Autor Wątek: Solved/Rozwiązane: EP07 i EP08 w ruchu towarowy  (Przeczytany 3048 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline ksiedzu

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 75
  • Siła reputacji: 156
  • ksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezes
  • Nic na siłę, wszystko młotkiem
  • Distance Travelled: 4437 km
  • Trains Routed: 1133
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #15 dnia: 07 Stycznia 2021, 19:09:20 »
Kolego KUBUTECH911 zgodnie z Wikipedią: Napęd hybrydowy – połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia; to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. I jesli chodzi o kolej to sam producent (NEWAG) okresla 36WEh mianem hybrydy wiec cos w tym musi byc i to nie jest bledne okreslenie.

https://www.newag.pl/pierwsze-polskie-hybrydy-pojada-do-szczecina/

Offline chudya

  • Developer
  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 384
  • Siła reputacji: 159
  • chudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezeschudya prezes
  • Na moście kolejki w Cisnej...
  • Distance Travelled: 4257 km
  • Trains Routed: 1511
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #16 dnia: 07 Stycznia 2021, 20:09:07 »
Ale kubutech911 przecież słusznie napisał. Ty piszesz o jednym rodzaju napędu, a on o innym. W 36WEh używany jest ALBO napęd elektryczny ALBO spalinowy, natomiast w lokomotywach, o których wspomina kubutech napęd jest spalinowy, tylko przenoszony na koła drogą elektryczną, że się tak wyrażę.
Artur

W wolnych chwilach bawię się w modelowanie.                          Zacząłem też tworzyć scenerię Chełm, ale wymiękłem :)

Offline KUBUTECH911

  • User
  • Wiadomości: 3
  • Siła reputacji: 6
  • KUBUTECH911 pracownik torowy
  • @metalowependolino
  • Distance Travelled: 407 km
  • Trains Routed: 24
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #17 dnia: 07 Stycznia 2021, 20:29:58 »
Kolego KUBUTECH911 zgodnie z Wikipedią: Napęd hybrydowy – połączenie dwóch rodzajów napędu do poruszania jednego urządzenia; to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. I jesli chodzi o kolej to sam producent (NEWAG) okresla 36WEh mianem hybrydy wiec cos w tym musi byc i to nie jest bledne okreslenie.

https://www.newag.pl/pierwsze-polskie-hybrydy-pojada-do-szczecina/

Powiem tak - ze względów zawodowych (nie wolno mi wchodzić w szczegóły) dość często mam kontakt z producentami taboru (szczególnie polskimi).
I to co mówi producent taboru w notkach marketingowych nie zawsze ma przełożenie na rzeczywistość.

Pojazd typu 36WEh to pojazd DWUTRAKCYJNY zgodnie z tym co zostało złożone do UTK przy rejestracji typu. Dodatkowo, Newag dodał wariant dla typu 36WEh czyli spalinowy zespół trakcyjny 36WEhd. Ktoś wpadł na pomysł aby nazwać to hybrydą, bo to jest modne i chwytliwe hasło ale z budową pojazdu i zasadami konstrukcji pojazdów nie ma nic wspólnego.

Hybrydą szeregową (SHEV) jest KAŻDY pojazd, który wykorzystuje silnik spalinowy do pośredniego przekazywania napędu poprzez przekładnię elektryczną - silnik pracuje jako generator prądu dla właściwych silników trakcyjnych. W przypadku pojazdów, które mają inny rodzaj przekładni, o napędzie hybrydowym mowy być nie może ponieważ zarówno gdy mamy do czynienia z przekładnią mechaniczną jak i hydrauliczną, żaden z elementów przekładni nie generuje samodzielnie energii tylko ją transformuje.

Jeżeli chodzi o wiedzę z zakresu transportu kolejowego polecam generalnie podręczniki kolejowe, a ten temat poruszany jest szczególnie w podręczniku "Silniki spalinowe pojazdów szynowych" Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (autorem jest Michał Lewandowski).

I taka notka jeżeli chodzi o Wikipedię. Uwierz mi, że w przemyśle kolejowym, gdy ktoś powołuje się na Wikipedię, Ilostan Pojazdów Szynowych czy Rynek Kolejowy (...) jako na źródło certyfikowanej wiedzy, szczególnie w artykułach i pracach naukowych, to bardzo mocno widać potem jak eksperci i fachowcy z prawdziwego zdarzenia podchodzą do zdania takich osób.

Taka dygresja społeczna - mamy w Polsce wielu prawdziwych ekspertów i fachowców kolejowych, którzy kończyli studia, technika kolejowe, pracują od wielu lat na kolei i mają fach w ręku.
A wystarczy wpaść na chwile do internetu i można się dowiedzieć jak ktoś bardzo zna się na temacie, w którym ty pracujesz od lat, a ten ktoś Cię poucza jak masz trzymać narzędzia, którymi od lat pracujesz - i tak jest nie tylko na kolei...

Pozdrawiam :D

Offline sm41

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 4
  • Siła reputacji: 6
  • sm41 pracownik torowy
  • Distance Travelled: 3651 km
  • Trains Routed: 83
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #18 dnia: 09 Stycznia 2021, 13:14:10 »
Nie chce Pana pouczać czy coś ;D, ale czegoś tu nie rozumiem, skoro hybryda to jest niewłaściwe określenie na pojazd dwutrakcyjny,
a z kolei hybrydą ma być “każdy pojazd, który wykorzystuje silnik spalinowy do pośredniego przekazywania napędu poprzez przekładnię elektryczną“
to znaczy, że SM42 jest niewłaściwie zarejestrowana jako lokomotywa spalinowa i powinniśmy ją nazywać hybrydą?

Offline KUBUTECH911

  • User
  • Wiadomości: 3
  • Siła reputacji: 6
  • KUBUTECH911 pracownik torowy
  • @metalowependolino
  • Distance Travelled: 407 km
  • Trains Routed: 24
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #19 dnia: 10 Stycznia 2021, 03:14:01 »
Nie cytujemy posta pod postem
//krzysiek9825

Ależ to ludzie komplikujecie...
Wystarczy czytać ze zrozumieniem to co zostało napisane.

Termin "Hybryda" jest na kolei określeniem potocznym. Nigdzie na kolei nie powinno się go używać w celu określenia typu pojazdu.

W terminologii fachowej wyróżnia się pojazdy:

1. Elektryczne (silniki elektryczne napędzane z sieci trakcyjnej)
a) z rozruchem oporowym
b) z rozruchem impulsowym (ale silnikami prądu stałego)
c) z rozruchem impulsowym/asynchronicznym (z silnikami prądu przemiennego)

2. Spalinowe (wykorzystujące silnik spalinowy połączony z jakimś konwerterem mocy/momentu obrotowego wychodzącym od strony koła zamachowego/zespołu sprzęgieł przy silniku)
a) z przekładnią mechaniczną (przekładnia zębata - "Skrzynia biegów")
b) z przekładnią hydrauliczną*/**
    *hydrostatyczną/**hydrokinetyczną
c) z przekładnią elektryczną (w domyśle jest to układ, w którym silnik spalinowy napędza prądnicę czyli generator, który następnie dostarcza energii elektrycznej na silniki trakcyjne, które te energię elektryczną przetwarzają na ruch obrotowy)

3. Pojazdy parowe (tu filozofii nie ma)

4. Pojazdy dwu/trójtrakcyjne czyli takie, w przypadku których występują dwa/trzy osobne źródła napędu - pojazd może poruszać się samodzielnie zarówno przy wykorzystaniu jednego jak i drugiego źródła napędu ale nigdy przy wykorzystaniu obydwu na raz.
a) Pojazdy spalinowo-elektryczne - Wyposażone zarówno w silnik spalinowy dostarczający energię elektryczną do silników trakcyjnych jak i układ elektryczny, wykonujący te samą funkcję.*/**
*Pojazdy z modułem dojazdowym (z ograniczonymi parametrami pracy przy wykorzystaniu jednego ze źródeł napędu - NEWAG Dragon E6ACTd)
**Pojazdami stricte dwu/trójnapędowymi (zarówno przy wykorzystaniu jednego, jak i drugiego źródła zasilania pojazd ma pełne lub prawie pełne parametry eksploatacyjne - NEWAG Impuls 2 36WEh, PESA GAMA 111Ed)
b) Pojazdy elektryczne z układem akumulatorów - Wyposażone w pełnoprawny układ elektryczny, który podczas pracy, poza dostarczaniem energii elektrycznej do silników trakcyjnych, ładuje także akumulatory trakcyjne, z których energia elektryczna jest wykorzystywana gdy pojazd nie porusza się "pod siecią"
c) Pojazdy spalinowe z układem akumulatorów (np. NEWAG 18D) - Standardowe pojazdy z punktu 2c) doposażone w układ akumulatorów trakcyjnych, z których energia elektryczna wykorzystywana jest w miejscach, gdzie niewskazane jest użycie silników spalinowych - np. na stacji Kraków Główny czy Katowice

Jest jeszcze kilka podtypów ale to jest już wchodzenie w bardziej szczegółowe parametry techniczne.


Natomiast o co chodzi z tą "hybrydą" - to jest pojęcie wypromowane przez "automotive" i ktoś łyknął ten termin i zaczął bezmyślnie używać do wszystkiego co ma dwa źródła napędu.

Z automotive przybyły do nas dwa (trzeci jest połączeniem dwóch bazowych) rodzaje układów hybrydowych napędowych:
- PHEV - Parallel Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Równoległa
- SHEV - Series Hybrid Electric Vehicle - Hybryda Szeregowa

Natomiast sama definicja nic nam tutaj nie da - trzeba zajrzeć do schematów ukazujących to jak wyglądają te układy napędowe:


Dodatkowo warto spojrzeć na schemat dla pojazdu dwutrkacyjnego:


Podsumowując schemat - KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną reprezentuje układ hybrydy szeregowej (SHEV) (albo w wariancie z rekuperacją energii elektrycznej albo bez niej), natomiast żaden pojazd kolejowy nie ma układu zasilania opartego o hybrydę równoległą (PHEV) gdyż taki sposób napędu byłby całkowicie nie efektywny, a przy wielkości parametrów technicznych silników spalinowych takie układy szybko przestawałyby działać (nie bez przyczyny lokomotywy z przekładnią mechaniczną to pojazdy o bardzo małej mocy).
Stąd KAŻDA lokomotywa spalinowa z przekładnią elektryczną może zostać określona jako taka wyposażona w hybrydowy układ napędowy (SHEV) ale żaden pojazd dwu/trójtrakcyjny nie może być takim terminem opisany.


P.S. Warto zaznaczyć, ze "trakcyjność" to nie to samo co "systemowość":
a)Pojazdy wielosystemowe to takie, które, wykorzystując jedno źródło napędu (silniki elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej) mogą zmieniać swoją konfigurację aby poruszać się przy wykorzystaniu różnych systemów zasilania (DC/AC).
b) Pojazdy dwu/trójtrakcyjne to takie, które wykorzystują dwa/trzy różne źródła napędu (W pojazdach dwutrkacyjnych w jednym ze źródeł zasilania może być np. urządzony układ wielosystemowy ale nigdy na odwrót).

Jak masz jeszcze jakieś pytania to polecam się na przyszłość ;)

« Ostatnia zmiana: 10 Stycznia 2021, 04:00:43 wysłana przez krzysiek9825 »

Offline Eazy_Peazy

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Siła reputacji: 283
  • Eazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezes
  • Distance Travelled: 16907 km
  • Trains Routed: 2648
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #20 dnia: 10 Stycznia 2021, 14:13:53 »
No i warto dodać, że pośpiech albo osobowy z ET41 w tedeku będzie OK, ale wtedy gdy lokomotywa będzie w którymś z zielonych malowań a wagony typowe TLKowskie sprzed nastu lat. Za to jamnik cargo z wagonami 159A wieje rakiem.

Więc niech mi ktoś wyjaśni jakim prawem dostałem 50% warna za niewystawienie rozkładu rakowi który lata jako pasażer z et41 cargo i dwoma 159A i poleciał się na hepldesku popłakać, że nie dostał rozkładu z takim czymś po czym przyszedł mod i 50% bo zdarzały się jamniki na pasażerach  :o
« Ostatnia zmiana: 10 Stycznia 2021, 15:40:50 wysłana przez Eazy_Peazy »

Offline Bremszyl

  • User
  • Wiadomości: 62
  • Siła reputacji: 59
  • Bremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektorBremszyl dyrektor
  • Distance Travelled: 6870 km
  • Trains Routed: 520
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #21 dnia: 10 Stycznia 2021, 15:22:38 »
Skoro skład był realny, to sam odpowiedziałeś sobie na pytanie.

Offline Eazy_Peazy

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Siła reputacji: 283
  • Eazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezesEazy_Peazy prezes
  • Distance Travelled: 16907 km
  • Trains Routed: 2648
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #22 dnia: 10 Stycznia 2021, 15:40:08 »
Inaczej, źle się wyraziłem. Dostałem odpowiedź, że ET41 zdarzały się z pasażerami ale to dalej nie uzasadnia warna za niewysłanie rjtki dla et41 cargo + 2 159A co jak już moderator zauważył jest składem rakiem i mało ma wspólnego z realizmem.

Nie cytujemy post pod postem! ~Meril
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2021, 13:10:26 wysłana przez Meril »

Offline Dulson

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 190
  • Siła reputacji: 259
  • Dulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezesDulson prezes
  • ISEDR/N
    • Train Driver 2
  • Distance Travelled: 15052 km
  • Trains Routed: 3078
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #23 dnia: 10 Stycznia 2021, 16:49:59 »
Nie rozumiem w sumie o co ten problem, kto chce niech nazywa sobie to hybrydą, to tak samo jakbym miał się strzępić o użycie słowa "przelot", bo nie ma czegoś takiego, a słowo przejazd się nie używa.
Dlaczego życie tak kruche jest... 1995-2020


Offline ksiedzu

  • Supporter
  • *
  • Wiadomości: 75
  • Siła reputacji: 156
  • ksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezesksiedzu prezes
  • Nic na siłę, wszystko młotkiem
  • Distance Travelled: 4437 km
  • Trains Routed: 1133
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #24 dnia: 10 Stycznia 2021, 18:25:56 »
Tak samo jest z biegiem pociagu. Czy ktos widzial, jak pociag biegnie??

Offline Niemamrozsadku

  • User
  • Wiadomości: 19
  • Siła reputacji: 0
  • Niemamrozsadku pracownik torowy
Odp: EP07 i EP08 w ruchu towarowy
« Odpowiedź #25 dnia: 10 Stycznia 2021, 19:12:12 »
Nie takie rzeczy można zobaczyć jeśli się włączy telewizor LSD zamiast LCD ;)