Train Driver 2

Dział pomocy => Pomoc merytoryczna => Tryb mechanika / Dyżurnego ruchu => Wątek zaczęty przez: HakcMe w 03 Września 2020, 18:27:56

Tytuł: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: HakcMe w 03 Września 2020, 18:27:56
Może mnie ktoś oświecić?
Pojawiła się tabela: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bFXUsHsAu4youmNz-46Q1HslZaaoklvfoBDS553TnNk/edit#gid=0
Czy to oznacza że EP07 i EP08 nie mogą prowadzić składów w ruchu towarowym?



Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Marcin_S w 03 Września 2020, 18:34:54
Lokomotywy te, nie są przystosowane do jazdy w ruchu towarowym.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: hulek w 03 Września 2020, 22:13:52
Są po to oznaczenia lokomotyw by wiedzieć, jakiego przeznaczenia jest. Pierwszy symbol oznacza trakcję elektryczną czyli "E" natomiast kolejne oznaczenie mówi o przeznaczeniu lokomotywy czyli
P – pasażerska, U – uniwersalna, T – towarowa, M – manewrowa.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Dulson w 04 Września 2020, 08:37:16
Ogólnie PLKowskie oznaczenia pociągów są totalnie idiotyczne i przestarzałe, szczególnie co tyczy się teraz pociągów hybryd.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: ksiedzu w 04 Września 2020, 13:05:49
Ogólnie PLKowskie oznaczenia pociągów są totalnie idiotyczne i przestarzałe, szczególnie co tyczy się teraz pociągów hybryd.

Mógłbyś rozwinąć temat?? Jakie PLK nadaje oznaczenia??
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: HakcMe w 04 Września 2020, 13:45:42
Czyli jak dobrze rozumiem EU07 w ruchu towarowym nie może mieć wiecej niż 2k ton i prędkość maksymalna to 70km/h?

Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Dulson w 04 Września 2020, 15:43:39
Ogólnie PLKowskie oznaczenia pociągów są totalnie idiotyczne i przestarzałe, szczególnie co tyczy się teraz pociągów hybryd.

Mógłbyś rozwinąć temat?? Jakie PLK nadaje oznaczenia??
Ogólnie te, które stosuje się w grupie PKP. Oznaczenie, które nie przewiduje zaznaczenia nadania danemu pociągowi np. EZT/SZT (hybrydzie oznaczenia), pociągowi który jest wysoko i nisko podłogowy, to są przykłady z wielkiej grupy niespójności. Chciałbym bardzo zobaczyć jakby np. polregio zakupiło hybrydę, jaki by numer miało. Jak chcesz kontynuować temat, zapraszam na priv, żeby tutaj nie robić off.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Franek_025 w 24 Października 2020, 12:40:13
Krótkie wytłumaczenie skrótów:
E- elektryczna
P- pośpieszna, pasażerska
T- Towarowa

Np. EP08- E elektryczna P pasażerska
      ET22- E Elektryczna T towarowa
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: guest9253 w 24 Października 2020, 13:21:09
Jeśli się nie mylę, to parę lokomotyw serii EP09 było w spółce PKP Cargo na początku "rozbicia" PKP i coś mi się obiło o uszy, że prowadziło pociągi towarowe, więc nie jest to jako tako jakaś reguła.

Trzeba wspomnieć również o tym, że lokomotywy mają różne właściwości trakcyjne, które są ustalane na początku projektowania, więc nie liczmy na to, że EP08 pociągnie nam takie 2000 ton, bo nie była i nie będzie do tego przystosowana. Inny przypadek jest przy lokomotywie ET21, gdyż ta była bezpośrednio projektowana do obsługi pociągów towarowych o ciężarze do 2500 ton z Vmax 70 km/h i pasażerskich do ciężaru 650 ton z Vmax 100 km/h. Biorąc pod uwagę to, że taki potencjalny pociąg towarowy jest dość ciężki, lok nie bez powodu ma sześć, a nie cztery osie, co daje możliwość zastosowania układu połączenia silników szeregowo-równoległego, typowego dla lokomotyw sześcioosiowych, dodatkowo mamy możliwość zwiększenia siły pociągowej. Jeszcze inna sprawa jest taka, że zyskujemy dodatkową pozycję bezoporową i co za tym idzie - kolejne miejsce na nastawniku, gdzie możemy wrzucić boczniki.

Szybko podsumowując, lokomotywą pasażerską możemy pociągnąć towarka, ale nie liczmy na spektakularne wyniki.

PS. Myślę, że merytoryka nie jest zła, ale Marcin, proszę, nie bij  :)
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: moreniak w 06 Stycznia 2021, 23:47:09
Nie jeden ET22 , ciągnął pasażerskie TLK :P
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Stasiu w 07 Stycznia 2021, 00:16:06
ET22 (http://www.wrphoto.eu/data/media/22/Image-259.jpg), ET21 (https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=12186), ET41 (https://wrphoto.eu/data/media/21/20000622_Zakopane_EU07-532_ET41-051.jpg), szczególnie lubiane w górach... era prostowania zakopianki już się na szczęście zakończyła :) tak czy siak w drugą stronę to nie działało i nie miało prawa działać.

No i warto dodać, że pośpiech albo osobowy z ET41 w tedeku będzie OK, ale wtedy gdy lokomotywa będzie w którymś z zielonych malowań a wagony typowe TLKowskie sprzed nastu lat. Za to jamnik cargo z wagonami 159A wieje rakiem.

@Malk_18 EP09 z towarowym (https://www.ok-kolej.pl/data/media/30/Lato-Prima-aprilis.jpg) była 1 kwietnia ;)
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Niemamrozsadku w 07 Stycznia 2021, 00:26:32
Cargule jednak coś z tymu EP, które im przypadły w okresie podziałów i bałaganu musiały robić. Najsensowniej brzmi zagonienie ich do ciągania pustych składów, które i tak trzeba ruszyć (czy to na załadunek czy zbieranie wagonów), albo na ukrotnienu coś lżejszego.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Stasiu w 07 Stycznia 2021, 00:58:26
IC dostało same wagony, a lokomotywy były wypożyczane od Cargo. W 2008 zaczęto przekazywać lokomotywy i pracowników do IC oraz przemalowywać je.

Wątpię żeby EP (http://rail.phototrans.eu/14,130496,0,HCP_303E_EP07_374.html) używano do ciągnięcia nawet pustych składów, IC brało je do swoich pociągów, a Cargo miało sporo EU i ET na własne potrzeby
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Kacper9 w 07 Stycznia 2021, 10:10:20
@Malk_18 EP09 z towarowym (https://www.ok-kolej.pl/data/media/30/Lato-Prima-aprilis.jpg) była 1 kwietnia ;)

Należy zaznaczyć, ze tutaj EP09 ciagnie skład autokuszetek, które były włączane w składy pociągów pasażerskich ;).
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: KUBUTECH911 w 07 Stycznia 2021, 17:53:58
Cargule jednak coś z tymu EP, które im przypadły w okresie podziałów i bałaganu musiały robić. Najsensowniej brzmi zagonienie ich do ciągania pustych składów, które i tak trzeba ruszyć (czy to na załadunek czy zbieranie wagonów), albo na ukrotnienu coś lżejszego.


PKP Cargo w momencie rozbicia na spółki przejęło większość lokomotyw i użyczało je PKP Intercity - było tak zarówno z EP09 jak i EM10, które pracowały dość krótko ale nawet ich ostatnie malowanie to malowanie tożsame do tego, które nosiły EP09 PKP Cargo (czyli to biało czerwono niebieskie).

Użycie EP09 w ruchu towarowym nie miało żadnego uzasadnienia, a już w ogóle typu 405Ea, który posiadał zawieszenie ze sprężynami FlexiCoil.
Wszystkie lokomotywy, które najpierw zostały przebudowane (zmieniono przełożenie przekładni) do serii EP07, a następnie rozpoczęły pracę w PKP Cargo niezależnie od typu (4E czy 303E) były przebudowywane do standardu EU07 (swoją drogą w PKP cargo w pewnym momencie po modernizacji do typu 303Eb i pojedynczego 303Ec wszystkie egzemplarze modernizowanych lokomotyw były oznaczane jako typ 303E  - nawet lokomotywy typu 4E, które miały zupełnie inną konstrukcję)



Taka ważna notka lub dwie.

Błagam, przestańcie używać terminu "Hybryda" - każda lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną (czyli na dobrą sprawę prawie wszystkie pojazdy na sieci PKP poza małymi pojazdami manewrowymi lub lokomotywami Voith`a) jest hybrydą szeregową to znaczy pojazdem, w którym silnik spalinowy pełni funkcję generatora i nie napędza bezpośrednio zestawów kołowych.

Pojazdy wyposażone w dwa osobne źródła zasilania nie mogą być nazwane hybrydowymi, a dwutrakcyjnymi. Albo mamy pojazd stricte elektryczny albo spalinowy z przekładnią elektryczną (w przypadku serii EN63H czyli typu 36WEh w wariancie 36WEhd). To są dwa osobne pojazdy "w jednym".


A druga notka to sprawa oznaczeń na pojazdach.

Wyróżnia się kilka typów:

1. Oznaczenie serii PKP - EN57, EU07, ET41, SM42 etc. Numery te nadawane są przez spółkę zamawiającą pojazd nie przez PLK...
2. Oznaczenie typu w myśl przepisów WE - 36WE, 48WE, 111ED, E4MSU - nadawane przez producenta pojazdu zgodnie z normą.
3. Oznaczenia zagraniczne - Seria 232, 285, 380, 060DA, M62 itd.
4. Oznaczenia typu wg specyfikacji Fabloku - Ls800, Ls350, Ls1200 itd.

Trzymajmy się proszę tego schematu :)
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: ksiedzu w 07 Stycznia 2021, 19:09:20
Kolego KUBUTECH911 zgodnie z Wikipedią: Napęd hybrydowy – połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia; to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. I jesli chodzi o kolej to sam producent (NEWAG) okresla 36WEh mianem hybrydy wiec cos w tym musi byc i to nie jest bledne okreslenie.

https://www.newag.pl/pierwsze-polskie-hybrydy-pojada-do-szczecina/
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: chudya w 07 Stycznia 2021, 20:09:07
Ale kubutech911 przecież słusznie napisał. Ty piszesz o jednym rodzaju napędu, a on o innym. W 36WEh używany jest ALBO napęd elektryczny ALBO spalinowy, natomiast w lokomotywach, o których wspomina kubutech napęd jest spalinowy, tylko przenoszony na koła drogą elektryczną, że się tak wyrażę.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: KUBUTECH911 w 07 Stycznia 2021, 20:29:58
Kolego KUBUTECH911 zgodnie z Wikipedią: Napęd hybrydowy – połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia; to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. I jesli chodzi o kolej to sam producent (NEWAG) okresla 36WEh mianem hybrydy wiec cos w tym musi byc i to nie jest bledne okreslenie.

https://www.newag.pl/pierwsze-polskie-hybrydy-pojada-do-szczecina/

Powiem tak - ze względów zawodowych (nie wolno mi wchodzić w szczegóły) dość często mam kontakt z producentami taboru (szczególnie polskimi).
I to co mówi producent taboru w notkach marketingowych nie zawsze ma przełożenie na rzeczywistość.

Pojazd typu 36WEh to pojazd DWUTRAKCYJNY zgodnie z tym co zostało złożone do UTK przy rejestracji typu. Dodatkowo, Newag dodał wariant dla typu 36WEh czyli spalinowy zespół trakcyjny 36WEhd. Ktoś wpadł na pomysł aby nazwać to hybrydą, bo to jest modne i chwytliwe hasło ale z budową pojazdu i zasadami konstrukcji pojazdów nie ma nic wspólnego.

Hybrydą szeregową (SHEV) jest KAŻDY pojazd, który wykorzystuje silnik spalinowy do pośredniego przekazywania napędu poprzez przekładnię elektryczną - silnik pracuje jako generator prądu dla właściwych silników trakcyjnych. W przypadku pojazdów, które mają inny rodzaj przekładni, o napędzie hybrydowym mowy być nie może ponieważ zarówno gdy mamy do czynienia z przekładnią mechaniczną jak i hydrauliczną, żaden z elementów przekładni nie generuje samodzielnie energii tylko ją transformuje.

Jeżeli chodzi o wiedzę z zakresu transportu kolejowego polecam generalnie podręczniki kolejowe, a ten temat poruszany jest szczególnie w podręczniku "Silniki spalinowe pojazdów szynowych" Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (autorem jest Michał Lewandowski).

I taka notka jeżeli chodzi o Wikipedię. Uwierz mi, że w przemyśle kolejowym, gdy ktoś powołuje się na Wikipedię, Ilostan Pojazdów Szynowych czy Rynek Kolejowy (...) jako na źródło certyfikowanej wiedzy, szczególnie w artykułach i pracach naukowych, to bardzo mocno widać potem jak eksperci i fachowcy z prawdziwego zdarzenia podchodzą do zdania takich osób.

Taka dygresja społeczna - mamy w Polsce wielu prawdziwych ekspertów i fachowców kolejowych, którzy kończyli studia, technika kolejowe, pracują od wielu lat na kolei i mają fach w ręku.
A wystarczy wpaść na chwile do internetu i można się dowiedzieć jak ktoś bardzo zna się na temacie, w którym ty pracujesz od lat, a ten ktoś Cię poucza jak masz trzymać narzędzia, którymi od lat pracujesz - i tak jest nie tylko na kolei...

Pozdrawiam :D
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: sm41 w 09 Stycznia 2021, 13:14:10
Nie chce Pana pouczać czy coś ;D, ale czegoś tu nie rozumiem, skoro hybryda to jest niewłaściwe określenie na pojazd dwutrakcyjny,
a z kolei hybrydą ma być “każdy pojazd, który wykorzystuje silnik spalinowy do pośredniego przekazywania napędu poprzez przekładnię elektryczną“
to znaczy, że SM42 jest niewłaściwie zarejestrowana jako lokomotywa spalinowa i powinniśmy ją nazywać hybrydą?
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: KUBUTECH911 w 10 Stycznia 2021, 03:14:01
Nie cytujemy posta pod postem
//krzysiek9825

Ależ to ludzie komplikujecie...
Wystarczy czytać ze zrozumieniem to co zostało napisane.

Termin "Hybryda" jest na kolei określeniem potocznym. Nigdzie na kolei nie powinno się go używać w celu określenia typu pojazdu.

W terminologii fachowej wyróżnia się pojazdy:

1. Elektryczne (silniki elektryczne napędzane z sieci trakcyjnej)
a) z rozruchem oporowym
b) z rozruchem impulsowym (ale silnikami prądu stałego)
c) z rozruchem impulsowym/asynchronicznym (z silnikami prądu przemiennego)

2. Spalinowe (wykorzystujące silnik spalinowy połączony z jakimś konwerterem mocy/momentu obrotowego wychodzącym od strony koła zamachowego/zespołu sprzęgieł przy silniku)
a) z przekładnią mechaniczną (przekładnia zębata - "Skrzynia biegów")
b) z przekładnią hydrauliczną*/**
    *hydrostatyczną/**hydrokinetyczną
c) z przekładnią elektryczną (w domyśle jest to układ, w którym silnik spalinowy napędza prądnicę czyli generator, który następnie dostarcza energii elektrycznej na silniki trakcyjne, które te energię elektryczną przetwarzają na ruch obrotowy)

3. Pojazdy parowe (tu filozofii nie ma)

4. Pojazdy dwu/trójtrakcyjne czyli takie, w przypadku których występują dwa/trzy osobne źródła napędu - pojazd może poruszać się samodzielnie zarówno przy wykorzystaniu jednego jak i drugiego źródła napędu ale nigdy przy wykorzystaniu obydwu na raz.
a) Pojazdy spalinowo-elektryczne - Wyposażone zarówno w silnik spalinowy dostarczający energię elektryczną do silników trakcyjnych jak i układ elektryczny, wykonujący te samą funkcję.*/**
*Pojazdy z modułem dojazdowym (z ograniczonymi parametrami pracy przy wykorzystaniu jednego ze źródeł napędu - NEWAG Dragon E6ACTd)
**Pojazdami stricte dwu/trójnapędowymi (zarówno przy wykorzystaniu jednego, jak i drugiego źródła zasilania pojazd ma pełne lub prawie pełne parametry eksploatacyjne - NEWAG Impuls 2 36WEh, PESA GAMA 111Ed)
b) Pojazdy elektryczne z układem akumulatorów - Wyposażone w pełnoprawny układ elektryczny, który podczas pracy, poza dostarczaniem energii elektrycznej do silników trakcyjnych, ładuje także akumulatory trakcyjne, z których energia elektryczna jest wykorzystywana gdy pojazd nie porusza się "pod siecią"
c) Pojazdy spalinowe z układem akumulatorów (np. NEWAG 18D) - Standardowe pojazdy z punktu 2c) doposażone w układ akumulatorów trakcyjnych, z których energia elektryczna wykorzystywana jest w miejscach, gdzie niewskazane jest użycie silników spalinowych - np. na stacji Kraków Główny czy Katowice

Jest jeszcze kilka podtypów ale to jest już wchodzenie w bardziej szczegółowe parametry techniczne.


Natomiast o co chodzi z tą "hybrydą" - to jest pojęcie wypromowane przez "automotive" i ktoś łyknął ten termin i zaczął bezmyślnie używać do wszystkiego co ma dwa źródła napędu.

Z automotive przybyły do nas dwa (trzeci jest połączeniem dwóch bazowych) rodzaje układów hybrydowych napędowych:
- PHEV - Parallel Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Równoległa
- SHEV - Series Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Szeregowa

Natomiast sama definicja nic nam tutaj nie da - trzeba zajrzeć do schematów ukazujących to jak wyglądają te układy napędowe:
(https://i.imgur.com/1AUPD6g.png?1)

Dodatkowo warto spojrzeć na schemat dla pojazdu dwutrkacyjnego:
(https://i.imgur.com/kmoWaad.png)

Podsumowując schemat - KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną reprezentuje układ hybrydy szeregowej (SHEV) (albo w wariancie z rekuperacją energii elektrycznej albo bez niej), natomiast żaden pojazd kolejowy nie ma układu zasilania opartego o hybrydę równoległą (PHEV) gdyż taki sposób napędu byłby całkowicie nie efektywny, a przy wielkości parametrów technicznych silników spalinowych takie układy szybko przestawałyby działać (nie bez przyczyny lokomotywy z przekładnią mechaniczną to pojazdy o bardzo małej mocy).
Stąd KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną może zostać określona jako taka wyposażona w hybrydowy układ napędowy (SHEV) ale żaden pojazd dwu/trójtrakcyjny nie może być takim terminem opisany.


P.S. Warto zaznaczyć, ze "trakcyjność" to nie to samo co "systemowość":
a)Pojazdy wielosystemowe to takie, które, wykorzystując jedno źródło napędu (silniki elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej) mogą zmieniać swoją konfigurację aby poruszać się przy wykorzystaniu różnych systemów zasilania (DC/AC).
b) Pojazdy dwu/trójtrakcyjne to takie, które wykorzystują dwa/trzy różne źródła napędu (W pojazdach dwutrkacyjnych w jednym ze źródeł zasilania może być np. urządzony układ wielosystemowy ale nigdy na odwrót).

Jak masz jeszcze jakieś pytania to polecam się na przyszłość ;)

Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Eazy_Peazy w 10 Stycznia 2021, 14:13:53
No i warto dodać, że pośpiech albo osobowy z ET41 w tedeku będzie OK, ale wtedy gdy lokomotywa będzie w którymś z zielonych malowań a wagony typowe TLKowskie sprzed nastu lat. Za to jamnik cargo z wagonami 159A wieje rakiem.

Więc niech mi ktoś wyjaśni jakim prawem dostałem 50% warna za niewystawienie rozkładu rakowi który lata jako pasażer z et41 cargo i dwoma 159A i poleciał się na hepldesku popłakać, że nie dostał rozkładu z takim czymś po czym przyszedł mod i 50% bo zdarzały się jamniki na pasażerach  :o
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Bremszyl w 10 Stycznia 2021, 15:22:38
Skoro skład był realny, to sam odpowiedziałeś sobie na pytanie.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Eazy_Peazy w 10 Stycznia 2021, 15:40:08
Inaczej, źle się wyraziłem. Dostałem odpowiedź, że ET41 zdarzały się z pasażerami ale to dalej nie uzasadnia warna za niewysłanie rjtki dla et41 cargo + 2 159A co jak już moderator zauważył jest składem rakiem i mało ma wspólnego z realizmem.

Nie cytujemy post pod postem! ~Meril
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Dulson w 10 Stycznia 2021, 16:49:59
Nie rozumiem w sumie o co ten problem, kto chce niech nazywa sobie to hybrydą, to tak samo jakbym miał się strzępić o użycie słowa "przelot", bo nie ma czegoś takiego, a słowo przejazd się nie używa.
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: ksiedzu w 10 Stycznia 2021, 18:25:56
Tak samo jest z biegiem pociagu. Czy ktos widzial, jak pociag biegnie??
Tytuł: Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
Wiadomość wysłana przez: Niemamrozsadku w 10 Stycznia 2021, 19:12:12
Nie takie rzeczy można zobaczyć jeśli się włączy telewizor LSD zamiast LCD ;)