Nie cytujemy posta pod postem//krzysiek9825Ależ to ludzie komplikujecie...
Wystarczy czytać ze zrozumieniem to co zostało napisane.
Termin "Hybryda" jest na kolei określeniem potocznym. Nigdzie na kolei nie powinno się go używać w celu określenia typu pojazdu.
W terminologii fachowej wyróżnia się pojazdy:
1. Elektryczne (silniki elektryczne napędzane z sieci trakcyjnej)
a) z rozruchem oporowym
b) z rozruchem impulsowym (ale silnikami prądu stałego)
c) z rozruchem impulsowym/asynchronicznym (z silnikami prądu przemiennego)
2. Spalinowe (wykorzystujące silnik spalinowy połączony z jakimś konwerterem mocy/momentu obrotowego wychodzącym od strony koła zamachowego/zespołu sprzęgieł przy silniku)
a) z przekładnią mechaniczną (przekładnia zębata - "Skrzynia biegów")
b) z przekładnią hydrauliczną*/**
*hydrostatyczną/**hydrokinetyczną
c) z przekładnią elektryczną (w domyśle jest to układ, w którym silnik spalinowy napędza prądnicę czyli generator, który następnie dostarcza energii elektrycznej na silniki trakcyjne, które te energię elektryczną przetwarzają na ruch obrotowy)
3. Pojazdy parowe (tu filozofii nie ma)
4. Pojazdy dwu/trójtrakcyjne czyli takie, w przypadku których występują dwa/trzy osobne źródła napędu - pojazd może poruszać się samodzielnie zarówno przy wykorzystaniu jednego jak i drugiego źródła napędu ale nigdy przy wykorzystaniu obydwu na raz.
a) Pojazdy spalinowo-elektryczne - Wyposażone zarówno w silnik spalinowy dostarczający energię elektryczną do silników trakcyjnych jak i układ elektryczny, wykonujący te samą funkcję.*/**
*Pojazdy z modułem dojazdowym (z ograniczonymi parametrami pracy przy wykorzystaniu jednego ze źródeł napędu - NEWAG Dragon E6ACTd)
**Pojazdami stricte dwu/trójnapędowymi (zarówno przy wykorzystaniu jednego, jak i drugiego źródła zasilania pojazd ma pełne lub prawie pełne parametry eksploatacyjne - NEWAG Impuls 2 36WEh, PESA GAMA 111Ed)
b) Pojazdy elektryczne z układem akumulatorów - Wyposażone w pełnoprawny układ elektryczny, który podczas pracy, poza dostarczaniem energii elektrycznej do silników trakcyjnych, ładuje także akumulatory trakcyjne, z których energia elektryczna jest wykorzystywana gdy pojazd nie porusza się "pod siecią"
c) Pojazdy spalinowe z układem akumulatorów (np. NEWAG 18D) - Standardowe pojazdy z punktu 2c) doposażone w układ akumulatorów trakcyjnych, z których energia elektryczna wykorzystywana jest w miejscach, gdzie niewskazane jest użycie silników spalinowych - np. na stacji Kraków Główny czy Katowice
Jest jeszcze kilka podtypów ale to jest już wchodzenie w bardziej szczegółowe parametry techniczne.
Natomiast o co chodzi z tą "hybrydą" - to jest pojęcie wypromowane przez "automotive" i ktoś łyknął ten termin i zaczął bezmyślnie używać do wszystkiego co ma dwa źródła napędu.
Z automotive przybyły do nas dwa (trzeci jest połączeniem dwóch bazowych) rodzaje układów hybrydowych napędowych:
- PHEV - Parallel Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Równoległa
- SHEV - Series Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Szeregowa
Natomiast sama definicja nic nam tutaj nie da - trzeba zajrzeć do schematów ukazujących to jak wyglądają te układy napędowe:
Dodatkowo warto spojrzeć na schemat dla pojazdu dwutrkacyjnego:
Podsumowując schemat - KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną reprezentuje układ hybrydy szeregowej (SHEV) (albo w wariancie z rekuperacją energii elektrycznej albo bez niej), natomiast żaden pojazd kolejowy nie ma układu zasilania opartego o hybrydę równoległą (PHEV) gdyż taki sposób napędu byłby całkowicie nie efektywny, a przy wielkości parametrów technicznych silników spalinowych takie układy szybko przestawałyby działać (nie bez przyczyny lokomotywy z przekładnią mechaniczną to pojazdy o bardzo małej mocy).
Stąd KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną może zostać określona jako taka wyposażona w hybrydowy układ napędowy (SHEV) ale żaden pojazd dwu/trójtrakcyjny nie może być takim terminem opisany.
P.S. Warto zaznaczyć, ze "trakcyjność" to nie to samo co "systemowość":
a)Pojazdy wielosystemowe to takie, które, wykorzystując jedno źródło napędu (silniki elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej) mogą zmieniać swoją konfigurację aby poruszać się przy wykorzystaniu różnych systemów zasilania (DC/AC).
b) Pojazdy dwu/trójtrakcyjne to takie, które wykorzystują dwa/trzy różne źródła napędu (W pojazdach dwutrkacyjnych w jednym ze źródeł zasilania może być np. urządzony układ wielosystemowy ale nigdy na odwrót).
Jak masz jeszcze jakieś pytania to polecam się na przyszłość