(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/LCS-Zywiec.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrhTQ)
LCS Żywiec jest realną scenerią na linii kolejowej 139 Katowice - Zwardoń. Na scenerii znajduje się 6 posterunków, bocznica szlakowa Żywiec Browar, oraz bocznica elektrociepłowni odchodząca od stacji Bielsko Biała Leszczyny. Oprócz tego znajduje się tutaj 7 przystanków osobowych. Sceneria posiada 3 jednotorowe szlaki zewnętrzne: BB - Bielsko-Biała Główna, Zsp - Żywiec Sporysz, Mil- Milówka
Krótkie opisy posterunków:
Bielsko-Biała Lipnik
Bielsko-Biała Lipnik to posterunek odgałęźny, na którym jednotorowa linia do Zwardonia przechodzi w dwutorową. Przejście na linię jednotorową jest wymuszone brakiem skrajni dla szlaku dwutorowego w tunelu, który znajduje się w granicach stacji Bielsko-Biała Główna. Na szlaku przewidziano niegdyś możliwość późniejszej dobudowy toru, m.in w dodatkowego przęsła na moście na Białej. Później dodatkowe przęsło rozebrano. Posterunek posiada urządzenia przekaźnikowe, które sterowane są z nastawni w Żywcu. Zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe.
Bielsko-Biała Leszczyny
Bielsko-Biała Leszczyny to stacja pośrednia, która została znacznie zredukowana po likwidacji części układu torowego. Obecnie posiada 2 tory główne zasadnicze oraz 3 tory dodatkowe z wjazdem od strony Lipnika, służące przy obsłudze składów do Elektrociepłowni Bielsko-Biała. Brak jest natomiast torów głównych dodatkowych leżących bezpośrednio w ciągu linii nr 139. Obsługa podróżnych odbywa się z dwóch jednokrawędziowych peronów, połączonych przejściem podziemnym. Obecnie ruchem pociągów na tej stacji steruje się z nastawni w Żywcu. Zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe.
Wilkowice Bystra
Wilkowice Bystra to stacja, na której kończy się dwutorowa część linii. Odtąd jednotorowy szlak ciągnąć się będzie aż do Zwardonia. Stacja ta posiada 3 tory główne, wszystkie znajdujące się przy peronach. Oprócz nich istnieje także jeden tor boczny, zabezpieczony wykolejnicą oraz żeberko ochronne od strony Bielska. Do dziś stacja jest sterowana z tego LCS przy pomocy komputerowych urządzeń SRK. Zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe.
Łodygowice
Łodygowice to najmniejsza stacja pomiędzy Bielskiem a Żywcem. Posiada tylko 2 tory główne, między którymi znajduje się dwukrawędziowy peron. Oprócz nich istnieje także tor boczny, który jest nieużywany. Dawniej tor ten był zabezpieczony żeberkiem ochronnym, które zostało zlikwidowane. Kilka lat temu stacja została włączona do systemu zdalnego sterowania Centralna nastawnia znajduje się w Żywcu. Zatrzymują się tutaj tylko pociągi osobowe.
Żywiec
Stacja w Żywcu jest ostatnią stacją węzłową na linii. Kończy się tutaj jednotorowa linia nr 97 ze Skawiny. Historycznie jednak to linia ze Zwardonia w kierunku Suchej Beskidzkiej powstawała jako jedno połączenie - element Kolei Transwersalnej. Widać to do dzisiaj w układzie torowym stacji. Odcinek z Bielska powstał kilka lat później. Stacja posiada dosyć rozbudowany układ torowy: 6 torów głównych, z których 5 znajduje się przy peronach oraz kilka torów bocznych, w tym grupa odstawcza dla pociągów pasażerskich (3 tory) oraz tory przy placach ładunkowych i rampach. Obsługa podróżnych odbywa się z 3 peronów, połączonych z budynkiem dworca poprzez kładkę. Funkcjonują też przejścia służbowe w poziomie szyn. Nad całym ruchem pociągów czuwa nastawnia dysponująca "Że", która znajduje się na głowicy rozjazdowej od strony Bielska i Suchej Beskidzkiej. Jest ona wyposażona w urządzenia komputerowe typu SIMIS-W i pełni rolę Lokalnego Centrum Sterowania - obsługuje się z niej także odcinek Bielsko Biała Lipnik - Węgierska Górka. Zatrzymują się tutaj pociągi pasażerskie wszystkich kategorii.
Węgierska Górka
Węgierska Górka to jedna z dwóch większych stacji na odcinku Żywiec - Zwardoń. Posiada 3 tory główne oraz dwa boczne, przy których znajdują się magazyn, rampa oraz plac ładunkowy. Dla obsługi podróżnych służy jeden dwukrawędziowy peron. Stacją steruje się obecnie z Lokalnego Centrum Sterowania "Że" w Żywcu, które posiada urządzenia komputerowe typu SIMIS-W. Wcześniej nastawnia znajdowała się w budynku stacyjnym i posiadała urządzenia przekaźnikowe - obecnie nie ma tam stanowiska sterowania, a znajdują się tam jedynie urządzenia SRK. Zatrzymują się tutaj pociągi pośpieszne oraz osobowe.
Spawny na scenerii:
Tm14 - składy pasażerskie
Tm15 - składy pasażerskie
Tm16 - składy pasażerskie
Tm5 - luzaki
D - składy towarowe
Autorzy:
kacperek754
trichlor
Poza tym dziękuję rówież:
Ares28 za poprawki w układzie torowym
Krzys292 oraz frugo4321 za piękne screeny
Uwagi dotyczące scenerii:
- Ze względu na rozmiar scenerii, czyli prawie 40km pewne elementy otoczenia zostały uproszczone, ze względu na optymalizację scenerii
- Bocznica Żywiec Browar jest to bocznica szlakowa znajdująca się pomiędzy Żywcem a Węgierską Górką. Rozjazd pozwalający na wjazd na bocznicę znajduje się kilkaset metrów za stacją w Żywcu i jest to rozjazd z napędem ręcznym, który w rzeczywistości jest zabezpieczony zamkiem.
- Na scenerii bardzo często zmieniają się prędkości szlakowe, począwszy od 30 do 120 kończąc. Wiele składów już się na tym wyłożyło.
- Na pulpicie SCS blokada pomiędzy posterunkami Bielsko-Biała Leszczyny oraz Bielsko-Biała Lipnik nie działa do końca poprawnie, gdy wyprawiamy pociąg z Leszczyn do Lipnika. Po przejechaniu pociągu nie pojawia się zastawka pozwalająca na zwolnienie blokady. Jest to spowodowane przez system SWDR, oraz SCS, które w tym przypadku nie do końca dobrze współpracują w zakresie funkcjonowania blokad liniowych. Rozwiązaniem tego problemu jest użycie dko przed wyświetleniem semafora w Lipniku na szlak BB.
Widok pulpitu SCS(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/SCS1.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrS8Z)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/SCS2.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrGNP)
Screeny:(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/106.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Fr9Vk)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/107.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrnhC)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/108.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrE4s)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/115.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrWf0)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/116.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrrZN)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/117.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Fr5gm)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/105.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrNN2)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/114.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Fre2W)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/109.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Fri6d)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/110.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrCDM)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/111.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Frjxy)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/112.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrOV9)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/113.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrA4Q)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/102.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrIf7)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/103.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrUbF)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/104.png) (https://img.ttsk.ngo/image/FrVgf)
(https://img.ttsk.ngo/images/2021/02/12/101.png) (https://img.ttsk.ngo/image/Fr1Dl)