Train Driver 2

Dział pomocy => Pomoc merytoryczna => Tryb edytora => Wątek zaczęty przez: MaciejakS w 05 Czerwca 2020, 11:23:00

Tytuł: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: MaciejakS w 05 Czerwca 2020, 11:23:00
Cześć witam sobie tak o.


Od razu chciałbym się pochwalić czymś takim. Coś, na co podobno czekało tyle ludzi. Wraz z DeathPlanet99 stwierdziliśmy, że nagramy cykl poradnikowy, gdzie będziemy oprócz budowania stacji od A do Z, pokazywać pewne protipy edytora i analizować inne scenerie. Serdecznie zapraszam was do obejrzenia, i zachęcam do krytyki, bo wiem że sam materiał nie jest idealny.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: Argeos w 05 Czerwca 2020, 12:43:59
IMHO poradnik znacznie łatwiej przyswajalny niż "Strumień Ekspertów", czekam na więcej części ;)
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: xoorbes w 05 Czerwca 2020, 14:05:45
Bardzo fajny poradnik. Fajna inicjatywa. Czekam na kolejne odcinki, może się w końcu nauczę obsługi edytora :D
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: tomekb2005 w 05 Czerwca 2020, 14:27:04
Super że taki poradnik w końcu powstał. Czekam z niecierpliwością na kolejne odcinki!
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: DeathPlanet99 w 06 Czerwca 2020, 14:38:20
Jeśli ktoś jeszcze nie widział, to pojawił się kolejny odcinek - #1 o początkach układu torowego stacji. Serdecznie zapraszamy do oglądania i oceniania.
Odcinek #2 już jest w przygotowaniu, więc powinien się jutro pojawić.

Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: Ugulele w 06 Czerwca 2020, 23:24:34
Z przykrością muszę oznajmić, iż o ile pierwszy poradnik wyglądał obiecująco (poza drobnymi niedociągnięciami, takimi jak brak objaśnienia skosu łuku, oraz jego kąta). To drugi poradnik już ma ich dużo więcej i jest obsiany błędami. Zachęca do stosowania flexów w miejsc trywialnych, gdy ich eliminacja trwa 5 sekund, a dodatkowo niepoprawnie autor sugeruje, iż należy używać tylko rozjazdów R300 1:9 do budowy głowicy. Jest to nieprawda, gdyż zabudowanie rozjazdu na trapezie o międzytorzu 4 metrów rozjazdy R300 nie powinny zostać użyte, a właśnie R190. Ponadto używanie z rozjazdami R190 funkcji anligment, oraz wykonanie przy pomocy tej funkcji trapezu działa jak najbardziej poprawnie. Szkoda, że autor nie opowiedział o większej ilości rozjazdów, gdyż głowice wykonuje się z różnych typów rozjazdów. Nic też nie ma o minimalnych wstawkach między rozjazdami. I tak mogę pisać i pisać. Przykro mi oceniać to tak negatywnie, ale być może przyszłe odcinki warto przedyskutować z ludźmi, którzy znają się w tym temacie bardziej? Inaczej będą powstawać kolejne stacje zawierające babole, tylko tym razem z dopiskiem - bo na poradniku Maciejaka tak było... Ja też przyznam się, że od czasu do czasu coś wydzbanie na odcinku u siebie, ale zawsze staram się to prostować. Mam nadzieję, że takie sprostowanie tego odcinka pojawi się w najbliższym czasie, najlepiej zanim powstanie drugi odcinek, względnie tuż po nim.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: MaciejakS w 07 Czerwca 2020, 00:22:26
Cytuj
Zachęca do stosowania flexów w miejsc trywialnych, gdy ich eliminacja trwa 5 sekund, a dodatkowo niepoprawnie autor sugeruje, iż należy używać tylko rozjazdów R300 1:9 do budowy głowicy. Jest to nieprawda, gdyż zabudowanie rozjazdu na trapezie o międzytorzu 4 metrów rozjazdy R300 nie powinny zostać użyte, a właśnie R190.

Akurat chciałbym zanegować to, o czym napisałeś. Nie powiedziałem że innych rozjazdów nie może być na głowicy. Poza tym zaznaczyłem wyraźnie, że robię taką a nie inną scenerię. Poza tym nie ma tam nigdzie R190 tylko R300 bo w międzytorzu nie masz 4 metrów, tylko 5 metrów. Nie wiem jak chciałbyś wstawić semafor wyjazdowy przy 4 metrach międzytorza, mimo że poza tym i tak na sceneriach w rzeczywistości stosuje się układ torowy, nie mówiąc już o tym że wyraźnie mam na celu ukazanie przykładowego modelu stacji. Ale rozumiem jak najbardziej, biorę pod uwagę te wszystkie uwagi do siebie i dlatego będą też odcinki analizujące inne scenerie, żeby pokazać jak to wygląda na różnych stacjach.
Stwierdzenie, że "Nie powinny" to prawda, ale to w rzadkim przypadku.

I nie rozumiem także, dlaczego stosowanie flexa 5m w połączeniu toru z rozjazdem (w prostej linii) jest problemem? Do tej pory wstawianie prostych odcinków w tor (który po prostu w pewnych miejscach nie wykrywa, że powinien zostać połączony z innym torem, nawet jak jest na tej samej współrzędnej kierunkowej)? Czy powoduje to skrzywienie toru? nie. Czy powoduje, że sceneria będzie gorsza? Nie. Dowalanie się tylko dlatego, że to 5m PROSTY flex jest zbędnym czepialstwem. Ja naprawdę nie zabraniam zrobić lepszego poradnika, staram się to przedstawić w jak najprostszy sposób. Zaznaczam wyraźnie, że są to w moim odczuciu dobre zachowania, miejąc także na uwadze to jak powinna wyglądać taka sceneria w oparciu o Ie-1. Chyba użycie sformułowania "Polecam" czy "Dla mnie wygodniej" w tej sytuacji wystarczy dla jasnego zrozumienia przekazu. Nie mówię, że jest to jedyne rozwiązanie, a jest to rozwiązanie dla mnie najprostsze.

Tak, opisałem to dosyć ogólnikowo, ale nie zgodzę się, że błędnie. Większość sytuacji opiszę w kolejnych odcinkach (na pewno nie w #2), dziękuję za to że wspomniałeś o wstawce prostej, dodam do tego adnotację w filmiku.

Cytuj
I tak mogę pisać i pisać.
No właśnie nie wiem po co ten dopisek. Wymień wszystkie błędy, to wszystkie wezmę pod uwagę żeby je wyjaśnić, jeżeli rzeczywiście są to błędy, a nie widzimisię. Widzimisię nie równa się poprawność według PLK. Największym problemem jest też właśnie to, że jeżeli rzeczywiście są to błędy, to nie wymieni ich się konkretnie w piśmie, tylko rzuci ogólnikiem.

P.S. Szczegółowy odcinek o rozjazdach pojawi się po drugim odcinku
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: Ugulele w 07 Czerwca 2020, 00:38:14
Skoro mamy się przerzucać to:
Po kolei. Są metody na to, aby wstawić semafory wyjazdowy przy międzytorzu 4 metry. Niekoniecznie tak jak Ci się wydaje. Tutaj bym prosił jednak o przemyślenie.

Co do kwestii flexów - błędem to nie jest i nikogo nie obsmaruję, za to że to zrobił na swojej scenerii, ale jak uczyć to nie najlepiej jak można, a nie przy użyciu półśrodków? Zauważ też, że jak widzę flexa to muszę przeanalizować, czy jest to odcinek prosty, czy krzywy, co zabiera dodatkowy czas. Nie jest to wg mnie zbędne czepialstwo, ale dopóki po drugiej stronie barykady między twórcami a sprawdzającymi nie zasiądziesz, to mam wrażenie że nie zrozumiesz. Poza tym - poradnik nie jest zbiorem odczuć i przemyśleń, tylko wytycznych przełożonych  na język bardziej zrozumiały. Tutaj nie ma miejsca na dywagacje - nie wiesz, to zapytaj. Oglądający nie zwróci uwagi, na to że powiedziałeś, że jest to Twoje odczucie, choćbyś zaznaczył to jeszcze 20 razy po drodze tylko zrobi to i już.

Co do dopisku. Mógłbym, ale post byłby 4 razy dłuższy. Nie płacą mi za analizę sekunda po sekundzie. Traktuj to jako ukłon w Twoją stronę, a nie moją złośliwość bo jej tu nie ma.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: MaciejakS w 07 Czerwca 2020, 00:45:44
Dobrze, wezmę pod uwagę to i postaram się na to zwrócić uwagę w przyszłości w kolejnych odcinkach. Są metody na to by wstawić, ale po co gdy można zastosować wstawienie semafora zalecane?

Dodano: 07 Czerwca 2020, 11:00:27


Jeszcze że tak nie odpuszczę co do tych flexów - można uczyć najlepiej jak można, tylko wtedy wychodzą prawdziwe babole do których nikt normalnie by nie dopuścił.

Sprawdziłem, czy da się zregenerować odcinek toru prosty tak, by nam automatycznie połączy tor. Zrobiłem to na drugiej głowicy, której nie będę pokazywał przy poradniku budowy scenerii. I udało się, problemem zostało jednak to, że tory połączyły się o milimetr krzywo (Tak jak na zdjęciu poniżej) Wynikiem to mogłoby być ustawienie jakieś wstawki prostej wygenerowanej przez rozjazd z torów bocznych. Jest to na tyle niezauważalna różnica, że aż śmieszna. Flex jest rozwiązaniem na delikatne błędy pomiarowe i w żaden sposób, nawet przy wytężonych zmysłach różnicy toru się nie wyczuwa, dlatego zatem stosuje się mi go wygodniej, bo w sytuacjach gdy milimetr jest dalej to co innego, niż bawić się 20 minut dłużej z dobieraniem toru tak by zdawał się prosty czy 5/6 razy klepanie głowicy na stacji tylko dlatego że rozjazd został źle ułożony i tory się nie łączą bo jest milimetr różnicy.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: xoorbes w 08 Czerwca 2020, 17:26:56
MaciejakS - wypowiadam się jako użytkownik, a nie jako Zarząd. Ogólnie jestem osobą, która bardzo docenia każdą inicjatywę użytkowników, która wnosi coś pozytywnego do symulatora.
O ile pierwszy film, dla mnie jako dla laika edytorowego, był bardzo fajny, drugi film był trochę gorszy, ale nadal ilość plusów była większa od minusów, to to co widziałem w filmie o sygnalizatorach, do którego link pojawił się na KK, to już niestety moim zdaniem jest duży spadek zarówno jakości przekazu, jak i sposobu przekazu.

Robiąc filmy, trzeba mieć pełną wiedzę, na temat o którym się mówi, a mam wrażenie, że niektóre tematy po prostu pomijasz, lub traktujesz bardzo powierzchownie. Np te przecinki i pozycjonowanie poszczególnych elementów. To jest tak na prawdę bardzo logiczne do wyjaśnienia, ale trzeba się trochę zagłębić w ten temat. Dobrze byłoby mieć jakiś scenariusz zgodnie z którym się prowadzi narrację. Pisząc wcześniej taki scenariusz, sam sobie robisz wstępną korektę, widzisz gdzie jest czegoś za mało, a gdzie za dużo. Pójście na żywioł może sprawdza się przy ogólnym omówieniu ikonek w edytorze, ale przy tematach bardziej skomplikowanych, wymagających znaczenie większej uwagi zarówno od widza, jak i od prowadniczego taki film, jest to bardzo ciężkie w odbiorze. Do tego masz wręcz odrzucającą manię klikania bez przerwy i przesuwania scenerii w trakcie mówienia - to niesamowicie rozprasza. Sam wpis konfiguracyjny do semaforów, rozpisał bym w jakimś google doc na czynniki pierwsze, zrobił z tego PDF wrzucił na up.td2.info.pl, a link dał w opisie do filmu.

Proponuje pogadać z trenerami i może połączyć siły? Wiem, że oni mają też jakie pomysły na filmy, może razem uda Wam się zrobić coś naprawdę fajnego.

Życzę powodzenia w dalszych pracach, ale proszę rób to nie na ilość, tylko na jakość.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: MaciejakS w 09 Czerwca 2020, 23:35:40
Bardzo mi się podoba podejście krytyki do samego filmu i formuły jego wykonania, za co bardzo dziękuję.

Z chęcią, podejmę współpracę, mogę nawet poświęcić komu innemu robienie takiego poradnika, i sam widzę już gdzie popełniłem błędy i co należy poprawić.

Wszystkie uwagi wezmę do serca, i postaram się zrobić te odcinki w lepszej formie. Oczywiście zabierze to trochę czasu.
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: kwiatek_123 w 13 Czerwca 2020, 14:57:07
Super! Tego potrzebowałem! Na pewno mi się przyda! Dzięki!
Tytuł: Odp: Poradnik budowania scenerii w edytorze - ocena społeczności.
Wiadomość wysłana przez: blachamc w 06 Lipca 2020, 11:54:58
Kolejny odcinek proszę o semaforach, rail contact'ach i strzałach kierunku.