(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/05/eap.md.jpg)
Szanowni użytkownicy, nadszedł ten dzień, w którym wracamy do prowadzenia ruchu w oparciu o mechanizm
blokady liniowej gwarantujący jeden z podstawowych elementów bezpieczeństwa ruchu kolejowego - zajętość jednego odcinka szlaku przez jeden pociąg.
Z tej okazji warto przypomnieć zasadę działania blokady liniowej Eap i szczegółowo opisać sposób jej wykorzystywania w realiach TD2.
Wszystkich opisanych poniżej czynności można dokonać:
- W systemie SWDR w zakładce BLOKADY LINIOWE
- Na pulpicie kostkowym (SPK)
Obsługa blokad liniowych z poziomu SCS oraz integracja urządzeń Eap z nastawnicą mechaniczną jest w trakcie przygotowania.
Zawsze gdy obsługa wymaga wciśnięcia przycisku stosujemy lewy przycisk myszy, a gdy wyciągnięcia przycisku stosujemy prawy przycisk myszy.
- Połączenie blokady scenerii realizującej wyjazd pociągu ze scenerią realizującą wjazd pociągu
Dyżurny scenerii wyjazdowej wybiera z menu dla danego szlaku (i toru) oznaczenie szlaku (i toru) posterunku przyległego.
W przypadku wybrania toru prawego jazda pociągu odbywa się po torze prawym na obu sceneriach (tor właściwy szlaku dwutorowego).
Wybranie na odjazd toru lewego spowoduje jazdę po torze lewym obu scenerii (jazda po torze niewłaściwym szlaku dwutorowego).
Tory nazywane są patrząc ze środka stacji w kierunku szlaków.
- Zainicjowanie blokady
Dyżurny scenerii wyprawiającej wciska przycisk Wbl co powoduje:
- miganie na biało strzałki Odjazd na scenerii żądającej pozwolenia
- migania na biało strzałki Przyjazd na scenerii docelowej, wraz dzwonieniem dzwonka.
- Danie pozwolenia
Dyżurny scenerii docelowej wciska czerwony przycisk Poz, czym zezwala na wyprawienie pociągu.
Migające strzałki na obu sceneriach palą się teraz światłem białym ciągłym a dźwięk dzwonka ustaje.
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/05/image.md.png)
- Podanie sygnału zezwalającego na wyjazd
Po podaniu semafora wyjazdowego na scenerii wyprawiającej dodatkowo zapala się na czerwono szczelina Pwl.
W tym momencie strzałka przyjazdu na scenerii sąsiedniej miga kolorem czerwonym.
- Zajęcie szlaku przez pociąg
W chwili, gdy wyjeżdżający pociąg wygasi semafor wyjazdowy, strzałka Odjazd zapala się kolorem czerwonym.
Na scenerii docelowej strzałka Przyjazd świeci światłem czerwonym ciągłym.
Oznacza to, że pociąg zajął szlak ze scenerii A do scenerii B.
- Wjazd na stację docelową
W chwili gdy pociąg dotrze do scenerii docelowej i minie całą długością semafor wjazdowy, zaświeci się lampka obok przycisku Ko.
Wtedy dyżurny przyjmujący pociąg możne już wcisnąć przycisk Ko, co spowoduje powrót blokady do stanu neutralnego, a po chwili rozłączanie szlaków.
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/05/image483f3883004bd19c.md.png)
Obsługa blokady w sytuacji awaryjnej:
- Wyjazd na sygnał zastępczy lub rozkaz szczególny
Przed podaniem sygnału zastępczego lub po wydaniu rozkazu szczególnego należy wyciągnąć czarny przycisk dPo co spowoduje zablokowanie blokady.
Następnie należy wyświetlić sygnał zastępczy na semaforze wyjazdowym lub wydać zezwolenie na wyjazd pociągu urządzeniami radiołączności.
- Wjazd na sygnał zastępczy lub rozkaz szczególny
Przed podaniem sygnału zastępczego lub zezwolenia na wjazd po wydaniu rozkazu pisemnego należy wyciągnąć czarny przycisk dKo, co spowoduje zaświecenie się przy nim białej lampki. Następnie należy wyświetlić sygnał zastępczy na semaforze wjazdowym lub wydać zezwolenie na wjazd pociągu urządzeniami radiołączności.
Po minięciu przez pociąg semafora całą swoją długością zgaśnie lampka dKo, a zaświeci się lampka obok przycisku Ko.
Wtedy można wcisnąć przycisk Ko, co spowoduje powrót do stanu neutralnego blokady, a po chwili rozłączenie szlaków.
- Rezygnacja z uzyskanego pozwolenia
W momencie gdy dyżurny ruchu na stacji docelowej obsłuży przycisk Poz, możliwe jest zrezygnowanie z wyjazdu pociągu.
W tym celu dyżurny ruchu na scenerii wyjazdowej wyciąga przycisk Wbl, co powoduje miganie strzałki Odjazd na biało.
Jeśli dyżurny ruchu na scenerii docelowej również wyciągnie przycisk Wbl - blokada powróci do swojego stanu neutralnego.
Uwaga! Rezygnacja z ustawionego kierunku jazdy możliwa jest tylko do momentu wyświetlenia sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym lub obsłużenia przycisku dPo.
Po podaniu semafora wyjazdowego lub po zajęciu szlaku przez pociąg - nie można odwołać pozwolenia.
W momencie, gdy pociąg opuści scenerię wyjazdową, dyżurny tej scenerii przestaje "widzieć" utworzoną wcześniej blokadę liniową - może wysyłać kolejny pociąg na ten sam szlak, bez niepotrzebnego oczekiwania, aż pociąg dojedzie za semafor wjazdowy scenerii docelowej. Sceneria docelowa w dalszym ciągu "widzi" połączenie ze scenerią źródłową i obsługuje przycisk Ko (lub dKo przed podaniem Sz / rozkazu na wjazd).
Obsługa blokady we współpracy z SBL - wyprawienie pociągu
Najpierw należy obsłużyć blokadę liniową Eap w zakładce blokady w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od sąsiedniej scenerii.
Na pulpicie SPK należy wcisnąć przycisk Wbl celem włączenia blokady w kierunku wyjazdu ze scenerii (o ile, żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wyjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi samoczynnie po zajęciu przez pociąg drugiego odstępu SBL na scenerii docelowej.
Obsługa blokady we współpracy z SBL - przyjęcie pociągu
Sceneria wyprawiająca pociąg obsługuje blokadę w SWDR poprzez połączenie odpowiednich szlaków, włączenie blokady i otrzymanie pozwolenia od DR scenerii przyjmującej pociąg.
W celu przygotowania wjazdu ze szlaku posiadającego SBL należy “obrócić” blokadę poprzez wyciągnięcie przycisku A(zk) (o ile żądanego kierunku nie ustalono wcześniej), a następnie podać semafor wjazdowy.
Rozłączenie blokady nastąpi w chwili zajęcia przez pociąg drugiego odstępu SBL.
Jesteśmy świadomi tego, że blokada Eap nie współpracuje z SBL i zaproponowane powyższe rozwiązanie jest tymczasowe. W przyszłości pociągi w Train Driver 2 nie będą jeździły ze szlaku SBL na PBL i odwrotnie, gdyż takie sytuacje nie występują w rzeczywistości - SBL nie urywa się w połowie szlaku :)
Opracowanie merytoryczne: trichlor & inomushis
Rozumiem, że ten system już obowiązuje na stałe
Oczywiście :)
Drodzy użytkownicy, w nocy z 26 na 27 listopada wdrożyliśmy dwie zmiany do blokad liniowych:
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/27/image.png)
Po pierwsze - powiadomienie o zwolnieniu się szlaku.
Dotychczas, gdy próbowaliście się połączyć ze szlakiem X, a był on zajęty, kończyło się to prostym powiadomieniem, że szlak ten bierze udział w innej blokadzie liniowej. Od teraz w chwili zwolnienia się tego szlaku otrzymacie prywatną wiadomość z informacją. Jest ona wysyłana do wszystkich, którzy próbowali dokonać takiego połączenia, nie obsługuje mechanizmu kolejkowania - uznaliśmy, że aktualnie nie jest on niezbędny.
(https://img.ttsk.ngo/images/2018/11/27/image414832eb38388357.png)
Po drugie - co mnie interesuje pociąg, który znikł z mojej scenerii? :)
Dokładnie - dotychczas, gdy pociąg opuścił już Waszą scenerię, ale nie minął jeszcze semafora wjazdowego na scenerii docelowej - mogliście dość długo oczekiwać na zwolnienie się szlaku, który de facto był już wolny - z punktu widzenia Waszej scenerii.
Wychodząc na przeciw użytkownikom, którzy w takiej sytuacji nagminnie używali awaryjnego przycisku "ROZŁĄCZ" - wprowadzamy poprawkę, która w chwili wyjazdu pociągu ze scenerii niejako "jednostronnie rozłączy" blokadę liniową.
Strona wysyłająca informowana jest krótkim dzwonkiem i po kilku sekundach blokada szlaku wraca do stanu zerowego.
Strona przyjmująca pociąg nadal ma do obsłużenia przycisk Ko - tutaj nie ma żadnych zmian.
Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie pozwoli podnieść przepustowość szlaków. Aktualnie rozkłady jazdy pozostają ze starą rezerwą - nie będziemy "upychać" pociągów jeden za drugim - wszak dyżurny musi mieć też czas na obsługę stacji, ale - takie jednostronne zwolnienie blokady pozwoli na lepszą obsługę pociągów opóźnionych.