniową.
(https://i.giphy.com/media/1Z02vuppxP1Pa/giphy.webp)
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: zaopatrzony w 29 Listopada 2018, 12:14:10
No właśnie się odbywa... A nie powinno...
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Ares28 w 29 Listopada 2018, 12:38:13
No właśnie się odbywa... A nie powinno...

Problem polega na tym, że w momencie gdy szlak wyjazdowy posiada SBL to blokada zwalnia sie dopiero po zjechaniu pociągu ze scenerii, a nie po wjechaniu na pierwszy odstęp. Tymczasem SWDR nadal trasuje pociągi na SBL z 5 minutowymi odstepami w czasie. W momencie gdy wyprawiam pociągi z założoną blokada to momentalnie zakorkuje swoją stację, gdyż według rozkładu jeszcze zanim pierwszy wyjedzie z mojej scenerii powinienem wyprawić następny zmierzający do innej scenerii.

Problem ten zauważyłem od razu po wejściu wersji Żaba a po przedyskutowaniu go z Uetamem, doszliśmy do wniosku żeby stosować blokadę liniową jedynie na połączeniach szlaków PBL-PBL oraz PBL-SBL. Inomushis zapewne prężnie pracuje nad rozwiązaniem tego problemu na stałe, być może szlaki z SBL dostaną inny typ blokady liniowej.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Matz32 w 29 Listopada 2018, 12:53:17
 A kiedy zrozumiecie  ze to nie rzeczywistość ze stałym połączeniem tylko symulator z DYNAMICZNYMI połączeniami szlaków ?
Dlatego uważam ze Ir1 to jedno a umiejętność myślenia co do niej pod katem naszego symulatora to drugie.
Właśnie  już przez taki ekspertów jak wy by mi jeden  użytkownik wjechał pospiechem w  tył osobowego jak ruszałem z przystanku na Testowie,  bo po co blokada.To samo wczoraj na Parzęczewie co 2 bez blokady a ty się mecz bo musisz do każdej stacji niby założyć ...
 A potem płacze a panie a czemu przed nosem S1 ,panie a czemu jedzie pociąg 200m przedemna ,albo co gorsze a czemu wjechałem komuś  w tyłek...? Długo to bylo tolerowane ,bo niby lepsza przepustowość ale ileż można.
Wogole na dobra sprawę mając  3 odstepy i stosujac przepisy PLK i tak wychodzi na ta sama przepustowość co PBL - wiec do cholery pytać  o szlak  to minimum a na dobra chwile poki można łączyć SBL PBL zakładać blokadę.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: zaopatrzony w 29 Listopada 2018, 13:11:14
no to w takim razie po co się buduje stacje z sbl skoro nie ma żadnej różnicy...  ???
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Zdebu w 29 Listopada 2018, 19:05:59
Jesteśmy świadomi tego, że blokada Eap nie współpracuje z SBL i zaproponowane powyższe rozwiązanie jest tymczasowe. W przyszłości pociągi w Train Driver 2 nie będą jeździły ze szlaku SBL na PBL i odwrotnie, gdyż takie sytuacje nie występują w rzeczywistości - SBL nie urywa się w połowie szlaku :)
I tyle w temacie.
Ale co w temacie? Nic nie jest jasno powiedziane, czy td daruje sobie sbl i ono odchodzi do lamusa bo przecież z tego co słyszę to nie możliwe jest w td wprowadzenie sbl bo dynamiczne blokady albo jeszcze co innego i nie da sie No nie da, czy tez moze jednak developerzy cos planują w tym kierunku i jednak sbl będzie działało normalnie, dlatego tez zadałem moje pytanie wczesniej, co najlepsze napisałem je normalnie spokojnie bez żadnej pretensji a tu widzę ze nie którym juz cisnienie skacze. Panowie nie wiem o co wy sie tak denerwujecie z tym sbl naprawdę... 
Przestańmy sie wykłucać nawzajem i stańmy sie bardziej uprzejmi dla siebie nawzajem w wypowiedziach, dziękuje (nawiązuje tu do spiny miedzy Matzem a Zao). Zadałem normalne pytanie i oczekuje konkretnej odpowiedzi. Wracając do tych dynamicznych blokad, powiedzcie mi jedno skoro w swdr jest algorytm który pozwala łączyć szlaki spalinowe tylko z spalinowymi to czemu nie mozna by zrobic algorytmu łączącego sbl z sbl? Oczywiscie powiecie a co wtedy gdy jest tylko jedna stacja z sbl? Prosta sprawa - stara szopka sbl staje sie pbl i jest tak jak teraz, wchodzi druga sbl sa łączone ze sobą i sbl funkcjonuje normalnie - tak widzę to ja, teraz pytanie jak widza to developerzy?
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Kacper9 w 29 Listopada 2018, 21:25:13
To znaczy, ze SBL będzie dynamicznie, ale tylko z inną SBL ;).
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: EN57-002 w 30 Listopada 2018, 10:23:09
Prosta sprawa - stara szopka sbl staje sie pbl i jest tak jak teraz, wchodzi druga sbl sa łączone ze sobą i sbl funkcjonuje normalnie - tak widzę to ja, teraz pytanie jak widza to developerzy?
To też tak działać nie będzie, bowiem np. Zdziś otworzy Parzęczewo o 13:00 z dyżurem do 16;00. Nie ma drugiego SBL, więc program traktuje go jak PBL. Układa RJ do tej godziny i np. hipotetycznie ułożył ostatni o 15:50 na wejście na SBL/PBL. O 15:00 otwiera Zosia Olpuch Wdzydze z dyżurem do 19:00, które ma SBL. Jak program ma to połaczyć, jeżeli jeszcze o 15:50 ma traktować Parzęczewo jako PBL, a tu już Olpuch Wdzydze chce się połączyć SBL o 15:00. Przy rozłączaniu sytuacja może być jeszcze gorsza, bo po Parzęczewie OW dostanie RJ od Parzęczewa np. o 17:30, dyżurny dogada się z mech, że ten wyjedzie na offie i wyjdzie. Mech zostanie w grze, więc program go widzi i wie, że wjedzie na OW o 17:45. Czy rozłączy SBL, by inne PBL mogły układać RJ? Otworzy się Testowo o 15:30 z jednostronnym SBL, do czego się podłączy do Parzeczewa z drugiej strony, które za chwile wychodzi, a samo Parzęczewo z drugiej strony na SBL, będzie miało co podłaczone? Jakieś PBL. Wariantowość jest tu b. duża i nawet w tym krótkim opisie nie wszystkie możliwości ująłem, i nie sądzę, że to się szybko rozwiąże. Pisałem to już w innych miejscach. Na dziś (i nie na "dzień dzisiejszy", to dla tych co poprawiają innych) SBL w TD2 jest gadżetem i tyle.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: alekt w 30 Listopada 2018, 10:50:53
Na tą chwilę, wprowadzenie SBL-SBL by spowodowało rozgałęzienie serwera na dwie części. Z wąskim gardłem w postaci jednotoru Pt na Parzęczewie czy Zp w Gdańsku. Nie mamy chyba żadnej scenerii, na której są szlaki dwutorowe z SBL i bez SBL jednocześnie.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Silenthunter w 30 Listopada 2018, 14:19:25
Ja mam natomiast inne pytanie tyczące się EAP. Czy jest w planach wprowadzenie posterunków SKP (chociażby automatycznych, bądź półautomatycznych)? Każdy wie jak to się kończy kiedy komuś scrashuje TDka na środku szlaku i jakimś cudem zostają wagony.
Tytuł: Odp: SWDR4 - instrukcja obsługi blokad liniowych typu Eap-94
Wiadomość wysłana przez: Dik w 16 Grudnia 2018, 15:43:50
Witam mam pytanie czy jest możliwość wysyłania pociągów z SBL na szlak SBL z pominięciem blokady liniowej w przypadku zajętości szlaku przez inny pociąg?