Autor Wątek: Rozjazdy Łukowe  (Przeczytany 3642 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kajotello

  • User
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Siła reputacji: 179
  • Kajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezes
Rozjazdy Łukowe
« dnia: 14 Kwietnia 2020, 17:20:05 »
Witam!
Dzięki uprzejmości inomushis rozpocząłem budowę stacji Opoczno Południe w oparciu o oryginalną dokumentacje i podkłady. Żeberka ochronne są tam stworzone z rozjazdów łukowych, których parametry są opisane. Rozjazdy łukowe w edytorze mają jednak podane dwie wartości promieni, w opisie występuje natomiast tylko jedna. Po dokładnym przeczesaniu internetu znalazłem informację, że w rozjazdy łukowe powstają poprzez wygięcie zwykłego rozjazdu i do jego charakterystyki używa się skos i trzy promienie - R (promień toru zwrotnego przed przekształceniem), R1 (promień toru zasadniczego po przekształceniu), R2 (promień toru zwrotnego po przekształceniu). Jeśli dobrze rozumiem w edytorze podane są R1 i R2, natomiast na projekcie promień R. Jeśli jednak R=1600m, a R1=1200m to promień R2 wyszedł mi w granicach 5000m co jest absurdem, patrząc na podkłady. Czy ktoś bardziej zorientowany w tej tematyce mógłby wyjaśnić mi odczytywanie oznaczeń rozjazdów łukowych?

Offline emik

  • Konstruktor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 187
  • Siła reputacji: 88
  • emik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Kwietnia 2020, 17:51:52 »
Jeżeli chcesz zrobić realne Opoczno to odezwij się do mnie na MM, bo w planach jest wydanie całego CMK i zależałoby nam, aby scenerie były podzielone w odpowiednim miejscu, tak żebyśmy nie tracili kilometrów szlaku (chodzi nam o pełne odwzorowanie 1:1 długości CMK). Z tego też powodu do Opoczna należałoby dołożyć podg. Pilichowice, aby zmieścić się z kilometrażem Olszamowic, a później Psar (Włoszczowa ma na tyle zapasu, że 1-2km w stronę Olszamowic nie robi różnicy, ale w stronę Psar już, któraś stacja może się nie zmieścić z pełnym odstępem SBL).
Gdyby budowa tych 2 posterunków była jednak zbyt dużym wyzwaniem, mogę udostępnić dokumentację dla post. Strzałki, Biała Rawska lub Góra Włodowska.

Odpowiadając na Twoje pytanie:
- Skoro jazda po torze ma odbywać się z prędkością Vmax=100km/h to promień tego łuku wynosić będzie najprawdopodobniej R1800. Skos 1:9 sugeruje, że w kierunku zwrotnym promień wynosi R300. Z drugiej strony ciężko posługiwać się przy realnych sceneriach tylko i wyłącznie dokumentacją - spróbuj położyć różne warianty rozjazdów łukowych dwustronnych R1800 i zobacz, który najbardziej pokrywa się z podkładem satelitarnym, bo w głównej mierze to na nim musisz się opierać, a dokumentacja jest jedynie dodatkiem.

Offline Ugulele

  • Moderator
  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 147
  • Siła reputacji: 503
  • Ugulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezesUgulele prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Kwietnia 2020, 18:53:31 »
Drogi użytkowniku. Na początku zacząłem od sprawdzenia w jakim stanie podkłady obrazują stacje. Podkłady z roku 2019 obrazują stan stacji z przed przebudowy i zaimplementowania rozjazdów łukowych. Także bardzo ładnie, że dostałeś dokumentację, ale musisz niestety stację odtworzyć wyłącznie na podstawie dokumentacji co może być dość kłopotliwe.

Wracając do Twojego pytania.
Rozjazdy łukowe określa się przy pomocy 3 parametrów: skos i dwa promienie łuków. Aby poprawnie wstawić rozjazdy wystarczą dwa z nich. R1 i skos. W symulatorze istnieją rozjazdy łukowe o promieniu R1800 i skosie 1:9 co znacznie ułatwia sprawę i przy okazji nie spowoduje dramatycznego rozjechania stacji. Oczywiście - któryś z tych rozjazdów będzie najprawdopodobniej dodatkowo wyłukowany. Poradzić sobie z tym możesz używając funkcji alignment w edytorze. Po wstawieniu rozjazdu w edytorze wypierasz sobie opcję wstawienia łuku. W sekcji alignment wybierasz promień (w twoim przypadku 1800 i międzytorze (w twoim przypadku minimum 5.2). Za łukiem wstawiasz odcinek prosty, po czym kasujesz łuk. W miejsce zakończenia prostego odcinka wstawiasz interesujący Cię rozjazd i łączysz go z prostym fragmentem wstawki międzyrozjazdowej flexem. Po tej operacji możesz go wymienić na łuk kołowy jeżeli jesteś przeciwnikiem stosowania flexów. Mam nadzieję, że pomogłem.

P.S. Nie chcę wchodzić z butami w podział scenerii, ale Opoczno i Pilichowice można wydać bez obaw na dwóch osobnych sceneriach.
Gałganotwórca nieudanych scenerii

Offline emik

  • Konstruktor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 187
  • Siła reputacji: 88
  • emik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #3 dnia: 14 Kwietnia 2020, 19:07:53 »
P.S. Nie chcę wchodzić z butami w podział scenerii, ale Opoczno i Pilichowice można wydać bez obaw na dwóch osobnych sceneriach.

Oczywiście, że można tym bardziej, że ilość odstępów jest wystarczająca, jednak planując podziały chciałem uniknąć budowania drugiej samodzielnej scenerii z tak skomplikowanym układem torowym:

:D


Offline Kajotello

  • User
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Siła reputacji: 179
  • Kajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #4 dnia: 14 Kwietnia 2020, 20:12:24 »
Dziękuje za odpowiedź. Oczywiście wiem, że podkłady z Geoportalu obejmują czas modernizacji stacji (swoją drogą południowa głowica na Geoportalu jest już w nowym wydaniu, ale w edytorze ładuje stare zdjęcia), jednak kilka rozjazdów jest już wymienionych, tak jak np. te w załączniku. Jeśli wstawię rozjazd nr 7 o parametrach R1200 1:18,5  i  za pomocą alignmentu dodam łuk o promieniu 1800 i międzytorzu 5,2 jego koniec wypada 60 m za końcem rozjazdu na podkładzie. Automatycznie rzutuje to na ustawienie semaforów, peronu itd. Może jest to nieuniknione na sceneriach realnych, ale nawet łuk o promieniu 1600 i mniejszym międzytorzu daje wyraźne rozmycie. Może gdzieś się gubię  ???
« Ostatnia zmiana: 14 Kwietnia 2020, 20:13:58 wysłana przez Kajotello »

Offline emik

  • Konstruktor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 187
  • Siła reputacji: 88
  • emik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Kwietnia 2020, 07:35:37 »
Dziękuje za odpowiedź. Oczywiście wiem, że podkłady z Geoportalu obejmują czas modernizacji stacji (swoją drogą południowa głowica na Geoportalu jest już w nowym wydaniu, ale w edytorze ładuje stare zdjęcia), jednak kilka rozjazdów jest już wymienionych, tak jak np. te w załączniku. Jeśli wstawię rozjazd nr 7 o parametrach R1200 1:18,5  i  za pomocą alignmentu dodam łuk o promieniu 1800 i międzytorzu 5,2 jego koniec wypada 60 m za końcem rozjazdu na podkładzie. Automatycznie rzutuje to na ustawienie semaforów, peronu itd. Może jest to nieuniknione na sceneriach realnych, ale nawet łuk o promieniu 1600 i mniejszym międzytorzu daje wyraźne rozmycie. Może gdzieś się gubię  ???
Rozjazd łukowy jest tam zastosowany nie dlatego, że z toru możesz pojechać lewo/prawo, tylko dlatego,że właśnie on znajduje się na łuku :) W takim wypadku możesz spróbować zastosować moją metodę, która jest bardzo zbliżona do tej którą podał Ugu.

1- zmierz długość dla jazdy "na wprost" interesującego Ciebie rozjazdu łukowego. Aby to wykonać poprawnie postaw tor np 4m, wstaw interesujący Ciebie rozjazd, a potem dla jazdy na wprost znów tor np 4m. Usuń rozjazd i oba tory połącz fleksem. Usuń oba tory i skopiuj wartość flexa do notatnika - to jest długość rozjazdu.
2 - wybuduj łuk tak jak opisał to Ugu zaczynając budowę od toru zasadniczego. Zwróć uwagę, aby na końcu łuku postawić odcinek prosty np. 4m. Po wybudowaniu zapisz sobie długość odcinka o promieniu R1800.
3 - usuwamy odcinek łuku o promieniu R1800.
4 - od tego wstawionego krótkiego odcinka wstawiasz nowy łuk R1800 w kierunku toru zasadniczego - jego długość dopasowywujesz nie to wstawki prostej, a to napędu na podkładzie (lub miejsca gdzie ten napęd powinien się znajdować)
5 - dodajesz rozjazd łukowy dwustronny taki dla jakiego robiłeś wyliczenia. Jak nie pokrywa się idealnie z podkładem to skracasz lub wydłużasz odcinek łuku, który wstawiałeś w pkt. 4
6 - gry wszystko pasuje łączysz rozjazd flexem ze wstawką prostą. Jeżeli nie chcesz używać flexa to od wartości łuku wyliczonej z pkt. 2 odejmujesz długość rozjazdu wyliczoną z pkt 1 oraz odejmujesz długość łuku wstawionego w pkt 4. Uzyskany wynik wstawiasz w polu Długość łuku, promień ustawiasz na 1800 i budujesz odcinek. Tory powinny połączyć się poprawnie i bezflexowo.

Zwróć uwagę, aby odcinek w pkt. 6 budować od rozjazdu w kierunku wstawki, bo w drugą stronę niekoniecznie edytor musi połączyć Ci tory. (mimo iż połączenie będzie idealnie na sobie tory pozostaną rozerwane).

Offline Kajotello

  • User
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Siła reputacji: 179
  • Kajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Kwietnia 2020, 11:55:15 »
Dziękuje, udało się :D. Nie wiem, czemu na siłę wstawiałem rozjazd na drugim końcu łuku.

Offline Kajotello

  • User
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Siła reputacji: 179
  • Kajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Maja 2020, 23:11:20 »
Po jakimś czasie zabawy w edytorze naszło mnie kolejne pytanie bezpośrednio związane z tym typem rozjazdów, a mianowicie - czy istnieje dość łatwy sposób na wyliczenie parametrów wstawek do przejścia między torami o znanym rozstawie na łuku. Dość łatwy, czyli w oparciu o trygonometrię i podstawy geometrii. Próbowałem sam wyprowadzić jakiś wzór, ale niestety utknąłem w martwym punkcie :(

Offline Ares28

  • Moderator
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 933
  • Siła reputacji: 728
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Programista systemów SRK
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Maja 2020, 23:33:04 »
Po jakimś czasie zabawy w edytorze naszło mnie kolejne pytanie bezpośrednio związane z tym typem rozjazdów, a mianowicie - czy istnieje dość łatwy sposób na wyliczenie parametrów wstawek do przejścia między torami o znanym rozstawie na łuku. Dość łatwy, czyli w oparciu o trygonometrię i podstawy geometrii. Próbowałem sam wyprowadzić jakiś wzór, ale niestety utknąłem w martwym punkcie :(

W poradniku do ukladu torowego jest material filmowy o tym jak korzystać z arlusza do obliczeń do wyliczenia tych parametrów geometrycznych układu.

Offline Kajotello

  • User
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Siła reputacji: 179
  • Kajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezesKajotello prezes
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Maja 2020, 01:02:26 »
Chyba trochę źle się wyraziłem. Chodzi mi o przejście rozjazdowe podobne do przedstawionego na tym schemacie ( tutaj konkretnie ze stacji Prabuty, ale to bez żadnego związku)

Offline Ares28

  • Moderator
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Wiadomości: 933
  • Siła reputacji: 728
  • Ares28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezesAres28 prezes
  • Programista systemów SRK
Odp: Rozjazdy Łukowe
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Maja 2020, 03:27:02 »
Chyba trochę źle się wyraziłem. Chodzi mi o przejście rozjazdowe podobne do przedstawionego na tym schemacie ( tutaj konkretnie ze stacji Prabuty, ale to bez żadnego związku)

Nie ma takiej możliwości, długości wstawek trzeba dobrać ręcznie. Poza tym w połączeniach torów z zastosowaniem rozjazdów łukowych i tak zamiast wstawek stosuje się odcinki pośrednie łukowe a czasem nawet krzywoliniowe, a następnie dla każdego połączenia oblicza się poszczególne parametry kinematyczne i sprawdza czy nie przekraczają dopuszczalnych wartości. Temat ten jest tak zawiły, że na potrzeby tedeka wystarczy że zapamiętasz zasadę żeby łuki w takich połączeniach nie były ostrzejsze od łuków w rozjeździe, a drobne niedokładności połączysz flexem.