2023/StyczeńWpływy:
+--------+----------------+----------+
| Kwota | Ilość wpłat | Operator |
+--------+----------------+----------+
| 649.20 | 4 | paypal |
| 569.20 | 15 | payu |
+--------+----------------+----------+
Wydatki:
- 1047,76 zł - Hosting (w tym jeden serwer opłacony na 3 miesiące z góry)
- 51.56 zł - addon do blendera
- 109.99 zł - Dokumentacja techniczna wagonu spalinowego SN61
- 89.99 zł - Album schematów lokomotywy spalinowej ST44
- 129.11 zł - przedłużenie domeny td2.info.pl do roku 2026
Dziękujemy za wypełnienie ankiety “Raport cykliczny - podsumowanie 2022”. Odpowiedź otrzymaliśmy od 53 osób. W ramach wszystkich odpowiedzi otrzymaliśmy 27 komentarzy, to których chcemy się odnieść w dalszej części tego wpisu.

Raport zostaje utrzymany i nadal będzie się ukazywał co miesiąc, choć w nieco uproszczonej formie co pozwoli usprawnić jego tworzenie. Źródłem nie będą już szczegółowe dane pobierane z PayU i PayPal (których przetwarzanie jest najbardziej czasochłonne). Statystyki zostaną oparte o bazę danych Integratora, gdzie mamy znacznie mniej danych szczegółowych, ale najważniejsze informacje są dostępne. Wpływy będą podawane w kwocie "brutto", czyli bez uwzględnienia prowizji operatorów. Zgodnie z oczekiwaniem wydatki będa opisywane tak jak do tej pory.
WydatkiDostaliśmy wiele ciekawych komentarzy na to pytanie. Można podzielić je na kilka kategorii:
Zakup gotowych assetów (roślinność, domy, pojazdy, tekstury, dźwięki)Tego typu zakupy są realizowane w ramach bieżących potrzeb sygnalizowanych przez deweloperów.
Zakup taboruGdy wdrożymy tabor, który jest obecnie w realizacji przyjrzymy się co sensownego jest na rynku. Zakup wcześniej nie ma sensu, bo nie ma mocy przerobowych, aby taki model teraz wdrożyć. Należy pamiętać, że sam model to nie wszystko. Musi być fizyka, dźwięki, kabina. Model trzeba dostosować do wymogów symulatora.
Zatrudnienie dodatkowych osóbTo jest bardzo złożony temat. Po pierwsze, koszt zatrudnienia “zawodowca”, to są spore pieniądze. Oczywiście szukaliśmy raczej osób, które szukałyby opcji “jak sobie dorobić”, niż kogoś na etat. Problem w tym, że otwiera to wiele problemów, wymienię tylko kilka z nich:
- Dlaczego płacimy komuś z zewnątrz, a nie wynagradzamy osób z zespołu
- Jak wyceniać tego typu zlecenia? Po realnej stawce - jest to nierealne, przykładowo zrobienie modelu lokomotywy to jest kilkaset roboczogodzin. Być może jakimś rozwiązaniem byłby cennik, ale co w przypadku, gdy zaczną zgłaszać się masowo osoby z produktami “częściowo poprawnymi”, które nadal będa wymagały ogromnej ilości pracy po naszej stronie? Czy nie otworzy to kolejnej grupy problemów?
- Jak wycenić wykonanie scenerii? Ilość drzewek? Krawędzi peronowych? Powierzchnia?
- Co w przypadku, gdy ktoś powie - to proszę mnie usunąć z zespołu, będę robił to samo, ale za kasę.
W naszej ocenie zespół nie jest gotowy na obsługę zadań realizowanych przez osoby z zewnątrz. Musieliśmy porzucić część zadań, aby realizować prace otrzymane od osób spoza zespołu. Doprowadza to do sytuacji w której ktoś dostaje kasę za wykonanie pracy ‘x’, a zespół nic innego nie robi, tylko wdraża tę pracę. Ten projekt to nasze hobby, przejście na taki model powoduje zatracenie najważniejszej rzeczy, która nas tu trzyma - satysfakcji z tego co zrobiło się samemu, a nie wdrożyło od osoby trzeciej.
Wynagrodzenie dla zespołuPodobnie jak w przypadku zatrudniania osób z zewnątrz, tu też otwiera nam się puszka pandory. Kilka przykładów:
- Kto miałby być wynagradzany? Każdy kto coś robi w zespole? Zespół obecnie liczy prawie 40 osób. Mamy programistów, modelarzy, konstruktorów, trenerów, moderatorów, czy też redaktorów. Każda z tych osób w większym lub mniejszym stopniu wykonuje prace.
- Co w przypadku, gdy np. Model wykonała osoba ‘x’, fizykę - osoba ‘y’, tekstury - osoba ‘z’? Zostaje jeszcze udźwiękowienie i osadzenie tego wszystkiego w unity. Taka lokomotywa to praca kilku osób.
- Może niewielkie wynagrodzenie, za wykonaną pracę. Jak określić, za którą pracę to niewielkie wynagrodzenie się należy, a za którą już nie? Czy poprawienie prostego błędu w kodzie, zaliczamy do tego? A czy dostosowanie scenerii do nowej wersji?
Lokata terminowaJest to dobry pomysł, poszukamy optymalnego rozwiązania.
Dokumentacja i jej digitalizacjaPodobnie jak w przypadku assetów, zakup dokumentacji jest realizowany. Największym problemem jest jej digitalizacja, która zajmuje masę czasu. Być może rozważymy zakup takiej usługi u zewnętrznych podmiotów.
ProgramyWszystkie niezbędne programy są kupowane na bieżąco.
Inne rzeczy które mogłyby się przydać do rozwijania stowarzyszenia i symulatoraTemat bardzo szeroki, bo takich rzeczy jest sporo. To o czym już wspominałem na forum, to zakup rejestratora dźwięków wraz z mikrofonem. W pierwszej kolejności będziemy chcieli wypożyczyć taki rejestrator, aby sprawdzić w praktyce czy wydanie kilku tysięcy faktycznie ma sens. Być może w przyszłości poszukamy jakiegoś rozwiązania do skanowania 3D, które przyspieszyłoby tworzenie złożonych modeli.
Wynajem lokalu w Warszawie z komputerami aby użytkownicy mogli przyjechać zalogować się na nich i grać w jednym lokalu.Pomysł ciekawy, choć jeszcze nie do zrealizowania. W przyszłości być może spróbujemy zrealizować takie wydarzenie.
Powyższy tekst został przygotowany na początku stycznia. Następnie została przygotowana ankieta wewnętrzna, która miała dać obraz co zespół sądzi o wynagrodzeniach. Jakie widzi wady, jakie zalety.
W dużym skrócie, opinia zespołu pokrywa się z opinią zarządu. Wprowadzenie w ramach zespołu wynagrodzenia za pracę ma pewne zalety, ale ma też ogromną ilość wad. W związku z tym temat zostaje zamknięty. Do innych przypadków (nie związanych bezpośrednio z zespołem) będziemy podchodzić indywidualnie.