Autor Wątek: Info: System Sprawdzania Scenerii - Instrukcja Merytoryczna  (Przeczytany 905 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline _l0stfake7

  • Administrator
  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 124
  • Siła reputacji: 0
  • _l0stfake7 nic
  • (∩ⴲ ε ⴲ)⊃━☆゚.*
    • kajmanzzaokladki.pl
  • Distance Travelled: 5907 km
  • Trains Routed: 490
System Sprawdzania Scenerii - Instrukcja Merytoryczna
« dnia: 15 Sierpnia 2019, 20:56:19 »
Drodzy gracze!

W trosce o jakość scenerii, na których można prowadzić ruch w symulatorze na serwerze PL1 oraz najwyższe standardy związane z wizerunkiem projektu TD2 opracowaliśmy nowe standardy i wytyczne, które mają służyć zarówno budującym scenerie jak też zespołowi osób sprawdzających.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie osoby posiadają wymaganą wiedzę i predyspozycje do budowy linii kolejowej. Osobom podejmującym jednak trud pracy z edytorem zalecamy najpierw zapoznanie się z poniższymi wytycznymi i poradnikami. Ma to na celu rewizję podjętego postanowienia o zbudowaniu scenerii dla TD2. Wszystkie niezbędne informacje potrzebne do zbudowania scenerii znajdują się w poradnikach dostępnych na forum i wikipedii TD2 oraz w instrukcjach i dokumentach kolejowych. Budowanie scenerii nie jest rzeczą łatwą, wymaga wiedzy, cierpliwości i dokładności. Nie każda osoba jest na tyle bogata w te atrybuty aby doprowadzić scenerię do szczęśliwego końca. Jeśli zatem masz choć cień wątpliwości, że zadanie Cię przerasta to spróbuj może przyczynić się do rozwoju projektu w inny sposób. Jednocześnie zapewniamy, że zespół sprawdzających dołoży wszelkich starań, aby swoją pracę wykonać poprawnie i w niedługim czasie.

Nowością jest możliwość ułatwienia pracy sprawdzającym załączając dokumentację scenerii zawierającą opcjonalne plany posterunków oraz izolacji. Schematy mogą być wykonane ręcznie, ale powinny być czytelnie i korzystać z symboliki zawartej w instrukcji Ie-4. Chcemy nagrodzić osoby, które w ten sposób rozpoczną pracę nad scenerią nadając im pierwszeństwo w kolejce systemu sprawdzania scenerii. Dodatkowo zalecamy rozpoczęcie budowy scenerii dopiero po zaakceptowaniu schematu przez zespół sprawdzający.

Etap 1

Scenerie fikcyjne
  • Na scenerii musi znajdować się co najmniej 1 posterunek zapowiadawczy (stacja/mijanka, posterunek odgałęźny).
  • Co najmniej dwa tory na stacji muszą posiadać długość użyteczną umożliwiającą przyjęcie najdłuższego składu towarowego (min 650 m). Nie dotyczy posterunków obsługiwanych jedynie przez jednostki trakcyjne oraz składy pasażerskie. W uzasadnionych przypadkach można na scenerii zastosować tory o krótszej długości użytecznej.
  • Długość peronów przy których zatrzymują się pociągi pospieszne powinna być nie mniejsza niż 200m. Długość peronów przy których zatrzymują się tylko pociągi osobowe nie może być mniejsza od 100m.
  • Magiczne laski na scenerii powinny być możliwie jak najkrótsze, najlepiej 20 m. W uzasadnionych przypadkach można zastosować dłuższy fragment lasku ale nie więcej niż 70 metrów.
  • Sterowanie musi być adekwatne do zainstalowanych USRK. Jeśli sceneria posiada smaczki charakterystyczne dla danych urządzeń np. brak uzależnionych przebiegów manewrowych, brak semaforów wjazdowych z toru lewego, napędy mechaniczne to powinny być zastosowane urządzenia mechaniczne.
  • Długość szlaku zewnętrznego musi wynosić co najmniej:   
    • PBL: 2-krotność drogi hamowania mierzona od tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego do granicy scenerii ale nie mniej niż 1000 m.
    • SBL: Dla scenerii wyposażonych w SBL szlak zewnętrzny powinien zawierać co najmniej 3 odstępy blokowe dla SBL 3-stawnej i 4 dla 4-stawnej (tak aby pierwszy napotkany na scenerii semafor wskazywał zawsze S2 w stanie zasadniczym). Odległość pomiędzy początkiem magicznego lasku a pierwszym semaforem SBL to minimum 3/4 drogi hamowania przyjętej dla danego szlaku. Wszystkie semafory SBL mają być wykonane z prefabu semafora.
  • W odległości DH od granicy z magicznym laskiem muszą znajdować się wskaźniki W8_0 ustawione przodem dla pojazdu opuszczającego scenerię.
  • Na pierwszych metrach toru za magicznym laskiem muszą znajdować się wskaźniki W27 ustawione przodem do pojazdu wjeżdżającego na scenerię.
  • Spawny
    • Zakaz ustawiania spawnów w torach głównych zasadniczych.
    • Jeżeli jest taka możliwość to spawny powinny znajdować się na torach bocznych.
    • W miarę możliwości punkty spawnu powinny być tak rozmieszczone aby uniemożliwić z nich nieuprawniony wyjazd na szlak. Mogą być zamknięte wykolejnicą albo żeberkiem ochronnym.
  • Dla linii i posterunków zmodernizowanych i nowobudowanych zaleca się dokładne stosowanie do aktualnych wytycznych z instrukcji i poradników. (m.in. przepisowe wstawki proste, brak rozjazdów R190 w przebiegach pasażerskich itd.)
  • Każda sceneria musi posiadać jakikolwiek profil pionowy oraz poziomy na szlakach. Scenerie które posiadają tylko proste, płaskie tory zostaną odrzucone.
  • Tworzona sceneria powinna być możliwa do sterowania przez jedną osobę. Zatem tworzenie 5 posterunków sterowanych mechanicznie na jednej scenerii nie jest najlepszym pomysłem.
  • Otoczenie nie może być płaskie względem toru, czyli nawet jak jest profil pionowy, to powinny być jakieś terrainpointy zmieniające kształt terenu.
  • Scenerie fikcyjne powinny posiadać zmyślone nazwy posterunków i przystanków osobowych, ale nie szkodzi jak ktoś przypadkiem wstrzeli się i wybierze akurat nazwę, która pokrywa się z nazwą przystanku, albo małego posterunku. Natomiast kategorycznie zabronione jest nazywanie scenerii fikcyjnych od dużych i znanych miast i stacji kolejowych np. Warszawa, Szczecin, Bydgoszcz, Gdynia, Tarnowskie Góry, Herby Nowe itd. Nie dopuszcza się także stosowania nazw scenerii mocno zbliżonych do realnych np. Lęborg, Malborg, Otvock, Tarnowskie Góry Miasto, Herby Nowe Przedmieście itd.
  • Poprawne zastosowanie wskaźników ogólnoeksploatacyjnych w zależności od potrzeb/przypadku.

Scenerie realne
  • Twórca musi w zgłoszeniu załączyć materiały, z których korzystał przy tworzeniu scenerii (podkłady satelitarne, schematy, filmy, zdjęcia).
  • Twórca musi się określić na który rok odwzorowuje scenerię.
  • Sceneria musi być stworzona na podkładach satelitarnych ułożonych dokładnie w edytorze (najprościej przyjąć wielokrotność pełnych setek dla wartości X i Z, np.: x = 100 z =100).
  • Sceneria musi posiadać chociaż przybliżony profil pionowy ( ±2‰).
    • W najgorszym wypadku profil pionowy może być odwzorowany na podstawie punktów z mapy wysokościowej, mierzonych co kilometr lub przy punktach charakterystycznych np. przejazdy, wzniesienia.
    • W najlepszym wypadku profil pionowy odwzorowany ze schematów linii i posterunków.
  • Sterowanie na scenerii musi być takie jak w rzeczywistości. Dopuszcza się odstępstwa dla dużych scenerii z kilkoma posterunkami, gdy jedna osoba nie ogarnie kilku nastawni mechanicznych np. Węzeł Herbski, w którym zarówno HN i HS mają USRK mechaniczne, ale w realiach TD2 nikt nie ogarnie 4 nastawni, więc do czasu wprowadzenia multi-DR można zamiast tego używać SCS / SPK.
  • Wskaźniki i semafory umiejscowione we właściwych miejscach według podkładów oraz tzw. cabview (nagrań z przejazdu po danej linii).
  • Otoczenie powinno jak najlepiej odzwierciedlać rzeczywistość z uwzględnieniem rzeźby terenu, oraz obiektów znajdujących się w symulatorze.
  • W odległości DH od granicy z magicznym laskiem muszą znajdować się wskaźniki W8_0 ustawione przodem dla pojazdu opuszczającego scenerię.
  • Na pierwszych metrach toru za magicznym laskiem muszą znajdować się wskaźniki W27 ustawione przodem do pojazdu wjeżdżającego na scenerię.
  • Spawny
    • Zakaz ustawiania spawnów w torach głównych zasadniczych.
    • Jeżeli jest taka możliwość to spawny powinny znajdować się na torach bocznych.
    • W miarę możliwości punkty spawnu powinny być tak rozmieszczone aby uniemożliwić z nich nieuprawniony wyjazd na szlak. Mogą być zamknięte wykolejnicą albo żeberkiem ochronnym.
Etap 2

Scenerie fikcyjne
  • Poprawnie wykonane zygzakowanie sieci trakcyjnej.
  • Poprawne zastosowanie wysięgników i ramion odciągowych (krótkie, długie, od słupa, do słupa, na łukach, na odcinkach prostych).
  • Poprawne wykonanie sekcjonowania i kotwień. (Od odciągu do odciągu nie więcej niż 1 500m).
  • Zastosowanie izolatorów sekcyjnych (żab wraz z linkami stabilizującymi) i odłączników sieciowych w celu odizolowania torów dodatkowych od torów zasadniczych.
  • Odgromniki nie rzadziej niż co 1200 m na szlakach, po jednym dla każdego toru stacyjnego.
  • Nie ma wymogu stosowania linii potrzeb nietrakcyjnych.
  • W przypadku zastosowania podstacji zasilającej poprawne oznaczenie przęsła naprężania lub zastosowanie między podstacjami kabiny sekcyjnej.
  • Poprawne zastosowanie wskaźników na liniach zelektryfikowanych (We).

Scenerie realne
  • Słupy i bramki sieci trakcyjnej umiejscowione we właściwych miejscach według podkładów oraz tzw. cabview (nagrań z przejazdu po danej linii).
  • Wysięgniki, ilość przewodów jezdnych oraz linie potrzeb nietrakcyjnych zgodne ze stanem rzeczywistym. W przypadku braku identycznych modeli można zastosować zamienniki.

Etap 3

Scenerie fikcyjne
  • Każda sceneria przed dopuszczeniem do ruchu musi mieć założony zgodny z szablonem wątek na forum z podstawowymi informacjami. Wymagane info to: jakie posterunki są na scenerii, schematy posterunków, jakie szlaki, ich oznaczenia i prędkości drogowe, lista ograniczeń stałych i doraźnych (może być fragment wosu), rodzaj blokady i czy jest ona przystosowana do ruchu dwukierunkowego.

Scenerie realne
  • Każda sceneria przed dopuszczeniem do ruchu musi mieć założony zgodny z szablonem wątek na forum z podstawowymi informacjami. Wymagane info to: jakie posterunki są na scenerii, schematy posterunków, jakie szlaki, ich oznaczenia i prędkości drogowe, lista ograniczeń stałych i doraźnych (może być fragment wosu), rodzaj blokady i czy jest ona przystosowana do ruchu dwukierunkowego.
  • Jeżeli istnieje taka możliwość to na scenerii realnej powinno się korzystać z obiektów dedykowanych, ale nie jest to warunkiem dopuszczenia scenerii.
  • Izolacje oraz pulpity wykonane według dokumentacji i schematów posterunku, a gdy takich materiałów brakuje to stworzone według zasad dla scenerii fikcyjnych.




Przy budowie swojej scenerii czytaj i stosuj się do poniższych poradników oraz instrukcji:


« Ostatnia zmiana: 15 Sierpnia 2019, 21:33:01 wysłana przez _l0stfake7 »