Dział ogólny > Stowarzyszenie

Tydzień z życia symulatora

(1/18) > >>

xoorbes:
Wstępniak

Pod wpływem rozmowy z krzysiek009 postanowiłem - zupełnie eksperymentalnie - rozpocząć cykl artykułów pod tytułem “Tydzień z życia symulatora”. W zależności od tego, jaki będzie odbiór i wnioski z ankiety, będziemy podejmować dalsze decyzje, czy i jak kontynuować ten cykl. Wstępne założenie jest takie, że każdy kolejny post będzie podsumowywał wszystkie (lub prawie wszystkie) widzialne i niewidzialne rzeczy które działy się wokół symulatora w ostatnim tygodniu, również te, które były udziałem społeczności.

Jeżeli pomysł "chwyci" chcemy to docelowo zrobić tak, aby każdy mógł zgłaszać do redaktorów treści, które chce opublikować w ramach tego cyklu, a redaktorzy przełożą to na kolejne posty. Pierwsze 2-3 tygodnie zapewne wyjdą bezpośrednio  ode mnie - choć już to wydanie zostało przedyskutowane z zespołem przed jego opublikowaniem, dziękuję za wsad merytoryczny i poprawki.

Aby wprowadzić społeczność TD2 w niektóre zagadnienia, w pierwszym odcinku pojawiły się dodatkowo szersze opisy niektórych zagadnień, gdyż wyrwany z kontekstu wpis, mógłby być niezrozumiały dla osób nie zaangażowanych w dany temat.

Tydzień 34/2022

Symulator
Opisanie zmian od ostatniego wydania stabilnego zajęłoby zbyt dużo miejsca, więc trzeba poczekać na nowe wydanie i changelog do niego dołączony. Opiszę tylko to co faktycznie wydarzyło się w tym tygodniu.

Poprawki błędów
W kodzie symulatora pojawiła się poprawka rozwiązująca problem, “gdy coś pójdzie nie tak” podczas pobierania nowej paczki. Symulator teraz nie czeka w nieskończoność, tylko wraca do menu z informacją, że pobieranie się nie powiodło.

Podniesienie numeru scenerii
W związku z przebudową magicznych lasków, oraz pojawieniem się wielu nowych modeli infrastruktury przytorowej, zdecydowaliśmy się na podniesienie numeru wersji scenerii. Spowoduje to konieczność dostosowania wszystkich scenerii do najnowszego wydania. Szczegółowe informacje zostaną ogłoszone na forum, tak aby autorzy mieli czas na dostosowanie swoich scenerii do nowych wytycznych. Nowością będzie to, że przed oficjalnym wydaniem zostanie udostępniona deweloperska wersja symulatora (tylko z działającym edytorem) tak, aby nie trzeba było czekać z wprowadzeniem zmian do wydania. Najważniejsze rzeczy związane z tą decyzją:

* Międzytorze w magicznych laskach 4m - koniec z poszerzeniami na większości scenerii.
* Słup i wysięgnik zostały wymienione na wersje zmodernizowane - wymagane będzie dostosowanie ostatniego słupa na scenerii do tej zmiany.
* Usunięcie rowu
* Dodano kilka nowych modeli, które będą wymagane
* Niektóre modele zostaną automatycznie zamienione na ich nowe odpowiedniki.Fizyka pojazdów spalinowych
Od pewnego czasu trwają prace nad udoskonaleniem i rozbudowaniem fizyki pojazdów spalinowych. Na pierwszy ogień idzie SM42, ale w ramach testów i sprawdzenia pomysłu  tylko w zakresie obliczania siły pociągowej. Właściwy cel pracy kolegi Bogus_pb jest związany z długo wyczekiwanym modelem lokomotywy spalinowej. Przy tej okazji w SM42 zostanie uruchomiony obrotomierz silnika i dokonane kilka inny drobnych zmian. Na tym etapie więcej szczegółów nie mogę zdradzić. Jako ciekawostkę mogę dodać, że w celu obliczenia siły pociągowej wymagane jest rozwiązanie układu dwóch równań funkcji nieliniowych 5-tego stopnia.

W tym tygodniu udało nam się pozyskać bardzo ważne dla nas dokumenty określające charakterystyki kilku silników spalinowych. Dokumenty przełożą się na wielomiany, a wielomiany na realną fizykę silników spalinowych.

API&SWDR
Serwer
SWDR i API w wersji deweloperskiej działa na dedykowanym serwerze. Ma też być odporne na awarie forum. W ostatnim tygodniu wprowadziłem kilka dodatkowych poprawek stabilizujących replikację danych.

SWDR
Trwają testy deweloperskiej wersji SWDRa. Trichlor z EUgenio07 znajdują błędy i niezgodności ze stanem oczekiwanym, a kojonek2 na bieżąco je naprawa. Po wielomiesięcznym zastoju w SWDR4 pojawiło się kilka poprawek i zmian najbardziej oczekiwanych. Doszła też nowa zakładka, ułatwiająca wprowadzanie hashy pulpitów.

Aplikacje i Narzędzia
Gitlab
Logowanie przez forum do gitlaba nadal nie działa. Walczyłem parę godzin w piątek, ale przegrałem. Na razie 3:0 prowadzi gitlab.

Pojawiło się za to dedykowane repo dla Redaktorów, w którym będzie można umieszczać zlecenia dla tego działu. Dla przypomnienia redaktorzy zajmują się tym wszystkim, czego nikt nie chce robić, czyli dokumentacją, tłumaczeniami, wikipedią, tworzeniem materiałów tekstowych, porządkami w regulaminach itp.

Zrobiłem też aktualizację do najnowszej stabilnej wersji, oraz trochę porządków z uprawnieniami.

Spawn
Nowa aplikacja, która będzie służyła do zakładania kont użytkowników. Będzie miała parę utrudnień dla multikontowców. Na obecnym etapie tworzony jest frontend, jak będziemy usatysfakcjonowani “klikalną stroną serwisu”, zabierzemy się za backend aplikacji. Pierwsze skrzypce przy aplikacji gra janoxxx.

Serwer Uwierzytelniania
Praktycznie każda aplikacja wykorzystywana w ekosystemie TD2 wymaga, aby użytkownik utworzył konto i się do niej zalogował. Forum, launcher, symulator, img, mattermost, gitlab, up. Wszystkie te aplikacje obecnie mają jedno konto nadrzędne - forum. Dzięki temu łatwiej się się poruszać w gąszczu loginów i haseł.
Wybór forum na “centrum wszechświata” niestety ma pewne wady - np. Brak możliwości zmiany tego forum, na bardziej nowoczesne rozwiązanie. Dlatego zostanie uruchomione dedykowane rozwiązanie, które będzie całkowicie niezależne i lepiej poradzi sobie z tym zadaniem.

Prace nad wdrożeniem trwają od jakiegoś czasu. Serwer został przetestowany w warunkach deweloperskich. Działa. W kolejnym kroku będę pracował nad udostępnieniem API tego serwisu (nie mylić z API TD2) dla aplikacji “Spawn”, oraz oczywiście nad integracją obecnych usług z nowym serwerem.

Modele

* Krzys292 podzielił się screenem nowych kontenerów autorstwa chudya, które zastąpią stare modele.


Wyglądają zacnie, sami oceńcie. Screen przedstawia terminal kontenerowy w Pruszkowie.


* Chudya przygotował kolejny model wagonu towarowego w 4 malowaniach, który docelowo powiększy park wagonów towarowych w TD2. Jedno z malowań jest identyczne jak w obecnym modelu (408S_CIECH_Uacs_01), w związku z tym zostanie on docelowo zastąpiony nową wersją.






* Kolejny model, który wyszedł ze studia k292 to naprężacze. Z dobrze poinformowanych źródeł wiem, że to nie jest ostatnie słowo Krzyśka w tym klimacie :)

Scenerie
Do nadchodzącej wersji symulatora zostały dostosowane następujące scenerie:

* Glinnik (projekt ŁKA)
* Stryków (projekt ŁKA)
* LCS Głowno (projekt ŁKA)
* Zgierz
* Zgierz Kontrewers
* LCS Ozorków
* Łęczyca
* WitoniaWybrane informacje z Forum

* Sesja na stałych blokadach na PL2 - TomekzT wyszedł z propozycją zorganizowania przez społeczność na serwerze PL2 mini-sesji na stałych blokadach. Pomysł chwycił, a organizacją mini-sesji zajmuje się danio. Osoby zainteresowane odsyłam do wątku na forum.

* GSS - Generator Spawnowania Składów - matix78 przedstawił narzędzie do pomocy przy sprawowaniu składów przez DR. Generator posiada bazę danych taboru, dzięki której w prosty sposób każdy może znaleźć coś dla siebie.


* W ramach rozbudowy narzędzia TD2-helper PWisnia dodał kolejne funkcjonalności:

* generatory rozkazów pisemnych O i S
* generator wpisów do semaforówW planach jest generator rozkazów pisemnych N, oraz generator przejść międzytorowych. Projekt jest we wczesnej fazie rozwoju, ale zapowiada się interesująco.

* Generator zapowiedzi pociągów którego autorem jest Mr_bar otrzymał aktualizację do wersji 0.5.1, w której znalazła się obsługa gongu i kilka nowych opcji do generowania komunikatów.

Wszystkim, którzy dotarli do tego miejsca gratuluje wytrwaości i raz jeszcze zachęcam do wypełnienia krótkiej ankiety na temat tego wpisu.

//Xoorbes: Zgodnie z sugestią, zmieniłem trochę formatowanie tekstu i domyślny rozmiar obrazków.

xoorbes:
Dziękujemy za ogromne zainteresowanie artykułem. Przyjęliście go bardzo ciepło, co daje motywacje do wydawania kolejnych odcinków. Dostaliśmy ponad 200 odpowiedzi na ankietę, co przy 700 odsłonach artykułu daje naprawdę fantastyczny wynik.



Podsumowanie ankiety znajdziecie w wątku Tydzień z życia symulatora - dyskusje. Zapraszam też do dyskusji. Kolejną ankietę zrobimy za miesiąc :)

Tydzień 35/2022

Symulator

Fizyka pojazdów spalinowych - @bogus_pb

* Zakończono tworzenie dokumentacji opisującej pomysł i pracę do wykonania dla SM42
* Wykonano pierwsze wstępne zmiany w kodzie symulatora w celu wprowadzenie pomysłu i zastosowania go dla SM42
Aplikacje i Narzędzia

RASP-UZK - @Stasiu & @Thundo
Ukazała się nowa wersja 1.6.1 a w niej:

* nowe dźwięki
* rozbudowanie "automatyka" - teraz jest ich dwóch, a w sumie mogą się rozjechać do 4 przejazdów
* poprawki odtwarzania dźwięków z #166 i #167
* poprawki zliczania osi
Spawn - @janoxxx & @xoorbes

* Dalsze prace nad stroną wizualną serwisu.
* Doprecyzowanie wszystkich kroków niezbędnych do założenia konta.
* Pierwsze prace nad API z którym będzie się komunikowała aplikacja "spawn".
Integrator - @Spythere

* Poprawiono błąd synchronizacji haseł podczas logowania do aplikacji
Wiki

* FDL52 dodał nowy dokument "Wytyczne projektowe SCS" autorstwa Emika
Strona Stowarzyszenia - @Emik
Obecna strona stowarzyszenia jest w trakcie migracji na silnik Wordpress'a. Umożliwi to znacznie prostsze wprowadzanie zmian i dodawanie nowych treści.

* Dodano opisy wszystkich symulatorów wraz z powstającym ASDEK
* Przygotowano nową wersję podstrony: ŁKA, Odolany, Projekt ISDR, LCS Gdańsk
* Przygotowano szablon prezentacji poszczególnych scenerii w oparciu o informacje z forum
* Poprawiono mniejsze błędy w niewydanej wersji strony:
* Podświetlenie linków w breadcrumb
* Optymalizacja obrazków na podstronie /symulatory/
Regulaminy - @Peter0133 & @Coyotek & @xoorbes

* Aktualizacja regulaminów Forum i Symulatora. Regulaminy zostaną opublikowane w najbliższym czasie.
Modele

* @chudya
* Napęd i szlaban w kilku wersjach długości drąga


* Szlabany ręczne



* @Krzys292
* Dodatkowe malowanie pojemników na piasek


* Biały EOR


* Nowa wersja zegarka z płynnie obracającym się sekundnikiem
Scenerie

* @trichlor Dostosowanie scenerii Warszowice-Strumień do nowej wersji symulatora.
* @trichlor Prace na scenerii Płyćwia w ramach II etapu.
* @Emik Pierwsza część scenerii LCS Poznań trafiła do drugiego etapu i obecnie się “sieciuje”.
* @trichlor & @damianml Rozpoczęcie prac nad scenerią Kozuby (linia 131, na południe od Zduńskiej Woli Karsznic) - etap IWybrane informacje z Forum
@PWisnia - Strona internetowa wspomagająca dyżurnego & twórców scenerii - dodano:

* pociągi online

* Szczegółowe informacje na temat pociągu (dostępne na stronie pociągi online)

* Generator służbowych rozkładów jazdy (dostępne na stronie pociągi online)

xoorbes:
Tydzień 36/2022

Symulator

Fizyka pojazdów spalinowych - @bogus_pb
Pierwszy etap prac nad nową fizyka pojazdów spalinowych dobiegł końca. Lokomotywa SM42 została wyposażona w nowy sposób obliczania siły pociągowej, który bardzo dokładnie odpowiada rzeczywistym jej możliwościom w stosunku do obecnego modelu fizyki. Podczas prac okazało się, że obecnie lokomotywa ma zawyżone możliwości trakcyjne.

Został również uruchomiony obrotomierz, amperomierz i woltomierz prądnicy głównej oraz możliwość używania bocznikowania silników trakcyjnych podczas jazdy pociągowej.
Bocznikowanie to największa i niezbędna zmiana w ramach prac nad fizyką. Zdajemy sobie sprawę, że może sprawić Wam to dużo trudności i kłopotów na początku, ale dzięki tej zmianie prowadzenie lokomotywy w tym zakresie zostało w symulatorze oddane dokładnie tak, jak to jest w rzeczywistości.  Z tego też powodu pojawi się niebawem film, w którym pokażemy i opowiemy jak będzie wyglądać jazda tą lokomotywą po zmianach.

Prawdopodobnie w pierwszej kolejności nowa fizyka lokomotywy będzie wdrażana równolegle z obecną.  Pozwoli to na wykrycie ewentualnych błędów, które umknęły nam w naszych testach, a zarazem łatwiejsze nauczenie się nowego sposobu sterowania lokomotywą. Niebawem podamy więcej szczegółów.

* Siła na postoju


* Siła w czasie jazdy


Aplikacje i Narzędzia

API&SWDR - @kojonek2

* Naprawa błędu związanego z brakiem automatycznego odnawiania się tokena uwierzytelniającego użytkownika
Spawn - @janoxxx & @xoorbes

* Analiza możliwości wykorzystania środowiska Ory jako rdzenia systemu uwierzytelniania (Dzięki @hammer za podpowiedź)
* Uruchomienie środowiska deweloperskiego i pierwsze testy jak to działa w praktyce.Modele

* @Krzys292
* Smarownica torowa


* Nastawnia Grodzisk Mazowiecki


Scenerie

* @Janusz1321 Zakończono prace poprawkowe na scenerii Tomaszów Mazowiecki w ramach I i II etapu. W ramach etapu III pozostało do skorygowania otoczenie przy torowisku
* Włodawa [PL2] - sceneria wydana na PL2
* Pożywań - sceneria przeszła pierwszy etap sprawdzania
* @Emik Rozpoczęły się prace nad przygotowaniem “Wytycznych projektowania izolacji torowych w TD2 - ujednolicone nazewnictwo izolacji oraz prawidłowy ich podział” wraz z praktycznymi poradami (mini poradnik).
TTSK

* Przekazanie do księgowości informacji za sierpień
* Wykonanie zestawień na forum
Wybrane informacje z Forum

@PWisnia - Strona internetowa wspomagająca dyżurnego & twórców scenerii - dodano:

* Scenerie online

* Generator tabel odjazdów/przyjazdów

* Ciemny motyw

xoorbes:
Tydzień 37/2022

Symulator

Fizyka pojazdów spalinowych - @bogus_pb
SM42 - dodano w lewym dolnym rogu HUD-a, obok nastawnika kierunku, panel z parametrami pracy prądnicy głównej oraz pomocnicze oznaczenie "- B -" ułatwiające obsługę bocznikowania



Kolor oznaczenia "- B -" zmienia się w następujący sposób:

* czarny - bocznikowanie wyłączone
* zielony - nastawnik główny w pozycji 6 lub 7, można włączyć bocznikowanie
* żółty - bocznikowanie załączone
Aplikacje i Narzędzia

Edytor USRK - @Ares28
Powstaje edytor umożliwiający tworzenie zaawansowanych schematów SRK, na wzór schematów połączeń stosowanych w projektowaniu urządzeń zblokowanych. Edytor ten jest krokiem w stronę centralizacji logiki urządzeń sterowania na serwerach TTSK. Z utworzonego w edytorze schematu możliwe będzie zasymulowanie działania zblokowanych USRK takich jak przekaźnikowe typu PB, JZH-111, czy komputerowe - Ebilock, oraz wiele innych. Dodatkowo możliwe będzie wygenerowanie tablicy przebiegów, która posłuży do wykonania logiki urządzeń opartych na strukturze przebiegowej.

* Zrzut ekranu aplikacji

* Przykładowy schemat połączeń modułów przedstawiono na screenie

Spawn - @janoxxx & @xoorbes

* Przygotowanie działającego prototypu aplikacji odpowiedzialnej za przetwarzanie wprowadzonych przez użytkownika danych.
* Opisanie pierwszych algorytmów i struktury programów.Modele

* @chudya
* Nowe modele napędów rozjazdowych EEA4 (w dwóch wariantach), S700K oraz EP649


Scenerie

* Ukończenie prac otoczeniowych na scenerii Tomaszów Mazowiecki, poprawki sterowania w SPK, oczekujemy na sprawdzenie otoczenia i sterowania w SSS.
* Na ukończeniu prace sieciowe na scenerii Otłoczyn (wraz z podst. Brzoza Toruńska), sceneria na rok 2011 spójna czasowo z nową scenerią Aleksandrów Kujawski.
TTSK

* Ciąg dalszy prac nad ujednoliceniem regulaminów.
* Tłumaczenie gotowych wersji na języki: angielski, niemiecki, czeski
Wybrane informacje z Forum

Burzliwa dyskusja na temat banów za wulgaryzmy. W tym wpisie pokazuję nasz punkt widzenia. Polecam lekturę każdej osobie, która uważa, że robimy problem z tego.

xoorbes:
Tydzień 38/2022

Symulator

Fizyka pojazdów spalinowych - @bogus_pb
Na potrzeby testów zostało przygotowane specjalne wydanie stabilnej wersji symulatora z nową wersją fizyki pojazdu SM42. Do testów planujemy zaprosić sponsorów. Więcej o testach napiszemy już wkrótce w oddzielnym wątku.

Aplikacje i Narzędzia

API&SWDR - @kojonek2

* W ramach realizacji ticketu #258 w stacjach oraz przystankach osobowych dodano możliwość wpisania nazwy dla pasażerów. Nazwa udostępniana jest w metodzie getTimetable w api.


Spawn - @janoxxx & @xoorbes

* Uruchomiono testową bazę danych
* Zrealizowano pierwsze algorytmy
* Rozpisano pierwsze testy (tzw. testy jednostkowe) kodu aplikacji, które pomogą w automatycznym weryfikowaniu poprawności działania jej elementówScenerie

* Tomaszów Mazowiecki - został wydany i obecnie jest dostępny tylko na autoryzacje
* Orniki - poprawki w pulpicie SPK
Wybrane informacje z Forum

* Pojawiło się kilka niemieckojęzycznych tutoriali wykonanych przez @BravuraLion
* Co jakiś czas na forum powraca wątek "jak odhamować po radio-stop". Wszystko wyjaśnia film na naszym oficjalnym kanale YT
* Została ogłoszona aktualizacja regulaminów

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej
Powered by SMFPacks Likes Pro Mod