Cargule jednak coś z tymu EP, które im przypadły w okresie podziałów i bałaganu musiały robić. Najsensowniej brzmi zagonienie ich do ciągania pustych składów, które i tak trzeba ruszyć (czy to na załadunek czy zbieranie wagonów), albo na ukrotnienu coś lżejszego.
PKP Cargo w momencie rozbicia na spółki przejęło większość lokomotyw i użyczało je PKP Intercity - było tak zarówno z EP09 jak i EM10, które pracowały dość krótko ale nawet ich ostatnie malowanie to malowanie tożsame do tego, które nosiły EP09 PKP Cargo (czyli to biało czerwono niebieskie).
Użycie EP09 w ruchu towarowym nie miało żadnego uzasadnienia, a już w ogóle typu 405Ea, który posiadał zawieszenie ze sprężynami FlexiCoil.
Wszystkie lokomotywy, które najpierw zostały przebudowane (zmieniono przełożenie przekładni) do serii EP07, a następnie rozpoczęły pracę w PKP Cargo niezależnie od typu (4E czy 303E) były przebudowywane do standardu EU07 (swoją drogą w PKP cargo w pewnym momencie po modernizacji do typu 303Eb i pojedynczego 303Ec wszystkie egzemplarze modernizowanych lokomotyw były oznaczane jako typ 303E - nawet lokomotywy typu 4E, które miały zupełnie inną konstrukcję)
Taka ważna notka lub dwie.
Błagam, przestańcie używać terminu "Hybryda" - każda lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną (czyli na dobrą sprawę prawie wszystkie pojazdy na sieci PKP poza małymi pojazdami manewrowymi lub lokomotywami Voith`a) jest hybrydą szeregową to znaczy pojazdem, w którym silnik spalinowy pełni funkcję generatora i nie napędza bezpośrednio zestawów kołowych.
Pojazdy wyposażone w dwa osobne źródła zasilania nie mogą być nazwane hybrydowymi, a dwutrakcyjnymi. Albo mamy pojazd stricte elektryczny albo spalinowy z przekładnią elektryczną (w przypadku serii EN63H czyli typu 36WEh w wariancie 36WEhd). To są dwa osobne pojazdy "w jednym".
A druga notka to sprawa oznaczeń na pojazdach.
Wyróżnia się kilka typów:
1. Oznaczenie serii PKP - EN57, EU07, ET41, SM42 etc. Numery te nadawane są przez spółkę zamawiającą pojazd nie przez PLK...
2. Oznaczenie typu w myśl przepisów WE - 36WE, 48WE, 111ED, E4MSU - nadawane przez producenta pojazdu zgodnie z normą.
3. Oznaczenia zagraniczne - Seria 232, 285, 380, 060DA, M62 itd.
4. Oznaczenia typu wg specyfikacji Fabloku - Ls800, Ls350, Ls1200 itd.
Trzymajmy się proszę tego schematu