Poprawiono na scenerii prędkość na szlaku Zp-SKM (l. 249). Błędnie przyjąłem ją jako taką samą jak dla linii 227. Według
tego dokumentu prędkość drogowa na szlaku wynosi 80 km/h.
Aktualizacja tabelki szlaków w pierwszym poście.
Dodano: 08 Września 2018, 19:47:51
Czas na kolejną dawkę informacji i screenów, tym razem
z linii kolejowych 227 i 249, biegnących w stronę
Zaspy Towarowej (szlaki
Zp i
Zp-SKM).
Wiadukt nad węzłem drogowym Kliniczna. Tor po lewej należy do l. 227, a ten po prawej do l. 249.
Wyraźnie widać miejsce, w którym miał przebiegać drugi tor l. 249.
Linia kolejowa 249 to jedna z najstarszych linii w Gdańsku, gdyż powstała już w 1867 roku, a więc na 3 lata przed ukończeniem budowy linii 202. Do połowy XX w. Nowy Port był najważniejszą stacją towarową, gdyż tylko z tego nabrzeża można było przeładować towary z pociągów na statki i na odwrót. Po drugiej wojnie światowej oprócz licznych pociągów towarowych linia była obsługiwana także przez pociągi pasażerskie dowożące robotników do Stoczni Gdańsk i przemysłowej części miasta. W 1951 na jednotorowej linii wybudowano dwa przystanki osobowe - Gdańsk Stocznia, oraz Nowe Szkoty - a na potrzeby SKM linię zelektryfikowano i zasilono dosyć nietypowym napięciem stałym wynoszacym 800V. Dopiero w 1970 roku zamieniono je na - będące dzisiejszym standardem na PLK - napięcie 3kV. W tym samym roku na przeciwległym nabrzeżu wybudowano znacznie większą stację przeładunkową - Gdańsk Port Północny, przez co Nowy Port zaczął tracić na znaczeniu. W 1977 roku w miejscu gdzie znajdował się przystanek Nowe Szkoty wybudowano węzeł drogowy Kliniczna. W związku z tym przystanek przesunięto 500m na południe gdzie wybudowano nowy peron. Pomimo iż linia od zawsze była jednotorowa, to widać że istniały plany na budowę drugiego toru, gdyż podczas budowy nowego przystanku w Nowych Szkotach zastosowano dwukrawędziowy peron wyspowy, natomiast nad węzłem Kliniczna wybudowano wiadukt kolejowy mogący pomieścić dodatkowy tor.
Dwie równoległe linie dają wrażenie jakby to był jeden szlak dwutorowy...
Nic bardziej mylnego!
Aby umożliwić płynne i niezakłócone kursowaniem SKM prowadzenie ruchu towarowego, równolegle do linii 249 wybudowano linię kolejową 227 łączącą Gdańsk Główny ze stacją Zaspa Towarowa. Od tamtego momentu większość ruchu towarowego kierowana była na l. 227. Obydwie linie jednotorowe przez cały czas biegną równolegle i prowadzą do tej samej stacji dając wrażenie szlaku dwutorowego, jednakże mają osobny kilometraż i różne prędkości drogowe. W tym miejscu jeszcze raz podkreślam, że
to dwa jednotory i tak zostaną wykonane na scenerii. Nie chcę widzieć nikogo kto zatrzymuje się na środku głowicy rozjazdowej i wykłóca z DR, że jedzie "na lewy bez W24".
Widok ze zniszczonego przystanku Nowe Szkoty w kierunku Wrzeszcza i przystanku Politechnika.
Dobrze widoczne są rury ciepłownicze prowadzące do elektrociepłowni koło Zaspy Towarowej.
Wraz z rozbudową Portu Północnego obydwie linie coraz bardziej traciły na znaczeniu. Ostatecznie w 2002 roku zamknięto stację w Nowym porcie, a w 2005 roku l. 249 całkowicie zamknięto dla ruchu pasażerskiego. Eksploatacja przez ciężkie składy z węglem dla pobliskiej elektrociepłowni sprawiły, że wkrótce znacznie ograniczono prędkości drogowe - do 20 na l. 227 i 30 na l. 249, a niski priorytet i małe znaczenie linii dawały nikłe szanse na szybki remont. Wybawieniem z tej sytuacji okazała się być budowa nowego stadionu piłkarskiego obok Zaspy Towarowej i wylosowanie Polski na organizatorów Euro w 2012 roku. Specjalnie na potrzebę tego wydarzenia obydwie linie wyremontowano i podniesiono prędkości do 70 i 80. Uruchomiono także specjalne pociągi SKM, które dowożą kibiców na różne wydarzenia organizowane na stadionie. Pociągi te wyruszają z Gdańska Głównego i zatrzymują się dopiero na docelowym, nowo-wybudowanym przystanku Gdańsk Stadion. I znów uczulam i ostrzegam, aby nie blokować ruchu i
nie zatrzymywać się na nieczynnych i zniszczonych przystankach Stocznia ani Nowe Szkoty! Zatrzymanie składu w tych miejscach grozi pomazaniem pociągu przez graficiarzy i pobiciem przez
dyżurnego ruchu miejscowych kiboli!
Czas na aktualizacje waszych fapfolderów!
#railporn
Przystanek Gdańsk Stocznia. Peron na pierwszym planie to czynny peron na linii 250, za nim stoi zniszczony i zarośnięty peron linii 249.
Zniszczony peron przystanku Stocznia.
Widok z przystanku Gdańsk Politechnika w kierunku wiaduktu nad węzłem Kliniczna. W tle dobrze widoczne są kominy elektrociepłowni.
Rozwidlenie linii 227 i 249. W tym miejscu l. 227 przechodzi pod liniami 202 i 250, aby w Głównym włączyć się do linii E65 po stronie dalekobieżnej.
Po lewej stronie widoczny jest peron przystanku Nowe Szkoty.
Tunel pod liniami 202 i 250 widziany z góry.
Widok z przystanku Nowe Szkoty w kierunku Gdańska Głównego.
Od prawej tor l. 227 i l. 249 widziane z Zaspy Towarowej. Przejście do następnej scenerii zaczyna się na wysokości wjazdowych do Zaspy.