Train Driver 2

Dział pomocy => Pomoc merytoryczna => Tryb mechanika / Dyżurnego ruchu => Wątek zaczęty przez: branuf w 15 Września 2020, 17:49:45

Tytuł: Hamowanie kontrolne
Wiadomość wysłana przez: branuf w 15 Września 2020, 17:49:45
Hej, hej,

Dorwałem ksiązkę pt. "Podręcznik maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych" (inż. J. Kamiński, J. Skoniecki, L. Tomczyk, Warszawa 1967), gdzie znalazłem kilka bardzo ciekawych i przydatnych informacji na temat przygotowania pojazdu trakcyjnego do pracy, przeprowadzenia rozruchu itp. W opisie hamowania pociągu jest napisane, że "po odjeździe pociągu ze stacji początkowej, w celu upewnienia się o sprawnym działaniu hamulca zespolonego pociągu, maszynista obowiązany jest przed miejscem pierwszego planowanego zatrzymania się przeprowadzić hamowanie kontrolne". Przeszukałem forum, nie znalazłem niestety żadnego wątku o hamowaniu kontrolnym. Czy ktoś z kolegów na forum orientuje się, czy ten zapis obowiązuje do dziś ? (mam nadzieję, że tak ;)

Pozdrawiam serdecznie :)
b.
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne
Wiadomość wysłana przez: chudya w 15 Września 2020, 18:04:36
Fakt, nie jest łatwo znaleźć to u nas, ale tu masz link do najlepszego źródła, czyli maszynisty Marcin_S: https://td2.info.pl/archiwum-ogolne/kiedy-hamowac/msg56566/#msg56566 (https://td2.info.pl/archiwum-ogolne/kiedy-hamowac/msg56566/#msg56566)
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne
Wiadomość wysłana przez: branuf w 15 Września 2020, 18:20:14
"Wątek lub dział, którego szukasz nie istnieje albo nie masz do niego dostępu." po kliknięciu :(
Tytuł: Odp: Hamowanie kontrolne
Wiadomość wysłana przez: chudya w 15 Września 2020, 18:32:45
O, to nie wiedziałem, że archiwum nie zobaczysz... Zacytuję w takim razie:

Cytuj
Hamowanie kontrolne wykonuje się na pierwszym odcinku toru po osiągnięciu prędkości nie większej jak 60km/h w taki sposób, aby odczuć hamowanie, jednakże aby nie spowodowało to zatrzymanie pociągu. Oczywiście hamowanie wykonujemy hamulcem zespolonym stosując hamowanie służbowe. Kiedyś wymagało się obniżenia prędkości o 50%, obecnie wystarczy spadek prędkości o 20km/h.
Kontrolne również wykonujemy jeżeli prędkość rozkładowa pociągu wynosi co najmniej 130km/h, wtedy prędkość należy zmniejszyć do 90-100km/h. Z tym, że nie wykonuje się takiego hamowania, jeśli wcześniej przeprowadzono hamowanie pociągu z prędkości co najmniej 100km/h.
Kontrolne wykonujemy także po każdej próbie hamulców, zmianie drużyny trakcyjnej, czy z prędkości rozkładowej w przypadku zbliżania się do stacji węzłowej, planowego miejsca zatrzymania, czy przed wjazdem na odcinek o pochyleniu toru co najmniej 5‰, na którym znajdują się sygnalizatory.
Co do tych trzech ostatnich przypadków to kontrolne wykonuje się jeśli hamulce nie były używane w towarowym przez pół godziny, a w pasażerskim godzinę. Wtedy takie hamowanie należy wykonać w odległości 3,5km dla pasażera i 7km dla towarowego. Oczywiście stosując hamowanie służbowe.