Train Driver 2

Dział pomocy => Pomoc merytoryczna => Tryb edytora => Wątek zaczęty przez: Ares28 w 10 Maja 2018, 21:44:05

Tytuł: SBL czterostawna - Wątpliwości
Wiadomość wysłana przez: Ares28 w 10 Maja 2018, 21:44:05
Na Teamspeaku między mną a Wiedenką i Matzem wybuchła kłótnia na temat działania SBL czterostawnej. Zatem kieruje pytanie do ekspertów o to który sposób jest prawidłowy.

Obecnie SBL czterostawna w TDku działa tak jak ukazano na poniższym schemacie:
(http://www.transportszynowy.pl/czterostawnasbl.gif)

Po podaniu wjazdu na semaforze wjazdowym semafor ze wskaxnikiem W1 zmienia stan na S2, natomiast semafor z W18 na S3.

Natomiast z moich obserwacji w terenie oraz z różnych filmów wynika, że semafor z W1 nie zmienia stanu na S2.

Zatem po podaniu wjazdu zamiast kobinacji

(W1 | W18 | wjazd | wyjazd):
S2 | S3 | S5 | S1

mamy

S3 | S2 | S5 | S1

Pasuje to także do definicji sygnałów wyświetlanych na SBL. Sygnał S3 mówi "2 kolejne odstepy blokowe za tym semaforem są wolne". Natomiast obszar za semaforem wjazdowy nie jest już odstępem blokowym.

Taki sposób dobrze widoczny jest na filmie Tmechatronika:

Pytanie bonusowe:
A jak to się ma do posterunków przełaczanych na samoczynność? Czy wtedy semafory tychże traktuje się jako semafory SBL?
Tytuł: Odp: SBL Wątpliwości
Wiadomość wysłana przez: Marcin_S w 10 Maja 2018, 22:07:24
Z filmu który zalinkowałeś nie widać semafora z W18. Od czasu minięcia semafora z W1, wjazd został podany, dlatego ostatnia SBL'ka wskazywała w tym przypadku S2.

Tu jest ładnie zobrazowany schemat działania czterostawnej SBL'ki:

Natomiast obszar za semaforem wjazdowy nie jest już odstępem blokowym.
Obecnie projektowane układy sterowania, szczególnie na stacjach zmodernizowanych powodują działanie semaforów w obrębie stacji tak jakby były "przedłużeniem" o kolejne odstępy. Zdarzają się wtedy przykładowo takie ustawienia: Wyjazdowy S1, drogowskazowy S5, wjazdowy S3, SBL z W18 S2, SBL z W1 S2, itd.. Oczywiście jeśli na wjazdowym, bądź drogowskazowym nie ma W19, W20 bo wtedy jeszcze dodatkowo mogą pasy wchodzić w grę, no ale to już inna bajka.
Co ciekawe na zmodernizowanych szlakach, jeśli mamy podany wjazdowy na bok to SBL z W18 podaje S4, natomiast SBL z W1 - S3, zachowuje się tak jakby wjazdowy był na stój.

A jak to się ma do posterunków przełaczanych na samoczynność? Czy wtedy semafory tychże traktuje się jako semafory SBL?
Jeśli ruch jest prowadzony tylko po torach głównych zasadniczych można załączyć tą tzw. samoczynność. Wtedy semafory traktuje się i zresztą zachowują się jak SBL.